Кампания
Седмичен бюлетин брой 20 (391)
Време за равносметка:
Проектът СТЕП и българските потребители
Приключи работата по проекта „Решения за справяне с енергийната бедност” (STEP), в който от българска страна участва асоциация Активни потребители. В центъра й е поставено разработването на лесен, иновативен и възпроизводим модел, състоящ се от мерки за справяне с енергийната бедност. Проектът обхваща част от страните с най-висок процент на енергийна бедност в Европа: България, Кипър, Чешката република, Латвия, Литва, Полша, Португалия, Словакия и Обединеното кралство. Целта на STEP е да облекчи енергийната бедност чрез насърчаване на поведенчески промени и нискобюджетни решения за енергийна ефективност сред потребителите, които страдат или са в риск от енергийна бедност чрез надеждни и съобразени спрямо конкретните нужди съвети. Проектът има три конкретни цели:
- да се развият добре работещи и добре обучени национални мрежи от съветници в рамките на различни организации, които са в пряк контакт с потребителите, изложени на риск от енергийна бедност;
- да се подобрят условията на живот на потребителите в или изложени на риск от енергийна бедност чрез промяна на поведението и прилагане на евтини мерки за енергийна ефективност;
- създаване на схеми, допринасящи за намаляване на енергийната бедност, насърчаване на тяхното възпроизвеждане и изготвяне на политика с препоръки.
Партньорство
При реализацията на проекта „Решения за справяне с енергийната бедност” асоциация Активни потребители получи безценна подкрепа и взаимопомощ от редица организации, на които благодари за съвместните идеи и действия: Агенция за социално подпомагане, Комисия за защита на потребителите, Администрация на Омбудсмана на Република България, Общинските администрации на Бургас, Видин, Габрово, Разград, Монтана, Бяла, Сливница и Кюстендил, Фондация „Саворе“, Читалище „Мануш Романов“, Институт за енергиен мениджмънт, Green Peace Bulgaria, ЕнЕфект-България, Фондация за приложни изследвания и комуникации, Сдружение „За Земята“, WWF-България, СЕА СОФЕНА, Институт за икономически изследвания при БАН, МРРБ, МТСП, МЕ, АУЕР.
Една от общите задачи на всички научни организации, законодателни и държавни институции и неправителствени организации, които се занимават с проблемите на енергийната бедност е тя да се формулира като понятие и се определят нейните граници. Учените от Института за икономически изследвания при БАН предлагат възможно определение за енергийно беден: „потребител (лице или семейство), който при действащите цени на енергийните услуги (ток, парно, газ) поради своя доходен, възрастов, трудов, семеен и/или здравен статус попада под официалната линия на бедност след разходите си, свързани с разумно потребление на енергийни услуги в дома си“. Въпреки това, все още няма общовалидно определение на енергийната бедност. Предстои всички партньори да продължат да работят по този въпрос.
Факти в подкрепа
Един от важните аспекти при изпълнението на проекта „Решения за справяне с енергийната бедност” е провеждането на изследване сред потребителите. Въпросите най-общо са изследвали състоянието на жилищата, начините на отопление, прилагането на мерки за енергийна ефективност, здравословното състояние на респондентите, доходите, разходите за енергийни услуги.
- В процеса на изследването са анкетирани представители на 416 домакинства, като 202 от тях са от ромски произход, живеещи на територията на квартал Факултета.
- Течение в жилищата от прозорците и вратите се среща при 237 домакинства, което означава, че не разполагат с достатъчно добри стъклопакети и уплътнения на вратите и прозорците.
- 41 домакинства използват отоплението на по-ниска степен.
- При 36 домакинства отоплителната система или изолацията не са достатъчно добри.
- 7 от проучените домакинства нямат отоплителна система.
- Климатиците са предпочитан вариант за отопление (219 от респондентите се отопляват с тях), а след тях се нареждат дървата за огрев (често премесени с въглища). Този неекологичен начин на отопление продължава да бъде предпочитан, заради своята евтина цена и достъпност.
- Наблюдава се по-висок интерес от страна на анкетираните към мерките с ниски финансови разходи. А най-често планираните за изпълнение в бъдеще мерки обикновено срещат проблем с финансирането или с убеждението за ефективността им на другите членове от домакинството.
Откъде идват проблемите
Най-честият проблем, с който се сблъскват домакинствата при отоплението на жилищата им, е липсата на топлоизолация. Поддръжката на жилищния фонд е друг често срещан проблем, водещ до: течащи покриви, влажни подове, влага в основите, мухъл в прозорците и рамките на вратите. В повечето случаи прозорците са с един стъклопакет, което увеличава загубата на топлина и води до нарастване на сметките на домакинствата за енергия. Потребителите са притеснени от цената на енергията и размера на сметките – определен брой домакинства смятат да изключат напълно отоплението си поради цената на енергията. Въпреки повишението на доходите, потребителите продължават да се притесняват, заради увеличението на сметките и влошеното здраве поради лошото отопление.
И при увеличенията на цените, респондентите споделят, че: Контролират много по-добре енергията, която използват; Успяват да минимизират сметките си, доколкото могат;
Благодарение на LED лампите, получавани безплатно по време на изпълнение на проекта, са изградили положителна нагласа към тях; Подарените от проекта уплътнения са помогнали много за спиране и запазване на топлината в жилищата. В същото време мерките с високи инвестиции и съветите за енергийна ефективност на дома, се приемат по принцип добре, но потребителите са възпрепятствани, заради необходимите разходи за тях. Причините за бавното навлизане на енергийната ефективност в дома са високите инвестиции и финансовата невъзможност за изпълнение, време за ангажиране, трудност да бъдат убедени другите членове на домакинството.
Какво постигна асоциация Активни потребители при изпълнението на проект „Решения за справяне с енергийната бедност” (STEP)? Очаквайте в следващия ни брой.
Вашите права
Увеличава се сигурността на потребителите
В миналия брой започнахме да ви запознаваме с промените в Закона за защита на потребителите, които влизат в сила на 28 май. С тях се правят крачки към засилване на защитата на потребителите и основен пункт е завишаването на размера на глобите и имуществените санкции за нарушения по смисъла на закона. В тежки случаи се предвижда санкция от 4% от оборота на търговеца от предходната година или ако няма информация за този оборот – до почти 4 млн. лева!
Нелоялните практики
Пресичането на нелоялните търговски практики има голямо значение за задоволяване на потребителските интереси и нужди. С новите промени в Закона за защита на потребителите се разширява кръгът от търговски практики, които се считат за нелоялни, и се повишава нивото на защита на потребителя. Дефинира се на ниво закон терминът „онлайн място за търговия“ и „класиране“ (засяга търсенето на продукти в онлайн мястото за търговия). Ето и промените:
- Продуктите с цифрово съдържание и цифровите услуги следва да се ползват от забраните за нелоялни търговски практики наравно с всички стоки и услуги;
- Предлагане на стока от търговец в държава от ЕС, представяйки я като идентична със стока от друга държава членка, когато има значителни разлики в характеристиките и състава, се забранява. Има изключения, които са обосновани от законосъобразни и обективни фактори;
- Търговците трябва да предоставят при покана за покупка информация за условията за плащане, доставка и изпълнение, ако те се отклоняват от изискванията за добросъвестност и професионална компетентност;
- Доставчиците на онлайн местата за търговия следва да предоставят информация дали третата страна, предлагаща продуктите, е търговец или не чрез декларация пред доставчика. По този начин потребителите ще знаят предварително дали това, което закупуват, ще може да ползва пълната защита на Закона за защита на потребителите.
- Въвежда се задължение за доставчиците на онлайн местата за търговия да включват информация относно как се класират различните продукти и по какви критерии, когато потребителят ги търси.
- Задължение на онлайн местата за търговия е да съдържа информацията за платените реклами за продукти с цел да се поставят по-високо в класирането при търсене на конкретния продукт. Трябва да има пряк и лесен достъп до тази информация.
Ако смятате, че някой търговец провежда практика, която считате за несправедлива, има вероятност тя да бъде нелоялна, заблуждаваща или агресивна. В такъв случай се свържете с нас по email: [email protected] или на тел. 02/989 01 06. Ако информацията спада под някоя от законовите категории за забранена търговска практика, с ваша помощ ще предприемем мерки пред компетентните органи!
Какво предвиждат промените в Закона за защита на потребителите, за да се елиминират фалшивите и неверни отзиви на потребителите? Очаквайте в следващия брой на бюлетина.
Тема с продължение:
Предимствата на изкуствения интелект
Последователно ви запознаваме с политиките на цифровата трансформация и нейното отражение върху живота ни като потребители и граждани. Цифровата трансформация е сред главните приоритети на ЕС, които целят да засилят капацитета на Европа в дигиталната област, да увеличат възможностите пред бизнеса, да развият уменията на хората, да подпомогнат зеления преход и да подобрят обществените услуги, като през цялото време гарантират зачитане на основните права и ценности. В предишния брой ви съобщихме, че изкуственият интелект е ключова технология за бъдещето, която намира все повече приложения днес. Проучване на Евробарометър показва, че 88% от европейците смятат, че технологиите с изкуствен интелект изискват внимателно управление. В същото време 61% от анкетираните гледат положително на изкуствения интелект и роботите. Технологиите с изкуствен интелект обещават да преобразят повечето аспекти на живота и на икономическата дейност. Страните в ЕС вече имат развита цифрова индустрия. С качествена цифрова инфраструктура и регулативна рамка, която защитава личния живот и свободата на словото, ЕС би могъл да стане глобален лидер в икономиката на данните и нейните приложения.
Здравеопазване
Учените работят за използването на възможностите на изкуствения интелект за анализ на големи обеми от данни и откриването на модели, проправящи пътя към подобряване на диагностиката. Например, вече има програма, която отговаря на спешни повиквания за помощ и цели да разпознава симптоми на сърдечно заболяване по-бързо от оператор. Друг пример е съфинансираният от ЕС проект KConnect, който дава на хората възможност да търсят подходяща медицинска информация на много езици.
Транспорт
Изкуственият интелект би могъл да подобри безопасността, скоростта и ефективността на железопътния транспорт и да направи възможно автономното управление на влаковете.
Промишлено производство
Новите технологии и роботите могат да върнат предприятията в Европа. Някои от потенциалните приложения са навременно предвиждане на нуждите от поддръжка и оптимизиране на веригите за доставка. Проектът SatisFactory, който е съфинансиран от ЕС, използва системи за сътрудничество и добавена реалност, за да повиши удовлетворението от работата в малки предприятия.
Производство на храни
Изкуственият интелект ще има важна роля за изграждането на устойчива система на производство на храни в Европа: технологиите помагат за понижаване на нуждата от пестициди, изкуствени торове и напояване, повишават добива и ограничават ефекта върху околната среда. Например, роботите биха могли да премахват плевелите и да намалят нуждата от хербициди. Много ферми в ЕС вече използват технологии за следене на движението, температурата и храненето на животните.
Публична администрация и услуги
Чрез анализ на данни и разпознаване на модели технологиите с изкуствен интелект могат да предупредят навреме за опасността от природни бедствия и да дадат време за подготовка и намаляване на щетите.
Ползи за гражданите
Изкуственият интелект може да донесе на гражданите по-добро здравеопазване, по-безопасни коли, персонализирани, по-евтини и по-трайни продукти. Той може също така да улесни достъпа до информация и обучение в момент, в който нуждите от дистанционно обучение са особено големи поради пандемията от коронавирус. Работните места могат да станат по-безопасни с използването на роботи, а развитието на нови индустрии ще създаде нови работни позиции.
Възможности за бизнеса
Откриват се перспективи за нови продукти и услуги, в това число в сектори, в които европейски компании имат силни позиции: зелена и „кръгова“ икономика, машиностроене, селско стопанство, здравеопазване, мода, туризъм. Изкуственият интелект може да помогне за оптимизиране на веригите за доставка, подобряване на поддръжката на машини, увеличаване на производството, подобряване на качеството и обслужването на клиенти и спестяване на енергия.
По-добри обществени услуги
Използването на изкуствен интелект в публичния сектор може да намали разходите и да предложи нови възможности в обществения транспорт, образованието, управлението на енергия и отпадъци, както и да увеличи трайността на продуктите. Това би помогнало за постигане на целите на Европейския зелен пакт.
Укрепване на демокрацията
Данните могат да облекчат достъпа до информация и надзора върху изпълнителните органи, което да укрепи демокрацията в ЕС. Изкуственият интелект може да се използва в борбата с дезинформацията и кибератаките и да помогне за вземането на решения на база на обективни критерии, без предразсъдъци и дискриминация.
Сигурност и безопасност
Очаква се изкуственият интелект да бъде използван за предотвратяване на престъпления и за правораздаване - обработката на големи масиви данни може да помогне за точната оценка на риска от бягство на затворници и да предвиди терористични нападения. Технологиите вече намират приложение от онлайн платформи за идентифициране на незаконно или непристойно поведение онлайн. Във военната област изкуственият интелект може да се използва за проникване и унищожаване на вражески информационни системи.
Какви заплахи поражда, обаче, изкуственият интелект и какви притеснения имат европейските потребители? Четете в следващия брой.
Опасни стоки
Вид на стоката: Електронна цигара за еднократна употреба
Описание на продукта: Електронна цигара за еднократна употреба, марка „MAXX VAPE“, модел на продукта: EY003, капацитет на батерията 400 mAh, капацитет на течност: 2 ml, съдържание на никотин: 2%, различни видове: bana – баркод 6346814222226; black – баркод 6346814229157; purple – баркод 6346515626460; red - баркод 6376852225767; green – баркод 6346814226859; sun – баркод 6346814222660.
Страна на произход: Китай
Производител: Shenzhen Zun Yi Pin Technology“ Co Ltd
Вносител: „Уан Вейп“ ЕООД, гр. София
Дистрибутор: "Глобал Ритейл холдинг" ЕООД, гр. Варна
Приложими изисквания и стандарти: Закон за тютюневите и свързаните с тях изделия /ЗТТСТИ/, Директива 2014/40/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 3 април 2014 година за сближаване на законовите, подзаконовите и административните разпоредби на държавите членки относно производството, представянето и продажбата на тютюневи и свързани с тях изделия и за отмяна на Директива 2001/37/ЕО
Опасност / естество на риска: Риск от увреждане на здравето на потребителите
Потребителската опаковка не съдържа информация за поеманото количество никотин на доза, в листовката липсват предупреждения за опасността от пристрастяване и токсичност. Този продукт съдържа никотин (до 20 mg/ml), който е класифициран като остро токсичен, но не съдържа цялата необходима информация на опаковката и листовката, която да позволи на потребителите да направят информиран избор относно употребата на продукта. Когато не е предоставена информацията, потребителите не могат да направят информиран избор относно безопасната употреба на продукта, съществува вероятност от неправилно използване на изделието от потребителите, което може да доведе до сериозно увреждане на здравето на потребителя.
Ако разполагате с информация за наличие на някой от тези продукти на пазара, можете да уведомите КЗП тук. Ако вече сте закупили такъв продукт, моля не го използвайте. Имате право да го върнете на търговеца и да си получите парите обратно.
Други опасни стоки може да намерите
сайта на КЗП
и
Safety gate RAPEX на Европейската комисия
„Активни потребители“ и в медиите
Личните данни при онлайн търговията вече ще се приравняват с пари - Интервю (bnr.bg)
Ще има ли рискови ситуации при пътувания през летния сезон? - Общество (bnr.bg)
Четвъртък, 19 май - Предаванията за деня (bnr.bg)
Пазарът в цифри
- БНБ съобщи, че в края на март депозитите на неправителствения сектор са 105.062 млрд. лв. (71.6% от БВП), като годишното им увеличение е 9.8% (8.5% годишно повишение през февруари 2022 година).
- Депозитите на Домакинства и НТООД са 66.919 млрд. лв. (45.6% от БВП). Те се
увеличават с 6.5% спрямо същия месец на 2021 г. (7.3% годишен ръст през февруари 2022 година).
- Кредитите за Домакинства и НТООД са 29.765 млрд. лв. (20.3% от БВП) в края на март 2022 година. Спрямо същия месец на 2021 г. те се увеличават с 14.1% (13.8% годишно повишение през февруари 2022 година).
- В края на март жилищните кредити са 14.485 млрд. лв. и нарастват на годишна база с 18.3% (18.2% годишно увеличение през февруари 2022 година).
- Потребителските кредити възлизат на 13.740 млрд. лв. и се увеличават с 11.7% спрямо
март 2021 г. (11.2% годишно повишение през февруари 2022 година).
- На годишна база другите кредити намаляват с 1.5% (2.9% годишно понижение през февруари 2022 г.), като достигат 372.9 млн. лева.
- Българите теглят спестяванията си от банките. Само за три месеца депозитите до 1000 лева намаляват с близо 98 000 броя.
- Спад има и при влоговете от 1000 до 2500 лева – те са намалели с над 39 000 броя, както и тези от 2500 до 5000 лева, която са с 10 166 броя по-малко.
Календар на потребителя
На 12 май започна кампанията за популяризиране сред българските граждани на Механизма за възстановяване и устойчивост на ЕС - NextGenerationEU. Тя ще продължи един месец в цялата страна. Европа инвестира значителни средства чрез NextGenerationEU, за да промени към по-добро живота на българските граждани. Целта на тази кампания е да се насочи вниманието им към възможностите за по-достъпна зелена енергия за всяко домакинство, по-качествени здравеопазване, наука и образование, нови работни места. Различни визуални послания в интернет и на открити пространства в градовете ще информират гражданите относно Плана за възстановяване и устойчивост и начините, по които българите могат да се възползват от проектите по него.
От 3 до 12 юни в Интер експо център ще се проведе Автомобилният салон, организиран от Асоциацията на автомобилните производители и техните представители в България.
На 13 юни в Интер експо център се организира конференцията Digital4Sofia 2022 – Иновации в онлайн търговия и разплащания. Участие ще вземат едни от най-известните професионалисти в дигиталния свят. Те ще споделят практични съвети и стратегии за създаване на бранд онлайн. Организатор е Digital4 Foundation.