Доброволен ангажимент пред потребителите
При приемането на Регламент 1169/2011 от него временно се изключват алкохолните напитки, тъй като те изискват по-различно третиране при етикетирането на енергия и съставки. След интензивни дискусии между седем европейски федерации е приет общ доброволен ангажимент с подробни планове за изпълнение. SpiritsEUROPE се ангажира да гарантира, че до края на 2022 г. информацията за хранителните стойности и съставките на всички спиртни напитки, продавани в ЕС, ще бъде предоставена на потребителите (онлайн и/или офлайн). Онлайн до 2022 г. означава, че потребителите ще получават информация от бутилката, като щракнат върху баркода със своя смартфон. Те ще могат да получат информацията навсякъде, по всяко време и на всеки европейски език.
Подходът
За да се направи информацията достъпна за потребителите директно от бутилки чрез сканиране на баркод на смартфон, е започнало сътрудничество с глобалния орган за стандартизация на веригата за доставки GS1. Стандартът ще осигури общ език за всички съответни участници относно специфичната информация за храненето и съставките на продукта. След това информацията ще бъде предоставена чрез отворени интерфейси за програмиране на приложения (API), за да се разработят иновативни инструменти за цифрова информация, като например специални мобилни приложения. Междувременно е разработен уеб-портал на едно гише, предоставящ на потребителите лесен достъп до подробна информация за всички спиртни напитки, законно продавани в ЕС.
- За всяка от 47-те категории спиртни напитки в ЕС се предоставя информация за калориите на 100 ml и за размер на порция, както и списък на съставките, пълната декларация за хранителните стойности и допълнителна важна информация за производствения процес.
- Всички категории спиртни напитки са строго регулирани по отношение на използваната суровина, производствен процес, какво е позволено и какво не.
Действието
Големите производители (представляващи 50% от стойността на пазара в ЕС) и няколко асоциации-членки в spiritsEUROPE са готови да въведат схемата за етикетиране (т.е. енергийна информация на опаковка и размер на порция от 100 ml). През 2019 г. секторът се ангажира да предостави енергийна информация на етикета заедно с пълен списък на съставките и подробна специфична информация за продукта онлайн. Доклад, публикуван през 2021 г., показва, че производителите на спиртни напитки в Европа успешно са изпълнили първия ангажимент на все по-голям дял от напитки да се предоставя енергийната информация върху етикета. Според доклад за напредъка секторът е успял да гарантира, че до 31 декември 2020 г. около 1 от 4 бутилки вече съдържат такава информация, като делът се очаква да нарасне до 50% и 66% съответно до края на 2021 и 2022 г. Успоредно с това секторът докладва и за бърз напредък в разработването на персонализирани инструменти за цифрова информация за потребителите. Разработена е и онлайн платформа, на която ще се водят баркодовете: https://www.u-label.com/blog/faqs.
Бъдещето пред 5G
Представихме ви резултатите от теста на 5G мрежите в България, извършен от асоциация Активни потребители. Той привлече вниманието на медиите и много потребители се запознаха с характеристиките на тези мрежи у нас. Отговорихме и на въпросите какво е 5G и какво трябва да знаят за него потребителите. Пълното проучване можете да прочетете на aktivnipotrebiteli.bg.
Развитието на 5G се очаква да даде тласък на множество индустрии. На първо място той може да осигури много по-качествена и надеждна свързаност с мрежата навсякъде, включително във високоскоростни влакове, самолети и при голямо струпване на хора. Също така позволява много голям трансфер на данни, което ще даде тласък за развитие на иновации като виртуална идентификация, реактивни интерфейси, холограмна телевизия, добавена реалност, управление на електрическата мрежа, свързаност и управление на превозни средства, умни градове, управление на роботи, хирургия от разстояние и др.
Какво е развитието на 5G в България?
Българските телекомуникационни компании започнаха изграждане на 5G мрежи още през 2019 г. През април 2021 г. Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) проведе търг за издаване на разрешения за ползване на радиочестотен спектър в обхват 3,6 GHz с национално покритие за срок от 20 години. Участници в тръжната процедура бяха трите телекомуникационни компании в България, като всяка от тях ще развива своята мрежа в следния честотен спектър - TELENOR – 3500–3600 MHz, А1 – 3600–3700 MHz, VIVACOM – 3700–3800 MHz. По информация на КРС първоначално 5G ще използва сходни на честотите на 4G за пренос на данни. В бъдеще 5G мрежите ще използват също и честоти, позиционирани както по-ниско, така и по-високо в радиочестотния спектър и работещи на по-къси дължини на вълните. Това ще позволи на 5G мрежите да обслужват повече потребители и устройства едновременно и да доставят данни изключително бързо.
Какво е нужно на потребителите, за да получат достъп до тези мрежи?
1. Трябва да имате мобилен апарат, който да поддържа този тип връзка. 2. Трябва да имате тарифен план, който предоставя такава връзка. Без тези два елемента достъпът не е възможен. Българските телекоми вече предлагат на своите потребители абонаментни планове с достъп до 5G мрежата. Плановете са както с неограничен достъп така и с ограничен (с ограничаване на максималната скорост след достигане на определен лимит), според предпочитанията и нуждите на потребителите. Опитът ни показва, че е добре планът да бъде с неограничени MB, понеже големите скорости консумират повече данни и те свършват изключително бързо. Плановете с неограничен достъп в трите големи телекома на територията на страната почти нямат съществени разлики в предлаганите услуги и цени. Ако все пак държите да плащате по-малка месечна такса и изберете план с ограничени мегабайти, обърнете внимание на възможността за наличие на така наречените „Трафик пакети“. Те дават допълнителни MB за чат приложения като Viber, WhatsApp, Zoom, Discord, CiscoWebex, Shkolo. Социалните мрежи и новини също са включени в тези пакети, даващи допълнителни мегабайти до Facebook, Messanger, Twitter, Instagram, ABV, Mailbg, Капитал, Дневник, Investor. Приложенията за стрийминг на музика и аудио книги не остават на заден план - Apple Music, Deezer, Bookmate.
Полезни съвети
• Четете внимателно офертите и описанието на тарифните планове на желания от вас оператор.
• Проверете дали вашият апарат поддържа 5G достъп до мрежата.
• Проверете покритието във вашето населено място, като отправите запитване към мобилния оператор, потърсите информация на интернет страниците или попитате ваши близки за техния опит.
• Карта с покритието на уеб страниците на операторите.
А1: https://www.a1.bg/karta-na-pokritie
Теленор: https://www.telenor.bg/coverage-map
Виваком: https://www.vivacom.bg/bg/residential/ceni-i-uslugi/mobilni-uslugi/pokritie/interaktivna-karta
• Инсталирайте си приложение за измерване на скоростта на интернет връзката. Например, Speedtest на Ookla за смартфони с Android можете да изтеглите от – https://play.google.com/store/apps/details?id=org.zwanoo.android.speedtest&hl=bg&gl=US, a за такива с iOS от https://apps.apple.com/us/app/speedtest-by-ookla/id300704847
• Проверете състоянието на вашия телефон и дали няма нещо, което да бави работата му.
Митове и истини за електромобилите
Електромобилите набират голяма популярност през последните години, но около тях съществуват множество митове. Запознайте се с най-популярните от тях и разберете каква всъщност е истината. Това ще ви помогне да вземете решение, ако се чудите дали следващата ви кола да не е електромобил. Информацията е предоставена от ЧЕЗ.
Мит 1: „Електромобилите зареждат твърде бавно“
Истина: Зареждането на електромобила зависи основно от това колко kWh е мощността на батерията му и с каква зарядна станция го зареждате. В домашни условия, с АС зарядна станция, можете да зареждате електромобила си напълно докато спите. Ако инсталирате зарядна станция с мощност от 4 kW, пълното зареждане на електромобил с батерия 60 kWh ще отнеме приблизително 15 часа. Ако имате възможност да инсталирате зарядно устройство с мощност 22 kW, времето за зареждане се свежда до по-малко от 3 часа.
Мит 2: „Батериите на електромобилите губят заряд, дори когато са паркирани“
Истина: Загубите на заряд са сведени до минимум и се забелязват само при много дълъг период, в който колата не е карана и при свръхниски зимни температури. Напълно зареден електрически автомобил може да стои неупотребяван месеци наред. В този случай поставете колата в режим „Дълбок сън“ (ако вашият модел има такава опция). А най-добре е да следвате указанията на производителя и да го съхранявате със заряд между 50 и 80%.
Мит 3: „Бързото зареждане скъсява живота на батерията“
Истина: Бързото зареждане не вреди на живота на батерията. То оказва минимален ефект върху нея. Електромобилите имат максимална мощност, с която могат да се зареждат. Без значение на колко мощна бързозарядна станция включите превозното средство, то ще зарежда с не повече от фабрично позволената скорост, която пък е строго съобразена, и често по-малка, от реалните възможности на литиево-йонната батерия. Почти незабележима е разликата между зареждането на електромобила предимно с АС или DC зареждане. АС зареждането е значително по-бавно и е най-подходящо за основно зареждане на електрическия автомобил. DC зареждането осигурява необходимия заряд бързо, но ако бъде използвано като основен източник на зареждане за дълги периоди от време, може да доведе до минимални изменения в ефективността на батерията. Ето защо, препоръчваме да инсталирате АС зарядна станция у дома, с която да правите основното си зареждане, и да се възползвате от инсталираните DC бързи зарядни станции, когато имате нужда да допълните батерията си докато сте на път.
Мит 4: „Електромобилите не са надеждни за дълъг път“
Истина: С развиващата се зарядна инфраструктура, електромобилите стават практични и за дълъг път. Всяка изминала година автомобилните производители увеличават пробега им, което затвърждава допълнително удобството да пътувате на дълъг път с електромобил. Разлика в пробега спрямо градското шофиране има, тъй като придвижването извън града е с по-високи скорости. Това увеличава разхода и намалява пробега, но ако спазвате ограниченията по пътищата, разликата не е толкова голяма.
Мит 5: „Зареждането от вкъщи не е изгодно“
Истина: Ако зареждате електромобила си предимно през нощта, вие ползвате нощната тарифа за електроенергия. Така зареждането е изключително икономично и почти не утежнява месечния ви бюджет.
На дневен ред
ЕК прие три работни програми за програмата „Цифрова Европа“, в които се очертават целите и тематичните области, които ще получат финансиране в размер на общо 1,98 млрд. евро. Този първи набор от програми включва стратегически инвестиции, които ще бъдат от основно значение за осъществяване на цифровото десетилетие на Европа. Програмата „Цифрова Европа“ има за цел да укрепи технологичния суверенитет на Европа и да предложи на пазара цифрови решения в полза на гражданите, публичните администрации и предприятията. Основната работна програма на стойност 1,38 млрд. евро ще бъде насочена към инвестиции в областта на изкуствения интелект (ИИ), компютърните услуги „в облак“ и пространствата на данни, квантовата комуникационна инфраструктура, задълбочените цифрови умения и широкото използване на цифровите технологии в икономиката и обществото до края на 2022 г. Наред с това ЕК публикува две специални работни програми: първата е съсредоточена върху финансирането в областта на киберсигурността с бюджет от 269 млн. евро до края на 2022 г.; втората – върху създаването и функционирането на мрежата от европейски цифрови иновационни центрове с бюджет от 329 млн. евро до края на 2023 г. Първите покани за представяне на предложения за програмата „Цифрова Европа“ ще бъдат публикувани до края на ноември, а през 2022 г. ще бъдат публикувани още покани.
„Активни потребители“ и в медиите
Тест на „Активни потребители“ показва състоянието на 5G мрежите в страната Богомил Николов: 5G тpябва за бъpза и качествена вpъзка. Ако ще четете cемо xороскопа, не ви е нyжна
Инфлацията ще увеличи рисковете за качеството на стоките
Асоциация „Активни потребители“ публикува резултатите от тест на 5G мрежите ...
Как да пазаруваме безопасно онлайн?
Богомил Николов: Изхвърляме около 1/3 от храната, която пазаруваме
Богомил Николов пред "МОНИТОР": Глобите за нелоялна търговия да са процент от оборота на нарушителя
Препоръка: Купувайте по-малко, но по-качествени продукти
Пазарът в цифри
- Близо 42 милиона изпратени пратки следи НАП, като сумата от наложен платеж е над 3,6 млрд. лв.
- Над 11 милиона от пратките са на физически лица, като повече от 34 хиляди са декларирали доходите си от продажби в интернет за 2020 г.
- Получените суми от наложен платеж, подадени от куриерските фирми, се отразяват в предварително попълнените данъчни декларации, от които физическите лица могат да се възползват при обявяването на доходите си, придобити през годината.
Календар на потребителя
На 3 ноември се състоя представяне на „Къпфи“ ООД – производител на първата в България биоразградима чаша за топли и студени напитки, която представлява устойчива и вкусна алтернатива на пластмасовите и хартиени еквиваленти.
На 3, 4 и 5 ноември ТПП – Враца проведе онлайн срещи по проект „PLAT4FOOD”, чиято цел е да подкрепи международното развитие на МСП, работещи в сектора на биохраните и хранително-вкусовата промишленост, чрез разработването на общи продукти и услуги.
До 30 ноември всички, които са подали сигнал срещу неправомерното използване на баркод номера, започващи с 380 (префикс за България) ще бъдат включени в томбола за десет ваучера от по 100 лв. за пазаруване в eMAG. Проверката може да бъде направена с помощта на безплатното мобилно приложение БГ Баркод, налично в Android и iOS. GS1 България насърчава активно нетърпимостта на потребителите към невалидните баркодове.
|