Кампания
Седмичен бюлетин брой 36 (407)
Семеен портфейл:
Помощ за енергийните сметки на дома
За да се помогне на потребителите в ЕС да намалят сметките си за енергия и въглеродния отпечатък, преди година - на 1 септември 2021 г., във всички магазини и интернет сайтове за търговия на дребно се въведе изцяло нова версия на масово разпознавания енергиен етикет на ЕС за електрическите крушки и другите изделия за осветление. Този ход идва вследствие на забележителното повишение на енергийната ефективност в този сектор през последните години, което означава, че все повече и повече „светлинни източници“ (като електрически крушки и светодиодни модули) са достигнали клас А+ или А++ според старата скала. Най-важната промяна е връщането към по-простата скала с класове от А до G.
Какво се промени?
През последните години ефективността на нашите лампи и другите ни изделия за осветление се е повишила толкова много, че над половината от светодиодните изделия вече са в клас А++. Благодарение на обновяването на етикетите потребителите могат по-лесно да виждат кои са най-добрите за всеки клас изделия, а това на свой ред ще им помогне да пестят енергия и пари от сметките си. Чрез използването на по-енергоефективно осветление ще продължим да намаляваме емисиите на парникови газове в ЕС и ще допринасяме за постигането на климатична неутралност до 2050 г.
Тази нова скала е по-строга и е проектирана така, че много малко изделия могат първоначално да достигнат класове А и В, оставяйки място за постепенно навлизане на по-ефективни изделия на пазара. Сега изделията с най-висока енергийна ефективност, които понастоящем се предлагат на пазара, ще попадат най-често в клас C или D. На етикетите ще бъдат добавени редица нови елементи, включително QR код за връзка с база данни за целия ЕС, в която потребителите ще могат да намерят повече сведения за изделието. Новите мерки следват промяната на скалата на енергийните етикети, извършена на 1 март 2021 г. по отношение на 4 други категории изделия – хладилници и замразители, съдомиялни машини, перални машини и телевизори (и други външни монитори). Надграждайки правилата на ЕС за екопроектирането, Европейската комисия работи и по обновяването на етикетите на такива изделия като барабанни сушилни машини, локални отоплителни топлоизточници, климатизатори, готварски уреди, вентилационни агрегати, професионални хладилни шкафове, отоплителни тела и водоподгреватели, както и котли на твърдо гориво, и обмисля въвеждането на нови енергийни етикети за слънчевите панели.
За новите енергийни етикети на основните битови уреди асоциация Активни потребители и нейният информационен бюлетин ви уведомиха своевременно и повече информация ще намерите на сайта https://aktivnipotrebiteli.bg/
Факти в подкрепа
Технологиите за производство на светлинни източници постоянно се развиват, като по този начин се повишава енергийната ефективност. Светодиодните модули, които са най-енергоефективната съществуваща осветителна технология почти за всички цели, бързо навлизат на пазара на ЕС: от 0% от продадените лампи през 2008 г. до 22% през 2015 г. Средната енергийна ефективност на светодиодите е нараснала четири пъти между 2009 и 2015 г., а цените са спаднали съществено: в сравнение с 2010 г. през 2017 г. една типична светодиодна лампа за употреба в домакинството е със 75% по-евтина, а такава лампа за употреба в офис – с 60% по-евтина.
Според оценките, през 2020 г. в ЕС са продадени приблизително 1500 милиона светлинни източника – но това число вероятно ще спадне до 600 милиона през 2030 г. (т.е. ще намалее с 60%), въпреки че броят на използваните светлинни източници ще нарасне с над 17%. Това се дължи на по-високата енергийна ефективност и особено на по-дългия срок на експлоатация на светодиодните светлинни източници. Средното домакинство в ЕС е купило 7 светлинни източника годишно през 2010 г. и 4 през 2020 г., като се предвижда това число да спадне до под 1 годишно през 2030 г.
Оценката на въздействието на новите правила, извършена от ЕК, показва, че благодарение на промените до 2030 г. ще бъдат спестени 7 милиона това еквивалент на СО2 в сравнение със състоянието на нещата без мерки на ЕС за екопроектиране. Това се добавя към спестяването на 12 милиона тона еквивалент на СО2, което вече е осигурено чрез предишните регламенти, приети през 2009 и 2012 г.
Енергийният етикет на ЕС е масово разпознавана характеристика на такива изделия за бита като електрическите крушки, телевизорите или пералните машини и помага на потребителите да правят информиран избор от повече от 25 години. В рамките на общоевропейско проучване на Евробарометър 93% от потребителите са заявили, че разпознават етикета, а 79% – че етикетът е повлиял на решението им кое изделие да купят. Очаква се наред с хармонизираните минимални изисквания за експлоатационните показатели („екопроектиране“) правилата на ЕС за енергийното етикетиране да доведат до ежегодно намаление на разходите на потребителите с десетки милиарди евро, като същевременно създадат множество други ползи за околната среда и за производителите и търговците на дребно.
С вашите въпроси:
Защо не идва краят на изделията за еднократна употреба?
Бурните априлски ветрове тази година разнесоха из цялата ни държава милиони пластмасови изделия – торбички, чаши, опаковки, кутии и какво ли не. Наводненията през август и началото на септември изкараха на „бял свят“ други стотици хиляди изделия, затлачили речните корита, дерета и канализации. „Превзети“ са плажове и популярни маршрути в планините. Бърза проверка на активни потребители из страната показва, че пластмасовите прибори и особено чаши за еднократна употреба са все така използвани и бавно излизат от употреба. А би трябвало потребителското и търговското поведение вече да се е настроило на вълна премахване на тези изделия от живота и бита ни, тъй като Директива (ЕС) 2019/904 относно пластмасовите продукти за еднократна употреба беше приета през юни 2019 г. с цел предотвратяване и намаляване на въздействието на определени пластмасови продукти върху околната среда, по-специално върху водната среда, и върху човешкото здраве, както и насърчаване на прехода към кръгова икономика с новаторски и устойчиви бизнес модели, продукти и материали. Директивата следваше да бъде транспонирана в националното право и да се прилага от 3 юли 2021 г. Защо ние толкова бавно се преустройваме?
Защо ЕС се бори с пластмасовите отпадъци?
Над 80% от морските отпадъци са пластмаси. Пластмасата се натрупва в моретата, океаните и по плажовете в ЕС и по света. Остатъците от пластмаси нанасят вреда на морската среда и на биологичното разнообразие и се срещат в морски видове като морски костенурки, тюлени, китове и птици, но също така и в риби и черупкови организми, а оттам попадат и в хранителната верига на човека. Микропластмаси се откриват на Еверест, на морското дъно и човешката кръв. В рамките на Европейския зелен пакт ЕС създава кръгова икономика, в която пластмасите се използват по по-устойчив начин, използват се повторно и се рециклират без да създават отпадъци или замърсяване.
Хартиените продукти с пластмасов вътрешен слой или покритие считат ли се за пластмасови продукти за еднократна употреба?
В директивата изрично е посочено, че в нейното приложно поле попадат продукти за еднократна употреба, произведени изцяло или частично от пластмаса. Включването на хартиени продукти за еднократна употреба с пластмасов вътрешен слой или покритие е в съответствие с основните цели на директивата за намаляване на пластмасовите отпадъци и насърчаване на по-кръгова икономика, в която предотвратяването на отпадъците е от първостепенно значение. Когато такива чаши с пластмасов вътрешен слой или покритие, съдове за храни или чинии се изхвърлят като отпадък, хартията може да се разгради относително бързо, но пластмасовата част може да остане в околната среда в продължение на много години, като е възможно допълнително да се разпадне на пластмасови микрочастици. Ако тези продукти не бъдат включени в приложното поле на директивата, това би отслабило значително нейното въздействие върху намаляването на морските отпадъци и насърчаването на по-кръгова икономика, не на последно място поради риска чашите, изработени изцяло от пластмаса, просто да бъдат заменени с хартиени продукти с пластмасов вътрешен слой или покритие, без да се променят съответните модели на разточително потребление.
Кои пластмасови продукти за еднократна употреба са засегнати от новите правила?
Държавите членки трябва да въведат мерки, за да гарантират, че определени пластмасови продукти за еднократна употреба вече не могат да бъдат пускани на пазара на ЕС. Това са избрани продукти, за които на пазара съществуват достъпни алтернативи: клечки за уши, прибори за хранене, чинии, сламки, бъркалки, пръчици за балони, както и чаши, съдове за храни и напитки, изработени от експандиран полистирен, и всички изделия от оксоразградима пластмаса. За други пластмасови продукти за еднократна употреба, като риболовни уреди и мокри кърпички, бяха предвидени други мерки, като например ограничаване на тяхната употреба, намаляване на тяхното потребление и предотвратяване на нерегламентираното изхвърляне чрез изисквания за етикетиране, схеми за разширена отговорност на производителя (принципа „замърсителят плаща“), кампании за повишаване на осведомеността и изисквания за проектиране на продуктите.
Държавите членки са длъжни да гарантират, че върху някои продукти за еднократна употреба или върху тяхната опаковка се полага маркировка, за да се информират потребителите за наличието на пластмаса в изделието и да се укаже подходящият метод за обезвреждане на отпадъците, включително необходимостта от избягване на нерегламентираното изхвърляне. Това изискване се прилага за дамски превръзки, хигиенни тампони и апликатори за тампони, мокри кърпички, тютюневи изделия с филтри и филтри, продавани за употреба в комбинация с тютюневи изделия, и чаши за напитки. Освен това държавите членки трябва да предприемат мерки за предотвратяване на нерегламентираното изхвърляне на отпадъци и за почистване на отпадъците от съдове за храни и напитки, пликове и обвивки, чаши за напитки, тънки пластмасови торбички за пазаруване, мокри кърпички, балони, тютюневи изделия с филтри и филтри, продавани за употреба в комбинация с тютюневи изделия, както и риболовни уреди.
Защо Директивата се занимава конкретно с риболовните уреди?
Изделията, свързани с риболова, имат значителен принос към морските отпадъци, като те представляват 27% от пластмасовите отпадъци, открити по плажовете. С преразгледаната Директива относно пристанищните приемни съоръжения се възпира изхвърлянето на риболовни уреди в морето чрез премахване на финансовите санкции за връщането им на брега. Директивата за пластмасовите изделия за еднократна употреба гарантира, че върнати на брега, те се третират правилно.
Полезни съвети:
Как да инвестираме правилно
Темата за парите ни става все по-злободневна. Икономическата и финансовата криза, инфлацията, безлихвените депозити в банките ни карат все по-често да се замисляме как да опазим парите си от обезценяването им, как да ги инвестираме, за да ни осигурят допълнителни доходи. Но това не е никак просто. Необходимо е да се информираме, да следим критично различни примамливи оферти, да се научим как да минем на „ти“ с финансите – личните и на семействата ни. Порталът „Моите пари“ публикува тази седмица такива полезни съвети, които могат да бъдат в помощ на всеки потребител.
Ето какво казва на бъдещия инвеститор финансистът Йордан Генов:
Ако успявате да заделяте средства и не искате да харчите излишъка за удоволствия, вие най-вероятно сте мотивирани да натрупате капитал за бъдещи важни финансови приоритети, които вие и семейството ви имате – да финансирате образование на децата си, да закуптеш нов семеен имот, да си подсигурите адекватен стандарт на живот след спиране на активна работа. Вероятно вече сте готови да отделите време и усилия, за да проучите възможностите за своите пари и да започнете да управлявате финансите си по-активно. Може би сте обмисляли инвестиции в недвижими имоти, акции, криптовалути. В повечето случаи вашата цел няма да бъде инвестициите да са основен източник на доходи. Вие искате да неутрализирате ефекта на инфлацията върху спестяванията си и да постигнете разумна доходност, без да поемате излишни рискове. Трябва да ви кажа, че ако не искате да се развивате като професионален инвеститор, вие вероятно сте тръгнали в грешна посока, която може да ви струва скъпо.
Допусканите грешки
Вместо търсене на горещи и силно печеливши инвестиции, проучете грешките, които всички правим постоянно. А те не са малко:
• Спекулираме чрез инвестиции в отделни активи, мислейки за огромния им потенциал, без да сме наясно с негативни сценарии, които такъв подход крие. Независимо в какво инвестираш, риск от загуба винаги съществува.
• Казваме си, че ще инвестираме дългосрочно, но не сме наясно какви временни спадове сме готови да изтърпим (не съобразяваме рисковия си профил). Рано или късно всяка инвестиция ще има спад в стойността си. Колко си готов да изтърпиш без да предприемеш необмислени действия?
• Не инвестираме спрямо необходимата доходност за постигане на нашите цели, а търсим най-перспективните инвестиции в краткосрочен аспект. Защо ни е да поемаме висок риск с инвестициите си, когато и нискорисков подход с голяма степен на вероятност ще ни бъде достатъчен за постигане на нашите цели.
• Не проучваме исторически данни, които могат да ни дадат много полезни насоки къде можем да сбъркаме сериозно.
• И може би най-важното – не отделяме достатъчно време, за да осмислим личната си житейска ситуация, да сме наясно къде се намираме спрямо приоритетите си, какви действия са необходими, да поговорим с партньора си, за да сме спокойни, че решенията ни са базирани на солидна основа.
Тези три съвета ще ти помогнат:
1. Разберете каква част от спестените пари и очакванията ти за бъдещи заделени средства е нужно да инвестирате, за да постигнете целите си. За целта можете да използвате някои от множеството безплатни калкулатори в мрежата.
2. Обвържете риска на инвестицията си с целите си и комфорта да бъдете постоянни. По-рисковите инвестиции би следвало да донесат по-висока възвращаемост, но емпирично е доказано, че най-добри резултати постигат хората, които се чувстват комфортно с избрания инструмент и оставят парите си в него независимо от неизбежните колебания в представянето.
За да се случи това, трябва да изследвате как сте настроени спрямо поемането на риск чисто личностно. За това също можете да потърсите безплатни въпросници в мрежата.
3. Предварително помислете кога ще прекратите инвестицията си или ще коригирате вашето инвестиционно портфолио. Структурата на инвестициите неизбежно ще се променя спрямо момента, в който ти започнете да влагате средства. Ако не сте наясно какво целите и кога е нужно да промените подхода си, силно увеличавате риска да сгрешите.
Опасни стоки
Вид на стоката: Детски суитчър с качулка
Описание на продукта: Детски суитчър с качулка за момче, зелен цвят с букви „db”, на предната част има надпис "Deco Dass" и външен джоб, с функционална връзка на качулката със свободни краища с дължина 24,5 см, на вътрешната част на дрехата, в областта на врата е пришит текстилен етикет от производителя за марка "Deco Dass" и размер 3, на картонен етикет има информация за модел: 6842, размер 3, графични и текстови указания на чужд език за третиране, произход: MADE IN TURKEY, от вътрешната част е зашит етикет с информация: Deco Dass, състав: %75 cotton, %20 polyester, %5 lycra, графични и текстови указания за третиране, произход: MADE IN TURKEY, баркод 0 01 59197 400534, на етикет поставен от търговеца на български език има следната информация: артикул: блуза, състав:75% памук, 20% полиестер, 5% ликра, произход: Турция, вносител: „Нова Лина" ЕООД, графични указания за третиране.
Страна на произход: Турция
Производител/вносител: неизвестен
Дистрибутор: „ Венид Трейдинг" ЕООД, гр. Враца
Приложими изисквания и стандарти: БДС EN 14682:2015 – „Безопасност на детско
облекло. Връзки и шнурове на детско облекло. Изисквания”, т.3.2.1 „облеклата,
предназначени за малки деца, не трябва да бъдат проектирани, изработени или снабдени с връзки или функционални шнурове в зоната на главата, врата или горната част на гръдния кош”
Опасност / естество на риска: Риск от удушаване
Стоката е с видимо несъответствие с изискванията на стандарт БДС EN 14682:2015 –
„Безопасност на детско облекло. Връзки и шнурове на детско облекло. Изисквания”, т.3.2.1 „облеклата, предназначени за малки деца, не трябва да бъдат проектирани, изработени или снабдени с връзки или функционални шнурове в зоната на главата, врата или горната част на гръдния кош” и съществува риск от удушаване.
Ако разполагате с информация за наличие на някой от тези продукти на пазара, можете да уведомите КЗП тук. Ако вече сте закупили такъв продукт, моля не го използвайте. Имате право да го върнете на търговеца и да си получите парите обратно.
Други опасни стоки може да намерите
сайта на КЗП
и
Safety gate RAPEX на Европейската комисия
„Активни потребители“ и в медиите
Николов: Политиците обичат да подклаждат мантрата за спекулата - Икономика - България - Събуди се - NOVA
"Питай експерта": Инфлацията и доходите - решенията в кризата - По света и у нас - БНТ Новини (bntnews.bg)
Кабинет или избори? За горещото политическо лято - Атанас Атанасов - Българска национална телевизия (bnt.bg)
Експерт: Има скрита инфлация - цената е същата, но грамажът е намален (24chasa.bg)
Какво трябва да знаем за новите правила при роуминга - Услуги - www.pariteni.bg
Пазарът в цифри
- Според проучване на Евробарометър, телевизията доминира като основен източник на новини (75%). Това важи особено за по-възрастните хора. Като цяло обществените телевизии и радиостанции се смятат за най-надеждния източник на новини в ЕС (49%), следвани от печата (39%) и частните телевизионни канали и радиостанции (27%)
- По-младите респонденти са много по-склонни да използват социални медийни платформи и блогове за достъп до новини (46% от 15—24-годишните спрямо 15% от хората над 55 години).
- Над една четвърт от анкетираните (28%) смятат, че през последните седем дни много често или често са били изложени на дезинформация и фалшиви новини.
- Анкетираните в България като цяло са най-склонни да отговарят, че често са били изложени на дезинформация и фалшиви новини през последните седем дни – 55% от тях смятат, че това им се случва „много често“ или „често“. Най-малко склонни да твърдят това са респондентите в Нидерландия – едва 3% смятат, че „много често“ се сблъскват с дезинформация, а за 9% това се случва „често“.
- По-голямата част от респондентите се чувстват уверени, че могат да разпознаят дезинформацията и фалшивите новини: 12% се чувстват „много уверени“, а 52% — „до известна степен уверени“. Нивото на увереност при разграничаването между истински и фалшиви новини намалява с възрастта и се увеличава с образователното равнище.
На 29 септември Обучителен център "Темида" организира онлайн семинар на тема: „Данъчни и счетоводни аспекти на трансакциите с криптоактиви“. Обучението ще се осъществи чрез платформата ZOOM. На всички участници в семинара ще бъде издаден Сертификат за преминато обучение.
От 1 октомври НАП служебно ще промени идентификационния номер за целите на ДДС по чл. 94, ал. 2 от закона за физическите лица, различни от едноличен търговец, които са вписани в регистър БУЛСТАТ с единен идентификационен код, различен от единен граждански номер или личен номер на чужденец, и за които до тази дата идентификационният номер за целите на ДДС е единният граждански номер или личният номер на чужденец, пред който е поставен знакът "BG".
На 4 октомври в Интерпред, София ще се проведе eCommerce Annual Summit - среща с лидерите в сектора на електронната търговия в България.