Кампания
Седмичен бюлетин брой 33 (404)
Семеен бюджет:
Утопия ли е икономията на енергия
Ситуацията през последните месеци на енергийния пазар показва, че разговорите и призивите към гражданите за енергийна ефективност не са просто поредната кампания на европейската администрация. Животът ни подсказва, че трябва да се променяме, за да оцелеем в буквалния смисъл на думата. Особено с наближаването на есенните и зимните месеци и реалната опасност за домакинските бюджети да не се справят с непосилните цени.
Асоциация Активни потребители държи „под око“ всички тези теми и проблеми отдавна, но сега вече те стават задължителни за всеки потребител. В поредица от материали ще ви запознаем с нови моменти в енергийната ефективност за всеки дом и възможностите за икономии на енергия в днешната трудна ситуация.
Резервите са и в нас
Възможно ли е да увеличим ефективността при използване на енергията в нашите жилища и по този начин да намалим разхода й? Трудно е да се повярва, но малки промени в ежедневието на всеки един жител на планетата могат да окажат решаващо значение за овладяване на климатичните и екологичните проблеми, пред които сме изправени в момента. Един от уместните подходи е умелото управление на енергията в нашите жилища и правилното й изразходване. Повишаване енергийната ефективност в жилищата е тема, която занимава учени и специалисти, от една страна, защото енергийната ефективност би улеснила много нашия живот и би намалила месечните разходи, а от друга страна, защото би оказала положително отражение върху околната среда.
Ето някои примери:
Още преди да си купим жилище, може да обърнем внимание на някои детайли, които са от голямо значение за опазване на околната среда и разумна консумация на енергия.
- Закупуване на жилища, които са построени с щадящи околната среда и добре изолиращи материали.
- Поставяне на слънчеви панели върху покривите на жилищата и построяване на жилищата в посока, спомагаща за улавянето на слънчевата светлина.
- Озеленяване около жилищата.
- Поставяне на изолация.
- Уплътняване с дограма.
- По-често използване на нощната тарифа.
- Ползване на енергоспестяващи, компактни флуоресцентни лампи (CFL).
- Добросъвестно използване на климатици и електрически уреди.
Какво съдържа Планът за възстановяване и устойчивост
Българските домакинства се характеризират с висока енергийна зависимост, като 93% от сградния жилищен фонд в страната не отговаря на изискванията за енергийна ефективност. Планът за възстановяване и устойчивост предвижда улесняване и повишаване ефективността на инвестиции в енергийната ефективност на многофамилни жилищни сгради. Очакват се реформи и/или инвестиции в Програма за финансиране на единични мерки за енергия от възобновяеми източници в еднофамилни и многофамилни сгради.
Реформа 2 в плана предвижда улесняване и повишаване ефективността на инвестиции в енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради. Мярката ще се реализира чрез изменението на Закона за управление на етажната собственост (ЗУЕС). Мярката има за цел да:
- разреши пречките в инвестициите за енергийна ефективност в многофамилните жилищни сгради, като например необходимостта да се улесни вземането на решения от собствениците на самостоятелни обекти в многофамилни жилищни сгради;
- да регламентира професионалното управление на етажната собственост в многофамилните жилищни сгради, като по този начин ще се подобри контролът върху компаниите, извършващи тази дейност и да се гарантира по-голяма отговорност спрямо потребителите;
- да създаде законова възможност за учредяване на банкова сметка на етажната собственост - за средствата, събирани за управление и текуща поддръжка, не само за поддържането на фонд „Ремонт и обновяване“; банковата сметка да е на името на етажната собственост, не на физическо лице и да улесни кандидатстването за колективни кредити.
Финансиране
Предвижда се да бъдат финансирани мерки за повишаване на енергийната ефективност в жилищния сграден фонд на страната. Обновяването на жилищните сгради ще бъде изпълнявано в съответствие с целите на Дългосрочна национална стратегия за подпомагане обновяването на националния сграден фонд от жилищни и нежилищни сгради с хоризонт до 2050 г., като ще се финансират предвидените мерки за енергийна ефективност в многофамилни жилищни сгради. Предвидено е финансирането на два вида мерки за използване на възобновяема енергия от домакинствата:
- Изграждане на слънчеви системи за битово горещо водоснабдяване. Максималният размер на безвъзмездното финансиране на отделно домакинство се предвижда да е 100% от стойността на системата, но не повече от 1 960.83 лева;
- Изграждане на фотоволтаични системи до 10 kW. Максималният размер на безвъзмездното финансиране на отделно домакинство се предвижда да е до 70% от стойността на системата, но не повече от 15 000 лева.
За повече информация по темата финансиране за енергоспестяване може да прочетете в нашата статия на следния линк: Финансиране за енергоспестяване (aktivnipotrebiteli.bg)
Полезни линкове:
CLEAR-X (aktivnipotrebiteli.bg)
CLEAR-X - Consumers Leading the EU's Energy Ambition Response, Expansion
Тема на деня:
Живот в криза
Електронно проучване за живот, работа и COVID-19 - Петият кръг от електронното проучване на Eurofound, проведено от 25 март до 2 май 2022 г., хвърля светлина върху социалното и икономическо положение на хората в цяла Европа две години след първото откриване на COVID-19 на европейския континент. Той също така изследва реалността на живота в нова ера на несигурност, причинена от войната в Украйна, инфлацията и растящите цени на енергията.
Резултатите от електронното проучване разкриват тежките последици от пандемията, като респондентите съобщават за по-ниско доверие в институциите, отколкото в началото на пандемията, по-лошо психическо благополучие, покачване на нивото на неудовлетворени здравни нужди и увеличаване на брой домакинства, които изпитват енергийна бедност.
Повишаването на разходите за живот
води до увеличаване на финансовите затруднения. Разходите за живот в ЕС се покачват, като средният процент на инфлация в 27-те държави членки е близо 8% през март 2022, причинени най-вече от увеличената цена на енергията. Доказателството за нарастващите разходи за живот, оказващи влияние върху финансовото състояние на домакинствата, идва от констатацията, че 53% от респондентите, участвали в проучването, отбелязват, че през пролетта на 2022 г. домакинството им изпитва трудности да свърже двата края - значително увеличение спрямо 45%, отчетени през 2021 година.
Електронното проучване показва също, че с изключение на плащанията, свързани с наема или ипотеката на дадено лице, проблемите с плащането през пролетта 2022 са станали по-чести сред анкетираните.
Енергийната бедност
е предизвикателство сред уязвимите домакинства. 16% от анкетираните през пролетта на 2022 г. съобщават, че имат просрочени сметки за комунални услуги. Освен това, 28% очакват домакинството им да има затруднения през следващите три месеца, докато 31% от домакинствата с кола очакват да имат трудности да плащат разходите, за да я поддържат и да се движат с нея.
Енергийната бедност е проблем, който засяга значителен брой финансово уязвими домакинства. Сред домакинствата, участващи в електронното проучване, които трудно свързват двата края, 28% имат закъснения по сметките си за комунални услуги и 45% се притесняват, че няма да могат да платят сметките си за комунални услуги през следващите три месеца. Сред домакинствата, които вече са закъснели с комуналните си сметки, 74% изразяват опасения, че няма да могат да платят сметката си през следващите три месеца. Въпреки че просрочването на сметки за комунални услуги е по-често срещано сред респондентите, живеещи в социални жилища, дори респондентите, които са изплатили ипотечния си кредит, съобщават за проблеми в това отношение в сравнение с предходната година.
По същия начин през пролетта на 2022 г. респондентите, живеещи в селските райони, съобщават за просрочени сметки за комунални услуги по-често от градските жители (18% в сравнение с 14% съответно); въпреки това през същия период честотата на такива дългове е станала по-разпространена както сред градските, така и сред жителите на селата (и двете с +3 процентни пункта в сравнение с пролетта на 2021 г.). И накрая, сравнението на резултатите за отделните държави показва, че степента, до която енергийната бедност засяга респондентите, варира значително в зависимост от страната им на пребиваване. Делът на респондентите, които съобщават, че изостават със сметките си за комунални услуги, варира от 7% в Дания и Швеция до 50% в Гърция. По отношение на загрижеността сред респондентите в електронното проучване, че може да имат затруднения с плащането на сметките си през следващите три месеца, това варира от 12% в Малта до над 40% в Латвия и България. В Гърция цели 63% от респондентите на електронното проучване изразяват загриженост в това отношение.
Научете още по темата: Линк към пълния доклад с резултатите.
В сезона на отпуските:
Потребителите питат за роуминга
Вече ви информирахме, че програмата „Роуминг като у дома“ продължава да действа. Тя е особено актуална в сезона на отпуските и в навечерието на учебната година, когато хиляди ученици и студенти ще се отправят към страни от ЕС, за да учат или практикуват. Програмата предизвиква и много въпроси от потребителите. Ето някои от тях.
Какво ще се промени в новия регламент за роуминга?
С програмата „Роуминг като у дома“ новият регламент удължава срока на действие на настоящите правила и внася нови допълнения. На първо място, потребителите ще имат достъп до същите услуги в целия ЕС, какъвто имат и у дома, когато мрежата на посетената държава членка предлага същите технологии. Роуминг клиент, който може да използва 5G услуги у дома, следва също да разполага с 5G роуминг услуги, когато такива са налични в посетената държава членка. На второ място, потребителите ще бъдат по-добре информирани за видовете услуги, които могат да доведат до допълнителни разходи, например повикванията към номера за обслужване на клиенти, линии за техническа помощ или застрахователни дружества. Тези услуги могат да бъдат безплатни или по-евтини, когато се набират от дома, но в роуминг за тях може да се прилагат допълнителни такси. На трето място, потребителите ще бъдат информирани чрез кратко съобщение (SMS) за допълнителните такси за използване на роуминг услуги в т.нар. неназемни мрежи. Такива мрежи обикновено се използват за мобилни връзки на борда на самолети и кораби и не са обхванати от правилата за роуминг. Новият регламент също така гарантира, че на равнище пазар на едро операторите се информират взаимно за начините за осигуряване на достъп до услуги за спешна помощ и местоположение на обаждащия се, не само за повиквания към номер 112, но и за алтернативните средства за достъп. Роуминг клиентите получават съобщение при влизане в държава членка с информация за повиквания към номер 112 и други налични средства за достъп до услуги за спешна помощ, например чрез текст или приложения в реално време. Операторите следва да гарантират, че крайните ползватели с увреждания са осведомени за услугите за спешна помощ. Роуминг клиентите ще бъдат информирани чрез националните приложения за предупреждение на населението, когато са налице такива услуги.
Кой има полза от новия регламент за роуминга?
Новият регламент за роуминга ще бъде от полза за европейските граждани, предприятия и оператори. Новите правила ще подобрят характеристиките на услугата „роуминг като у дома“ за гражданите, които ще могат да се ползват от същото качество на мобилната мрежа и скорост в чужбина, каквито имат и у дома. Гражданите също така са по-добре защитени срещу потенциално скрито таксуване. Те ще получават повече информация за допълнителното таксуване, механизмите за неучастие с цел предотвратяване на такова таксуване, както и информация за телефонни разговори с услуги с добавена стойност при престой в чужбина.
Гарантира ли се на потребителите същата скорост на достъп до мрежата в роуминг, с каквато разполагат и у дома?
За да осигурят роуминг услуги на своите клиенти, операторите трябва да използват мрежи, които са налични в други държави от ЕС и се управляват от други оператори. Тъй като достъпността по мрежа в целия ЕС е различна, възможно е не винаги да има на разположение същата скорост на мобилните мрежи. Новите правила обаче гарантират, че когато в посетената мрежа има сходно качество или скорост, националният оператор следва да осигури същото качество на роуминг услугата. С други думи, ако даден потребител има достъп до 5G свързаност у дома, той/тя не следва да има 4G връзка в роуминг, ако на посетеното място е налична 5G мрежа. Съгласно новите правила за роуминга операторите следва да информират своите клиенти за качеството на услугите, което могат да очакват при роуминг, като го обявят в договора за услуги и публикуват информацията на уебсайта си.
Какво представляват „услугите с добавена стойност“ и защо потребителите следва да са наясно с тях при роуминг?
Повикванията към някои телефонни номера се таксуват по специфичен начин поради добавената стойност на услугата. Пример за такава услуга може да бъде обслужването на клиенти, предлагано от застрахователни дружества или банки. Те включват и развлекателни услуги, например повикване към определен номер за гласуване за победител в популярна телевизионна програма. При националните повиквания към номера, които предлагат услуги с добавена стойност, разходите варират: например, те могат да бъдат безплатни или да струват повече от обикновените повиквания. Тъй като те са обект на специални национални схеми за таксуване, при роуминг такива повиквания обикновено водят до допълнителни такси, които клиентът може да не очаква. Например повикване, което е безплатно у дома, може да не е безплатно или да е по-скъпо от очакваното при роуминг. Регламентът има за цел да осигури прозрачност за потребителите относно услугите с добавена стойност и да повиши тяхната осведоменост относно телефонните номера, които могат да се използват за достъп до услуги с добавена стойност. Целта е да се предоставят на потребителите практически инструменти за информиран избор относно използването на номера на услуги с добавена стойност при роуминг и да се избегнат „шокове от сметката“. Операторите могат да гарантират това, като включат в договорите си с потребителите информация за видовете услуги, които могат да подлежат на по-високи такси в роуминг. Също така, когато гражданите влизат в друга държава от ЕС, те следва да получат SMS съобщение относно евентуалните по-високи такси за използването на такива услуги. Съобщението трябва да включва линк към специална уебстраница, която осигурява допълнителна информация за видовете услуги и, ако има такава, за съответните телефонни номерационни обхвати.
Как новите правила гарантират ефективен достъп на гражданите до услуги за спешна помощ, особено чрез алтернативни средства, когато са в роуминг?
Единният европейски номер за спешни повиквания 112 е създаден така, че да гарантира, че всеки повикващ този номер има ефективен достъп до услуги за спешна помощ в роуминг навсякъде в ЕС. Набирането на номерата за спешни повиквания и предаването на данни за местоположението на обаждащия се в роуминг следва бъдат безпрепятствени и безплатни. Също така, гражданите, които не могат да се обадят на телефон 112, следва да имат безплатен достъп до услуги за спешна помощ чрез алтернативни средства при роуминг, например чрез текстово съобщение в реално време или приложение за смартфон. Новият регламент за роуминга също така подобрява достъпа до услуги за спешна помощ чрез обаждания и алтернативни средства за комуникация при презгранично използване. Той също така ще гарантира, че предаването на местоположението на обаждащия се ще бъде безпрепятствено и безплатно при използване на роуминг услуги. Пътуващите в ЕС трябва също да бъдат добре осведомени за наличните средства за достъп до услугите за спешна помощ в посетената държава членка. Ето защо новият регламент гарантира, че на клиентите на роуминг се предоставя информация за единния европейски номер за спешни повиквания, 112, но също и за алтернативни, негласови средства за достъп за крайни потребители с увреждания.
Как по-ниските пределни цени на едро са от полза за потребителите?
По-ниските пределни цени на едро най-вероятно ще бъдат от полза за потребителите. Когато става въпрос за данни, ако потребителят има неограничен обем или плаща по-малко за един GB данни от максималната пределна цена на едро (напр. 2€/GB + ДДС през 2022 г.), тогава операторът може да приложи горни граници за разумно ползване на данните. Обемът на данните, налични в роуминг, се определя чрез изчисление въз основа на таксите на едро. Извънредните допълнителни такси, които операторите могат да прилагат, също се основават на цените на едро. Следователно, ако цените на едро намалеят, намалява и допълнителното таксуване, а минималните обеми данни, налични при роуминг, се увеличават за абонаментите с неограничен обем на данни, тъй като вероятността операторите да прилагат извънредни допълнителни такси ще намалее.
Какво ще се случи с политиките на справедливо ползване?
Операторите все така ще могат да прилагат „политика на справедливо ползване“. Това означава, че ако дадено лице пътува периодично до друга държава в ЕС, то ще може да използва роуминг. Ако се премести да живее в друга държава от ЕС, тогава е по-добре да се премине към местен договор, тъй като постоянният роуминг вече не се счита за „справедливо ползване“.
Новите правила за роуминга имат за цел да насърчат иновациите и бизнес развитието, като осигурят най-широко използване на новаторски услуги и сведат до минимум риска гражданите да не могат да използват някои приложения, изискващи най-новата мрежова технология, например 5G, когато преминават вътрешни граници в ЕС.
Опасни стоки
Вид на стоката: Лазерна показалка
Описание на продукта: Лазерна показалка, химикал и ключодържател, с два бутона, с форма на цигара, без информация за производител, предупредителен знак за лазерен продукт и задължителните предупредителни текстове на български език, свързани с опасностите при използването на лазер.
Страна на произход: неизвестна Производител/вносител: неизвестен Дистрибутор: Мирослав Николаев Петров
Приложими изисквания и стандарти: БДС EN 60825-1:2014/A11:2021/AC:2022- 03:2022 “Безопасност на лазерни съоръжения. Част 1: Класификация на съоръженията и изисквания“.
Опасност / естество на риска: Риск от увреждане на зрението на потребителите.
Лазерната показалка е идентична с посочената в нотификация А12/1583/18, съгласно получено уведомление от Европейската система за опасни стоки Safety Gate - RAPEX. Съгласно нотификацията, стоката не съответства на стандарт EN 60825 и съдържа риск от увреждане на зрението, тъй като лазерният лъч е твърде мощен и директното гледане в него може да увреди зрението.
Ако разполагате с информация за наличие на някой от тези продукти на пазара, можете да уведомите КЗП тук. Ако вече сте закупили такъв продукт, моля не го използвайте. Имате право да го върнете на търговеца и да си получите парите обратно.
Други опасни стоки може да намерите
сайта на КЗП
и
Safety gate RAPEX на Европейската комисия
„Активни потребители“ и в медиите
Асоциация „Активни потребители“ – Детски книги (detskiknigi.com)
Пазарът в цифри
- B ĸpaя нa втopoтo тpимeceчиe нa 2022 г. бpoят нa дeпoзититe нa ceĸтop Дoмaĸинcтвa и HTOOД e 8.877 млн., ĸaтo нaмaлявa нa гoдишнa бaзa c 3.6%.
- Paзмepът нa тeзи дeпoзити в ĸpaя нa юни 2022 г. нapacтвa нa гoдишнa бaзa c 6% и дocтигa 67.640 млpд. лeвa.
- B ĸpaя нa юни 2022 г. cпpямo ĸpaя нa пpeдxoднoтo тpимeceчиe бpoят нa тeзи дeпoзити нaмaлявa c 0.7%, a paзмepът им нapacтвa c 1.1%.
- Kъм ĸpaя нa юни 2022 г. в oбщaтa cyмa нa дeпoзититe пpeoблaдaвaт тeзи c paзмep нaд 50 xил. дo 100 xил. лв. c дял oт 17.9%".
- Вce пo-гoлям бpoй дeпoзити нa гpaждaнитe ce изтeглят oт бaнĸитe, a oбщaтa cyмa нa cпecтявaниятa нa нaceлeниeтo pacтe вce пo-бaвнo.
- В cъcтaвa нa нaмaлявaщитe cпecтявaния нa гpaждaнитe влизaт и дeпoзититe дo 10 xил. лeвa. Πpи тoвa зa гpyпaтa oт 5000 дo 10 xил. лeвa cпaдoвeтe нa бpoя и нa cyмитe пo дeпoзититe e нaд 3% гoдишнo.
Календар на потребителя
От 15 август се изплащат помощите за отопление. Планира се над 310 000 души да получат целева помощ през предстоящия зимен сезон. Всеки човек, който има право на помощта, ще получи общо 623,55 лв. за периода 1 ноември 2022 г. – 31 март 2023 г., което е със 100 лв. или с близо 20% повече в сравнение с миналия отоплителен сезон.
Обсъжда се размерът на линията на бедност за 2023 г. да се повиши на 504 лв., което е 22% ръст в сравнение със сегашния й размер. Новият размер е определен от изследването на Евростат „Статистика на доходите и условията на живот (EU-SILC), което превръща линията на бедност в адекватен, измерим и съпоставим инструмент, подходящ за използване в различни измерения на социалната политика. Разчетите показват, че при обвързването на помощите с линията на бедност броят на хората, които ги получават, ще се увеличат от сегашните 63 000 на 86 000 души през 2023 г. За 2024 г. прогнозата е, че техният брой ще достигне 105 000 души.