Кампания
Седмичен бюлетин брой 24 (395)
Тема с продължение:
Пълна забрана на рекламата, базирана на проследяване
В миналия брой ви съобщихме, че Трансатлантическият диалог на потребителите Transatlantic Consumer Dialogue (TACD) публикува политическа резолюция за забрана на рекламата, базирана на проследяване. Инвазивните практики за събиране, споделяне и обработка на индивидуални данни за предоставяне на персонализирана реклама се превърнаха в основния бизнес модел в онлайн рекламното пространство. Рекламата базирана на проследяване се насърчава от най-големите световни технологични компании, като Meta (Facebook) или Alphabet (Google) и е ключов двигател за разпространението на дезинформация, подкопавайки демократичния дискурс, икономическата и политическа справедливост, конкуренцията на пазара, поверителността, общественото здраве и основната защита на потребителите. Тъй като потенциалната вреда значително надвишава потенциалните ползи, TACD призовава за пълна забрана на рекламата, базирана проследяване.
Препоръки
TACD решава, че трябва да се предприемат следните действия по отношение на рекламата, базирана проследяване. Тя трябва да бъде напълно забранена от употреба поради:
1. високия риск от причиняване на вреда на индивиди, групи, общности и общество като цяло,
2. неспособността на потребителите разумно да избягват проследяване чрез и за реклама базирана на проследяване,
3. невъзможността на текущите и предложените механизми за справяне с вредните външни ефекти, които рекламата базирана на проследяване произвежда,
4. липсата на ползи за индивидите, групите, общностите и обществото като цяло в сравнение с вредите.
Вредите за хората от персонализираната реклама са значителни и продължават да нарастват, а рекламната инфраструктура базирана на проследяване, вградена в уебсайтове, мобилни приложения и операционни системи, се разширява практически неограничено.
- персонифицираната реклама е в пряко противоречие и уврежда правото на неприкосновеност на личния живот и свобода на избор;
- персонифицираната реклама предизвиква опасения за конкуренция и антитръст, като позволява на господстващи фирми да популяризират собствените си продукти и услуги пред тези на конкурентите;
- персонифицираната реклама позволява дискриминация, експлоатация и манипулиране на общественото мнение.
Поверителност
За да насочат информация към отделни лица или групи онлайн, голям брой компании събират и обработват огромни количества информация за отделните потребители. Данните за нас се обработват всеки път като използваме приложение, посещаваме уебсайт, пазаруваме в магазин или се движим на обществени места (например чрез Wi-Fi проследяване и Bluetooth маяци). Данните се обработват за идентифициране, проследяване, класифициране, профилиране, сортиране, класиране и изхвърляне според логиката и прищявката на търговеца. Никой не може да избегне тази обработка и най-малкото количество информация може да се използва за създаване на профили и подобни модели. Тази информация се комбинира с данни, събрани преди това, преопаковани и споделени, често както от собственика на устройство, сайт или услуга и различни трети страни и след това се използват за насочване към лица, групи или общности с персонализирана информация и услуги, вкл. интимни лични данни. Съобщава се, че рекламната система базирана на проследяване също е била продадена на правителствени агенции, включително законодателството на САЩ и военните, които след това го използваха, за да насочат към определени части от обществото дискриминационни политики или разследвания. Последните доклади документират как популярните приложения, като уебсайтове за психично здраве, споделят лични данни без потребителско съгласие или дори знание на компании, които след това могат да използват тези данни за профилиране и цифрова реклама. Автоматизацията прави процеса още по-непрозрачен.
Повечето хора нямат шанс да знаят, че тяхната поверителност е нарушена, като определени групи, като децата и тийнейджърите, са особено уязвими към манипулации, радикализация и експлоатация. Огромното количество обработвани лични данни също означава, че анонимизирането на информацията се оказа неефективно. Обхватът на събиране на данни и споделянето е толкова обширно, че става практически невъзможно да се знае как могат да се събират и използват лични данни.
Конкуренция
Съкровища от лични данни, достъпни за големите технологични компании поради масовото събиране и агрегиране, допринасят за нарастващия проблем със задушаване на конкуренцията. Подхранван от експлоатацията на данни чрез реклама, базирана на наблюдение, шепа компании консолидират властта си и действат повече като пазители на дейностите на потребителите онлайн. Поради своето господство тези компании са способни да събират огромни количества данни, което от своя страна укрепва тяхното господство. Колкото повече лични данни имат компаниите, толкова по-добре могат да профилират потребителите, да ги хванат в капан да използват техните услуги и да насочват реклами. Има вече примери за този проблем, включително в решение от 2021 г. срещу Amazon, където Люксембургската национална комисия за защита на данните глоби Amazon със 746 милиона евро за използване на клиентски данни за целенасочена реклама в нарушение на GDPR. Преди това Google беше глобен 57 милиона долара за неразкриване как се събират и използват данните в неговите системи за персонализирана реклама. Тези примери демонстрират предизвикателството пред конкуренцията и антитръстовите опасения от компании, които притежават тези огромни хранилища от данни за физически лица.
Дискриминация
Компаниите често профилират своите клиенти и насочват реклами въз основа на раса и други защитени характеристики. Дори и непреднамерено, някои практики за профилиране и стимулите, които ги движат, оказват различно въздействие върху цветнокожите общности и други маргинализирани общности включително жени, бивши лишени от свобода, имигранти, религиозни малцинства, възрастни хора, хора с увреждания, лица с ниски доходи, деца и тийнейджъри. Използването на потребителски данни за участие в расова дискриминация и други форми на очерняне подкопава равенството и увеличава неравенството. Примерите за този вид профилиране включват дискриминация в:
• Реклами за бързо хранене и алкохол
• Реклама на финансови продукти
• Реклама за заетост
• Жилищна реклама.
Вашите права:
Поверителност и онлайн потребление
Представихме ви проекта JUST ORIGINAL, в който участва асоциация Активни потребители. Той е финансиран от EUIPO - Европейска обсерватория за нарушения на правата върху интелектуална собственост и има за цел да подобри разбирането и осведомеността на младите потребители (на възраст 11-17 години) относно явлението фалшифициране и последиците от нарушения спрямо правата на интелектуална собственост (IPR). Проектът иска да ангажира младите потребители в създаването на знания и разпространението на информация, свързана с опасното използване на фалшифицирани стоки. Днес ви запознаваме с темата за личните данни и безопасното онлайн пазаруване.
Какво са лични данни?
Лични данни означава всяка информация, свързана с физическо лице, което е идентифицирано или може да бъде идентифицирано по пряк или непряк начин като: име, местоположение, снимка и т.н. Сам по себе си телефонен номер, пощенски адрес или имейл адрес не са лични данни, освен ако не може да се свържат с определено лице по име, фамилия или фирмата, за която работи.
Какво е политика на поверителност?
Доста вероятно е да сте получавали запитване при първо влизане на уебсайт, който иска от вас разрешение да събира информация. Вероятно е да не сте обръщали внимание, изчитайки всичко, което ви пита този уебсайт. Всъщност при натискане на бутона за съгласие ние потвърждаваме, че сме съгласни с „Политиката на поверителност“ на съответния уебсайт, който представлява правен документ и който съобщава отношението на уебсайта към събраните лични данни. Той удостоверява, че уебсайтът отговаря на Закона за защита на личните данни /GDPR/ и гарантира цифровите права, и най-малкото трябва да включва:
- Причини и цели на извършваната обработка на данни;
- Име и данни за контакт на лицето, отговорно за сайта и длъжностното лице по защита на данните;
- Правна легитимност на обработката на данните;
- Получатели на данните;
- Колко дълго ще се съхраняват данните;
- Намерение за предоставяне на данните на трети страни, включително в друга държава;
- Право на достъп до информация и/или изтриване на данни;
- Право на обжалване пред компетентния орган за защита на данните.
Гаранция за защита на личните данни
Общият регламент за защита на данните (познат като GDPR) е европейски регламент, който установява всички изисквания за третиране на лични данни в ЕС. По този начин всяка компания или организация, която обработва лична информация от хора, пребиваващи в ЕС, трябва да спазва правилата. Настоящият регламент (ЕС) 2016/679 е в сила от 25 май 2018 г. и е задължителен за директно изпълнение, без да се извършват промени в нашия Закон за защита на личните данни. Ето няколко мерки за сигурност, за да запазите поверителността си онлайн:
- Обърнете внимание на тези имейли, чийто подател не познавате, не отваряйте линкове, чийто произход не знаете, и не изтегляйте прикачени файлове с непознат произход, защото е вероятно да бъде вирус, който може да увреди сериозно вашия компютър и да източи личните ви данни;
- Уверете се, че сте с най-актуалната операционна система, за да получите подобренията в сигурността, които липсват в предишните версии, осигуряващи защита срещу най-новите заплахи;
- Архивирайте на външен харддиск и контролирайте достъпа до вашия компютър;
- При всяко изтегляне се уверете, че това е официалният сайт на търговеца.
Как да пазарувате безопасно онлайн?
- Използвайте силни пароли (осем или повече знака, включете символи, главни и малки букви) и ги пазете за себе си;
- Влезте онлайн чрез защитена връзка. Избягвайте обществени wi-fi мрежи;
- Уверете се, че уебсайтът е криптиран: протоколът https:// и катинар или зелена лента трябва да се появят в лентата за навигация;
- Проверете дали информацията за магазина е налична: кои са те, техния данъчен адрес, начини на плащане, правила за доставка и политика за връщане, общи условия и т.н.
- Потърсете информация за репутацията на онлайн магазина и отзиви от познати, които са пазарували от този търговец.
Асоциация Активни потребители вярва, че най-ефективният контрол може да бъде осъществяван от потребителите, като подават своевременно сигнали за нарушения. Обръщайте внимание на търговците в онлайн пространството и при съмнения преустановете връзка с тях, също и бъдете бдителни относно личните си данни, за да избегнете злоупотреби и неправомерни ползвания. Очакваме вашите сигнали и коментари на: https://aktivnipotrebiteli.bg/.
Ментета:
Рисковете на фалшивия алкохол за живота и здравето ни
Чували ли сте за Руди Курняван? Това е може би най-известният фалшификатор на вино в света. Вината, които създавал в собствения си дом, се продавали за милиони долари и успели да заблудят дори най-големите колекционери на напитката, че тя е автентична и произведена десетилетия назад във времето.
Това е само един от примерите колко трудно е понякога да разпознаеш фалшивото от истинското. Алкохолът е популярно питие по целия свят и докато някои фалшификати нямат негативно въздействие върху здравето ни, други могат да ни убият.
Опасни съставки
Фалшификатите са голям проблем в световен мащаб. Те застрашават потребителите с липсата на информация за тяхното производство и доста различно съдържание от предполагаемото. Голяма част от фалшификатите се изработват от по-евтини суровини, които биха могли да имат негативен ефект върху здравето. Във фалшивия алкохол често може да се открие метилов алкохол или етиленгликол.
Докато консумацията на етилов алкохол може да доведе само до главоболие или повръщане, недостатъчно разреденият метилов алкохол би могъл да ослепи потребителя или дори да го убие. Преди близо една година десет човека са починали след консумация на фалшив алкохол в град Чорлу, като алкохолът се смятало, че е внесен от България. Пресен е и примерът с петимата починали от отравяне с метилов алкохол в Якоруда. Лекари обясняват, че когато метилът постъпи в организма, уврежда първо сърцето, затова и първоначално можело да се обърка, че човекът е получил инфаркт. След това често се получава оток на мозъка. До 4-5 дни се уврежда и зрителният нерв. Медици предупреждават, че на вкус и мирис няма разлика между опасния метилов и етиловия алкохол, затова трябва много да се внимава какво и къде се консумира. Вече при етиловия алкохол нещата са по-леки като поражения, но винаги предизвикват повръщане и главоболие.
Как да разпознаем фалшивия алкохол?
Причината фалшивите продукти да са толкова евтини е по-малката себестойност на съставките. Фалшификаторите разчитат най-много на бутилките. Алкохолът често се произвежда в издръжливи стъклени бутилки с всички нужни означения на тях, а празни такива могат да бъдат намерени както в почти всеки контейнер за боклук, така и онлайн. След като се сдобият с автентични бутилки, фалшификаторите ги пълнят с фалшивата течност и ги продават на потребителя.
- За да се предпазите от подобен тип измами, нашият съвет е винаги да пазарувате от доверени доставчици!
- Не се доверявайте на нереално изгодни оферти!
- Проверете етикетите преди да закупите бутилката – ако има грешно изписани думи е много възможно алкохолът да е фалшив!
- Ако случайно имате алкохол, за който се съмнявате, че може да е опасен, ето един простичък трик: Запалете малка част от течността. Ако пламъкът зеленее, значи в нея е примесен метилов алкохол.
Последвайте JUSTORIGINAL в социалните мрежи:
Instagram: JUST Original (@just.original.project) • Instagram photos and videos
Facebook: JUST Original - Home | Facebook
TikTok: justoriginal.project (@justoriginal.project) TikTok | Watch justoriginal.project's Newest TikTok Videos
Опасни стоки
Вид на стоката:
Бебешко легло с люлка
Описание на продукта:
Бебешко легло с люлка, размери 169/70/106 см, модел “COUNTRY”.
Страна на произход:
Турция
Производител:
Неизвестен
Вносител:
„Еко мебел” ЕООД
Приложими изисквания и стандарти:
БДС EN 716-1:2017+АС:2019, БДС EN 716-2:2017
Опасност/естество на риска:
Нараняване
Ако разполагате с информация за наличие на някой от тези продукти на пазара, можете да уведомите КЗП тук. Ако вече сте закупили такъв продукт, моля не го използвайте. Имате право да го върнете на търговеца и да си получите парите обратно.
Други опасни стоки може да намерите
сайта на КЗП
и
Safety gate RAPEX на Европейската комисия
„Активни потребители“ и в медиите
С децата в почивните дни (18 и 19 юни) - Детски дневник - Дневник (dnevnik.bg)
Измамници отдават вила на брега на Бяло море, собственичката й в шок (flagman.bg)
"Пловдив чете" превръща площад "Централен" в детски кът за четене - Новини от Пловдив (plovdiv-press.bg)
У нас за миналата година са продадени над 30 хиляди нови коли - Petel.bg
Пазарът в цифри
- Институтът за пазарна икономика сравни данните от Евростат колко гориво може да се купи с един среден месечен доход в страните от ЕС. Струва си обаче да се постави настоящата ситуация с цените на горивата в контекста на състоянието на домакинските бюджети – най-малкото защото това може да подскаже дали и доколко има потребност от интервенции в тази сфера.
- За тази цел са сравнени цените на масово използвания бензин А-95 в страните от ЕС, предоставяни от ЕК към началото на четвъртата седмица на май 2022 г. с последните достъпни данни за средния разполагаем доход на лице от домакинство.
- Разликите между количеството гориво, което могат да си позволят домакинствата с дохода на един човек в отделните европейски страни към края на май 2022 г. са значителни – от 248 литра в Румъния до 1993 литра в Люксембург.
- В България те са средно 313 литра.
В горната част на класирането са страни като Австрия и Ирландия, които съчетават относително високи доходи и ниски цени на горивата в сравнение с останалите европейски държави.
Календар на потребителя
От 1 юни НАП извършва наблюдение на над 2000 търговски обекта по българското Черноморие. Повече от 100 данъчни инспектори правят изненадващи проверки на хотели, ресторанти, магазини, атракциони, паркинги и други търговски обекти в морските ни курорти. На ежедневен мониторинг ще бъдат подложени борси и тържища, които снабдяват хотелите с храни и напитки. Целта е да се проследят отчитането на приходите и издаването на касови бележки при заплащането на стоки или услуги. Само през май са проверени близо 1500 търговски обекта в цялата страна, като са установили 361 нарушения. При 154 от заведенията и магазините е имало основание за прилагане на административна мярка „Запечатване на обект“ за срок до 1 месец. Специална е ролята на потребителите, които също могат да осъществяват контрол върху отчитането на приходите, като изтеглят от Google Play или App Store мобилното приложение на НАП - NRAMobile. То дава възможност, при сканирането на QR кода на издадена касова бележка, веднага да се провери дали тя е регистрирана в НАП.
До есента на 2024 г. ще бъде въведено универсалното зарядно за смартфони, таблети, конзоли и цифрови фотоапарати. На следващ етап ще бъде и унифицирането на зарядните за лаптопите. Този регламент, който ще наложи единен Ю Ес Би-Си (USB -C) порт за всички електронни апарати с малък и среден размер, цели да ограничи вредните за околната среда отпадъци и да защити правата на потребителите, принудени да трупат несъвместими за различните им устройства зарядни. Американският гигант „Епъл” (Apple), който защитава технологията си за зареждане „Лайтънинг“ (Lightening), се противопоставя яростно на подобни инициативи.