Кампания
Бюлетин брой 1, 10.01.2022
Уважаеми потребители, сътрудници, колеги и приятели,
Честита Новата 2022 година! Дано дойде с повече добри дела, оптимизъм и надежда, че световните и националните ни кризи ще отстъпят място на съзидателното развитие. Въпреки че не е на място и фалшивият оптимизъм – очаква ни трудна година, с изпитания и овладяване на кризите, с усилия от всеки гражданин на Р България – от потребителя, загрижен за цената на „простия“ хляб, до представителите на институциите, от които зависи регулирането на пазарите, овладяването на кризите и успешното икономическо, здравно и социално развитие. Нека заедно да преодолеем трудностите и се поздравим с една по-спокойна и благодатна година. Бъдете здрави, щастливи и успешни – всеки на своя пост!
Посрещнахме 2022:
Новите предизвикателства
По традиция – като всяка българска организация и компания, и асоциация Активни потребители планира най-важните си дейности за Новата година. За нас е важно да продължим подкрепата си и защитата на българските потребители, които особено много се нуждаят от тях в условията на развихрилите се кризи. Особено важно е да работим за самочувствието и увереността на нашите потребители в условията на развихрили се цени на пазарите, прояви на спекула и нелоялни практики. Ето част от намеренията ни за проучване и популяризиране през Новата година:
Правото на избор
След печалното решение на Столичния общински съвет да вдигне административно минималната цена за таксиметровите услуги в София ще работим активно за премахването на минималните цени за таксиметровите услуги в Закона за автомобилните превози.
Фалшиви продукти
Подготвяме образователна кампания, насочена към учениците и посветена на борбата с фалшивите стоки и кражбата на интелектуална собственост.
Енергийна ефективност
Започваме работа по организирането на първата в България кампания за колективна покупка. Ето пример за подобна кампания във Франция - ЛИНК
Предстоящи тестове и проучвания
- Хигиена на замразени плодове и зеленчуци
- Какво съдържат вафлите
- Условия за прекратяване на срочен договор с мобилен оператор
- Условия за връщане на стока при онлайн търговията
- Проучване относно прилагането на програми за информиране и обучение на потребителите от енергийните дружества (съгл. чл. 12 и 17 от Директива 2012/27ЕС)
Вашите права:
Развод с телеком
Колко ще ви струва прекратяването на срочен договор за мобилна услуга?
Може би един от главните въпроси, които си задаваме, когато подписваме срочен договор с мобилен оператор е дали ще ни е изгоден. А също и ако в някакъв момент преди изтичането на договора, решим като потребители да го прекратим, дали ще се сблъскаме със сложни правила и високи суми, за които се оказва, че не сме предварително осведомени.
За да си отговорим на тези въпроси, направихме проучване на законодателната рамка, на общите условия и индивидуалните договори на всеки от трите телекома (А1, Виваком и Теленор) и достигнахме до следните резултати:
Как се прекратява срочен договор с телеком?
П ри прекратяване потребителят заплаща три месечни такси, които телекомите държат да са в стандартен размер. Както и разликата между стандартната и промоционалната такса, умножена по оставащия период от договора.
Има ли нужда от едномесечно предизвестие?
Две от трите проучени компании – А1 и Виваком, залагат в своите общи условия изискването за едномесечно предизвестие. По този начин техните потребители освен трите месечни такси, заплащат и още една допълнителна - месечната такса за предизвестието. Това обаче е в разрез със споразумението, постигнато през 2016 г. между Комисията за защита на потребителите и трите телекома. Нещо повече, в индивидуалните договори, които А1 и Виваком подписват с потребителите, не се открива информация относно условието за предизвестие. Макар и посочена в Общите им условия, липсата или премълчаването на тази съществена финансова информация в индивидуалните договори и резюметата към тях считаме за заблуждаваща и подвеждаща потребителите. По смисъла на закона тази практика може да се дефинира като нелоялна търговска практика и подлежи на санкция от контролния орган.
Прекомерно и в разрез с постигнатото Споразумение от 2016 година е и въведеното изискване от двата оператора – А1 и Виваком, за заплащане от потребителя на разликата между стандартната и промоционалната такса, умножена по оставащия период от договора.
Как можем да прекратим срочен договор без неустойки?
В Закона за електронните съобщения се регламентира прекратяването на срочен договор с телеком. Дава се възможност договорът да бъде прекратен без да се дължат неустойки, само ако се прекратява на „законово основание“. Тъй като няма легално определение за „законово основание“, същите можем да изведем от Закона за задълженията и договорите. За „законови основания“ можем да приемем неизпълнение на една от страните по договора, смърт на потребителя, прекратяване по взаимно съгласие, изтичане на срока на договора и други подобни. Извън тези случаи срочен договор може да бъде прекратен от потребителя само при заплащане на посочените по-горе неустойки.
Какво трябва да направят наследниците, когато почине титулярът на сметката?
За да може един наследник да прекрати договор на свой починал роднина с телеком, той трябва да се яви в офис на съответната компания с удостоверение за наследници и акт за смърт. Не заплаща неустойките при предсрочно прекратяване, но трябва да заплати дължимите суми и неустойките за крайно устройство. Направи ни впечатление, че макар А1 и Теленор да имат отделни страници по тази тема в своите официални уебсайтове, тя липсва в Общите условия. Това е важна информация, която трябва да бъде изрично регламентирана в тях. Виваком от своя страна има твърде неясна и лаконична уредба на тази хипотеза в Общите си условия, а няма и обособена информативна страница за това.
Как може потребителят да се премести при друг доставчик, но да си запази номера?
Ако потребителят желае да смени своя доставчик на телекомуникационни услуги, но също така иска да запази и своя номер, пред него съществува опцията за пренос на номер. За целта той трябва да прекрати своя договор с настоящия доставчик и да заяви пред бъдещия си доставчик, че желае да прехвърли своя номер. Условията за пренос на номера по отношение на неустойките са идентични с тези при прекратяване на срочния договор и са също толкова тежки, скъпи и непривлекателни.
Как изглежда картината в числа при предсрочно прекратяване на срочен договор?
За съжаление от представените платежни документи за потребителя е трудно да се ориентира за реалните платени неустойки по договора, използваните допълнителни пакети с услуги и месечни такси. По тази причина е трудно да установим, например, върху кой вид такси (промоционални или стандартни) Теленор е начислил размера на неустойката, както и неустойка за разликата между стандартната и промоционалната цена на месечния пакет до края на срока на договора. Независимо от това следва да посочим фрапиращата разлика между заплатените неустойки към А1 в сравнение с Теленор, например. Ето колко ни струваше прекратяването на срочните ни договори към всяка една от компаниите: /Договорите се различават не само по цената, но и по техническите параметри за предлаганата услуга. Целта на проучването не е да се сравнят предлаганите пакети от компаниите, а неустойките, които всяка компания начислява/.
Доставчик |
Цена на пакета промоционална/стандартна |
Платени суми за неустойки |
Неустойки |
Такса за периода на предизвестието |
|
|
доп. такси |
|
|
A1 |
28,99 лв./ 34,99 лв |
228,99 лв |
200 лв |
28,99 лв |
Виваком |
26,99 лв./ 28,99 лв |
102,29 лв
|
75,30 лв |
26,99 лв |
Теленор |
27,99 лв./ 32,99 лв |
85,78 лв |
85,78 лв |
Няма |
Полезни съвети:
- За да имате цялата нужна информация относно договора ви, винаги искайте всички свързани документи да ви бъдат предоставени на място, преди сключване на договора.
- Информирайте се онлайн, когато се правят промени в Общите условия и какво точно включват те. Ако операторът въведе по-лоши общи условия от тези, на които сте се съгласили, имате право да прекратите договора без неустойки.
- Ако сте дискутирали офертата си по телефон и сте се съгласили за нея, имате право да поискате копие на записа на разговора, който операторите са задължени да съхраняват.
- Имате право да прекратите договор с телеком в случай на смърт на абоната без предизвестие и без да дължите неустойки освен за крайно устройство.
- По-възрастните потребители да не се предоверяват на устните разяснения на консултантите и да не се съгласяват да подписват документи в офисите на мобилните оператори преди да се уверят с какво точно ще се ангажират, какви услуги ще получат и колко ще заплатят за тях. Ако срещнат затруднения с разбирането на някои от клаузите, да се консултират с независим специалист или поне със свой близък преди да положат подписа си.
- Винаги се информирайте при прекратяване на договора за какво точно плащате и защо трябва да го заплатите, за да избегнете начисляване на недължими суми.
- Винаги проверявайте дали предложената ви услуга е със или без ДДС.
- Когато ви се предлага безплатно услуга или устройство, внимателно прочетете дали не се увеличава месечната ви такса или не трябва да заплатите нещо допълнително (например месечна застраховка на устройството).
На дневен ред:
Достъпна енергия за всеки дом
На 15.12.2021 г. Европейската комисия публикува проект на Директива за енергийния клас на сградите. Тя е част от пакета с мерки във вече познатата Зелена сделка „Fit for 55”. Крайната цел на новото законодателство е свеждането на вредните емисии, отделяни от сградния фонд във всяка европейска страна, до нула. Срокът това да се случи е 2050 г. Към момента сградите в ЕС използват 40% от общо използваната енергия. 36% от емисиите на парникови газове, свързани с използването на енергия, също се причиняват от сградите, а 80% от енергията, която се използва от домакинствата в ЕС е за отопляване, охлаждане и битова топла вода. Всичко това налага реновиране на сградите (най-честно става въпрос за саниране), което да повиши енергийната им ефективност, както и да доведе до редуциране на използваните изкопаеми горива. ЕС предвижда, че мерките ще спомогнат за откриването на нови работни места и за понижаване на сметките за използвана енергия.
Задачи пред държавите-членки
Всяка от държавите членки следва да изготви собствена национална програма за реновиране на жилищните и нежилищните частни и публични сгради. Плановете трябва да съдържат и пътни карти за поетапното премахване на изкопаемите горива при отоплението и охлаждането. За сгради, които не замърсяват, ще бъдат смятани тези, които имат висока енергийна ефективност, а ако все пак има нужда от използване на енергия, тя трябва да бъде осигурявана от възобновяеми енергийни източници.
Енергийният сертификат – задължение и/или панацея
Според проектодирективата, не по-късно от 31 декември 2025 г., всички сгради трябва да имат цифров сертификат, който удостоверява енергийна им ефективност. Проектодирективата въвежда 7-степенна скала за оценяване на енергийната ефективност, като за целта се използват буквите от A до G. A – сграда е тази, която не отделя никакви вредни емисии; G оценка се дава на 15% от най-замърсяващите сгради в страната в момента на въвеждане на скалата. Отделните държави членки решават сами как да разпределят оставащите оценки, както и да създадат национални механизми за гарантиране качеството, надеждността и финансовата достъпност на сертификатите. Те следва да бъдат издавани от независими експерти след пряка инспекция на сградата по предварително зададени параметри. При еднотипните жилища, в големи сгради, няма да се налага обхождането на всеки апартамент, а ще се издават общи сертификати. Нещо повече, енергийните сертификати се предвижда да бъдат задължителни и при продажбата или отдаването под наем на имот и ще служат като документ за енергийна класификация.
Срокове за въвеждане на енергийните сертификати
Проектодирективата предвижда не по-късно от 2027 г. нежилищните сгради, които са с категория G, да бъдат подобрени поне до категория F, а след това и до категория E, до 2030 г. Същото правило се отнася и за жилищните сгради, само че с различни срокове – до 2030 г. привеждане в категория F и до 2033 г. в категория E.
Ако директивата бъде приета, България ще трябва да преустанови субсидирането за отопление с изкопаеми горива до 2027 г. Държавите членки ще могат да освободят от изпълнение на мерките определени сгради: такива, в които се изпълняват религиозни ритуали; временно съществуващи сгради (до 2 години); промишлени обекти, работилници и нежилищни селскостопански сгради с минимално потребление на енергия; жилищни сгради, които се използват по-малко от четири месеца в годината или такива, които се използват за определен период ежегодно, но не произвеждат повече от 25% от енергията, която биха произвели, ако се използваха целогодишно; самостоятелни сгради с използваема площ не повече от 50 кв. м.
„Активни потребители“ и в медиите
Богомил Николов: Предколедното сурвакане от телекомите им нанесе големи щети
Богомил Николов: България е една от малкото страни в ЕС, в които няма виртуален мобилен оператор
Закъснения с пратки за празниците
Мобилните оператори си вкарали автогол с по-високите цени
Равносметката след празничното пазаруване - опашки по моловете и закъснения с онлайн доставките
Каква е равносметката след пазаруването по празниците?
По-евтин интернет в роуминг
Пазарът в цифри
- Проучване на Евростат сочи, че българите харчат 20.7% от месечните си доходи за храна и безалкохолни напитки – пето място сред потребителите от ЕС.
- Почти толкова отиват за поддръжка на домовете и плащането на комунални услуги като ток, вода, парно и т.н.
- На трето място българите харчат най-много за транспорт - 11.7% от разходите на домакинствата.
- 7.5% от парите на домакинствата отиват за отдих и културни мероприятия.
- 7.2% от разходите се правят за здравеопазване. По този показател България е на първо място в ЕС, в който средно се харчат за здраве 4.6% от доходите.
- За алкохолни и тютюневи изделия у нас отиват 5,7% от доходите.
- · Най-малкото перо от разходите си българите отделят за образование - 1.3%.
Календар на потребителя
До 10 януари в НАП ще се извършват дейности, свързани с годишното приключване за 2021 г. След тази дата физически лица, които подават годишна декларация за облагане на доходите, могат да го направят чрез електронната услуга на НАП. Подаването на декларациите на хартиен носител в офисите на приходната агенция също ще започне на 10.01.2022 г.
На 20 януари Семинари.бг организира Онлайн - в Zoom, обучение на тема „Финансово-счетоводни аспекти при онлайн търговията и електронните магазини“.
До 20 януари в БТПП се приемат документи за конкурс за компании, ориентирани към кръгов бизнес модел на производство „Кръговата икономика - Зелената алтернатива за България“. Ще бъдат присъдени 2 награди. В конкурса могат да участват компании от всички сектори. Целта е да се стимулира бизнесът в България към трансформация на производството от линеен към кръгов бизнес модел, водещ до акумулирането на по-малко отпадъци и опазване на околната среда, каквито са и приоритетите на страната ни през следващите години.
Европейската комисия публикува покана за представяне на предложения за 2022 г. по линия на Европейския корпус за солидарност. Това е програма на ЕС за млади хора, които желаят да участват в дейности за солидарност в различни области — от подпомагане на хора в неравностойно положение до принос към действия в областите на здравето и околната среда в целия ЕС и извън него. С тази покана се въвежда и възможността участниците да се включват в операции за хуманитарна помощ по целия свят, за да се развива солидарността между организациите и доброволците в държавите от ЕС и хората и общностите извън съюза. Това ново направление за международни проекти се нарича Европейски доброволчески корпус за хуманитарна помощ. С поканата се предоставят почти 139 милиона евро, с което се допринася за създаването на повече възможности за младите хора да проявят солидарност по време на Европейската година на младежта 2022 г.