Кампания
Седмичен бюлетин брой 27 (398)
Едно наум:
Онлайн търговията спомага разпространението на ментета
Докато пандемията от COVID-19 постави началото на серия от големи кризи за редица бизнеси, останали затворени с месеци, може би единствените търговци, преживяли завиден възход в следствие на пандемията, са онлайн търговците. Предлагането на услуги и стоки онлайн винаги е било привлекателна опция, още повече, когато потребителите не желаят да влизат в контакт с други хора или да обикалят по магазините.
Има ли завишен интерес към онлайн търговията?
През 2020 г., докато общите продажби на дребно са намалели в повечето страни, онлайн продажбите по целия свят са нараснали с над 20% спрямо 2019 г. Данни на Конференция на ООН за търговия и развитие показват не само, че има повишен интерес към закупуването на стоки и услуги онлайн, но този интерес се е задържал и след разхлабване на мерките в голяма част от държавите. Разликите в потреблението на онлайн услуги са забележими в редица развиващи се страни, като например Обединените арабски емирства, където процентът от интернет потребители, пазарували онлайн през 2019 г. е бил 27%, докато през 2020 г. стойностите са се увеличили до 63%.
Злоупотреба с онлайн търговията
Онлайн търговията се е превърнала в канал за разпространение на фалшиви стоки, пишат от Службата на ЕС за интелектуална собственост и Организацията за икономическо сътрудничество и развитие в свое общо проучване. Данните за задържания на фалшиви продукти показват, че повече от 50% от конфискуваните стоки на границите на ЕС са свързани с електронна търговия, а над 75% от конфискуваните стоки са изпратени от Китай. Напоследък малките пратки са все по-често срещан метод за разпространение на закупената онлайн стока. Те са предпочитан вариант и от фалшификаторите, тъй като множеството малки пакети са по-трудни за улавяне, а дори една част от тях да бъдат открити и конфискувани, остава висок шансът други да успеят да се изплъзнат на службите. Най-често разпространяваните фалшиви стоки са парфюми, козметика, фармацевтични продукти и слънчеви очила.
Как измамниците се възползваха от пандемията?
Служители на правоприлагащите органи в ЕС докладват, че в допълнение на повечето възможности за разпространение на фалшификати има и увеличение на кибер престъпността. Идеята на престъпниците е да се възползват от хоум офис служителите, работещи в по-малко защитена онлайн среда, за да извършват различни видове електронни измами. Възможни схеми са предлагане на продукти, за които потребителят заплаща, но не получава нищо, опити за кражба на самоличност, фишинг и измами с криптовалути.
Съвети за безопасно пазаруване онлайн:
• Използвайте силни пароли (осем или повече цифри, включително символи, главни, малки и цифрови цифри).
• Влезте онлайн чрез защитена връзка. Избягвайте обществени wi-fi мрежи.
• Уверете се, че уебсайтът е криптиран: протоколът https:// и катинар или зелена лента трябва да се появят в лентата за навигация, в зависимост от вида на използвания сертификат.
• Проверете дали информацията за магазина е налична: кои са те, техния данъчен адрес, начини на плащане, правила за доставка и политика за връщане.
• Потърсете данни за репутацията на онлайн магазина.
Обърнете внимание на следните мерки за сигурност:
• Поддържайте операционната си система актуална, за да получите подобренията в сигурността, които липсват в предишните версии.
• Създайте потребител за всяко лице, което използва едно и също електронно устройство.
• Архивирайте на външно устройство и контролирайте достъпа до вашия компютър.
• Всеки път, когато изтегляте, уверете се, че това е официалният сайт на приложението или програмата.
• Обърнете специално внимание на тези имейли, чийто подател не познавате, не влизайте във връзки, чийто произход не знаете, и не изтегляйте прикачени файлове с непознат произход, за да избегнете евентуално навлизане на вируси във вашия компютър.
Дръжте под око:
• Бисквитки: са файлове, които се изтеглят в нашето оборудване, за да събират и съхраняват информация за нашето сърфиране. Проверете дали бизнесът предоставя своята политика за бисквитки, където трябва да ви информира за целта на инсталацията и нейното използване.
• Фишинг: се състои в използване на самоличността на познати страници на услуги чрез насочващи ни към връзка или чрез изтегляне на прикачен файл, с цел изискване на информация за пароли, лични или банкови данни. Паролите, личните или банковите данни след това могат да бъдат използвани или продадени на трети страни с цел извършване на измама.
• Картоване: използване на номера на кредитни или дебитни карти за извършване на измамни покупки. Препоръчително е периодично да преглеждаме движенията на нашите сметки. Ако се открият неразрешени движения, трябва да подадете съответната жалба и да поискате обратно сумата.
В сезона на отпуските:
Роуминг като у дома
На 1 юли влезе в сила новият подобрен регламент относно роуминга. С него се удължава до 2032 г. срокът на „Роуминг както у дома“ — схемата, благодарение на която пътуващите в ЕС и ЕИП могат да телефонират, да изпращат текстови съобщения и да ползват интернет в чужбина без допълнителни такси. Новите правила ще донесат също значителни ползи за предприятията и гражданите на ЕС, които ще се ползват от по-добри условия на роуминг, предоставящи същото качество на мобилните услуги в чужбина като у дома. Освен това новите правила ще подобрят достъпа до спешни повиквания в целия ЕС и ще гарантират предоставянето на ясна информация за услугите, които евентуално са предмет на допълнителни такси.
Факти в подкрепа
През 2019 г. ЕК публикува първия обстоен преглед на пазара на роуминг, който показа, че пътуващите в целия ЕС са извлекли значителни ползи от премахването на таксите за роуминг. Благодарение на Регламента на ЕС за роуминга от 2017 г. насам гражданите ползват свободно роуминг за обаждания, текстови съобщения и мобилни данни в чужбина в ЕС без допълнителни такси. Прегледът на правилата обаче показва, че има място за подобрение. В последното проучване на Евробарометър от февруари 2021 г. 33% от участниците, които са пътували в чужбина, посочват, че са имали по-бавна мобилна връзка към интернет, отколкото обикновено имат у дома, а 28% — че са получавали достъп до мрежи с по-нисък стандарт в чужбина (т.е. 3G вместо 4G мрежа). Освен това, проведено от Съвместния изследователски център проучване е установило, че 25% от клиентите поне веднъж са имали по-лошо качество на услугата в роуминг, отколкото у дома, дори когато условията на мрежата са позволявали по-добро качество.
Сега удължаването на срока на действие на тези правила ще запази конкурентните цени между операторите и ще позволи на потребителите да продължават да ползват безплатни роуминг услуги през следващите десет години.
По-висока скорост на мобилния интернет по време на пътуване
Оттук-нататък потребителите ще имат право на същото качество на мобилен интернет в чужбина, каквото получават у дома. Операторите, предоставящи мобилни услуги, следва да гарантират, че потребителите получават достъп до 4G мрежи или до по-напредналите 5G мрежи, ако такива са на разположение в посещаваната от потребителите дестинация. Потребителите следва да могат да намерят информация за достъпността на мрежата в своите договори за мобилни услуги и на уебсайтовете на операторите.
Предотвратяване на неочаквани скрити такси
Когато потребителите пътуват със самолети или кораби, мобилните телефони могат автоматично да се свързват към бордовата мрежа, осигурявана от спътници. Ползването на услуги за мобилна връзка, предоставяни от неназемни мрежи, може да е свързано с много високи допълнителни такси. Новите правила за роуминга задължават операторите да защитават своите потребители и да ги уведомяват, ако техните телефони се свързват към неназемни мрежи. Освен това операторите следва автоматично да прекъсват мобилните услуги, когато таксите на мобилните услуги през неназемни мрежи достигнат 50 EUR или друга предварително определена граница. Операторите могат да предлагат допълнителни услуги, например възможност за отказ от ползване на роуминг на самолети и кораби.
Повече информация за по-добър избор
Потребителите следва да вземат информирани решения относно използването на услуги, които могат да доведат до допълнителни разходи. При пътувания в чужбина повикванията към номера за обслужване на клиенти, застрахователни услуги и услуги на авиокомпании, както и изпращането на текстови съобщения за участие в конкурси или събития могат да бъдат по-скъпи отколкото у дома. Операторите трябва да гарантират, че предоставят на потребителите информация за видовете телефонни номера, които могат да доведат до допълнителни разходи, когато потребителите набират или получават достъп до такива номера от чужбина. Операторите следва да информират потребителите чрез автоматични SMS съобщения, изпращани при преминаване на границата към друга държава от ЕС, както и в договорите за услуги.
112 — Спешни повиквания при пътувания
Новите правила за роуминга гарантират, че гражданите познават единния номер на ЕС за спешни повиквания 112, който могат да използват навсякъде в ЕС, за да се свържат със службите за спешна помощ. До юни 2023 г. всички оператори следва да изпращат автоматични съобщения до своите клиенти, които пътуват в чужбина, за да ги информират за наличните алтернативни средства за свързване със службите за спешна помощ, например чрез текст или приложения в реално време. Гражданите, които не са в състояние да извършват гласови повиквания, могат да използват тези алтернативни средства.
По-ниски цени между операторите, по-добри условия за потребителите
Новият регламент за роуминга определя по-ниски цени на едро и съответно разходи на операторите, използващи мрежи в чужбина, за да предоставят услуги на своите пътуващи в чужбина клиенти. Пределните цени на едро са определени на равнища, които гарантират, че операторите могат да понесат и да си възстановят разходите за предоставяне на роуминг услуги на потребителите на цени за вътрешния пазар.
- Новият регламент определя следните пределни цени на едро за услугите за пренос на данни: 2 €/GB през 2022 г., 1,8 €/GB през 2023 г., 1,55 €/GB през 2024 г., 1,3 €/GB през 2025 г., 1,1 €/GB през 2026 г. и 1 €/GB от 2027 г. нататък.
- За гласови повиквания: 0,022 €/min в периода 2022—2024 г. и 0,019 €/min от 2025 г. нататък.
- За SMS: 0,004 €/SMS в периода 2022—2024 г. и 0,003 €/SMS от 2025 г. нататък.
По-ниските цени на едро са от полза за потребителите, тъй като те следва да гарантират, че всички оператори са в състояние да предлагат конкурентни абонаменти за роуминг в съответствие с принципа „Роуминг като у дома“.
Въпреки, че Обединеното кралство напусна ЕС преди повече от 2 години, условията за роуминг на българските оператори останаха непроменени доскоро. Това позволи на потребителите да използват мобилните си услуги във Великобритания както във всяка една друга държава от ЕС. Това вече няма да е така, защото и трите родни телекома ще таксуват потребителите си за роуминг услугите, които ползват на Острова.
С вашите въпроси:
За истински и качествени стоки
Представихме ви проекта JUST ORIGINAL, в който участва асоциация Активни потребители. Той е финансиран от EUIPO - Европейска обсерватория за нарушения на правата върху интелектуална собственост и има за цел да подобри разбирането и осведомеността на младите потребители (на възраст 11-17 години) относно явлението фалшифициране и последиците от нарушения спрямо правата на интелектуална собственост (IPR). Проектът иска да ангажира младите потребители в създаването на знания и разпространението на информация, свързана с опасното използване на фалшифицирани стоки.
Какво е фалшификат?
Продукт, за който нямаме гаранция, че качеството му е идентично или близко до това на оригиналния продукт е фалшифициран продукт. Често фалшификатите, които изключително добре са изкопирали външния вид на продукт от известна търговска марка, си остават единствено с вида, защото качеството е изключително компрометирано. И това е видно, когато продуктът се развали на първия и втория месец от нормалната му употреба. В този случай, често и търговците са трудни за откриване и крайният резултат е – спестили сме 50 лева, но за кратък период и сега ще се наложи да се дадат допълнителни пари за същия продукт, което в дългосрочен план показва, че евтината и фалшива стока струва повече от оригиналната стока и то не само в икономически аспект.
В тази връзка, проучване на Европейската обсерватория за нарушения на правата върху интелектуална собственост установява, че всяка година фалшификатите причиняват загуби до 19 милиарда евро в целия Европейски съюз.
Кои са рисковете?
Рисковете могат да бъдат разнообразни, свързани с несигурността или опасността от фалшиви продукти спрямо здравето на човек. Химически риск – вещества, които могат да причинят остри или дълготрайни вредни последици за здравето, като белодробни, кожни и други усложнения. Не малка е вероятността от механичен риск – различни видове наранявания от удар, захващане и др., и електрически рискове - опасност от токов удар, изгаряния, пожар, а в редки случаи има документирани случаи на смърт.
Икономически щети носят потребителите, но също и бизнесът и обществото, защото се губи доверието на потребителите в продуктите. Често се губи и правото на гаранции (законова и търговска).
Тази практика води до произвеждане на огромно количество некачествен материал, който уврежда околната среда, както и до пренебрегване на трудовото законодателство, нарушаване на патенти и големи финансови загуби за производителите на оригинални продукти.
Как да забележим фалшив продукт?
Сред техниките за пласиране на фалшиви стоки са ниските цени, достъпността и не особено силното обществено осъждане на подобни действия. Търговците на фалшификатите залагат на липсата на осведоменост относно характеристиките на оригиналния продукт, като често производителите на фалшиви продукти добавят етикети сходни с тези, които можем да открием на оригинала. Обаче разликите могат да се направят, когато се обърне внимание на уникалния номер на продукта.
Друг очевиден похват е неочакваната оферта – обаждания, имейли, които ще ви помолят за личната ви информация или информация за плащане. Дават неясни подробности за продукта – липсват данни за формуляр за обратна връзка – нещо, което при проблем ще ни е нужно, за да върнем продукта за рекламация. Има и случаи, в които ви молят да не го разгласявате и да го „държите в тайна“, за да ви предпазят от съветите и подкрепа, които биха помогнали да вземете информирано решение.
Понякога цената е прекалено добра, за да е истина. Важно е да правим съпоставка на каква цена се продава на други места и ако открием сериозни отклонения от пазарната цена, можем да повдигнем този въпрос пред търговеца.
Друг неприятен похват на търговците е психологическият натиск за вземане на бързо решение – ограничена във времето оферта „която е специално за вас“ – няма такова нещо (това включително е практика, забранена от закона като нелоялна). Ако търговец ви принуждава да вземате прибързано решение, вероятността стоката да бъде фалшификат е висока.
Най-често срещаните фалшифицирани стоки в България са на световноизвестни марки като Nike, Adidas, Palm Angels, Armani, Gucci и други. Палитрата от фалшиви стоки варира между дрехи, часовници, обувки, електрически уреди и т.н.
Асоциация Активни потребители апелира да бъдете бдителни относно стоките, които закупувате, като се уверявате в оригиналността им. Най-добър начин за това е да закупувате продуктите от утвърден търговец, на когото може да имате доверие.
За повече информация: https://www.justoriginal.eu/
Последвайте JUSTORIGINAL в социалните мрежи:
Instagram: JUST Original (@just.original.project) • Instagram photos and videos
Facebook: JUST Original - Home | Facebook
TikTok: justoriginal.project (@justoriginal.project) TikTok | Watch justoriginal.project's Newest TikTok Videos
Опасни стоки
Вид на стоката: Детски комплект
Описание на продукта: Детски комплект за момиче, марка “Losan”, арт. № 816-8015АD. На лицевата страна на потника има изобразени 8 сърца със залепени декоративни камъчета. Производител: "LOSAN" SL Испания, дистрибутор: РПК „Наркооп", код 230 072.
Страна на произход: Испания
Производител: Неизвестен
Дистрибутор: РПК „Наркооп"
Приложими изисквания и стандарти: БДС EN 71-1:2014 +A1:2018 „Безопасност на играчки”
Опасност/естество на риска: Задавяне
Стоките са във видимо несъответствие с изискванията за безопасност, съгласно БДС EN 71-1:2014 +A1:2018 „Безопасност на играчки”, Част 1: Механични и физични свойства, т.8.4 „ Тест за устойчивост на опън” и т.8.2 „Тест за малки части”, тъй като лесно се отделят малки части и тъй като отделените малки части влизат изцяло в цилиндъра за малки части и съгласно направена оценка на риска от отдел „ОКБС”, представляват сериозен риск за здравето на потребителите (малки деца до 3 г.).
„Активни потребители“ и в медиите
Какви са правата на пътниците при отменени полети - Общество - България - Твоят ден - NOVA
Цените на храните се укротиха в очакване на тревожна есен | СЕГА (segabg.com)
Ядем ли хем по-скъп, хем по-лошокачествен хляб! - Общество - Новини Бг (novini.bg)
Пазарът в цифри
- По данни на БНБ банките вдигат лихвите по депозитите. През май средният лихвен процент по депозитите в левове се повишава с 0.02 пр. п. до 0.12%, а по тези в евро – с 0.03 пр. п. до 0.11%
- Лихвите по влогове, договорени за ползване след предизвестие в левове и в евро се запазват на нива от 0.13% и 0.18%.
- Обемът на новите депозити в левове нараства с 12% (11.5 млн. лв.) до 107.3 млн. лв., а по тези в евро спада с 10.6% (8.6 млн. лв.) до 73.2 млн. лв.
- За разлика от спестяванията, лихвите по кредитите за домакинствата продължават да се понижават.
- През май средният лихвен процент по потребителските заеми спада с 0.03 пр. п. до 7.81%, а годишният процент на разходите (ГПР) по тези кредити – с 0.01 пр. п. 8.28%.
- При жилищните кредити в левове средният лихвен процент се понижава с 0.03 пр. п. до 2.54%, а ГПР – с 0.04 пр. п. до 2.78%.
- Българите теглят повече потребителски кредити, техният обем нараства с 2.8% (18.9 млн. лв.) до 704.3 млн. лв., а този на предоговорените кредити и кредитите за рефинансиране – с 4.8% (4.8 млн. лв.) до 105.5 млн. лв.
- При жилищните кредити има спад с 2.8% (14.7 млн. лв.) до 512.4 млн. лв., а този на предоговорените кредити и кредитите за рефинансиране – с 10.6% до 139 млн. лв.
Календар на потребителя
От 1 юли до 31 октомври се приемат заявления за отпускане на помощта за отопление за идващата зима. Те се подават в дирекциите „Социално подпомагане“ по настоящ адрес, в специално организирани приемни, по електронен път с ПИК, или по пощата. През миналата зима право на помощ за отопление са имали 261 001 лица и семейства, а отделените средства -136 млн. лв.
На 8 юли от 10 ч. Американската търговска камара в България в партньорство с ИАНМСП организират онлайн семинар на тема: „Защита и сигурност на данните“. Платформа: Cisco Webex.
На 8 юли от 10 ч. Бюрото за връзка на ЕП в България организира онлайн дискусия на тема „Социалният фонд за климата за по-справедлив енергиен преход“.
ЕК прие новите правила относно химическите пестициди, които ще намалят екологичния отпечатък на продоволствената система на ЕС, ще защитят здравето и благосъстоянието на гражданите и селскостопанските работници и ще спомогнат за смекчаване на икономическите загуби, които вече понасяме поради влошаването на здравето на почвите и причинената от пестициди загуба на опрашители.