Кампания
Седмичен бюлетин брой 37 (408)
Тема на деня:
Гласът на потребителите
Приключи лятната кампания на Европейския потребителски център /ЕПЦ/ - България*. Тя бе посветена на срещата с потребителите от страната, проучване на проблемите и въпросите им, предоставяне на актуална информация за правата и защитата им. За резултатите от кампанията и отношението на потребителите разказва г-жа Соня Спасова – директор на ЕПЦ – България.
- ЕПЦ - България традиционно организира изнесени мобилни щандове, за да бъде по-близко до хората, да обясни техните права, както и да им представи дейността на центъра. Основните проблеми, върху които искахме да обърнем внимание това лято, са свързани със закъснелите или отложени полети, както и други проблеми с пътуванията през лятото. Именно заради това бяхме и на летище Бургас, както и на автогарите в Бургас и Варна. Проблемите с въздушния превоз са много голяма част и от жалбите, които получаваме в последно време в ЕПЦ - България, но това е обяснимо, защото това лято от 2-3 години насам нямаше рестрикции заради Ковид, имаше повече пътуващи, а в същото време - много стачки на авиокомпании, летища и друг персонал, свързан с авиацията, както и по-малко хора, които работят на място и съответно не беше възможно да се поеме мощната вълна желаещи да пътуват (особено през май, юни и юли).
- От какво се интересуваха най-често потребителите? Какво е впечатлението Ви, стават ли те по-активни и информирани?
- Има и много информирани потребители, има и такива, които не знаят, че изобщо имат права и задължения. Питаха ни какво да правят, ако им се загуби багажът на чуждо летище - тогава първо трябва да потърсят гише за рекламация и загубен багаж. Там трябва да се попълни протокол. След това трябва да се напише оплакване и до авиокомпанията. Нужно е да се пазят всички имейли, багажен етикет, както и копие от платежни документи за разходи за стоки от първа необходимост (бельо, четка за зъби, например). Питаха ни и какво да правят, ако отидат на летището и там ги информират, че полетът им е отменен. Тук също важи съветът да пазят всички документи и имейли и веднага да пишат до авиокомпанията, като изчакат поне 3-4 седмици за отговор. Ако полетът е отменен по вина на авиокомпанията, може да имат право и на компенсация. Тя зависи от дължината на полета - за разстояние до 1500 км е 250 евро, а между 1500 и 3500 км - 400 евро.
- Започва учебната година и хиляди български ученици и студенти ще пътуват за държави от ЕС. За какво трябва да внимават те при създалата се това лято ситуация и с какви въпроси и проблеми могат да се обръщат към ЕПЦ - и към Вас, и в чужбина.
- Ако ученици или студенти живеят в друга държава, то те трябва да се обърнат към нашите колеги в съответните държави, защото ЕПЦ България е част от мрежа и имаме колеги във всички страни в ЕС, Исландия, Норвегия и Обединеното кралство. Добре е да проверят в портала Вашата Европа дали има нещо специфично, което трябва да знаят за съответната държава - по отношение на настаняването и режима в общежития или частни домове, по отношение на глобите за кола, пътуванията в градския транспорт. Има много трудни ситуации, в които може да попадне всеки пътуващ по време на път. Да платим повече за кола под наем от договореното, да не можем да наемем хотел от вкъщи, да купим дефектен продукт: виждали сме това да се случва, нали? Благодарение на приложението ECC-Net: Travel вие разполагате с перфектното средство да останете спокойни и да изразите вашите права на който и да е европейски език. Разработено като спътник по време на пътуване в Европейския съюз, както и в Исландия и Норвегия, приложението помага на европейските потребители да разберат правата си като потребители и да ги изразят на 25 европейски езика. По време на почивка искаме да избегнем стреса. Ето защо приложението ECC-Net: Travel app е лесно за използване и предлага много решения на различни проблеми. За всеки тип ситуация то не само уведомява потребителя за неговите права, но дава възможност да ги изрази на чуждия език. След като изберете държавата и типа ситуация (пътуване, наемане на кола, хотел…), приложението не само ще ви укаже правата като потребител, но ще ви даде възможност да изразите правата си на насрещната страна на неговия език. С приложението ECC-Net: Travel app и малко добра воля всеки би трябвало да се разбере достатъчно добре! Новата секция "Помощ" предлага съответните телефонни номера и адреси на местния Европейски потребителски център, както и на местното посолство в случай на спешност. Приложението е безплатно и работи офлайн. То е достъпно за устройства с iOS, Android и Microsoft Windows оперативни системи и може да бъде свалено оттук:
Google Playstore (Android)
Apple app store (iOS)
Windows Store (Microsoft)
Факти в подкрепа
- Над 70% от жалбите, по които е работил ЕПЦ – България през миналата година, са успешно решени. Другите жалби са пренасочени към други органи или не са решени, защото търговецът е отказал съдействие.
- За последните 3 месеца има над 60% увеличение в оплакванията, свързани с въздушен превоз, спрямо миналата година по същото време.
- През следващите месеци екипът на ЕПЦ – България ще организира обучение за онлайн търговци, както и лекции в различни училища или университети, за да се запознаят младежите с техните основни права като потребители в ЕС.
*ЕПЦ България е част от мрежата на европейски потребителски центрове (ECC-Net), която обхваща 30 центрове във всички държави в ЕС, както и в Исландия, Норвегия и Обединеното кралство. Центровете предлагат безплатна и индивидуална информация, съвети и съдействие на потребители, които имат проблеми с трансгранични сделки в друга държава от мрежата. Тя помага на гражданите да наложат спазването на своите потребителски права и да се възползват от предимствата на вътрешния пазар.
Ноу-хау:
Запознайте се с енергийните общности
Общата посока на националната енергийна политика на България все така силно разчита на големи и скъпи енергийни проекти, включително нови ядрени и газови мощности. Вследствие на това в общата политическа среда се омаловажава потенциалът на по-устойчивите и конкурентни от гледна точка на разходите технологии като фотоволтаични инсталации (или фотоволтаични електроцентрали, ФЕЦ). Този подход заплашва да остави страната с морално остаряла инфраструктура и все по-неконкурентна енергийна система.
Въпреки че някои потребители най-вече от бизнеса и промишлеността започват директно да инвестират във фотоволтаични проекти, проектите, притежавани от групи граждани или енергийни общности, си остават рядкост в България. У нас липсва ясна и надеждна нормативна уредба за проекти за енергия от възобновяеми източници (ВЕИ), а понастоящем е налице и пропуск по отношение на транспонирането на Директивата на ЕС за насърчаване използването на енергия от възобновяеми източници (RED II). Тези пропуски в политиката затрудняват още повече развитието и на енергийните общности в България в сравнение с други държави – членки на ЕС. Това са част от изводите за енергийната политика на нашата страна, направени в доклада „Развитие на енергийните общности в България“ на Кутюр, Тоби Д., Теодора Стоянова и Тома Павлов.
Общините имат сериозен потенциал да играят водеща роля в енергийния преход на
България. Те могат да подпомогнат прехода към по-чиста и по-устойчива енергийна система, като инициират проекти за енергийни общности и канят местни граждани и малки предприятия да участват в тях. По този начин разработването на локални проекти за възобновяема енергия може да допринесе за отварянето на нови работни места и за икономическата активност, като същевременно осигурява ясен процес за разработване на местни инфраструктурни проекти в добра позиция да се възползват от европейско финансиране. Властите в България трябва да премахнат много от административните пречки пред енергийните общности и да създадат регулаторна среда, която ще даде на общините и местните хора възможност да участват в енергийния преход. В момента пречките все още са сериозни, а политическа воля липсва.
Какво представляват енергийните общности?
Енергийната общност е група лица, които се обединяват и съвместно финансират
проект за възобновяема енергия, или под формата на гражданска инициатива със структура „от долу нагоре“, или в партньорство с местните общини. През 2018 г., като част от пакета „Чиста енергия за всички европейци“, бяха представени Директива (ЕС) 2018/2001 за насърчаване използването на енергията от възобновяеми източници (RED II) и Директива (ЕС) 2019/944 за вътрешния пазар на електроенергия (IMED). Основен елемент от преразгледаните директиви е въвеждането на законова рамка, при която на производители-потребители се дава правото да потребяват, съхраняват или продават енергия от възобновяеми източници, произведена на техен обект. Производителите-потребители могат да извършват тези дейности индивидуално
(като домакинство или малки и средни предприятия (МСП)) или като част от енергийна
общност. Въпреки че енергийни общности съществуват от десетилетия в страни в Западна Европа, концепцията е сравнително нова както за България, така и за много други страни в региона, и все още са налице редица пречки.
Макар че няма широко приета дефиниция на понятието „енергийна общност“, повечето определения съдържат следните изисквания:
• Проектите трябва да се захранват от възобновяеми енергийни източници (ВЕИ)
• Проектите трябва да се притежават пряко от граждани, кооперативи или органи
на местното самоуправление (като общински власти)
• Проектите трябва да имат и друга цел освен печалбата, например участие в
борбата с изменението на климата, по-висок контрол над местните енергийни
ресурси и принос към развитието на енергийната демокрация.
В дефиницията на законовата рамка на ЕС общностите за възобновяема енергия са
определени по следния начин: „правен субект, който, съгласно приложимото национално право, се основава на открито и доброволно участие, който е независим и е ефективно контролиран от акционери или членове, разположени в близост до проекти за възобновяема енергия, притежавани и разработвани от тази общност; чиито акционери или членове са физически лица, МСП или местни органи, включително общини; чиято основна цел е да осигурява не толкова финансови, колкото екологични, икономически или социални ползи на своите членове или на районите, в които оперират.”
Видове енергийни общности
Енергийните общности съществуват под различни форми много преди да бъдат официално признати в европейското законодателство. Затова се наблюдават разлики в различните държави - членки.
Кооператив. Кооперативите са правни субекти, чийто замисъл е най-вече да носят полза на членовете си. Участието е доброволно. Основополагащ принцип при повечето кооперативи е, че всеки член разполага с един глас, независимо колко средства е инвестирал. Ползите зависят от естеството на кооператива – те може да включват печалба от произведената електроенергия за намаляване на сметките за ток, както и достъп до експертни знания, предоставяни от кооператива или членовете му. Освен това членовете могат активно да участват в управлението на кооператива.
Съдружие. При този модел членовете на общността (физически лица, малки и средни предприятия или местно самоуправление) обединяват сили, за да осигуряват електроенергия на дадена общност. За разлика от кооператива, в съдружието правото на глас се определя от процентното участие на всяко лице/съдружник. Дружествата, които имат печалба, могат да решават дали тя да се инвестира отново в общността или да се разпредели между инвеститорите или съдружниците в проекта.
Тръстове, фондации и НПО. Тръстове, фондации и други неправителствени организации са
правни субекти, обикновено учредени с цел обществена полза, а не печалба. Общности, граждани и общини могат да основат организации с нестопанска цел, които законно да представляват техните интереси в проектите на енергийните общности и да ги управляват. Тези организации могат да използват постъпленията от проектите в полза на цялата общност дори когато има представители на общността, които не могат да си позволят да участват.
Общностни агрегатори (Community Choice Aggregators). При общностите агрегатори местните общини (самостоятелно или в съдружие с фирма, която управлява агрегатора) обединяват търсенето на електроенергия сред жителите си и търсят оферти от доставчици на комунални услуги или строители на системи/централи, за да набавят електроенергия за всички участващи клиенти в района чрез преки договори с производители. Като позволяват на местните общности сами да си набавят електроенергия, общностите агрегатори често са привлекателна възможност за градовете и районите, които се стремят към по-голям местен контрол над електроенергийния си микс. Чрез агрегиране на търсенето на електроенергия в района си градовете и местните власти договарят по-добри тарифи от доставчиците и сключват договори за по-високи дялове енергия от ВЕИ, включително и 100%.
(Обществено) Предприятие за комунални услуги. Предприятия за комунални услуги, собственост на общините, които инвестират във и управляват комуналните услуги от името
на данъкоплатците и гражданите. Те не се срещат толкова често, колкото описаните форми.
Публично-частни партньорства (ПЧП) с местни партньори. Общините и другите органи на местното самоуправление могат да решат да встъпят в договори за публично-частно партньорство с граждански групи/местни МСП с цел осигуряване на (по-евтина) електроенергия и други ползи за дадена общност. ПЧП набират популярност и стават все по-привлекателни и за общините, и за фирмите.
Подробна информация за енергийните общности ще намерите на адрес: https://www.e3analytics.eu , а в следващия брой на бюлетина четете за предизвикателствата на енергийните общности и развитието им у нас.
Втори живот:
Батерии и акумулатори
Европейската комисия предложи нов регламент за батериите на 10 декември 2020 г. Той има за цел да гарантира, че батериите, пуснати на пазара на ЕС, са устойчиви и безопасни през целия им жизнен цикъл.
Батериите и акумулаторите играят съществена роля, за да гарантират, че много ежедневно използвани продукти, уреди и услуги работят правилно, представлявайки незаменим енергиен източник в нашето общество. Всяка година приблизително 800 000 тона автомобилни батерии, 190 000 тона индустриални батерии и 160 000 тона потребителски батерии влизат в Европейския съюз. Не всички тези батерии се събират и рециклират правилно в края на техния живот, което увеличава риска от отделяне на опасни вещества и представлява загуба на ресурси. Много от компонентите на тези батерии и акумулатори могат да бъдат рециклирани, като се избягва отделянето на опасни вещества в околната среда и освен това се предоставят ценни материали за важни продукти и производствени процеси в Европа.
Законодателството
на ЕС относно отработените батерии е въплътено в Директивата за батериите. То има за цел да допринесе за опазването и подобряването на качеството на околната среда, като минимизира отрицателното въздействие на батериите и акумулаторите и отпадъчните батерии и акумулатори. То също така осигурява гладкото функциониране на вътрешния пазар чрез хармонизиране на изискванията по отношение на пускането на пазара на батерии и акумулатори. С някои изключения се прилага за всички батерии и акумулатори, без значение от техния химически характер, размер или дизайн. За постигане на тези цели Директивата забранява пускането на пазара на батерии, съдържащи някои опасни вещества, определя мерки за създаване на схеми, насочени към високо ниво на събиране и рециклиране, и определя цели за дейности по събиране и рециклиране. Директивата също така определя разпоредби относно етикетирането на батериите и тяхното отстраняване от оборудването.
Законодателството в тази сфера цели да подобри екологичните показатели на всички оператори, участващи в жизнения цикъл на батериите и акумулаторите, напр. производители, дистрибутори и крайни потребители и по-специално тези оператори, които пряко участват в третирането и рециклирането на отпадъчни батерии и акумулатори. Производителите на батерии и акумулатори и производителите на други продукти, включващи батерия или акумулатор, носят отговорност за управлението на отпадъците от батерии и акумулатори, които пускат на пазара.
Рециклиране
Множество батерии биват изхвърляни всеки ден, независимо дали от компании или след лична употреба. Съществуват различни видове батерии, като е известно, че те са изградени от токсични химикали и материали. Това прави изхвърлянето им като обикновени битови отпадъци недопустимо, тъй като предизвиква замърсяване на околната среда в огромна степен и представлява риск за хората и животните. Ето защо изхвърлянето на батерии се извършва по определен начин – те се събират отделно от ежедневните отпадъци и се подлагат на специално рециклиране. Процесът по рециклиране включва рециклирането на батериите по групи, тъй като някои батерии са почти напълно разградими за разлика от други. Батериите се делят на няколко основни групи. Като за начало могат да са два вида – да се презареждат, т.е. акумулаторни или еднократни, които не се презареждат. Според материалите, от които са изработени, могат да бъдат алкални, литиево-йонни, никел-кадмиеви и други.
При рециклирането на батерии основните компоненти, които минават през този процес, след „унищожаването“ на батерията, са пластмаса, олово или други метални частици и някакъв вид киселина (в акумулаторните). Пластмасата, както знаем от бита, може да бъде рециклирана и използвана повторно. Металните компонентни главно се изпращат обратно на производители на батерии, за да се използват отново при създаването на нови батерии. Киселината задължително се неутрализира, а получената вода се пречиства и тества дали отговаря на стандартите за чиста вода. Втори метод е киселината да се преработи, докато не бъде превърната в натриев сулфат, който намира приложение в праховете за пране и производството на стъкло и текстил. Тези методи се отнасят за сярната киселина. Всяка част от оловно-киселинните батерии се рециклира в нова батерия.
Отговорност на потребителите
Като за начало, основната дейност, която трябва да предприемем, е никога да не изхвърляме батерии заедно с общия битов отпадък. В никакъв случай не бива да ги пускаме в контейнерите за рециклиране, защото батериите съдържат много повече компоненти, за разлика от масово изхвърляните за рециклиране отпадъци. Множество магазини вече предоставят специални места за изхвърляне/ предаване на батерии, където можем да занесем ненужните за нас изделия. Същото се отнася и за батерии от телефони и домашни електроуреди, както и акумулатори на коли. Те следва да бъдат транспортирани до специално място, където да се рециклират в контролирана среда.
Опасни стоки
Вид на стоката: Детски обувки
Описание на продукта: Детски обувки от плат с букви „ВВ“, в три различни цвята - бежов, розов и черен, с каишка, върху която е залепена панделка, която може да бъде лесно и безпроблемно отстранена и две големи мъниста/перли едно под друго, без опаковка и информация за производител, на етикет има следната информация: „Обувки 510/21-26, цена : 6.60 лв., баркод: 60790276.
Дистрибутор: „Ноттое-8" ООД, гр.Враца
Приложими изисквания и стандарти: БДС EN 71-1:2014 +A1:2018 „Безопасност на играчки”, Част 1: Механични и физични свойства, т.8.4 „ Тест за устойчивост на опън” и т.8.2 „Тест за малки части”
Опасност / естество на риска: Риск от задавяне
Стоката е във видимо несъответствие с изискванията за безопасност, съгласно БДС EN 71-1:2014 +A1:2018 „Безопасност на играчки”, Част 1: Механични и физични свойства, 8.4 „ Тест за устойчивост на опън” и т.8.2 „Тест за малки части”, тъй като лесно се отделят малки части, които влизат изцяло в цилиндъра за малки части и съгласно направена оценка на риска от отдел „ОКБС”, представляват сериозен риск за здравето на потребителите от задавяне (за малки деца до 3 г.).
Ако разполагате с информация за наличие на някой от тези продукти на пазара, можете да уведомите КЗП тук. Ако вече сте закупили такъв продукт, моля не го използвайте. Имате право да го върнете на търговеца и да си получите парите обратно.
Други опасни стоки може да намерите
сайта на КЗП
и
Safety gate RAPEX на Европейската комисия
„Активни потребители“ и в медиите
12.09.2022г., 07:00 – 11:00ч. „Събуди деня“ с Биляна Славчева - (bnr.bg)
Как и къде да сменим скъсана банкнота - Пари - www.pariteni.bg
Пазарът в цифри
- НСИ отчита годишен спад на оборотите на търговците на дребно у нас с 0,7%. Това се случва за първи път от пандемията насам.
- Най-силно са намалели покупките на храна, цигари и алкохол в магазините, които са извън системата на големите търговски вериги - оборотите там се свиват с 11,7% в сравнение с юли м.г. В големите магазини спадът е само с 0,1%, без да се смята инфлацията, но като цяло продажбите на храна, напитки и цигари намаляват с малко над 10%.
- Другият сектор от търговията, който бележи силен спад на оборотите, са продажбите на компютърна, телекомуникационна и битова техника - на годишна база спадът е 5,1%. Но все пак трябва да се има предвид, че в пандемията продажбите на тези стоки скочиха много и сравнението се прави от сравнително висока база.
- Онлайн търговията изглежда също търпи последиците от свиването на покупките, защото през юли ръстът спрямо година назад е едва 6,9%, което е двойно и тройно по-малко в сравнение с преди година-две. Като се отчете и инфлацията, на практика продажбите през интернет също спадат.
Календар на потребителя
На 29 септември от 9 до 17 часа асоциация Активни потребители организира обучение по Потребителско право, предназначено за обучители на МСП. То ще се проведе в Българска стопанска камара, ул. "Чаталджа" 76, зала Луна. За регистрация и повече информация:
https://www.consumerlawready.eu/bg/SME/local-courses.
На 5 октомври в Интер експо център ще се проведе DIGI PAY 2022 - за сигурни и достъпни дигитални плащания, с фокус теми - отворено банкиране и PSD2, защита на данните и идентификация, предотвратяване на измами, киберсигурност, потребителско преживяване.
До 30 ноември продължава играта „Сканирай и спечели“ на GS1 България. Проверката на бар кода може да бъде направена бързо и лесно от всеки с помощта на безплатното мобилно приложение БГ Баркод. Приложението е налично в Android и iOS. Основното предназначение на БГ Баркод е да предоставя качествени и пълни данни за продуктите, в приятен и удобен вид за крайния потребител, с което да помогне в избора му и по-добрата информираност при покупка. За хранителните продукти приложението позволява персонализация чрез настройване на аларма, която да сигнализира, когато даден артикул съдържа опасен за потребителя алерген. Всички, които са подали сигнали в този период, ще бъдат включени в томбола за спечелването на десет ваучера от по 100 лв. за пазаруване в eMAG. Важно е при подаването на сигналите, в предвидените за това полета да попълните имейл адрес и/или телефон за връзка.
От 2024 г. и стоките в ЕС ще бъдат с паспорти. Важно средство за постигане на целите на ЕС за кръгова икономика е цифровият паспорт на продукта, който ще стане задължителен за всички категории продукти с изключение на храни, фуражи и лекарства. Първи ще трябва да бъдат снабдени с цифрови паспорти текстилните изделия и облеклата, считано от 2024 г.