Кампания
Седмичен бюлетин брой 32 (403)
В сезона на отпуските:
Правата на потребителите при пътуване с автобус
През това лято много потребители споделят, че имат проблем със запазването на места и закупуването на билети за автобусния превоз. Станахме свидетели, че редица компании са намалили броя на курсовете си поради растящите разходи за тях. От друга страна, все повече потребители предпочитат обществения превоз заради поскъпването на горивата и общото спадане на жизнения стандарт. След като в миналите броеве ви запознахме с вашите права и тяхната защита при пътуване със самолет и влак, сега е редът на автобусния превоз.
Ето какво ви информира за вашите права и тяхната защита в тази сфера асоциация Активни потребители.
Нови правила
През 2013 година влезе в сила нов регламент на ЕС, който дава на пътниците с автобус повече права. Той се прилага за пътуване на дълги разстояния (над 250 километра) и според него при закъснение на заминаването от над 2 часа, операторите трябва да предложат пренасочване до крайното местоназначение без допълнително заплащане или да възстановят на потребителя цената на билета. За повредени или загубени багажи компаниите дължат обезщетение до 1200 евро. В случай на отмяна или закъснение с повече от 120 минути, както и при дублиране на места, автобусната компания трябва да предложи на пътниците избор между продължаване на пътуването или пренасочване до крайното местоназначение без допълнително заплащане, или възстановяване на цената на билета. Ако превозвачът не предложи този избор, пътниците имат право на обезщетение в размер на 50% от цената на билета в допълнение към възстановяването на платената сума. Автобусната компания трябва да изплати обезщетението в рамките на един месец след подаване на иска. При закъснение на заминаването с повече от 90 минути превозвачът трябва да предложи на пътниците безплатно закуски, храна или напитки. При прекъсване на пътуването, произшествие или закъснение, което налага да се пренощува на място, автобусната компания трябва да поеме и до две нощувки (на стойност до 80 евро на нощ). Тези правила не важат за случаи, когато автобусните оператори са възпрепятствани да извършат безопасно пътуване поради лоши атмосферни условия или природни бедствия (т.нар. форсмажорни обстоятелства).
Задължения на превозвача
• При необходимост и при случаи на отмяна на пътуването, да осигури две нощувки в хотел на пътниците, които не могат да бъдат превозени, за максимална стойност до 80 EUR на вечер, освен в случай на тежки метеорологични условия и мащабни природни бедствия.
• Предоставяне на пътническа информация преди и по време на пътуването, както и предоставяне на обща информация за техните права на терминалите и онлайн.
• Създаване на механизми за разглеждане на оплакванията от страна на превозвача, достъпни за всички пътници.
Права на потребителите
• Защита на пътниците в случай на смърт, телесна повреда, загуба или щета, причинени от пътнотранспортно произшествие (максимум 220 000 EUR на пътник и 1 200 EUR за багаж).
• Безплатна специфична помощ за лицата с увреждания и с намалена подвижност, а при необходимост - и на безплатен транспорт за придружаващото лице.
• Право на възстановяване на стойността на билетите или пренасочване по друг маршрут в случай на дублиране на резервации, при отмяна на пътуването или при закъснение с повече от 120 минути.
• Адекватна помощ (закуски, храна и освежителни напитки) в случай на отмяна на пътуването или при закъснение с повече от 90 минути, когато продължителността на пътуването е повече от три часа.
• Обезщетение до 50% от цената на билета при закъснение от повече от 120 минути след предвидения час на заминаване, отмяна на пътуването и когато превозвачът не осигури на пътника нито възможност за пренасочване по друг маршрут, нито възстановяване на стойността на билета
Потребителят пита
Какви са моите права, ако по време на пътуването автобусът се разваля и престояваме на полето 4 часа?
"В случай на отмяна или закъснение с повече от 120 минути, както и при дублиране на места, автобусната компания трябва да предложи на пътниците избор между продължаване на пътуването или пренасочване до крайното местоназначение без допълнително заплащане, или възстановяване на цената на билета. Ако превозвачът не предложи този избор, пътниците имат право на обезщетение в размер на 50% от цената на билета в допълнение към възстановяването на платената сума. Автобусната компания трябва да изплати обезщетението в рамките на един месец след подаване на иска."
Ако компанията откаже обезщетение, пуснете жалба в Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ - www.rta.government.bg
Научете повече на: https://aktivnipotrebiteli.bg
Само факти:
ДЕСИ - Цифровите технологии и ползите за гражданите
В миналия брой ви съобщихме, че Европейската комисия публикува резултатите от индекса за навлизането на цифровите технологии в икономиката и обществото (DESI) за 2022 г., който проследява напредъка, постигнат в държавите — членки на ЕС, в областта на цифровите технологии. Какво място заемат в него гражданите и обществените услуги?
Цифровите умения
Тъй като цифровите инструменти се превръщат в неразделна част от ежедневието и участието в обществото, хората без подходящи цифрови умения рискуват да бъдат „изоставени“. Само 54% от европейците на възраст между 16 и 74 години имат поне основни цифрови умения. Целта на цифровото десетилетие е най-малко 80% до 2030 г. Освен това, въпреки че между 2020 и 2021 г. на пазара на труда навлязоха 500 000 специалисти по ИКТ, 9-те милиона специалисти в областта на ИКТ в ЕС са далеч под целта на ЕС за 20 милиона специалисти до 2030 г. и не са достатъчни, за да се преодолее недостигът на умения, пред който понастоящем са изправени предприятията. През 2020 г. повече от половината от предприятията в ЕС (55%) съобщават за трудности при попълването на свободните работни места за специалисти в областта на ИКТ. Този недостиг представлява значителна пречка за възстановяването и конкурентоспособността на предприятията в ЕС. Липсата на специализирани умения също забавя ЕС в усилията му да постигне целите на Зеления пакт. Поради това са необходими огромни усилия за преквалификация и повишаване на уменията на работната сила.
Що се отнася до внедряването на ключови технологии, по време на пандемията от COVID-19 предприятията увеличиха използването на цифрови решения. Използването на изчисления в облак например достигна 34%. Въпреки това използването на ИИ и големи данни от предприятията е съответно само 8% и 14% (цел от 75% до 2030 г.). Тези ключови технологии носят огромен потенциал за значително повишаване на иновациите и ефективността, особено сред МСП. От своя страна само 55% от МСП в ЕС имат поне основно равнище на цифровизация (цел: най-малко 90% до 2030 г.), което показва, че почти половината от МСП не се ползват от възможностите, създадени от цифровите технологии.
През 2021 г. гигабитовата свързаност в Европа се увеличи още повече. Покритието на мрежите, свързващи сгради с оптични влакна, достигна 50% от домакинствата, което доведе общото покритие с фиксирана мрежа с много голям капацитет до 70% (цел от 100% до 2030 г.). Покритието с 5G мрежи също се е увеличило миналата година, достигайки 66% от населените райони в ЕС. Въпреки това предоставянето на радиочестотен спектър, което е важна предпоставка за търговското предлагане на 5G, все още не е приключило: само 56% от общия хармонизиран 5G радиочестотен спектър е разпределен в по-голямата част от държавите членки. Освен това в някои случаи на много високо покритие се разчита на споделяне на радиочестотен спектър за 4G или на нискочестотната част от спектъра за 5G, което все още не позволява пълното разгръщане на авангардни приложения. Преодоляването на тези пропуски е от съществено значение, за да се разгърне потенциалът на 5G и да се даде възможност за нови услуги с висока икономическа и обществена стойност, като например свързана и автоматизирана мобилност, усъвършенствано производство, интелигентни енергийни системи или електронно здравеопазване.
Обществените услуги
Онлайн предоставянето на ключови обществени услуги е широко разпространено в повечето държави — членки на ЕС. Преди въвеждането на европейския портфейл за цифрова самоличност 25 държави членки разполагат с поне една схема за електронна идентификация, но само 18 от тях имат една или повече схеми за електронна идентификация, за които е изпратено уведомление съгласно Регламента относно електронната идентификация и удостоверителните услуги (eIDAS), което е ключов фактор за сигурни трансгранични цифрови трансакции. ЕС предостави значителни ресурси в подкрепа на цифровата трансформация. 127 милиарда евро са предназначени за свързани с цифровите технологии реформи и инвестиции в 25-те национални плана за възстановяване и устойчивост, които досега са одобрени от Съвета. Това е безпрецедентна възможност за ускоряване на цифровизацията, повишаване на устойчивостта на Съюза и намаляване на външните зависимости както с реформи, така и с инвестиции. Държавите членки заделиха средно 26% от своите средства по Механизма за възстановяване и устойчивост (МВУ) за цифровата трансформация, над задължителния праг от 20%. Държавите членки, които са избрали да инвестират повече от 30% от отпуснатите им по Механизма за възстановяване и устойчивост средства за цифрови технологии, са Австрия, Германия, Люксембург, Ирландия и Литва.
Едно наум:
Опасностите от ментета за гражданите и обществото
Асоциация Активни потребители редовно алармира за опасностите от ментетата на нашия пазар и отговорността на потребителите да бъдат добре информирани и да избягват да купуват и потребяват съмнителни стоки и услуги. Вече ви запознахме с химическите, механичните и електрическите рискове при използване на фалшиви стоки. Но те крият и ред други рискове, които се понасят от потребителите и обществото.
Рискове, свързани с нанасяне на икономически щети
Загуба на доверие на потребителя и загуба на правото на гаранция – търговците на фалшиви продукти често са трудно откриваеми или е невъзможно да бъдат проследени, а отговорността от нанесените вреди върху потребителя често остават за негова сметка. Тези негативни преживявания биха могли да повлияят негативно на мнението му за известните марки, които са били използвани от фалшификаторите.
Рискове за обществото
Последствия за околната среда – много често токсични за хората вещества са токсични и за околната среда. Масовото производство на продукти, които съдържат вредни за околната среща вещества и изхвърлянето им в последствие съставлява опасност за околната среда и почвата. За да бъдат събрани от пазара, фалшивите продукти изискват провеждането на специализирани операции. Докато разходите за операциите в идеалния случай трябва да бъдат възстановени от нарушителите или престъпните организации, които са произвели или внесли незаконните стоки, на практика разходите най-често се поемат от носителите на права и данъкоплатците. Логистиката за съхранение, унищожаване или изхвърляне на продукти или рециклирането им по екологично безопасен начин с минимални последици за здравето и безопасността, само по себе си често е трудна задача, особено когато са използвани опасни материали. Техниките за унищожаване на стоки включват изгаряне, открито изгаряне, рециклиране, раздробяване, химическа обработка, капсулиране, инертизация и депониране. Проучване, извършено от React, организация с нестопанска цел, занимаваща се с борба с търговията с фалшификати, показва, че повечето от милиардите конфискувани фалшиви артикули всъщност са изгорени. Изгарянето е определено най-вредният метод на изхвърляне, с потенциал за опустошителни дългосрочни последици, както върху околната среда, така и върху човешко здраве.
Пренебрегване на трудовото право – много от фалшивите продукти се произвеждат без да има информация дали е използван детски труд или дали служителите имат поне минимални условия за работа, съответно дали получават някакво достойно възнаграждение. Според статистика на Министерството на труда на САЩ над 168 милиона деца на възраст от 4 до 10 години са принудени да работят, като една голяма част от тях са производители на фалшификати. В книгата си „Делукс” Дана Томас разказва за случай в Тайланд, в който производител на фалшиви кожени чанти е счупил краката на 6-7 деца под 10 годишна възраст, за да ги принуди да работят без да могат да се движат и да излизат навън. Все пак няма как да е толкова евтин продуктът, ако работниците, които са го създали, са получили високо възнаграждение.
Нарушение на патент – много често фалшифицираните продукти използват марки близки до оригиналната или отличителни черти на стоката на оригиналните производители, за да привлекат вниманието на потребителя.
Финансови загуби - Фалшификатите причиняват загуба до 19 милиарда евро в ЕС всяка година от продажби в най-засегнатите сектори.
За повече информация: https://www.justoriginal.eu/
Последвайте JUSTORIGINAL в социалните мрежи:
Instagram: JUST Original (@just.original.project) • Instagram photos and videos
Facebook: JUST Original - Home | Facebook
TikTok:justoriginal.project (@justoriginal.project) TikTok | Watch justoriginal.project's Newest TikTok Videos
Опасни стоки
Вид на стоката: Лазерна показалка
Описание на продукта: Лазерна показалка, химикал и ключодържател, с два бутона, с форма на цигара, без информация за производител, предупредителен знак за лазерен продукт и задължителните предупредителни текстове на български език, свързани с опасностите при използването на лазер.
Дистрибутор: Мирослав Николаев Петров
Приложими изисквания и стандарти: БДС EN 60825-1:2014/A11:2021/AC:2022-03:2022 “Безопасност на лазерни съоръжения. Част 1: Класификация на съоръженията и изисквания“.
Опасност / естество на риска: Риск от увреждане на зрението на потребителите. Лазерната показалка е идентична с посочената в нотификация А12/1583/18, съгласно получено уведомление от Европейската система за опасни стоки Safety Gate - RAPEX. Съгласно нотификацията, стоката не съответства на стандарт EN 60825 и съдържа риск от увреждане на зрението, тъй като лазерният лъч е твърде мощен и директното гледане в него може да увреди зрението.
Ако разполагате с информация за наличие на някой от тези продукти на пазара, можете да уведомите КЗП тук. Ако вече сте закупили такъв продукт, моля не го използвайте. Имате право да го върнете на търговеца и да си получите парите обратно.
Други опасни стоки може да намерите
сайта на КЗП
и
Safety gate RAPEX на Европейската комисия
„Активни потребители“ и в медиите
10.08.2022 г., 13.00 – 16.00ч., „Сюжети от деня”с Биляна Славчева - (bnr.bg)
Зорница Русинова: Еврото ще ни помогне за ръст на доходите - Бизнес — Стандарт Нюз (standartnews.com)
Какви обезщетения ви дължат при инцидент във влака - Потребители - www.pariteni.bg
Железниците ни дължат обезщетение при закъснял или катастрофирал влак (expert.bg)
Пазарът в цифри
- По данни на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата Индексът на тържищните цени на хранителните стоки на едро се повишава за седмица с 0,69%.
- В разгара на лятото оранжерийните домати поскъпват с 8,3% до 2,48 лева за килограм, а цената на оранжерийните краставици се увеличава с 12,3% до 2,10 лева за килограм.
- Картофите поевтиняват с 3 стотинки и се продават по 1,06 лева за килограм на едро.
- Цената на морковите се вдига с 11 стотинки до 1,20 лева за килограм на едро, а на зелето - с 6 стотинки и се продава на едро по 0,88 лева за килограм.
- Кравето сирене поскъпва също - с 2,1%, и вече трайно остава над нивата от 10 лева за килограм, като се търгува по 10,40 лв./кг.
- Кашкавалът тип "Витоша" се продава по 15,64 лева за килограм.
- Олиото се продава на едро вече по 4,92 лева за литър.
Календар на потребителя
От 23 до 25 септември в Стара Загора ще се проведе традиционният Фестивал на виното и културното наследство Августиада. И този път изложението се организира на открито на Античната улица в центъра на града и е съпътствано с разнообразна културна програма с участието на Държавна опера Стара Загора и други музикални състави.
Предстои да се утвърди приложението на стандартите GS1 в сектора на напитките. Това ще стане като се премине към използването на електронни етикети за представянето на информация за хранителните стойности и алергените при алкохолните напитки.