Кампания
Седмичен бюлетин брой 25 (396)
Тема с продължение:
Пълна забрана на рекламата, базирана на наблюдение
Вече ви съобщихме, че Трансатлантическият диалог на потребителите Transatlantic Consumer Dialogue (TACD) публикува политическа резолюция за забрана на рекламата, базирана на проследяване. Инвазивните практики за събиране, споделяне и обработка на индивидуални данни за предоставяне на персонализирана реклама се превърнаха в основния бизнес модел в онлайн рекламното пространство. Рекламата за проследяване се насърчава от най-големите световни технологични компании, като Meta (Facebook) или Alphabet (Google) и е ключов двигател за разпространението на дезинформация, подкопавайки демократичния дискурс, икономическата и политическа справедливост, конкуренцията на пазара, поверителността, общественото здраве и основната защита на потребителите. Тъй като потенциалната вреда значително надвишава потенциалните ползи, TACD призовава за пълна забрана на рекламата, базирана на проследяване.
Експлоатация и манипулация
Възходът на рекламата, базирана на проследяване, допринесе за манипулацията на индивиди и групи в безпрецедентен мащаб. Нарастващата информационна асиметрия между корпорации и физически лица изостря тези вреди. Компании, притежаващи големи количествата данни, позволяват на техните рекламни клиенти да използват алгоритмични системи, за да определят кога хората са най-податливи да се държат по определени начини или да реагират на определени образи, звуци или съобщения – пораждаща риска от значителна злоупотреба с лични данни за използване или манипулиране на лица. В исторически план това включва:
• директно насочване към лица, които се борят с ниско самочувствие с реклами за красота или диета продукти,
• насочване към лица, борещи се с пристрастяване с реклами за хазарт,
• насочване на уязвимите групи към радикализация,
• манипулиране на определени групи избиратели със селективна или невярна информация,
• промяна на цените въз основа на лични данни, включително раса, пол и други чувствителни категории,
• стимулиране на създаването и разпространението на дезинформация поради високата честота на кликване.
Индивидите и общностите не са в състояние да избегнат рекламата за проследяване и съпътстващите я вреди в текущата екосистема на AdTech. Доминиращи компании в рекламното пространство за наблюдение, вкл Google, Facebook и Amazon, са се интегрирали кръстосано във всички нива на дигиталната реклама по веригата за доставки по такъв начин, че по-голямата част от Интернет се превръща във фуния от информация, свързваща обратно към малка шепа компании. Споделяне и обмен на данни между тези компании и трети страни допълнително допринасят за проблема, създавайки система, в която единствената възможност на хората да избягват наблюдение чрез рекламата е да спрете да използвате интернет. В рекламния модел, базиран на наблюдение, няколко участници могат да получат конкурентни предимства чрез събиране данни от милиони уебсайтове и услуги. В нарастващата концентрация на дигиталната реклама пазарът намалява стойността на рекламното съдържание на издателите, повишавайки търсенето на все повече и повече данни за повишено насочване и създаване на надпревара към дъното. На практика AdTech компаниите могат да събират данни за потребителите на един уебсайт (например онлайн вестник), комбинирайки го с данните, с които разполагат за този потребител в рамките на техните собствени услуги (например социални медии), и след това да използват данните за насочване на реклами към потребителите на хиляди приложения и уебсайтове на трети страни, които предлагат по-ниска цена за реклами. Тези уебсайтове с по-ниски цени често включват нежелани сайтове, изрично създадени за разпространение на дезинформация или друго нискокачествено съдържание и печелене на кликвания върху реклами.
Въпреки че общите приходи от реклама, базирана на проследяване, са нараснали през последните няколко години, този ръст почти изцяло отиде за технологични фирми, които притежават огромни количества лични данни имплантирали се като посредници между рекламодатели и издатели. Рекламни платформи като Google и Facebook се смята, че представляват около две трети от пазара на цифрови реклами в Съединените щати и около 80% в Обединеното кралство. До 50% от разходите за реклама се губят за тези посредници, за сметка на издатели, онлайн журналистика и потенциални конкуренти. Доминиращите участници могат да злоупотребяват с позициите си на пазара на дигитална реклама, като дават предпочитание на своите собствени услуги, което не само вреди на потенциалните конкуренти, но и води до по-малък избор и по-високи цени за потребителите. Въпреки че перспективата за реклами, които следят вашите дейности, може да има значителен „страховит фактор“, много от проблемните въпроси, свързани с рекламата, базирана на проследяване, са „невидими“ за отделните лица. Например, понякога с десетки проследяващи кодове на рекламни компании, вградени в един уебсайт или приложение, за физическите лица е невъзможно да знаят какви лични данни за тях се съхраняват, как се обработват или се използват чрез повсеместния процес на наддаване в реално време. Манипулацията е най-ефективна, когато хората не знаят дали и как са манипулирани и често не осъзнават, че са в уязвима ситуация. В дигиталната среда всеки е такъв потенциално уязвим.
Рекламната система за проследяване е във вреда на потребителите
Всяка потенциална полза от рекламата за проследяване би трябвало да бъде значителна, за да оправдае обхвата и тежестта на описаните рискове и неизбежния характер на системата за реклама за проследяване. Съществуват обаче не само жизнеспособни алтернативи с по-нисък риск, но и твърдения относно ползите от наблюдението. Алтернативни форми на дигитална реклама вече съществуват и са се доказали като ефективни източници на доходи както за доставчици на съдържание, така и за рекламодатели. Тези алтернативни модели също се основават на насочване на съобщения, но не изискват събиране или лични данни или широкообхватно профилиране на лица. Вместо това „контекстуалната реклама“ работи, като позволява на рекламодателите да купуват рекламно пространство за определени типове на уеб страници или уебсайтове въз основа на съдържанието на страницата. Това може да се основава на ключови думи, например рекламите за полети до Англия се поставят до статии за английски футбол. С други думи, контекстната реклама позволява на рекламодателите да поставят реклами в контекст, който е особено ценен въз основа на обобщените знания, които издател, уебсайт или приложение имат за своята аудитория. В известен смисъл тази реклама може да се сравни с „традиционната“ реклама. Подобно на това как рекламодателят купува рекламно място в списание за моторни ентусиасти, за да достигнат до този потребителски сегмент, контекстната реклама позволява на рекламодателя да насочва реклами въз основа на съдържанието на уебсайт или услуга вместо въз основа на характеристиките на индивида. Информацията, използвана от контекстно базирана реклама, често е обобщена, а не обвързана с отделно лице. По този начин рекламодателите могат да достигнат до съответните аудитории, без да събират и обработват лични данни. Това не само заобикаля някои от най-належащите въпроси на поверителността на рекламата за наблюдение, но също така позволява на издателите и журналистите комерсиално да се възползват от достъпа до своята аудитория, без да бъдат превъзхождани от брокери на данни и BigTech фирми. Това създава бизнес стимул за създаване на страхотно онлайн съдържание и изграждане на ценна аудитория вместо да трупате лични данни с боклуци от информация и кликвания върху фалшиви новини. Замяната на наблюдението с контекстуални реклами също повишава прозрачността и възможността за проверка на пазара, тъй като рекламодателят сам избира какъв тип съдържание или ключови думи да задействат показването на реклама. Това е защото забраната на рекламата за наблюдение би помогнала и на малкия бизнес. В скорошно проучване 75% от лидерите на МСП в Европа изразиха, че се нарушават поверителността и други човешки права и 69% смятат, че нямат друг избор, освен да използват Facebook и Google за реклама, въпреки неудобството от тяхното влияние.
Рекламата за проследяване носи със себе си огромна вреда за отделни лица, групи от лица, общности, и обществото като цяло, което налага тази реклама да бъде напълно забранена.
Вашите права:
Знания срещу ментета
Представихме ви проекта JUST ORIGINAL, в който участва асоциация Активни потребители. Той е финансиран от EUIPO - Европейска обсерватория за нарушения на правата върху интелектуална собственост и има за цел да подобри разбирането и осведомеността на младите потребители (на възраст 11-17 години) относно явлението фалшифициране и последиците от нарушения спрямо правата на интелектуална собственост (IPR). Проектът иска да ангажира младите потребители в създаването на знания и разпространението на информация, свързана с опасното използване на фалшифицирани стоки. Днес продължаваме темата.
Какво е патент и изобретение?
Изобретение е творение на ума и спада в категорията на индустриална интелектуална собственост. То представлява продукт или процес, който предоставя, като цяло, нов начин за правене на нещо, или предлага ново техническо решение на настоящ проблем.
Изобретението получава своята защита чрез патента, който се издава от Патентното ведомство и удостоверява изключителното право на притежателя върху него. Срокът на патента е еднократен и е с продължителност от 20 години за територията на страната. Към заявката за патент се прилага и техническата информация за изобретението, за да бъде разкрита на обществеността. Съгласно българското право, за да бъде изобретението патентоспособно, трябва да покрива определени условия:
- Новост – изобретението трябва да има някаква нова характеристика, която не съществува в състоянието на техниката до момента и да се ползва или знае, където и да е по света, преди датата на заявката за патент.
- Изобретателска стъпка – за създаването на изобретението е била необходима изобретателска стъпка, т.е. изобретението не произтича по очевиден начин от състоянието на техниката за специалист в областта.
- Промишлена приложимост – изобретението трябва бъде практически приложимо или по някакъв начин да може да се използва в промишлеността. Промишлено приложими са изобретенията, чийто предмет може да бъде произвеждан или многократно използван, в който и да е отрасъл на промишлеността и селското стопанство.
- Разкриване, което не влияе на новостта – разкриването на изобретението не влияе на новостта, когато това разкриване е направено в шестмесечен срок преди датата на подаване на заявката за изобретението и е следствие от: очевидна злоупотреба по отношение на заявителя или предходния притежател на правото на заявяване за патент; излагане на изобретението на официална или официално призната изложба от заявителя или предходния притежател на правото на заявяване, ако заявителят декларира излагането на изобретението при подаване на заявката и в тримесечен срок от датата на подаване на заявката за патент представи доказателства за това разкриване.
Какви права дава патентът?
- Правото на използване на изобретението. Правото на използване на изобретението включва производството, предлагането за продажба, търговията с предмета на изобретението, включително внос, използването на предмета на изобретението, както и прилагането на патентования метод;
- Забраната трети лица да го използват без съгласие на притежателя на патента;
- Правото на разпореждане с патента.
Какво не е нарушение на патента?
Всеки може да използва патентованото изобретение за нетърговски цели, за лична употреба, стига това да не нанася значителни материални щети на патентопритежателя. Също всеки може да използва изобретението за експериментални или научноизследователски цели, свързани с предмета на патентованото изобретение.
Може ли патентът да бъде признат и в други страни?
Патентите са териториални права и като такива са приложими само в страната или региона, в който е подаден и предоставен патент в съответствие със закона на тази държава или регион. Предоставени са възможности за кандидатствате на национално, европейско или международно ниво. За националното подаване на патент вече писахме, затова е редно да изложим за подаване на патент към европейски или международни органи.
По-широк обхват на патент може да се получи и в страни - членки на Европейската патентна конвенция (ЕПК). Съществува единна европейска процедура, с която се получава европейски патент, който важи за всички страни в ЕПК. На официалната страница на Европейската патентна служба може да бъде открито практическо ръководство, с помощта на което да се попълни заявка за европейски патент или патент съгласно Европейската патентна конвенция. Може да бъде заявено на английски, френски и немски.
Световната организация за интелектуална собственост (СОИС) предоставя страхотната възможност да бъде получена патентна защита в 153 държави с едно единствено заявление и срещу единен набор от такси, при кандидатствате за патент чрез Международната патентна система/Договора за патентно коопериране. На официалната страницата на СОИС могат да бъдат открити обучителни материали за попълване на международна заявка за патент.
Какви са санкциите от нарушаване на патент?
Предоставена е възможност да бъде заявен иск срещу нарушителя на патентното право. Още повече българското право строго санкционира такива нарушения на интелектуална собственост и обявява всяко такова посягане на патентни права за престъпление, което е наказуемо съгласно Наказателния кодекс и предвижда затвор и високи глоби.
За повече информация: https://www.justoriginal.eu/
Последвайте JUSTORIGINAL в социалните мрежи:
Instagram: JUST Original (@just.original.project) • Instagram photos and videos
Facebook: JUST Original - Home | Facebook
TikTok: justoriginal.project (@justoriginal.project) TikTok | Watch justoriginal.project's Newest TikTok Videos
На дневен ред:
По-голяма безопасност на потребителите при пазаруване онлайн и офлайн
През седмицата Комитетът по вътрешния пазар на ЕП прие промени на правилата в защита на потребителите, които най-общо включват:
- По-добра защита на онлайн купувачите, по-ясни правила за бизнеса;
- Уязвимите потребители, като деца и хора с увреждания, да бъдат по-добре защитени и информирани;
- По-ефективно изтегляне на продукти и удобна за потребителите информация относно безопасността на продуктите.
Новите правила имат за цел да гарантират, че всички видове стоки в ЕС, независимо дали се продават онлайн или в традиционни магазини, отговарят на най-високите изисквания за безопасност.
По-ясни правила за операторите и безопасността на продуктите
Всички икономически оператори, като производители, вносители и дистрибутори, ще трябва да спазват актуализираните общи задължения за безопасност, за да пуснат продукти на пазара на ЕС. Ако тези икономически оператори не са установени в ЕС, те ще трябва да посочат отговорно лице в ЕС като точка за контакт с органите. Ако не се съобразят, санкциите могат да достигнат до 4% от годишния им оборот. Засилени са разпоредбите относно изискванията за безопасност на продуктите, за да вземат предвид възможните специфични рискове за най-уязвимите потребители като деца, възрастни хора и хора с увреждания. Продуктите трябва да са безопасни за всички потребители, включително жени, чиято безопасност също трябва винаги да се има предвид при проектирането на продуктите. Трябва да се вземат предвид технологичните аспекти, като кибер намеса, но също и ефектите, които цифрово свързаните продукти могат да имат върху психичното здраве на децата.
Съгласно приетия текст и в съответствие с наскоро договорения Закон за цифровите услуги, онлайн пазарите ще трябва да създадат единни точки за контакт, за да комуникират бързо с надзорните органи и потребителите. Властите могат да задължат онлайн пазарите да премахват и деактивират достъпа до незаконни списъци с опасни продукти. След като бъдат уведомени, онлайн пазарите ще имат един ден да действат. Те ще провеждат проверки на случаен принцип, за да идентифицират опасните продукти. Налага се също така системата за бързо предупреждение за опасни продукти (портал „Safety Gate“) да бъде модернизирана, за да позволи на онлайн пазарите да откриват по-лесно опасни продукти. Порталът трябва да стане по-интуитивен и информацията да бъде лесно достъпна за потребителите, включително хората с увреждания.
Ефективни процедури за изтегляне и достъп до информация
В случай, че опасен продукт трябва да бъде изтеглен или има предупреждение за безопасност, икономическите оператори и онлайн пазарите ще бъдат задължени да информират потребителите и да разпространяват широко информацията онлайн. Потребителите ще бъдат информирани за правото си на ремонт, замяна или възстановяване на сумата. ЕП добави и разпоредба, за да се гарантира, че информацията за безопасността на продуктите е достъпна на лесно разбираем език и достъпна за хора с увреждания. Сред аргументите за приетите нови правила за по-голяма безопасност на потребителите са: „Днес предприемаме решаваща стъпка, за да гарантираме, че всички продукти са безопасни в Европа, като даваме на потребителите повече права, а на бизнеса, включително онлайн пазарите, повече отговорности. И важното е, че правим това по начин, който защитава малкия бизнес, без да ограничава избора на потребителите. Нашата „Мрежа за безопасност“ ще бъде по-ефективна и новите задължения ще са насочени към сектори, където действията са най-необходими“.
Опасни стоки
Вид на стоката: Детска рокля
Описание на продукта: Детска рокля с щампа зайче със залепени камъчета, които лесно и безпроблемно могат да бъдат откъснати, с етикет с информация: КСИНДА, 83- рокля-17844.0, производител: Турция, вносител: „Комтекс“ ООД, на текстилен етикет пришит към стоката има информация - Atabay kids 0-1.
Страна на произход: Турция
Производител/вносител: неизвестен
Дистрибутор: „Ксинда" ООД, гр. Свищов Приложими изисквания и стандарти: БДС EN 71-1:2014 +A1:2018 „Безопасност на играчки”, Част 1: Механични и физични свойства, т.8.4 „ Тест за устойчивост на опън” и т.8.2 „Тест за малки части”
Опасност / естество на риска: Риск от задавяне 1000, гр.София, ул."Врабча" №1; тел.: (02) 933 05 65; факс: 02 988 48 18 е-mail: [email protected]; web: www.kzp.bg Страница 2 от 3 Стоката е във видимо несъответствие с изискванията за безопасност, съгласно БДС EN 71-1:2014 +A1:2018 „Безопасност на играчки”, Част 1: Механични и физични свойства, т.8.4 „ Тест за устойчивост на опън” и т.8.2 „Тест за малки части”, тъй като лесно се отделят малки части, които влизат изцяло в цилиндъра за малки части и съгласно направена оценка на риска от отдел „ОКБС”, представляват сериозен риск за здравето на потребителите от задавяне (за малки деца до 3 г.).
Ако разполагате с информация за наличие на някой от тези продукти на пазара, можете да уведомите КЗП тук. Ако вече сте закупили такъв продукт, моля не го използвайте. Имате право да го върнете на търговеца и да си получите парите обратно.
Други опасни стоки може да намерите
сайта на КЗП
и
Safety gate RAPEX на Европейската комисия
„Активни потребители“ и в медиите
„Шринкфлация“ в условията на инфлация: Получаваме ли по-малък грамаж на същата цена - bTV Новините (btvnovinite.bg)
Дискусия представя приетите от ЕП мерки за защита на потребителите - Акценти от програмата (bnr.bg)
Хаос по летищата в Европа и отменени полети: Ето как да защитите правата си - Bgonair
В Пловдив - как да различим менте от оригинал в интернет (marica.bg)
23.06.2022г., 07:00 – 10:00ч. „Събуди деня“ с Биляна Славчева - (bnr.bg)
С децата в почивните дни (18 и 19 юни) - Детски дневник - Дневник (dnevnik.bg)
Пазарът в цифри
- По данни на НСИ Индексът на потребителските цени за май 2022 г. спрямо април 2022 г. е 101.2%, т.е. месечната инфлация е 1.2%.
- Инфлацията от началото на годината (май 2022 г. спрямо декември 2021 г.) е 9.1%, а годишната инфлация за май 2022 г. спрямо май 2021 г. е 15.6%.
- Средногодишната инфлация за периода юни 2021 - май 2022 г. спрямо периода юни 2020 - май 2021 г. е 8.1%.
- През май 2022 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва:
- жилища, вода, електроенергия, газ и други горива - увеличение с 1.5%;
- жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности - увеличение с 1.6%;
- здравеопазване - увеличение с 0.1%;
- транспорт - увеличение с 3.2%;
- развлечения и култура - намаление с 5.6%;
- образование - увеличение с 0.7%;
- ресторанти и хотели - увеличение с 2.0%;
- хранителни продукти и безалкохолни напитки - увеличение с 1.8%;
- алкохолни напитки и тютюневи изделия - увеличение с 0.3%;
- облекло и обувки - увеличение с 1.1%;
Календар на потребителя
На 27 юни от 10 ч. в София, в Дома на Европа, ул. „Г. С. Раковски“ 124, Бюрото за връзка на Европейския парламент организира дискусия „Европейски мерки в защита на българския потребител“. Тя ще се проведе на живо и ще се предава пряко онлайн. В дискусията ще вземат участие и представители на асоциация „Активни потребители“.
До 30 юни в София, зала „Универсиада“ и от 7 до 18 юли във Варна, Дворец на културата и спорта се провежда фестивалът „Най-доброто от Индия” /„BEST OF INDIA“/. В рамките на фестивала се организира търговско изложение на индийски хранителни и промишлени стоки. Вход свободен.
Народното събрание прие на второ четене промени в Закона за генетично модифицирани организми. С тях Законът ще бъде приведен в пълно съответствие с правото на Европейския съюз в тази област. Промените са по инициатива на Министерство на околната среда и водите. С проекта се транспонират изискванията на европейското законодателство по отношение на оценката на риска за околната среда от ГМО, в частта касаеща принципи за извършване на оценка за риска за околната среда и човешкото здраве. Те се прилагат по отношение на заявленията за освобождаване в околната среда и пускане на пазара. Промените ще осигурят по-добра защита за човешкото здраве и околната среда от потенциалното вредно въздействие на ГМО.