Преди да получим новите зимни сметки
Продължаваме да ви запознаваме с някои мерки за справяне с очакваните високи зимни сметки за осветление и отопление. Те са коментирани по време на изпълнение на международния проект „СТЕП“ – „Решения за справяне с енергийната бедност“ (STEP), в който от нашата страна участва асоциация „Активни потребители“. Целта му е да се облекчи енергийната бедност чрез насърчаване на поведенчески промени и нискобюджетни решения за енергийна ефективност сред потребителите, които страдат или са в риск от енергийна бедност чрез надеждни и съобразени спрямо конкретните нужди съвети.
Научете повече: www.stepenergy.eu/bg
Мерки за ефективност с нулеви или ниски разходи
Обикновено те са свързани с промяна на поведението и създаване както на ново отношение към разходите на енергия в дома, така и на навици за пестене на енергия. Ето някои от тях: Намаляване на термостата с 1°C, Пускане на завесите при здрач, Изключване на уредите от режим на готовност, Изключване на осветлението, Запълване на чайник само с необходимото количество вода, Използване на купа за измиване на съдове, вместо измиване под течаща водна струя, Съкращаваме на времето под душа, Гореща вода – 55°C е безопасна температура, Свободни 5-10 см около хладилника за въздушна циркулация, Проверка дали вратата му е добре затворена, Редовно размразяване на фризера, Проверка за течение (напр. около прозорци и врати), Поставяне на енергоспестяващ уред, който изключва електроуредите, използващи електричество в режим на готовност, Инсталация на енергоефективно осветление (CFLs и LEDs), Поставяне на водоефективна глава на душ, Изолационни резервоари за гореща вода и изолационни тръби. Какво можем да направим за ефективното използване на пералнята и съдомиялната машина: Съкращаване на 1 цикъл на пране седмично, Изпиране при ниска температура, Запълване на съдомиялната докрай - не само частично.
Мерки за ефективност с по-висока стойност
За икономията на енергия в дома си струва да се направят и някои инвестиции, които в момента ще натоварят семейния бюджет, но ще имат трайно влияние върху сметките за отопление и осветление. Това могат да бъдат: Изолация на таванни части (допълване на изолация) (LIT), Изолация на масивна стена (Външна - EWI), Изолация на масивна стена (Вътрешна - IWI), Подподова изолация, Остъкляване, Нова система за централно отопление, Вентилационна система за регенериране на топлина, Соларни фотоволтаични панели (PV), Соларни термални панели (STH), Топлинна помпа от подземен източник, Топлинна помпа от въздушен източник, Закупуване на енергийно-ефективни домашни уреди.
Полезни съвети
- Не покривайте радиаторите с декоративни елементи или дълги завеси, защото това пречи за отделяне на топлината и може да доведе до прекомерно високи разходи за отопление.
- Не оставяйте радиаторните вентили напълно изключени за времето, когато сте на работа или отсъствате за кратко време в зимните месеци. Оставете ги на по-ниска степен, за да не изстиват напълно помещенията. В противен случай радиаторите ще изразходват допълнителна енергия и време за затопляне на вече напълно охладеното помещение.
- Проветрявайте редовно, но за кратко при широко отваряне на прозорците за минута-две. Не оставяйте прозорците постоянно отворени в наклонена позиция, защото така се губи много повече топлина, а проветряването не е толкова ефективно.
- Намалете потреблението на топла вода, като използвате душове с ограничител на водния поток или с регулируеми глави.
- Почиствайте редовно уредите от котлен камък, за да повишите тяхната ефективност. Уреди, покрити с котлен камък консумират повече енергия и са по-малко ефективни.
- Оставете топлата храна да се охлади до стайна температура, преди да я поставите в хладилника или фризера.
- Уверете се, че размерът на тенджерата или тиганът съответстват на размера на котлона. Ако не го правите, енергийната консумация може да е три пъти по-висока от необходимата.
- Използвайте малки електроуреди като кафемашина, кана или уред за варене на яйца, за да спестявате електроенергия в сравнение с използването на готварската печка за всички тези дейности.
- Не е необходимо предварително подгряване на готварски печки, снабдени с вентилатор, а и температурата на печене може да бъде по-ниска.
Опаковките на храни – многослойни материали
Опаковки, състоящи се от няколко слоя различни материали, се използват широко при храните и индустрията на напитките и се наричат „мулти - многослойна опаковка от много материали''. Тези опаковки за храни и напитки често имат сложни композиции - при повечето кутии, изработени от картон, пластмасови полимери и/или алуминий. Най-яркият пример е картонена кутия за напитки, която е изобретена преди век. Тя е лека, стабилна и в днешно време често се затваря повторно. Картонените опаковки за напитки обикновено се състоят от около 75% картон, 20% пластмаса и до 5% алуминиево фолио. Картонът осигурява стабилност и устойчивост, пластмасовите слоеве (най-често полиетилен) се прилагат за предотвратяване на изтичане и защита срещу външна влага, а алуминият е бариера срещу светлина, кислород и химическа миграция. Картон с метално покритие и ламинирани филми, изработени от алуминий и пластмаси, са примери за многоматериални опаковки за храни. Обикновено се използват под формата на торбички, туби и тави. Лепилата винаги са необходими при производството на опаковките за храни от много материали, мастилата за печат обикновено се използват от външната страна на опаковката.
Безопасност
При разглеждане на химическата миграция от многоматериални опаковки за храни и напитки, основният фокус трябва да бъде поставен върху материала, който е в пряк контакт с храната. Въпреки това, химикали от външните слоеве на опаковката, лепилата и печата могат да мигрират, ако няма бариерен слой. Освен това, химикали могат да се прехвърлят от отпечатания отвън към неотпечатания вътрешен слой по време на производството.
Рециклиране
Редица от многослойните опаковки засега не могат да се рециклират и те се изпращат в депа. По време на рециклирането на кашони за напитки, картонените влакна са отделяни от пластмасовите и алуминиеви слоеве чрез окачване материала във вода. След това влакната се използват в различни продукти от рециклирана хартия, но не и в нови кутии за напитки или други опаковки с директен контакт с храна. Останалата пластмаса и алуминиеви слоеве могат да бъдат извлечени като композити и обикновено се използва в продукти с по-ниски изисквания за качество, например, като пластмасови палети и каси. Индустриални процеси за рециклиране на ламинирани фолиа от пластмаса и алуминиеви слоеве все още не са широко достъпни. Дори такива процеси да се прилагат в бъдеще, не изглежда вероятно рециклираните материали да могат да се използват отново директно при контакт с храна.
На предпразничния пазар - Права и гаранции на потребителите
С „черния петък“ започна усилената предпразнична търговия. По традиция българските потребители пазаруват най-активно в последния момент, когато и рисковете на пазара са повече, а цените – пак по наша си традиция, по-високи. Българинът обича преди празници да се „бръкне“ и за нещо по-едро и скъпо за дома – черна и бяла техника, нови мебели и аксесоари. Но в залисията около снабдяването за празничните трапези и с подаръци, много хора са склонни да пренебрегнат дадените им по закон потребителски права и гаранции за успешни покупки.
Европейската Директива за продажбите и гаранциите е важен инструмент за защита на потребителите в ЕС. Правилата обаче не са напълно хармонизирани в целия ЕС и тя осигурява само минимално ниво на защита на потребителите. Съгласно член 8а държавите-членки са свободни да надхвърлят изискванията й. Ако потребителят закупи стока от европейски търговец, той има право на законова гаранция от 2 години. Само продавачът отговаря за тази гаранция. Тя се разграничава от така наречените „търговски гаранции“, които са допълнителни, не са задължителни по закон, предлагани са от продавача или производителя и могат да бъдат предмет на такса. Тези два вида гаранции водят до множество
спорове за европейските потребители:
• Съществува голямо объркване за потребителите между законовата гаранция за съответствие и така наречените търговски гаранции. На практика много често търговците не информират потребителите за законовата гаранция за съответствие, въпреки че това е задължение, а се позовават само на техните търговски гаранции
• Някои търговци отказват да приложат законовата гаранция, която често задължава потребителите да плащат за скъпи контраекспертизи, за да наложат своите права.
• Някои търговци искат от потребителя да плати за ремонта съгласно законовата гаранция, което е забранено от законодателството на ЕС.
• Някои търговци искат от потребителите да платят авансово разходите за връщане, но не възстановяват разходите на потребителя след това.
• В случай на разваляне на договора след прилагането на законовата гаранция, връщането на парите на потребителите често се извършва след дълъг период от време (или дори изобщо не се прави от измамни търговци).
Основни права
• Всички нови и употребявани стоки са обхванати от двегодишна законова гаранция за съответствие, както е определено в член 5.
• За да се приведе стоката в съответствие, потребителят може да поиска ремонт или замяна и ако това е невъзможно или непропорционално, намаление на цената или разваляне на договора.
• Привеждането на стоката в съответствие е безплатно за потребителите, както е установено в член 3.
• Директивата предвижда, че ако се появи дефект през първите 6 месеца, продавачът отговаря автоматично. Ако обаче дефектът се появи след първите 6 месеца, продавачът може да поиска да докажете, че това е производствен дефект. Някои държави-членки са решили да удължат периода на целите две години.
• Държавите-членки имат възможност да въведат в националното си законодателство за стоки втора употреба възможността търговците и потребителите да намалят с договорно споразумение продължителността на законовата гаранция. Последната обаче по никакъв начин не може да бъде по-малко от една година.
Обърнете внимание!
От 01.01.2022 г. Директивата за потребителските продажби и свързаните с тях гаранции ще бъде заменена от Директива (ЕС) 2019/771 относно някои аспекти по отношение на договорите за продажба на стоки. Правата на законната гаранция ще важат и за цифровото съдържание и услуги с чисто новата Директива за цифровото съдържание.
„Активни потребители“ и в медиите
„Активни потребители“: Гледайте крайната цена, а не процента, с който е намалена стоката
Богомил Николов: Не пазарувайте гладни на „черния петък“
Богомил Николов: Гледайте цените, а не процентите на намаленията
За една година трафикът през 5G ULTRA се е увеличил осем пъти
Таксиджиите победиха: СОС ще гласува по-високи минимални цени от Нова година
„Черен петък“ е – Денят на големите намаления!
Пазарът в цифри
- По данни на Комисията по стоковите борси и тържищата млечните продукти бележат значително поскъпване през последните седмици. Цената на едро на кг кашкавал се е увеличила с 20 стотинки, а цената на едро на кг сирене – с 15 стотинки.
- През последната година масовите млечни продукти са поскъпнали на едро със средно 10-15 %.
- По борсите килограм кашкавал струва над 12 лв., а сиренето – 7,70. Над 2 лв. вече струва пакетче от 125 г масло на едро.
- Потребителите масово се оплакват от значителното поскъпване на млечните продукти в магазините – значително повече от нарастването на цената на едро.
Календар на потребителя
От 8 до 10 декември Съюзът по хранителна промишленост организира в София Национален тридневен научно-практически курс „Въвеждане и вътрешни одитори на HACCP система. Етикетиране, определяне енергийната стойност на храните“.
Електронните адреси за кореспонденция, на които НАП изпраща съобщения и документи до физическите и юридически лица, вече могат да се заявяват и коригират онлайн от клиентите чрез използване на новата електронна услуга „Управление на достъпи и на контактна информация“. Притежателите на ПИК, издаден от агенцията, или електронен подпис, могат да променят имейлите и телефоните за контакт с НАП и по този начин комуникацията между данъчната администрация и потребителите ще се улесни, намалявайки значително случаите на неактуална контактна информация.
|