Кампания
Седмичен бюлетин брой 38 (409)
Вашите права:
Защита на пазара
Асоциация Активни потребители изпрати до Кмета на София и Столичния общински съвет становище по повод поредното предложение за повишаване на минималните тарифи на таксиметровите услуги в София. Мотивите на асоциацията са да се гарантират правата на потребителите, като им се предоставя качествена и ценово конкурентна услуга. В становището се казва:
Като представители на българските потребители, следим внимателно периодично възобновяващите се дискусии относно увеличаване цената на таксиметровите услуги в гр. София. До нас достигна информация за преразглеждане размера на минималните и максималните тарифи на таксиметровите услуги в София, под предлог, че следва да се отчетат инфлационните процеси и повишените цени на горивата. Така, за пореден път сме сериозно загрижени за евентуалното предприемане на действия от страна на Столична община и на Столичен общински съвет, чрез които механично, по административен ред ще се повишат цените на важна за потребителите услуга, без да се гарантира възможно най-високо качество на тази услуга, в случая – таксиметровата услуга, като същата следва да се предоставя при оптимална цена – разумна и достъпна за средния потребител.
Същност на проблема
Свободният пазар стимулира конкуренцията и така се постига по-високо качество и оптимални цени на стоките и услугите. По изключение ценовите регулации са наложителни, за да се преодолее определен секторен проблем. Затова през 2010-2011 г. поискахме регулация на ценообразуването в таксиметровия бранш (таван на цените) като средство за противодействие на множество негативни практики, при които някои таксиметрови водачи, разчитайки на невежеството, разсеяността, невниманието на потребители (нерядко и на чуждестранни граждани), извършваха таксиметров превоз на цени от порядъка на 5, 10 и повече лева за км пробег. Подобно поведение работеше както срещу българските потребители, така и срещу репутацията на държавата ни пред чужди граждани. Това работеше и срещу самите превозвачи, защото се наблюдаваше драстично намаляване на доверието на потребителите към този иначе удобен превоз. През 2011 г. народното представителство въведе законовата регулация в чл. 24а, ал.5 (редакция от 2011 г.) на Закона за автомобилните превози (ЗАП), съгласно която общинските съвети определят максимални цени за таксиметров превоз на пътници на километър за съответната община. И наистина, установеният през 2011 г. режим на регулирани максимални цени силно ограничи негативните практики и потребителските оплаквания драстично намаляха.
През 2014 г. българският тихомълком (с поправка между двете четения) законодател направи поредна промяна в цитирания чл.24а, ал.5 (редакция от 2014 г.) на ЗАП, като въведе изискването общинските съвети да определят както максимални, така и минимални цени за таксиметровия превоз. Тази законодателна стъпка остана неясна за обществото. Нашето разбиране е, че при лимитиране на максималния праг на цените пазарът сам ще регулира размера на цените под административния максимум. Така участниците в него ще ценообразуват в рамките до максимално лимитираните цени на таксиметровите услуги.
Предвид всичко това като потребителска организация приемаме регламентацията на максимални цени за таксиметровия превоз, но категорично считаме, че въведените/евентуално променяни минимални цени изкривяват пазара, водят до съгласувани практики, регулирани за съжаление по законодателен ред.
В подкрепа на нашата позиция е и актуалното Решение № 1054 от 17.12.2020 г. на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). В съдържащия се в акта й конкурентен анализ е направена оценка на Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 34 от 1999 г. за таксиметров превоз на пътници, като подзаконов нормативен акт, регулиращ таксиметровите услуги.
Както е посочено в цитираното Решение, КЗК вече е изразявала становището си по отношение на въвеждането на минимални и максимални цени на таксиметровите услуги. В свои Решения съответно: № № 553/17.07.2007 г., 731/25.06.2010 г. и № 251/18.03.2015 г. Комисията е заявявала позицията си, че не подкрепя въвеждането на каквато и да е форма на ценова регулация по отношение на таксиметровите услуги. Първо, защото минималната цена сама по себе си не може да бъде гаранция за качество и сигурност. Това най-ефективно може да се постигне, ако се осигури подобрен контрол по отношение на стандартите, на които трябва да отговарят автомобилите и водачите. Освен това, според категоричната позиция на КЗК, ефектът от минималните цени е предпазване на съществуващите участници на пазара от конкуренция и ограничаване възможността за ценова конкуренция. Както се посочва и в цитираното Решение № 1054 от 17.12.2020 г. на КЗК, практиката на таксиметровите превозвачи в София показва, че почти без изключение компаниите прилагат утвърдените от Общинския съвет минимални цени за таксиметров превоз (съгл. Решение № 877 от 20.12.2018 г. на Общински съвет, в сила от 01.02.2019 г.): дневна тарифа – 0,77 лв./км и нощна тарифа – 0,88 лв./км. Като това остава непроменено за 2021 и 2022 г. - съответно дневна 1,05 лв./км и респективно нощна 1,21 лв./км.
Във връзка с това, КЗК, в подкрепа и на нашето становище констатира, че повечето таксиметрови компании предоставят услугите си на почти еднакви цени, равни или много близки до минималните, което е индикация за липса на ценова конкуренция. Пак според КЗК, въпреки многото участници на пазара и големия диапазон между минимални и максимални цени, в рамките на който всеки таксиметров превозвач може да определи цените си, всички предлагат таксиметрови услуги на практика на едни и същи цени. При това положение цената, която е един от най-съществените елементи, чрез които участниците на всеки пазар се конкурират помежду си, не играе съществена роля в конкуренцията при тези услуги.
Възможен изход
Считаме, че принципът за установяване на минимални цени за таксиметров превоз създаде трайни условия за съгласувани практики, които работят срещу конкурентния пазар. Всяка намеса на СОС за повишаване на минималните цени на таксиметров превоз ще наруши пазарните принципи и постигнатата равновесна пазарна цена и по административен ред ще узакони практика, която ще способства за получаване на непазарни надбавки към цената за превоз. Така по административен път СОС ще извади пари от джобовете на гражданите си, за да ги предостави на бранш, който няма как да ги получи по пазарен път. Такова решение би било напълно законно, но дали е справедливо? А как биха го възприели потребителите на таксиметрови услуги?
Бихме искали да призовем Столичния общински съвет и Столична община да не предприемат прибързани и необмислени действия под натиска на таксиметровия бранш. Подобни действия биха били непазарни, в ущърб на потребителите, като без да е осигурено по-високо качество на услугата ще се достигне до административно наложени по-високи цени, които ще са социално непоносими и пазарно необосновани. Поемането в обратен ход от страна на местната власт ще покаже на потребителите, че местното ниво ги защитава от корпоративните интереси на един огромен капиталов бранш. В този смисъл призоваваме СОС да сведе минималния праг на дневна и нощна тарифа да бъде 0.25 лв./км като по този начин ще позволим на пазарните принципи да определят цената (до максималния праг) съответно да осигури по-качествени услуги и да повиши нивото на таксиметрови услуги.
Категорично считаме, че сега действащата уредба не възпрепятства възможноста всеки търговец, гъвкаво да формира своите цени. Т.е. не е изчерпана възможността да се вдигат цените в рамките/диапазона и на сега регламентираните минимални и максимални прагове на цените за километър пробег. Исканата от бранша евентуална промяна/повишаване на минималните цени на таксиметровата услуга в София, под претекст за отчитане на инфлационните процеси и повишените цени на горивата, би засегнала основни пазарни принципи и конкурентни начала, върху които следва да се базира съвременният таксиметров пазар и които са в противоречие с правилата на конкуренцията. По този начин СОС няма да се превръща в изпълнител на искания за административно регулиране на цените на таксиметровите услуги, като се игнорират пазарните принципи и обективните възможности на потребителите да ползват и заплащат една услуга, която не би се променила като качество, а само като цена.
Тема на деня:
Крачка към киберсигурността
Европейската комисия представи предложение за нов законодателен акт за киберустойчивост с цел защита на потребителите от уязвими продукти. Това е първо по рода си законодателство за целия ЕС, което въвежда задължителни изисквания за киберсигурност за продуктите с цифрови елементи през целия им жизнен цикъл. Актът ще гарантира, че продуктите с цифрово съдържание са по-сигурни. Предвижда се увеличаване на отговорността на производителите чрез задължаването им да предоставят поддръжка в областта на сигурността и актуализации на софтуера. Така потребителите ще разполагат с достатъчна информация относно киберсигурността на продуктите, които купуват и използват. Точно както можем да се доверим на играчка или хладилник с маркировка „СЕ“, законодателният акт за киберустойчивост ще гарантира, че свързаните продукти и софтуер, които купуваме, отговарят на строги гаранции за киберсигурност. С него отговорността отива там, където ѝ е мястото – сред онези, които пускат продуктите на пазара.
От ЕК допълват: „Законодателният акт за киберустойчивост е нашият отговор на съвременните заплахи за сигурността, които вече присъстват масово в нашето цифрово общество. ЕС е пионер в създаването на екосистема за киберсигурност чрез правила относно критичната инфраструктура, готовността и реакцията в областта на киберсигурността и сертифицирането на продукти в областта на киберсигурността. Днес завършваме тази екосистема чрез акт, който осигурява сигурност в дома на всички, във всички наши предприятия и във всеки свързан продукт. Киберсигурността е въпрос от сферата на обществото, а не само на промишлеността“.
Новият акт засяга всеки потребител. Компютри, телефони, домакински уреди, устройства за виртуална помощ, автомобили, играчки – всеки един от тези стотици милиони свързани продукти е потенциална входна точка за кибератака. И въпреки това днес повечето от хардуерните и софтуерните продукти не подлежат на никакви задължения в областта на киберсигурността. С въвеждането на киберсигурност още при проектирането ще се помогне за защитата на европейската икономика и на нашата колективна сигурност. Предлага се киберсигурността да бъде интегрирана във всеки елемент от веригата на доставки и да се обединят дейностите и ресурсите на ЕС в четирите общности на киберсигурността – вътрешния пазар, правоприлагането, дипломацията и отбраната.
Факти в подкрепа
- На всеки 11 секунди атаки със софтуер за изнудване засягат по една организация в света.
- Годишните загуби от киберпрестъпления в световен мащаб достигат 5,5 трилиона евро през 2021 г.
- С увеличаването на интелигентните и свързаните продукти един инцидент, свързан с киберсигурността на даден продукт, може да окаже въздействие върху цялата верига на доставки, което евентуално да доведе до сериозни смущения в икономическите и социалните дейности в целия вътрешен пазар, подкопаване на сигурността или дори да бъде животозастрашаващо.
- Оценява се, че стойността на нарушенията на сигурността на данните възлиза на най-малко 10 милиарда евро годишно, а загубите от злонамерени опити за прекъсване на трафика в интернет се оценяват на най-малко 65 милиарда евро годишно.
- Увеличаването на броя на кибератаките по време на кризата с коронавируса показа колко е важно да се защитят болниците, научноизследователските центрове и другите видове инфраструктура.
Предложените мерки се основават на новата законодателна рамка на ЕС в областта на продуктите и ще определят:
а) правила за пускането на пазара на продукти с цифрови елементи, за да се гарантира тяхната киберсигурност;
б) съществените изисквания за проектирането, разработването и производството на продукти с цифрови елементи и задълженията на икономическите оператори във връзка с тези продукти;
в) съществените изисквания за процесите за справяне с уязвимостта, въведени от производителите, за да се гарантира киберсигурността на продуктите с цифрови елементи през целия жизнен цикъл, и задълженията на икономическите оператори във връзка с тези процеси. Производителите също така ще трябва да докладват активно за използваните уязвими места и за инциденти;
г) правила за надзор на пазара и правоприлагане.
Новите правила ще уравновесят отговорността, като я прехвърлят към производителите, които трябва да гарантират съответствие с изискванията за сигурност на продуктите с цифрови елементи. В резултат на това правилата ще бъдат от полза за потребителите и гражданите, както и за предприятията, използващи цифрови продукти, тъй като ще се подобри прозрачността на свързаните със сигурността свойства и ще се повиши доверието в продуктите с цифрови елементи, както и ще се осигури по-добра защита на основните права, като например неприкосновеността на личния живот и защитата на данните.
Предложеният регламент ще се прилага за всички продукти, които са свързани пряко или косвено с друго устройство или мрежа. Съществуват някои изключения за продукти, за които изискванията за киберсигурност вече са определени в съществуващите правила на ЕС, например относно медицинските изделия, въздухоплаването или автомобилите.
Тема с продължение:
Преимущества на енергийните общности
Започнахме актуалната тема за енергийните общности, познати в много европейски държави от години. У нас те все още не са разпространени и не съществува нормативна база, която да ги урегулира и насърчи. А те имат изключителна роля в сегашната енергийна криза, като мотивират потребителите, общностите, общините и предприятията да „вземат в ръце“ решаването на много от енергийните си проблеми.
Енергийните общности могат да донесат редица ползи на обществото.
Социо-икономически ползи:
• Местни инвестиции и разкриване на работни места
• По-добри условия на живот
Енергийна и финансова сигурност:
• Проектите за енергийни общности носят финансови приходи, които се споделят сред членовете на общността
• Намаляват енергийната бедност чрез по-ниски енергийни разходи и по-висока ценова сигурност
Енергийно гражданство:
• Дава на гражданите възможност да участват пряко във вземането на решения на местно ниво
• Увеличава прякото участие в енергийната система
Информираност и мобилизация:
• Повишава осведомеността и приемането на възобновяемата енергия
• Дава на гражданите инструменти за действия срещу измененията на климата
Социално сближаване:
• Създава усещане за взаимно доверие и подкрепа
• Създава по-силно усещане за собственост
Енергийните проекти на ниво общност позволяват на хората да бъдат активни участници в енергийната система, подпомагат децентрализацията ѝ и намаляват общата зависимост от изкопаемите горива, като по този начин допринасят за ограничаването на емисиите на парникови газове. Освен това концепцията за енергийни общности представлява социална иновация, която може едновременно да даде решения за проблема с енергийната бедност, който засяга няколко региона в ЕС, не само в Източна и Централна Европа, но и в държави като Испания, Португалия, Италия и Ирландия. Много енергийни общности дават възможност на социално и икономически уязвими групи да участват и да се възползват от проектите, без да допринасят финансово към тях. Странични ефекти от такива проекти са социалното сближаване и чувството за принадлежност и взаимно доверие, които имат съществен принос за укрепването на местните общности.
У нас
Действията за борба с енергийната бедност са особено навременни: приблизително 40% от домакинствата в България се затрудняват да си плащат сметките за електричество/ отопление. Липсата на стандартна дефиниция на енергийната бедност обаче спъва опитите за разработване на последователна стратегия за решаване на проблема. Към момента основните усилия на България за преодоляване на проблема с енергийната бедност са насочени към поддържане на изкуствено ниски цени на електро- и топлоенергията за битови нужди. Един от недостатъците на този подход обаче е, че отслабва стимула за инвестиране в енергийна ефективност или за закупуване на по-ефективни уреди за крайна употреба. Това е една от областите, в които енергийните общности биха могли да помогнат като предлагат решения за намаляване на сметките за енергийни услуги, предоставят пряк достъп до по-евтина енергия от ВЕИ, произвеждана на място, и помагат на домакинствата от енергийната общност да повишат енергийната си ефективност.
Енергийните общности са част от демократизацията на енергийната система и дават възможност на гражданите да бъдат активни участници в нея, а не просто пасивни потребители. В светлината на очакваната либерализация на електроенергийния пазар в България до 2025 г. енергийните общности предлагат на общностите (особено социално и икономически уязвимите) ефективен способ да задоволяват енергийните си потребности по устойчив и достъпен начин.
Подробна информация за енергийните общности ще намерите на адрес: https://www.e3analytics.eu , а в следващия брой на бюлетина четете за възможностите за развитието им у нас.
Опасни стоки
Вид на стоката: Детска блуза за момиче
Описание на продукта: Детска блуза за момиче, марка “Cichlid”, цвят розов, размер 12-18 месеца, 18-24 месеца. На лицевата страна на блузата има изобразени мечета, палми, цвете, чадър, надпис “love chocolate” със залепени множество декоративни камъчета, които лесно се отделят, на пришит текстилен етикет има информация: “Cichlid”, код C6Y03200109867 AD, баркод 1 385609370327, 95% PAMUK, 5% ELASTAN, символи за третиране. Към стоката има прикрепен хартиен етикет от производителя със същия код и баркод и залепен етикет с информация на български език: тениска к.р. момиче, вносител: „Милами 2012“ ООД, баркод 2 090009 913768, цена 11,95 лв., състав 95% памук и 5% еластан.
Дистрибутор: „Медика - Ким” ЕООД, с. Къшин, община Плевен
Приложими изисквания и стандарти: БДС EN 71-1:2014 +A1:2018 „Безопасност на играчки”, Част 1: Механични и физични свойства, т.8.4 „ Тест за устойчивост на опън” и т.8.2 „Тест за малки части”
Опасност / естество на риска: Риск от задавяне
Стоката е във видимо несъответствие с изискванията за безопасност, съгласно БДС EN 71-1:2014 +A1:2018 „Безопасност на играчки”, Част 1: Механични и физични свойства, т.8.4 „ Тест за устойчивост на опън” и т.8.2 „Тест за малки части”, тъй като лесно се отделят малки части, които влизат изцяло в цилиндъра за малки части и съгласно направена оценка на риска от отдел „ОКБС”, представляват сериозен риск за здравето на потребителите от задавяне (за малки деца до 3 г.).
Ако разполагате с информация за наличие на някой от тези продукти на пазара, можете да уведомите КЗП тук. Ако вече сте закупили такъв продукт, моля не го използвайте. Имате право да го върнете на търговеца и да си получите парите обратно.
Други опасни стоки може да намерите
сайта на КЗП
и
Safety gate RAPEX на Европейската комисия
„Активни потребители“ и в медиите
Съвети за ефективно отопление през зимата – разговор с Богомил Николов - По света и у нас - БНТ Новини (bntnews.bg)
Законопроект защитава колективни интереси на потребителите. Как? - На фокус (bnr.bg)
Как да намалим сметките за ток и парно? Говорят експертите (marica.bg)
Бързо проветряване и фолио зад радиатора свалят зимните сметки | СЕГА (segabg.com)
Пазарът в цифри
- НСИ съобщи, че през август 2022 г. месечната инфлация, измерена с индекса на потребителските цени (ИПЦ), е 1.2% спрямо предходния месец, а годишната инфлация за август 2022 г. спрямо август 2021 г. е 17.7%.
- През август 2022 г. спрямо предходния месец най-голямо е увеличението на цените в групите: жилища, вода, електроенергия, газ и други горива (+5.2%), разнообразни стоки и услуги (+2.3%) и жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома (+1.8%).
- Намаление на цените е регистрирано в групите транспорт (-3.8%) и облекло и обувки (-2.3%).
Календар на потребителя
От 23 до 25 септември в Стара Загора ще се проведе „Августиада 2022“ с участието на производители от 35 изби. Изложението ще бъде на открито, на Античната улица в центъра на града.
На 30 септември изтича срокът за подаване на коригиращи декларации от физическите и юридическите лица, съобщиха от НАП. Гражданите и фирмите имат възможност еднократно да коригират данните, посочени в годишната декларация за облагане на доходите на физическите лица и формуляра за облагане с корпоративни данъци на юридическите.
На 30 септември Обучителен център "Темида" организира онлайн семинар на тема: „Неизпълнение на договора“. Ще бъдат подробно разгледани следните теми: Неизпълнение на договора – същност и форми; Правни последици от неизпълнението на договора в отношенията между кредитора и длъжника; Обезпечение на иска при неизпълнение на договорите. Обезпечителни мерки; Проблеми при доказването по исковите производства, свързани с неизпълнението на договорите.