Европейската комисия провежда публична консултация относно възможностите за модернизация на правата на пътниците в ЕС. Европейската организация на потребителите (BEUC), в която членува и Активни потребители представи вижданията на потребителските организации. Кои са най-важните предложения?
През последните месеци асоциация „Активни потребители“ настойчиво алармира обществеността за създаване на картел на столичния пазар на таксиметровите услуги. Асоциацията заяви: „Логично възниква въпросът защо СОС определя такава минимална цена, каквато предложат от таксиметровия бранш? Ние като потребители не може просто да се примиряваме с погазването на фундаментални принципи на пазара, а именно свободното ценообразуване и ценова конкуренция и безмълвно приемаме да управленските своеволия на своите избраници“. Решението на СОС вече е взето като: Определяне на минимални и максимални цени за таксиметров превоз на пътници за един километър пробег на територията на Столична община за 2023. Кой и как го подкрепи в ущърб на потребителите?
Изпращаме 2022 г.: Как ЕС прави продуктите по-устойчиви
Ако продължим да използваме ресурсите по начина, по който сме свикнали, към 2050 г. ще ни бъдат нужни ресурсите на три планети като Земята. Кризата вследствие на коронавируса подчерта слабостта на веригите за доставки и засегна малкия бизнес и индустрията. Развитието на кръгова икономика, в която ресурсите и продуктите се използват продължително и се рециклират, ще намали емисиите на въглеродни емисии, ще стимулира икономическия растеж и ще създаде възможности за работа.
Европейската организация на потребителите BEUC съобщи, че е завършил голям проект, включващ усилията на петте най-големи вериги супермаркети в Белгия да направят устойчивата храна стандарт. Техните резултати показват, че докато „яденето на по-малко месо и повече растителна храна е решаваща стъпка към намаляване на въздействието на диетата ни върху околната среда“, има малък стимул за растителна храна в супермаркетите. Ето най-важните резултати от наблюденията:
- Две от три готови ястия съдържат месо или риба, а само четири процента от готовите - изследвани приготвени ястия, са изцяло на растителна основа.
- Седем от десет разгледани предложения в промоционалните брошури съдържат основно месо или риба съставка.
- Готовите месни продукти като шницели, бургери и колбаси се продават основно в (екстра) големи порции над 100 (или 150) грама.
- Има интересни инициативи и политически мерки, но липсват конкретни цели.
- В момента супермаркетите не са си поставили цели за увеличаване на дела на продавания растителен протеин.
Препоръки
Докладът препоръчва супермаркетите да предприемат действия в следните области:
1. преход на протеин, напр. разработване и публикуване на интегрирано растение за преход на протеини с ясна цел;
2. намаляване на дела на готовите ястия с животински протеини;
3. намаляване на размера на порциите животински продукти;
4. по-малко фокусиране върху офертите с животински продукти.
5. устойчиво земеделие, например, прозрачност относно произхода, отглеждането и метода на транспортиране, разработване на план за конкретни действия за ограничаване на рисковете от обезлесяване.
6. разработване на интегриран план за действие за оползотворяване на хранителните отпадъци.
Какво трябва да знаем за гаранциите?
От нашето най-ново видео ще научите какво представлява гаранцията; какви видове гаранция има; особености при дигиталните стоки и стоките с дигитални елементи.
Пазарът в цифри
По последни данни на НСИ през 2022 г. 87.3% от домакинствата в България имат достъп до интернет в домовете си, което е с 3.8 процентни пункта повече в сравнение с предходната година.
79.0% от лицата на възраст между 16 и 74 навършени години използват интернет всеки ден или поне веднъж седмично на работа, вкъщи или на друго място, а 61.2% се възползват от ресурсите на глобалната мрежа по няколко пъти на ден.
Потребителите най-често използват глобалната мрежа с цел комуникация, като 67.3% посочват, че извършват телефонни или видео разговори по интернет (чрез приложения като Viber, WhatsApp, Skype, FaceTime, Messenger, Snapchat, Zoom, MS Teams, Webex), а 63.4% участват в социални мрежи (Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, TikTok и др.).
Календар на потребителя
До 31 декември всички здравноосигурени лица, които желаятда сменят своя общопрактикуващ лекар, могат да го направят. За целта е необходимо да се попълни формуляр за постоянен избор и да се предостави на новоизбрания общопрактикуващ лекар. Формулярът може да се изтегли от сайта на НЗОК.
Макар и лихвите по депозити отдавна да не са особено атрактивни, все още има банки, които се стараят да запазят същността на тези продукти. Те предлагат относително приемливи лихви. Проучване показва, че при дългосрочните депозити с 3-годишен срок, все още имат стойности по лихвата, които варират между 0.50% и достигат до 1.50%. Най-изгодните лихви за 12-месечните депозити варират между 0.55% до 1.11%, а при 24-месечните от 0.46% до 1.50%. Само три банки предлагат депозити със срок до 60 месеца, като лихвата при тях варира от 1.05% до 2.00%. Единствената банка, която предлага депозити със срок 120 месеца, е BigBank с лихва 2.00%.
GS1 България информира, че успешно завърши второто издание на играта „Сканирай и спечели“, за която нашите читатели бяха уведомени. Десет души, подали сигнали за неоторизирани баркодове в периода 15 април - 30 ноември, спечелиха ваучер от по 100 лв. всеки за пазаруване в eMAG.