Кампания
Седмичен бюлетин брой 12 (383)
Портфейл:
Как да смените банката заради високите такси
Искате да смените банката си заради високите такси, некачественото обслужване или банковата политика? Може би сте използвали нашия онлайн инструмент за сравняване на банкови такси и сте установили в коя банка има най-ниски такси и е най-изгодно? Как да прехвърлите своята платежна банкова сметка от една банка в друга?
Стъпка 1. Открийте платежна сметка в желаната от вас банка (приемащата банка) в същата валута, в която е сметката ви в банката, която искате да напуснете (прехвърлящата банка).
Стъпка 2. Подайте в банката с новата ви банкова сметка Искане за прехвърляне на платежна сметка по образец на банката.
Стъпка 3. Това е. Банките правят всичко нужно, след като получат от вас разрешението.
Тук е важно да се отбележи, че ако титулярите на сметката са двама или повече, е нужно разрешение от всички титуляри за прехвърляне на платежната сметка. Друг важен момент е, че с искането ви се дава избор на следните услуги:
- Кои конкретни входящи кредитни преводи, нареждания за периодични преводи и съгласия за директни дебити трябва да се прехвърлят;
- Дата, от която нарежданията за периодични преводи и директни дебити да започнат да се изпълняват от Приемащата банка. Нужно е да бъде 6 работни дни след датата, на която приемащата банка е получила документите за прехвърляне;
- Може да поискате лично да информирате своите платци и получатели на средства, като в такъв случай Приемащата банка ще ви осигури със стандартни уведомителни писма, в които се посочват данните за платежната ви сметка и определената в разрешението начална дата.
В случай, че някоя от двете банки не притежава цялата информация, нужна за уведомяване на вашите платци и получателите на средства, те са длъжни да изискат от вас нужната информация.
ВНИМАНИЕ! По време на изпълнението Прехвърлящата банка (старата ви банка) не може да блокира преводи преди посочената от вас дата в разрешението за прехвърляне на платежната сметка.
За кои неща банките не могат да начисляват такси:
• На потребителя за достъп до отнасящата се до него информация относно съществуващи нареждания за периодични преводи и директни дебити, съхранявани от прехвърлящата или от приемащата банка.
• На потребителя или приемащата банка за предоставяне на информация относно входящите периодични кредитни преводи и съгласията за директните дебити, които се съхраняват от получателя, извършени по платежната сметка на потребителя, за предходните 13 месеца.
• ВНИМАНИЕ! Ако рамковият ви договор в банката, която напускате, е продължил по-дълго от 6 месеца, същата банка не може да ви начисли такса за закриване на платежната сметка, съгласно чл. 113 ал. 3 от Закона за платежните услуги и платежните системи, но други дължими такси следва да бъдат заплатени.
|
В случай на начисляване на такси на потребителя, съгласно закона те трябва да бъдат приемливи и да съответстват на действителните разходи на банката. Ако някоя от банките не спази задълженията, които имат по прехвърляне на платежната сметка, и потребителят непосредствено от това понесе финансова загуба, то той има правото да му бъдат възстановени загубите незабавно от съответната банка. Има изключения при извънредни и непредвидими обстоятелства, но в случай, че се съмнявате – моля свържете се с нас на посочения телефон на нашия уебсайт!
Посетете приложението за сравняване на банкови такси на адрес: banki.aktivnipotrebiteli.bg
Вашите права:
Решение в полза на потребителите
Върховният административен съд (ВАС) окончателно обяви, че Столична община няма право да глобява за неправилно паркиране и движение на нейна територия.
Казус
На 28.02.2022 г., в свое Решение № 1867 ВАС обяви за нищожни разпоредби в Наредбата за организация на движението на територията на Столична община (НОДТСО), с които през 2013 г. общината сама си делегира правото, чрез свои представители, да издава фишове на стойност до 50 лв. за маловажни нарушения, като паркиране на неразрешени места - зелени площи, пред гаражи, върху маркировка, пред входове на публични сгради и др. Решението на ВАС е окончателно и е влязло в сила, но не е разгласено от Столична община, въпреки че по указание на съда следва да се оповести по начина, по който е разгласена въпросната наредба.
Аргументи на съда
Като орган на местно самоуправление Общинският съвет е компетентен да приема правила за поведение и да регулира обществени отношения от местно значение, т.е. всеки общински съвет може да издава наредби, с които да урежда неуредени от нормативни актове с по-висока степен обществени отношения с местно значение. Предмет на процесната наредба са правила, ограничения и забрани, свързани с организацията на движението на пътни превозни средства (ППС) на територията на Столична община. Атакуваните разпоредби на чл. 133 и чл. 140, ал. 1 от наредбата предвиждат налагане на глоби с фиш на стойност до 50 лв. за маловажни нарушения, установени при извършването им. Нещо повече, НОДТСО предоставя правото на общински чиновници да издават фиша и в отсъствието на нарушителя (чл.140, ал.3), както и определя срок за доброволно плащане на издадения фиш (7 дни), след което фишът се смята за влязло в сила наказателно постановление и се изпраща за събиране на публичния изпълнител (чл. 140, ал 4). Според съда, Общинският съвет няма нормотворческа компетентност да регламентира налагането на глоби с фиш за маловажни случаи на административни нарушения, доколкото в Закона за административните нарушения и наказания налагането на глоби с фиш за маловажни случаи може да бъде предвидено само в закон или указ, а не в подзаконов нормативен акт, каквато е атакуваната наредба.
Освен това, при сравнение на конкретни разпоредби от наредбата с членове от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) се установява, че двата акта имат за предмет на регулация едни и същи обществени отношения. Така, в противоречие с основни правни принципи и законови правила, оспорените разпоредби от НОДТСО преуреждат отношения, които вече са уредени с нормативен акт от по-висока степен (ЗДвП). Следователно Столичен общински съвет не разполага с компетентност да приеме разпоредби с предмет, идентичен със ЗДвП, в който относно тази материя е налице изчерпателна и детайлизирана уредба. Съдът напомня, че в този случай нормотворческата компетентност на общинския съвет се простира само до случаите, които не са уредени с нормативен акт от по-висока степен.
Решение на съда
По изложените съображения съдът обявява разпоредбите на чл. 133 и чл. 140, ал. 1, 3 и 4 от НОДТСО за нищожни и отменя разпоредбите на чл. 137 и чл. 137, ал. 2 в частта „за неуредените в тази наредба случаи“. След решението на ВАС Столична община не ще може да продължи да издава фишове за нарушения на основание атакуваната наредба. Ако това се случва, то следва да е изцяло съобразено с правилата на ЗДвП, а не на основание тази наредба.
Тема на деня:
Инфлацията
Българинът обича да е специалист по много въпроси. Това пролича и от десетките анализи и прогнози за инфлацията в момента и в близко бъдеще. През миналата седмица НСИ обяви първата от десетилетия двуцифрена инфлация – 10%, докато редица специалисти вече говорят за движение към 20 и над 20%.
Факти в подкрепа
- По последни данни на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата през март т.г. индексът на тържищните цени се е увеличил с 31% спрямо март 2021 г.
- По данни на НСИ около 1/3 от доходите на домакинствата се използват за покупката на храни.
Инфлацията поражда въпроси. От какво се породи този позабравен на нашия пазар бич и накъде ще се движи? Как домакинствата да планират семейните си бюджети и най-вече разходите през тази и следващата година? За да сме полезни и отговорни пред потребителите, потърсихме помощ от „корифеите“ от БНБ и публикуваната тяхна макроикономическа прогноза. Тя е изготвена преди събитията в Украйна, които имат и ще имат допълнителен натиск върху цените на пазара.
За инфлация говорим, ако е налице общо повишение на цените на стоките и услугите, а не само на някои отделни артикули. Тя означава, че за 1 лев днес можете да купите по-малко от вчера. Иначе казано, с течение на времето инфлацията намалява стойността на парите.
Ето и официалната позиция на БНБ по темата:
След период на потисната динамика на потребителските цени в условията на пандемия от второто тримесечие на 2021 г. се формира тенденция към бързо ускоряване на инфлацията в страната, която достигна 6.3% през ноември и надхвърли значително очакванията ни в прогнозата от септември 2021 г. Ускоряването на инфлацията беше широкообхватно по компоненти на Хармонизирания индекс на потребителските цени (ХИПЦ) и отразяваше проинфлационното влияние на външни и вътрешни фактори, произтичащи от динамиката както на търсенето, така и на предлагането. Тези фактори могат да се обособят в четири основни групи: 1) повишение на международните цени на енергийните продукти (петрол, природен газ и електроенергия) и на храните; 2) съществено нарастване на цените на международния превоз на стоки и поскъпване на някои промишлени стоки поради затрудненията при глобалните вериги за доставки; 3) увеличение на разходите за труд на единица продукция; и 4) силен растеж на частното потребление в страната (поради растеж на номиналния разполагаем доход на домакинствата, засилване на потребителското доверие и понижаване на нормата на спестяване).
Нарастването на цените на енергийните стоки и храните беше с основно значение за ускоряването на инфлацията в страната. В голяма степен това се дължи на високата енергоемкост на българската икономика и повишената ѝ чувствителност към динамиката на международните цени на енергоизточниците след 2020 г. Тези обстоятелства имаха основен принос за отчетения от НСИ през ноември 2021 г. исторически най-висок растеж (с 35.4% на годишна база) на индекса на цените на производител (ИЦП) на вътрешния пазар. По подкомпоненти на индекса се наблюдаваше сравнително бързо пренасяне на по-високите разходи за производство на фирмите върху цените на продуктите за междинно потребление и върху цените на произвежданите потребителски стоки (както хранителни, така и нехранителни).
Прогнозата
Очакваме годишната инфлация да продължи да се ускорява през първото полугодие, след което да се забави до 7.5% в края на 2022 г. Възходящата динамика на потребителските цени ще отразява най-вече проявлението на ефекти по линия на предлагането, свързани със същественото поскъпване на енергийните суровини в края на 2021 г., както и допусканията за
продължаващ растеж на верижна база на цените на електроенергията и природния газ за стопански потребители през първото тримесечие на 2022 г. Нарастването на международните цени на храните и увеличението на разходите за труд на единица продукция ще бъдат други фактори с проинфлационно влияние. От гледна точка на търсенето очакваме през 2022 г. да се наблюдава известно отслабване на натиска към повишение на цените на базисните компоненти на ХИПЦ, което е в съответствие с прогнозираното забавяне на растежа на частното потребление. По подкомпоненти на ХИПЦ най-голям принос за инфлацията през 2022 г. очакваме да имат групите на услугите и на храните.
Прогнозираме темпът на нарастване на потребителските цени да се забави до 3.4% в края на 2023 г., като основно влияние за това оказват техническите допускания за понижение на международните цени на енергийните суровини. Групите на услугите и на хранителните продукти се очаква да продължат да имат най-голям положителен принос за инфлацията през 2023 г.
Рисковете
Пред реализирането на прогнозата за инфлацията за целия прогнозен хоризонт съществуват рискове за по-силно нарастване на цените спрямо базисния сценарий. Такива рискове могат да се реализират при по-продължително и/или по-силно покачване на цените на суровините на международните пазари. Това би могло да допринесе за промяна в начина на ценообразуване на фирмите, включително в скоростта и степента на пренасяне на повишените им разходи за производство върху крайните потребителски цени. Друг риск за реализиране на по-висока инфлация произтича от възможни промени в цените на електроенергията, ВиК услугите и топлинната енергия на регулирания пазар след изтичане на въведения от правителството през декември 2021 г. мораториум върху цените на тези услуги със срок на действие до 31 март 2022 г. От друга страна, удължаването и/или разширяването на обхвата на въведените от правителството мерки за компенсиране на фирмите за цените на енергоизточниците след първото тримесечие на 2022 г. е предпоставка за реализирането на по-ниска инфлация от заложеното в базисния сценарий на прогнозата. Прогнозата за инфлацията показва например, че с 60% вероятност годишната инфлация при потребителските цени в края на 2022 г. ще бъде в интервала от 3.4% до 12.6%.
Опасни стоки
Вид на стоката: Никотинова течност за електронна цигара
Описание на продукта: Никотинова течност за електронна цигара, марка „JUST JUICE” 10 мл. - контейнери за многократно пълнене (никотинови соли) „JUST JUICE” 10 мл. със съдържание на никотин - 20 мг., и различни аромати
Страна на произход: Обединеното кралство
Производител: Just juice Orchard farm, Обединеното кралство
Дистрибутор: „ОРИНДЖ ВЕЙП БГ“ ЕООД, гр.Пловдив
Приложими изисквания и стандарти: Закон за тютюневите и свързаните с тях изделия /ЗТТСТИ/, Директива 2014/40/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 3 април 2014 година за сближаване на законовите, подзаконовите и административните разпоредби на държавите членки относно производството, представянето и продажбата на тютюневи и свързани с тях изделия и за отмяна на Директива 2001/37/ЕО
Опасност / естество на риска: Риск от увреждане на здравето на потребителите
Продуктът не съдържа листовка с инструкции за употреба и съхранение, указание, че продуктът не се препоръчва за употреба от млади хора и непушачи, противопоказания, предупреждения за определени рискови групи, възможни странични ефекти. Продуктът съдържа никотин (до 20 mg/ml), който е класифициран като остро токсичен.
Ако разполагате с информация за наличие на някой от тези продукти на пазара, можете да уведомите КЗП тук. Ако вече сте закупили такъв продукт, моля не го използвайте. Имате право да го върнете на търговеца и да си получите парите обратно.
Други опасни стоки може да намерите
сайта на КЗП
и
Safety gate RAPEX на Европейската комисия.
„Активни потребители“ и в медиите
Очаква ли ни хранителна криза
С намесата си държавата помогна за хаоса с цените
15 март - Световен ден на потребителите
Министрите тръгнаха на лов за спекуланти
Пазарът в цифри
- По данни на ДКСБТ към 18 март за последната една година храните са поскъпнали на едро у нас с 19.5%.
- Цената на литър олио от 2.71 лв. през март 2021 г. е достигнала през март 2022 г. до 4.68 лв.
- Килограм брашно е повишил цената си на едро за последната година от 98 ст. до 1.37 лв.
- Кравето сирене за същия период е поскъпнало на едро от 6.98 лв. до 8.70 лв. за кг.
- Цената на едро на кашкавал „Витоша“ е „скочила“ за една година с 3 лева до 14.09 лв. за кг.
- Киселото мляко 3% и прясното мляко 3% се продават на едро за 1.10 лв. и 2.09 лв.
- Цената на оранжерийните домати се е променила от 1.88 лв. до 3.25 лв. за кг, а на оранжерийните краставици – от 2.67 до 4.18 лв. за кг.
- Прави впечатление голямата разлика в цените на едро по региони на страната. Кравето сирене в Кърджали струва на едро 14 лв. при средна цена на едро за страната от 8.70 лв. за кг. В Силистра яйцата се продават по 19 ст. за брой, а във Враца – за 28 ст.
Календар на потребителя
На 29 март от 15:30 ч. в Sofia Event Center, Парадайз мол, Конфиндустрия България, съвместно с Италианското посолство и Италианския културен институт организират традиционното ежегодно събитие Ден на италианския дизайн.
До 31 март физическите лица могат да ползват отстъпка от 5% от данъка за довнасяне по годишната данъчна декларация. Необходимо е те да подадат декларацията си по електронен път, да внесат целия размер на данъка за довнасяне и да нямат подлежащи на принудително изпълнение публични задължения.
КЗК започва проучване на пазарите на производство и търговия с хранителни стоки от първа необходимост за евентуално наличие на антитръстови нарушения или нелоялни търговски практики. За оказване на съдействие в борбата срещу антиконкурентните практики на пазарите на хранителни стоки от първа необходимост в страната, Комисията насърчава всеки потребител, който разполага с информация и/или доказателства за евентуално антиконкурентно поведение на пазарните участници, да предостави същите на електронен адрес [email protected] или на адрес: София, бул. „Витоша“ 18.