Кампания
Седмичен бюлетин брой 23 (394)
Опасни стоки:
Внимание! Фалшификати!
Представихме ви проекта JUST ORIGINAL, в който участва асоциация Активни потребители. Той е финансиран от EUIPO - Европейска обсерватория за нарушения на правата върху интелектуална собственост и има за цел да подобри разбирането и осведомеността на младите потребители (на възраст 11-17 години) относно явлението фалшифициране и последиците от нарушения спрямо правата на интелектуална собственост (IPR). По-специално, проектът иска да ангажира младите потребители в създаването на знания и разпространението на информация, свързана с опасното използване на фалшифицирани стоки.
Как проникват на пазара
Младите хора често търсят начини за свободен достъп до съдържание като филми, телевизионни сериали, игри и софтуер. Много от тях са безплатни за потребителите и носят доход за собствениците от реклами. Ако изтегляте от такива сайтове, сте изложени на риск от вируси. Те имат шанса да откраднат личните ви данни и да повлияят на компютъра ви. Когато изтегляте от тези сайтове, вие засягате създатели на музика, филми, игри и други автори и творци. Така те не правят достатъчно пари, за да произвеждат повече съдържание. Въпреки това, не само много от продуктите могат да причинят вреда, но и приходите от продажби могат да бъдат използвани за финансиране на други незаконни дейности, включително трафик на наркотици и хора. Закупуването на фалшиви стоки може да има отрицателни последици както за вас, така и за вашия дом. Купуването на фалшиви стоки засяга икономическата активност, инвестициите и иновациите и е сериозен риск за здравето.
Факти в подкрепа
Данните от различни проучвания на мнението и поведението на младите потребители в ЕС ни предоставят някои насоки, за да достигнем до тях и насочим основното им поведение по отношение на фалшифициране на стоки и използването на незаконни източници онлайн. В повечето области тази група има най-високо ниво на потребление и най-ниска загриженост по отношение на незаконността на практиката. По този начин данните ни позволяват да избираме примери за продукти и съдържание, които са по-вероятно консумирани от нашата целева група, и да използваме аргументи, които имат по-голямо въздействие върху тях.
1. Покупка на фалшиви стоки
10% от младите потребители (YC) са признали, че са закупували фалшиви стоки през последните 12 месеца (EUIPO, 2020 г.) два пъти повече от средното за ЕС. (EС 5%; БГ 6%; ИТ 2%).
Основни аргументи зад решението за закупуване на фалшиви продукти: маратонки, дрехи и обувки (EUIPO; 2017 и 2020 г.)
- Цената на продукта е твърде висока: 37% (Средно: 24%)
- Продуктът не се предлага на местния пазар: 31% (Средно: 18%)
- Качеството на продукта не е основна грижа: 29% (Средно: 17%).
- Луксозна стока: 30% (Средно: 15%)
12% от младите потребители са били подведени да купуват фалшиви стоки, средната стойност е 9%.
38% от тях са се чудели дали са купили фалшива стока, средната стойност е 33%
Причини да спрете да купувате или да не купувате фалшиви стоки (EUIPO, 2020):
• Риск от наказание: 46% (средно 37%)
• Поради въздействието върху работните места: 42% (средно 48%).
• Поради щетите, които са причинили на икономиката: 34% (средно 41%).
• Лош личен опит с продукт: 31% (средно 23%).
• Вреди на личния имидж: 22% (средно 17%).
2. Достъп до незаконно съдържание онлайн
23% от младите потребители са имали умишлен достъп до незаконно съдържание онлайн през последните 12 месеца (средно 8%).
Причини за използване на незаконни източници за достъп до цифрово съдържание: видеоигри, книги, снимки, филми, сериали и др.:
- 43%смятат, че е добре да имат достъп до незаконно онлайн съдържание, ако няма законна алтернатива (средно 28%) (EС 36%; БГ50%; ИТ 21%)
- 41% смятат, че е добре, ако е за лична употреба. (Средно 27%) (ЕС 24%; БГ 38%; ИТ 26%).
- 23% от населението се чуди дали даден онлайн източник е законен.
- 15% от младите потребители са качвали онлайн съдържание, защитено с авторски права (средно 7%)
- 7% от младите потребители са използвали незаконни устройства за стрийминг (средно 3%)
Причини да се спре използването на незаконно съдържание – средно за населението на ЕС (EUIPO, 2020):
- Наличност на достъпни законни източници - 58%.
- Риск от наказание - 35%.
- Разбиране на вредата, причинена на творците - 31%.
- Личен лош опит с нелегални източници - 30%.
- Разбиране на вредите, причинени на работните места - 22%.
Последвайте JUSTORIGINAL в социалните мрежи:
Instagram: JUST Original (@just.original.project) • Instagram photos and videos
Facebook: JUST Original - Home | Facebook
TikTok: justoriginal.project (@justoriginal.project) TikTok | Watch justoriginal.project's Newest TikTok Videos
Какви са рисковете да попаднете на фалшиви стоки, пазарувайки онлайн, и как да се защитите? Четете в следващия брой.
На дневен ред:
Пълна забрана на рекламата, базирана на проследяване
Трансатлантическият диалог на потребителите Transatlantic Consumer Dialogue (TACD) публикува резолюция за забрана на рекламата, базирана на проследяване. Инвазивните практики за събиране, споделяне и обработка на индивидуални данни за предоставяне на персонализирана реклама се превърнаха в основния бизнес модел в онлайн рекламното пространство. Рекламата базирана на проследяване се насърчава от най-големите световни технологични компании, като Meta (Facebook) или Alphabet (Google) и е ключов двигател за разпространението на дезинформация, подкопавайки демократичния дискурс, икономическата и политическа справедливост, конкуренцията на пазара, поверителността, общественото здраве и основната защита на потребителите. Тъй като потенциалната вреда значително надвишава потенциалните ползи, TACD призовава за пълна забрана на рекламата, базирана на проследяване.
Защо призив за пълна забрана?
Наблюдението се превърна в централен елемент на цифровата икономика. Платформи като Facebook или Google изграждат своя бизнес на основата на натрупване на лични данни, което води до широко използване на механизми за събиране, идентифициране, проследяване, класифициране, сортиране, дискриминиране и отхвърляне на онлайн профили за предоставяне на хипер персонализирани насочени реклами. Профилите се внедряват и използват широко във всички аспекти на нашия живот, включително във финансови, здравни, жилищни, образователни и трудови контексти. Структурата на рекламната индустрия за проследяване действа срещу основното право на поверителност и равни възможности и увеличава рисковете от пробиви в киберсигурността и изтичане на данни поради обема на обработваните данни. Следенето и профилирането могат да представляват заплаха за отделните потребители, като улесняват дискриминационните и изключващи практики и заплашват гражданските права, свободата на избор и равните възможности на индивида. Освен индивидуалните рискове, практиките за проследяване предоставят възможности за целенасочена манипулация, дискриминация, дезинформация, радикализация и измами и по този начин представляват значителен риск за здравето на обществените дебати и функционирането на демократичните институции. Тези рискове са особено изразени за маргинализирани, расови и други уязвими групи, като децата.
Аргументите
Препоръките за пълна забрана на рекламата, базирана на проследяване, се основават на:
- Високия риск от причиняване на вреда на индивиди, групи, общности и обществото като цяло
- Неспособността на потребителите разумно да избягват да бъдат проследявани чрез реклама, базирана на следене
- Неспособността на настоящите и предложените механизми за справяне с вредните външни ефекти, които рекламата базирана на следене произвежда
- Липсата на ползи за индивидите, групите, общностите и обществото като цяло в сравнение с вредите.
Реклама, базирана проследяване (общ термин за практиката, която включва събиране, използване, споделяне или по друг начин обработка на индивидуални потребителски данни с цел алгоритмично или по друг начин автоматично насочване към лица или групи от лица като получатели на онлайн реклама и маркетинг, понякога наричана „реклама за наблюдение“) сега е основният бизнес, поддържан от реклами и данни като модел онлайн. Задвижвана от рекламата базирана на проследяване дигитална екосистема, популяризирана и използвана от платформи като Google/Alphabet и Facebook/Meta, унищожава местната журналистика и общности, стимулира неограничено потребление, манипулира, експлоатира и дискриминира отделни лица и неизправности в много други начини, които все още не са напълно разбрани.
Въпреки че Трансатлантическият диалог на потребителите (TACD) остава наясно, че технологичният напредък може понякога да носи значителна полза за потребителите, вреди на индивиди, групи, общности и общество като цяло в замяна на незначителни или несъществуващи ползи за потребителите или конкуренцията. Така рекламата зависи от обширното събиране на лични данни и индивидуално проследяване, за да насочи реклами и други послания към лица или сегменти от лица. Резултатът е „надпревара във въоръжаването” за маркетинг на цифрови данни, в която се натрупват и анализират лични и други данни сега се считат за съществени за успеха, стимулирайки водещите световни компании да станат големи инвеститори в разширяване на способностите им да събират, идентифицират, проследяват, класифицират, сортират, дискриминират и изхвърлят онлайн персони за предоставяне на хипер персонализирани насочени реклами.
Това събиране на данни от своя страна захранва „икономиката за наблюдение“, в която личните данни са непрекъснато достъпни и споделени между търговски субекти и, в някои случаи, с правителствени актьори, създаващи все по-инвазивни профили върху индивиди. Профилите се внедряват и използват широко във всички аспекти на нашия живот, включително във финансов, здравен, жилищен, образователен и трудов контекст. То влияе върху това как хората консумират и разпространяват информация и съдържание, как се ангажират с политически процес, как се държат и взимат решения и какви са техните възможности (или житейски шансове).
Структурата на рекламната индустрия за проследяване действа против основното право на поверителност и равни възможности и увеличава рисковете от пробиви в киберсигурността и течове на данни поради обема на обработени данни. Увеличава риска от дискриминация, дигитална червена линия и заплахи за гражданските права, свобода на избор и равни възможности. Освен това носи значителни рискове за общественото здраве, дебати и функционирането на демократичните институции чрез улесняване на целенасочена манипулация, дискриминация, дезинформация, радикализация и измами. Ползите от рекламата за наблюдение бледнеят в сравнение с чистия обем на вредата. През 2011 г. TACD поиска от САЩ и ЕС да реформират „поведенческата реклама“. Повече от десет години по-късно е така очевидно, че рекламата базирана на проследяване е в основата на много преобладаващи онлайн вреди и че реформата е недостатъчна за справяне с тези вреди. Трябва да забраним самата практика, за да разчистим пътя за етичната реклама и практиките, които зачитат правата и свободите на потребителите и насърчават равенството и справедливостта.
Още за рисковете от рекламната индустрия за наблюдение четете в следващия ни брой.
Семеен портфейл:
Икономия на енергия у дома без големи разходи
Както вече ви съобщихме, асоциация Активни потребители приключи работата си по многостранния проект Решения за справяне с енергийната бедност СТЕП. Бяха проучени потребностите на много потребители и начертани полезни съвети, които стават особено важни в условията на поскъпващата енергия и повишаващите се разходи от домакинския бюджет за осветление, отопление, охлаждане и използване на уредите в дома. Асоциацията ще продължи да работи по тези проблеми, за да бъде в услуга на българските потребители. Ето някои полезни съвети.
Не прегрявайте бойлера си
Намаляването на термостата на бойлера от 60 на 50 градуса ще намали потреблението му на енергия с 3 до 5%. Практиката показва, че много рядко използваме цялото количество затоплена вода, а остатъкът просто изстива. Затова е по-разумно да не загряваме излишно водата.
Цена: Безплатно
Икономии на енергия: 10 до 20 лева на година.
Управлявайте прозорците разумно
Когато навън е студено, отваряйте широко завесите на прозорците, където има слънце, за безплатна топлина, но когато няма слънце, ги дръжте затворени, за да намалите теченията от прозорците,. Термичните нюанси осигуряват най-голяма полза.
Цена: Безплатно.
Икономии на енергия: 10 до 20 лева на година.
Изключвайте осветлението
Колко често в семейството ви чувате „Кой остави тази лампа включена?!“ Дразненето на семейството ви е дребна цена, която трябва да платите, за да ползвате енергията разумно, без да пилеете. Ако все пак забравяте, можете да инсталирате сензори за движение в коридори, бани, гаражи или сервизни помещения, които автоматично изключват осветлението.
Цена: Безплатно или 15 до 20 лв. за всеки сензор.
Икономии на енергия: 10 до 30 лева на година.
Перете дрехите на по-ниска температура
До 90% от енергията при прането на дрехи отива за нагряване на вода. В повечето случаи перем на по-висока от необходимата температура, но реално само много силно замърсени дрехи имат нужда от висока температура.
Цена: Безплатно.
Икономии на енергия: 20 до 30 лева на година.
Заменете неефективното осветление
Използването на ефективни LED светлини вместо лампи с нажежаема жичка може да спести до 80% от разходите за осветление на година. Подмяната не изисква допълнителни вложения, тъй като цените на LED лампите вече са приблизително същите като на неефективните халогени или модели с нажежаема жичка. За да не чувствате дискомфорт от студеното синкаво осветление, търсете лампи с топла светлина (2700 К).
Цена: 1.50-2 лева на лампа.
Икономии на енергия: 25 до 50 лева на година.
Поправете комина на камината
Комините са проектирани да изтеглят дима нагоре и извън домовете. Когато камината не е запалена, коминът извежда топъл въздух навън и намалява енергийната ефективност на жилището. Когато не използвате камината, не забравяйте да затворите плътно нейния димоотвод (най-често чрез монтиране на клапа и/или врати на камината). Ако не я ползвате продължително, поставете трайно уплътнение (напр. надуваем балон, който запълва отвора на комина.
Цена: Клапаните за комин струват по-малко от 50 лева.
Икономии на енергия: 1-2% от разходите за отопление.
Изключете няколко щепсела
Повечето включени устройства консумират електричество, дори когато не се използват (stand by). В това положение уредите могат да изконсумират до 100 лева годишно за захранване на телевизорите, компютрите, зарядните устройства и други различни технически и малки уреди. Затова изключвайте от контакта уредите, които използвате по-рядко. Още по-добрият вариант е да закупите контакти с таймер или интелигентни разклонители, които автоматично отрязват тока, когато няма активна консумация или позволяват дистанционно изключване чрез WiFi връзка към телефон.
Цена: Безплатно или по-малко от 20 лева за контакт с таймер.
Икономии на енергия: 20 до 50 лева на година.
STEP проект - Решения за справяне с енергийната бедност (stepenergy.eu)
Опасни стоки
Вид на стоката: Електронна цигара за еднократна употреба
Описание на продукта: Електронна цигара за еднократна употреба, марка EGQ с различни вкусове, капацитет на батерията 400 mAh, капацитет на течност: 2 ml, съдържание на никотин: 2%, с различни вкусове: ябълка – баркод 6928546564216; грозде – баркод 6928546564217; диня – баркод 6928546564212; праскова - баркод 6928546564211; боровинка – баркод 6928546564213; манго – баркод 6928546564214.
Страна на произход: Китай
Производител: Shenzhen Kaiwei Electronics Co, Китай
Вносител: „ЕС ЕН КОМЕРС“ ЕООД, гр. София
Дистрибутор: "Глобал Ритейл холдинг" ЕООД, гр. Варна
Приложими изисквания и стандарти: Закон за тютюневите и свързаните с тях изделия /ЗТТСТИ/, Директива 2014/40/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 3 април 2014 година за сближаване на законовите, подзаконовите и административните разпоредби на държавите членки относно производството, представянето и продажбата на тютюневи и свързани с тях изделия и за отмяна на Директива 2001/37/ЕО
Опасност / естество на риска: Риск от увреждане на здравето на потребителите.
Върху потребителската опаковка липсва информация за поеманото количество никотин на доза, партиден номер, препоръка за съхранение на изделието далеч от деца, здравно предупреждение не съответства на изискванията на ЗТТСТИ. В потребителската опаковка не е включена листовка, която да съдържа инструкция за употреба и съхранение на изделието, като се посочва, че изделието не се препоръчва за употреба от млади хора и непушачи; противопоказания; предупреждения за определени рискови групи; възможни странични ефекти; предупреждения за опасността от пристрастяване и токсичност. Този продукт съдържа никотин (до 20 mg/ml), който е класифициран като остро токсичен, но не съдържа цялата необходима информация на опаковката, не съдържа листовка, която да позволи на потребителите да направят информиран избор относно употребата на продукта, което може да доведе до сериозно увреждане на здравето на потребителя.
„Активни потребители“ и в медиите
08.06.2022 г., 13:00 – 16:00 ч., „Сюжети от деня“ с Иван Лазов - (bnr.bg)
Цакат ни с кутия при дефектни стоки - Бизнес - Телеграф (telegraph.bg)
Сигнал в Lupa.bg: Онлайн продават масово ментета на лекарства и алкохол - Lupa BG
Борба с инфлацията: Как да намалим сметките си за ток през л... (marica.bg)
Бум на фалшив алкохол по магазини и ресторанти у нас заради кризата - PlovdivNow.bg
Търговци ни цакат по брутален начин, измислиха схема да ни бъркат в джоба (blitz.bg)
Пазарът в цифри
- Данните на Евростат за учене през целия живот за 2020 г. показват, че България отново е на последните места.
- Делът на хората на възраст 25-64 г., участвали в някаква форма на обучение към момента на провеждане на проучването в ЕС е 9,2%, а за България – едва 1,6%.
- На първите места са Швеция, Финландия и Дания с по над 20%.
- Данните за България показват, че при жените делът на участвалите в образование и обучение е по-висок - 1,7%, в сравнение с 1,4% при мъжете, сочи анализ на Института за пазарна икономика.
- По-значимата разлика в участието обаче е в зависимост от степента на завършеното образование. През 2020 г. едва 0,6% от населението между 25 и 64 години с по-ниско от основно образование са преминали обучение, докато за хората с висше образование този дял е четири пъти по-висок (2,4%). Това означава, че възможностите за допълнително образование или обучение всъщност са най-ограничени именно за тези, които имат най-голяма нужда, за да повишават пригодността си на пазара на труда и дори изобщо шансовете за намиране на работа.
Календар на потребителя
На 17 юни Обучителен център "Темида" организира онлайн семинар на тема: „Практически въпроси по прилагане на ЗУТ в областта на устройственото планиране. Допускане, изработване, съгласуване и одобряване на изменения на общи и подробни устройствени планове“. Ще бъде направен подробен преглед на последните промени в правната уредба на производството по допускане, изработване, съгласуване и одобряване на изменения на общи и подробни устройствени планове.
От 20 до 23 юни в „Международен панаир - Пловдив“ ще се проведе юбилейният Десети Европейски форум на субектите на социалната и солидарна икономика. Участието във форума дава възможност да се запознаете с продуктите и услугите на социалните предприятия.
От 27 до 30 юни в Държавата Израел – в Университета на Тел Авив, ще се организира Cyber Week 2022 – водещо събитие в сферата на киберсигурността, в което ще вземат участие повече от 50 лектори и професионалисти от различни сфери. Вход свободен. За повече информация: TAU- https://english.tau.ac.il/
Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) встъпи в своите правомощия на граничен пункт „Капитан Андреево“ като гарант за качеството и безопасността на плодовете и зеленчуците, внос от трети страни, които се предлагат на българския и европейския пазар.