Кампания
Седмичен бюлетин брой 34 (405)
Нова рубрика:
Активни потребители във ваша услуга
Предлагаме ви една нова рубрика в седмичния информационен бюлетин - за новите брошури, които издава асоциация Активни потребители, статии и публикации в сайта й, различни информационни материали. Защо го правим? Основен приоритет в работата на асоциацията е предоставянето на информация на потребителите. Той е важен, защото подпомага потребителите да се ориентират най-добре на пазара на стоки и услуги, в правата им и тяхната защита и в голяма степен предотвратява възникването на проблеми. Винаги е по-добре да се работи превантивно за избягване на нежеланите явления, отколкото да се полагат усилия впоследствие за поправянето им. В досегашната си дейност асоциацията има издадени множество информационни материали в полза на потребителите. Можете да научите повече в раздел ИЗДАНИЯ на https://aktivnipotrebiteli.bg. Почти всички информационни издания на асоциацията се разпространяват напълно безплатно. Налични и нови брошури с полезни съвети можете да получите на адрес: София, улица „Врабча“ 26, да се информирате за тях на сайта на асоциацията. Ето някои от последните издания:
Разрушители на ендокринната система. Информационната брошура представя разрушителите на ендокринната система в ежедневието. От сутрин до вечер сме изложени на химикали, които могат да имат вредно въздействие върху хормоналната ни система (още известни като разрушители на ендокринната система, или EDC)
Наръчник- Насърчаване на младите потребители да купуват оригинали. Проект JUSTORIGINAL (Насърчаване на младите потребители да купуват истински продукти).
Проектът има за цел да подобри разбирането и осведомеността на младите потребители на възраст от 11-17 години относно явлението фалшифициране на стоки и услуги и последиците от нарушенията на правата на интелектуална собственост.
Право на отказ от договора. Информационната брошура представя правото на отказ от договора от разстояние, същност и основни характеристики, неговото приложение и полезни съвети. За разлика от възможността за връщане на стока, купена в магазин, което не е задължение на търговеца, а само добра практика, законодателството за защита на потребителите предвижда изричната възможност да върнете стока, купена извън търговския обект или от разстояние.
На сайта на асоциацията https://aktivnipotrebiteli.bg можете да прочетете разнообразни статии и публикации, за да се информирате подробно за своите права и тяхната защита. Днес ви предлагаме подготвяната статия за
Защита на интелектуалната собственост при детските книги
В последните години наблюдаваме едно тревожно явление. Появяват се бизнеси, които си позволяват да търгуват с артикули с лицата на герои от детски книги. Правоносителите на съответните илюстрации обаче не са давали съгласието си трудът им да бъде използван по този начин и не са получили процент от печалбата. До какви последствия за търговеца, автора и крайния потребител би могло да доведе това?
Илюстрациите, включени в детските книги, са интелектуална собственост на своя създател. Съответно авторът може да избере кога, къде, как, от кого и по какъв начин неговите произведения да бъдат разпространявани, а за това той може да изисква и възнаграждение. Разпространението и продажбата на авторски произведения под всякаква форма без изричното съгласие на автора е нарушение на неговите права. Има три вида юридическа отговорност, която извършителят може да понесе – наказателна, гражданска и административно-наказателна.
Кражбата на интелектуална собственост е престъпление и се наказва както с лишаване от свобода до осем години, така и с глоба, която може да достигне до петдесет хиляди лева, когато престъплението е извършено в квалифициран състав - особено големи размери. За да привлече виновника към наказателна отговорност трябва да се обърнете към прокурор относно наличието на подобно престъпление като подадете сигнал до прокуратурата, а в някои случаи и частна тъжба. Имуществени и неимуществени вреди авторът може да търси чрез граждански иск. Това е втората възможна отговорност – гражданската. Чрез наказателното производство може да се постигне налагане на наказание на извършителя и да се иска обезщетение, но в гражданския процес ищецът разполага с голям инструментариум от искове, с които да се защити и от които да се ползва – иск за обезщетение, установителен иск за установяване факта на нарушението, осъдителен иск за преустановяване на неправомерното използване и т.н. Третата възможна отговорност е административно-наказателната, която се прилага при по-леки и маловажни случаи. Има процедура пред дирекция “Авторско право и сродни права” към Министерство на културата, която се започва с подаване на молба до министерството и е описана в Закона за авторското право и сродните му права.
Какви биха били последиците за автора? Първо да уточним: авторски права върху интелектуална собственост – картини, книги, снимки, песни и много други - се запазват, докато авторът е жив и 70 години след неговата смърт. Авторът може да получава възнаграждение за своите произведения дори и когато другаде се взаимстват единствено герои или определени елементи от тях. Най-основаната последица за автора от кражбата на неговите произведения са финансовите загуби от потенциалната печалба от произведението. Дори за артикули като чанти, плюшени играчки или сладки изкушения трябва да се иска разрешение от автора, тъй като той е в правото си да претендира за възнаграждение за използването на негови илюстрации.
На теория няма преки негативни последици за потребителя при продукти с нарушени авторски права. Популярна практика е, тъй като продукти с лика на познати за децата герои се продават по-лесно и привличат внимание. Ние като потребители много трудно бихме разбрали дали производителят се е договорил за правата върху илюстрациите, които използва. Някои по-големи производители добавят на своите продукти означение, посочващо носителя на авторските права. Косвената опасност за потребителя от подобно нарушение е възможността продуктът да е фалшификат, тъй като фалшификаторите рядко се интересуват от нормативните изисквания при изработката на съответните продукти. Фалшификатите често са по-ниско качество на изработка, а в някои случаи могат и да застрашат живота на своите потребители. Има фалшиви детски продукти, които са доста лесни за разпознаване по това, че изобразеният герой често е оцветен в грешните цветове или нарисуван по различен начин от обичайния.
Какво можем да направим ние като потребители, когато забележим нередност?
В днешно време е изключително лесно да се споделя информация чрез социалните мрежи и това важи в пълна сила при забелязване на нередности. Активният потребител би могъл също така да се свърже директно с издателството или автора, за да ги информира и те да преценят какви действия да предприемат. Най-сигурният начин да подкрепим творците, които харесваме, е като си закупим техните произведения - независимо дали на хартия или в електронен вариант. Някои създатели на видео съдържание или илюстрации можем да подкрепим и чрез платформи като Patreon. Може също да споделим нашето мнение за тях в социалните мрежи, за да привлечем повече потенциални нови фенове. Специално за книгите има доста голяма специализирана платформа, в която читателите да могат да споделят своето мнение и да окажат своята подкрепа!
В Закона за авторското право и сродните му права са регламентирани изключения, които не пораждат авторски права. Това са актове на държавни органи, идеи и концепции, фолклорни творби и новини, факти, данни. За да се прецени дали има наличие на плагиатство, трябва доста внимателно да се разгледат двете творби. Какво е общото и различното между тях, доколко общото между двете произведение не е традиционен изказ или не е част от фолклор или не е базирано на вече популярен текст. Единствено сходство в мотивите на двете творби не е достатъчно, нужни са доста повече конкретни прилики. Трудно можем да кажем, че една българска детска книга, взаимствала мотиви от българската митология е плагиатствала от друго подобно произведение. Пример е поредицата „Пърси Джаксън и боговете на Олимп” на Рик Риърдън, която успя да популяризира ползването на митология в детски книжки. След нейния успех се появиха много книги за млади герои, които сe срещат с боговете на Олимп или имат вплетени мотиви от гръцката митология, както и от други митологии. Тези книги биха могли доста да си приличат на пръв поглед, но често се различават значително по съдържание.
Цялата статия можете да прочетете на: https://www.detskiknigi.com/avtorskite-prava-v-detskoknizhnija-svjat-kak-da-badem-lojalni-targovci-i-aktivni-potrebiteli/
Семеен бюджет:
Енергийна бедност и разработка на дефиниция
Националният план за възстановяване и устойчивост предвижда разработване на дефиниция и критерии за „енергийна бедност“ за домакинствата в Закона за енергетиката. Реформа 3 е за разработване на тази дефиниция за целите на либерализация на пазара и финансиране на проекти за енергийна ефективност.
Цел на реформата
Целта на реформата е отговаряне на препоръката на ЕК за нормативно регламентиране на феномена „енергийна бедност“ и използването на тази дефиниция за целите на приоритетно третиране на попадащите в обхвата на дефиницията домакинства при реализацията на мерки и проекти за повишаване на енергийната ефективност. Ще бъде създадена работна група за изготвяне на предложение за нормативни промени с представители от Министерство на енергетиката, Министерство на труда и социалната политика, Министерство на регионалното развитие и благоустройството и Агенция за устойчиво енергийно развитие.
Работен план
Работната група трябва да изготви нормативните промени, като изследва и развитието на определението за „енергийна бедност“ в Европа и анализира българския контекст и социалните показатели, които наблюдава Националният статистически институт и ще изготви предложение за възможни показатели, които да бъдат включени в определението за критерии за определяне на целевата група на определението.
Планирано е провеждане на 3 кръгли маси за обсъждане на предложенията на работната група с представители на заинтересованите страни, като ще се търси компромисен вариант на различните мнения. Базирайки се на обратната връзка в проведените консултации, работната група ще предложи проект за дефиниция и ще изготви проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за енергетиката. Законопроектът ще бъде предложен за одобрение от Министерския съвет.
След изработването на проект за дефиниция на „енергийна бедност“ и проект за нормативни промени, законопроектът ще бъде внесен за разглеждане и приемане от Народното събрание. След издаването на Указ от Президента на Република България ще бъде обнародван Закон за изменение и допълнение на Закона за енергетиката, регламентиращи „енергийната бедност“ за целите на приоритетно третиране на попадащите в обхвата на дефиницията домакинства при реализацията на мерки и проекти за повишаване на енергийната ефективност, в Държавен вестник.
И докато чакаме нормативните промени да станат факт, ето какво съветва асоциация Активни потребители.
Полезни съвети
- Не покривайте радиаторите с декоративни елементи или дълги завеси, защото това пречи за отделяне на топлината, което може да доведе до прекомерно високи разходи за отопление.
- Не оставяйте радиаторните вентили напълно изключени за времето, когато сте на работа или отсъствате за кратко време в зимните месеци. Оставете ги на по-ниска степен, за да не изстиват напълно помещенията. В противен случай радиаторите ще изразходват допълнителна енергия и време за затопляне на вече напълно охладеното помещение.
- Проветрявайте редовно, но за кратко при широко отваряне на прозорците за минута-две. Не оставяйте прозорците постоянно отворени в наклонена позиция, защото така се губи много повече топлина, а проветряването не е толкова ефективно.
- Намалете потреблението на топла вода, като използвате душове с ограничител на водния поток или с регулируеми глави.
- Почиствайте редовно уредите от котлен камък, за да повишите тяхната ефективност. Уреди, покрити с котлен камък, консумират повече енергия и са по-малко ефективни.
- Оставете топлата храна да се охлади до стайна температура, преди да я поставите в хладилника или фризера.
- Уверете се, че размерът на тенджерата или тигана съответстват на размера на котлона. Ако не го правите, енергийната консумация може да е три пъти по-висока от необходимата.
- Използвайте малки електроуреди като кафемашина, кана или уред за варене на яйца, за да спестявате електроенергия в сравнение с използването на готварската печка за всички тези дейности.
- Не е необходимо предварително подгряване на готварски печки, снабдени с вентилатор, а и температурата на печене може да бъде по-ниска.
Повече информация за финансиране на енергоспестяването ще намерите на следния адрес: Финансиране за енергоспестяване (aktivnipotrebiteli.bg)
Тема на деня:
Промени в правилата за потребителските кредити
Комисията по вътрешен пазар и защита на потребителите на ЕП предлага промени в правилата за потребителските кредити. Актуализирането им се налага, за да се защитят потребителите, които търсят заеми онлайн в сложни икономически условия. По последни данни на Евростат 6 от всеки 10 потребители са имали финансови трудности от началото на кризата с коронавируса. Потребителските кредити са заеми за закупуването на потребителски стоки или услуги – например, домакински уреди, автомобили или екскурзии.
Съществуващите правила на ЕС
Европейският съюз е приел през 2008 г. директива за потребителските кредити, която цели да защити европейците и да създаде условия за развитие на пазара. Правилата обхващат заеми на стойност от 200 до 75 000 евро и заставят кредиторите да предоставят на клиентите си информация, която позволява сравняването на оферти. Потребителите имат право да се откажат от кредитно споразумение в рамките на 14 дни и да изплатят предварително заема, като по този начин намалят разходите си по него.
Защо са нужни промени
При икономически трудности търсенето на заеми нараства. Цифровизацията отваря пътя за разрастването на небанкови финансови компании и за нови продукти на пазара като приложения за вземане на заеми от други потребители. Това означава на практика, че в днешно време има повече възможности за вземане на малки заеми онлайн, но тези опции могат да се окажат скъпи и неизгодни. Събирането на информация за потребителите чрез алгоритми и системи с изкуствен интелект също трябва да бъде регламентирано. Особено уязвими са потребители, които вече имат значителни задължения. Освен това настоящите правила не са уеднаквени в страните от ЕС.
Новите правила
Актуализираните правила предвиждат задължение за кредиторите да предоставят стандартна информация на потребителите по прозрачен начин и да им позволят да видят цялата ключова информация на всяко едно устройство, включително мобилен телефон. Рекламите на потребителски кредити не трябва да насърчават поемането на прекалено големи дългове и трябва да съдържат предупреждение, че вземането на пари назаем също коства пари. При изготвянето на оценка дали даден кредит е подходящ за определен потребител компаниите ще трябва да изискват информация за настоящите задължения и за разходите за живот, но няма да могат да събират данни от социалните мрежи или за здравното състояние. Новите правила трябва да обхващат кредити до 150 000 евро, а всяка страна да има право да регулира и кредити на по-високи суми. Освен това те трябва да включват овърдрафтите, които позволяват на потребителите да ползват повече средства, отколкото те имат по дадена сметка. Страните членки трябва да са свободни да решат дали да регулират други видове заеми – например, заеми на суми под 200 евро, безлихвени заеми или заеми със срок до три месеца.
Опасни стоки
Вид на стоката: Детски анорак с качулка
Описание на продукта: Детски анорак с качулка, с функционална връзка със свободни краища с дължина 28 см, обезопасена срещу разнищване и прикрепена в една точка към качулката, син цвят, с надпис в предната част - Supers sport the Teams, прикрепен етикет с информация: анорак, цвят: тр.син; Bluz1055, внос: Рио Импорт Експорт ЕООД; Производител: АЛГ, баркод – различен в зависимост от размера; цена 21.90 лв., състав: 60% памук, 35% полиестер, 5% еластан, на пришит текстилен етикет има информация – ALG, made in Turkey, без опаковка.
Страна на произход: Турция
Производител/вносител: „Рио Импорт Експорт“ЕООД
Дистрибутор: „Томика Груп" ООД, гр. Варна
Приложими изисквания и стандарти: БДС EN 14682:2015 – „Безопасност на детско облекло. Връзки и шнурове на детско облекло. Изисквания”, т.3.3.1 „при облеклата, предназначени за големи деца и юноши, връзките не трябва да имат свободни краища”
Опасност / естество на риска: Риск от удушаване Стоката е с видимо несъответствие с изискванията на стандарт БДС EN 14682:2015 – „Безопасност на детско облекло. Връзки и шнурове на детско облекло. Изисквания”, т.3.3.1 „при облеклата, предназначени за големи деца и юноши, връзките не трябва да имат свободни краища” и съществува риск от удушаване.
Ако разполагате с информация за наличие на някой от тези продукти на пазара, можете да уведомите КЗП тук. Ако вече сте закупили такъв продукт, моля не го използвайте. Имате право да го върнете на търговеца и да си получите парите обратно.
Други опасни стоки може да намерите
сайта на КЗП
и
Safety gate RAPEX на Европейската комисия
„Активни потребители“ и в медиите
Как да се отопляваме най-изгодно? - bTV Новините (btvnovinite.bg)
С 45% повече жалби за изпуснати, отменени и закъснели полети - Общество - България - Твоят ден - NOVA
"Активни потребители": Колкото по-невероятно звучи, толкова по-малко вероятно е да е истина - Предавания (bnr.bg)
И за стоките втора употреба има гаранция | СЕГА (segabg.com)
Свиваме потребителската кошница, но изхвърляме 1/3 от храната, която купуваме - Bgonair
Съвети: Как да бъдем по-пестеливи? - Flashnews
Пазарът в цифри
- НСИ съобщава, че през юли 2022 г. месечната инфлация, измерена с индекса на потребителските цени (ИПЦ), е 1.1% спрямо предходния месец, а годишната инфлация за юли 2022 г. спрямо юли 2021 г. е 17.3%.
- През юли 2022 г. в сравнение с юни 2022 г. най-голямо е увеличението на цените в групите: развлечения и култура (+7.4%), жилища, вода, електроенергия, газ и други горива (+5.2%) и ресторанти и хотели (+1.2%).
- Най-голямо намаление е регистрирано в групите: облекло и обувки (-2.0%), транспорт (-1.7%) и хранителни продукти и безалкохолни напитки (-0.1%).
- През юли 2022 г. месечната инфлация, измерена с хармонизирания индекс на потребителските цени (ХИПЦ), е 0.8% спрямо предходния месец, а годишната инфлация за юли 2022 г. спрямо юли 2021 г. е 14.9%.
Календар на потребителя
В началото на октомври НАП ще спре достъпа до стария портал за електронни услуги. Упълномощените лица, които са ползвали стария портал с КЕП, ще продължат да имат същите права и в новия портал.
На 13 октомври в Пловдив ще се проведе 15-та научно-практическа конференция "Иновации в хранително-вкусовата промишленост", организирана от Съюза по хранителна промишленост.