Вашето право на информация
Защитата на потребителите е призната още с Договора за функционирането на ЕС. Съгласно член 169 „за насърчаване на интересите на потребителите и за осигуряване на високо ниво на защита на потребителите, съюзът допринася за защита на здравето, безопасността и икономическите интереси на потребителите, както и за насърчаване на техните права за информация, образование и да се организират, за да защитят своите интереси ”.
Казус
Чести са оплакванията от потребители, които не са успели да прочетат общите условия, при подписване на договор с телеком, банка или енергиен доставчик. Бързата ни проверка установи в търговска зала типична картина: опашка от потребители, липса на време за запознаване изцяло с общите условия, отказ от персонала да ги предоставят за запознаване в къщи. Опитът да се запознаем „на крак“ с тях завърши безуспешно – опашката няма търпение да чака изчитането им. Затова след подписване на договора започват и изненадите. Ето какво ни напомня за правата ни Европейската организация на потребителите /BEUC/.
Изисквания за преддоговорна информация
Преди да бъде обвързан от договор, на потребителя трябва да се предостави определена информация, която да му позволи да направи информиран избор. Тя трябва да бъде лесно четима, предоставена по ясен, четлив и разбираем начин. Обхватът й е дефиниран в “Директивата за правата на потребителите” и се различава в зависимост от вида на сделката: • Член 5 предоставя списък на преддоговорната информация, която трябва да се предоставя за покупки в магазина. • Член 6 изброява изискванията за информация за договорите от разстояние и извън търговския обект (т.е. онлайн покупки, съществуването на правото на отказ). • Член 7 определя формални изисквания за договорите извън търговския обект. • Член 8 предоставя списък на формалните изисквания за договорите от разстояние. • Някои договори като такива за социални услуги, социални грижи, хазарт, договори за таймшер са изключени от преддоговорните изисквания за информация. Пълен списък на изключенията се намира в член 3, параграф 3 от Директивата за правата на потребителите. • За някои договори се изисква предварителна информация от секторното законодателство, като например договор за потребителски кредит.
Какво е 5G?
Представихме ви резултатите от теста на 5G мрежите в България, извършен от асоциация Активни потребители. С тях можете да се запознаете на сайта на асоциацията на aktivnipotrebiteli.bg. Но какво е 5G и какво трябва да знаят потребителите? С термина 5G популярно се обозначава петото поколение технологии за мобилни комуникации. Само за няколко десетилетия мобилните комуникации преживяха няколко етапа на развитие, които можем да обобщим в 5 генерации/поколения. Нека припомним:
Първо поколение - 1G. Мобилните мрежи от първо поколение стартират от Япония през 1979 г. и се използват до 1991 г. Те разчитат на аналогови радиосистеми, което означава, че се осъществяват само телефонни обаждания (без текст и данни) с ниско качество на звука и лошо покритие на мрежата. Тази мрежа е ненадеждна и има проблеми със сигурността, защото не е криптирана и може лесно да бъде хакната и разговорите да се подслушват.
Второ поколение - 2G. Глобалната система за мобилни комуникации (GSM) се появява във Финландия през 1991 г. Втората генерация на мобилна мрежа работи с цифров сигнал, а не с аналогов, което значително подобрява нейната сигурност и капацитет. Потребителите вече могат да изпращат SMS и MMS съобщения (въпреки, че е изключително бавно). След въвеждането на GPRS през 1997 г., потребителите на мрежата могат да получават и изпращат имейли в движение. Скоростите на изтегляне в мрежата 2G са средно около 0,2 Mbps.
Трето поколение - 3G. Тази генерация разширява реалните възможности на телефоните от гласови обаждания и текстови съобщения към интернет обмен на данни (като видео разговори, споделяне на файлове, сърфиране, гледане на телевизия онлайн и онлайн игри). В сравнение с 2G, 3G е много по-бърз и има 4 пъти повече възможности за пренос на данни, достигащи средно до 2 Mbps. Мобилните мрежи от това поколение се използват и днес.
Четвърто поколение - 4G. Въведена за първи път в Норвегия през 2009 г., 4G предлага днешните стандартни услуги. Тя е пет пъти по-бърза от 3G мрежата и скоростта й достига 100Mbps, осигурява HD видео, бърз достъп до мобилна мрежа и онлайн игри. Широк набор от мобилни устройства (като смартфони, таблети и лаптопи) трябваше да бъдат специално проектирани за нея. Достъпът до по-добро качество на гласа, услуги за незабавни съобщения, социални медии, по-бързо изтегляне, качествени стрийминг услуги е много по лесен.
Пето поколение - 5G. Южна Корея я предлага първа през 2019 г. Очаква се тя да бъде 10 пъти по-бърза от 4G. Другите големи разлики са в размера на честотната лента и честотния спектър (между 3,6 GHz и 100 GHz) и времето на закъснение на сигнала (латентност). В сравнение с 4G, която има средна латентност от около 50 милисекунди, средната латентност на 5G се очаква да бъде около 10 с възможност да падне и до 1 милисекунда. Въпреки че 5G все още не е наличен в голяма част от света, новите му мрежови възможности ще доведат до следващата цифрова революция. 5G е съществена предпоставка за масовото внедряване на интернет на нещата, изкуствен интелект и облачни услуги. Това поколение технологии ще развие връзката машина към машина, което ще доведе до ново автоматизирано общество.
Полезни съвети при избора на 5G очаквайте в следващия брой.
Защита от киберпрестъпления
Специализираният отдел "Киберпрестъпност" при ГДБОП-МВР е сформиран през 1998 г. и приоритетно изпълнява задачи по противодействие на организирани престъпни групи и отделни лица, извършващи:
1. Нерегламентиран достъп до компютърно-информационни ресурси, унищожаване и промяна на компютърни данни, разпространение на пароли и заразяване с компютърни вируси, извършване на атаки за отказ от услуга/DDoS, обезобразяване на интернет сайтове и ресурси/deface;
2. Финансови измами в интернет и кражба на виртуална самоличност;
3. Нарушаване на авторски и сродни права;
4. Производство, държане и разпространение на порнографски материали с непълнолетни лица, проповядване или подбуждане към дискриминация, насилие или омраза, основани на раса, народност или етническа принадлежност;
5. Устройване на онлайн хазартни игри без разрешение.
Служителите от отдела взаимодействат с правителствени организации, частни фирми, фондации и граждани с цел навременно противодействие на престъпления, в които се използват високотехнологични средства и похвати. От 2007 г. в рамките на отдел "Киберпрестъпност" функционира Националния контактен пункт 24/7 за запазване на компютърно-информационни данни. Той е създаден съгласно Конвенцията за престъпленията в кибернетичното пространство, като основната му цел е осъществяване на навременен и директен контакт със служители на полицейски или правоприлагащи органи, пряко ангажирани в борбата с киберпрестъпността по света. Как да се защитите от кибер заплахи можете да намерите и на създадената от отдела фейсбук страница.
Киберсигурност на безжичните устройства
Ежедневното и все по-често използване на мобилни телефони, интелигентни часовници, фитнес тракери и детски играчки с безжична връзка към интернет създава все по-реални киберзаплахи за всички потребители. Приетият през миналата седмица от ЕК акт въз основа на Директивата за радиосъоръженията има за цел всички устройства с безжичен достъп до интернет да се утвърждават като безопасни преди да бъдат предлагани на пазара на ЕС. С този акт се установяват нови правни изисквания за защитните мерки в областта на киберсигурността, с които производителите ще трябва да се съобразяват при проектирането и производството на съответните продукти. Той също така защитава поверителността и личните данни на гражданите, ограничава рисковете от парични измами и води до по-голяма устойчивост на комуникационните мрежи. Предложените мерки обхващат безжичните устройства като мобилни телефони, таблети и други продукти, които могат да комуникират по интернет; играчки и устройства за обгрижване на деца, като например бебефони, както и разнообразни преносими аксесоари, като интелигентните ръчни часовници или фитнес тракерите.
Новите мерки ще спомогнат за:
- подобряване устойчивостта на мрежата: безжичните устройства и продукти ще трябва да разполагат с характеристики, които им позволяват да избягват опасните комуникационни мрежи и да възпрепятстват използването на устройствата за нарушаване работата на уебсайтове или на други услуги.
- подобрена поверителност за потребителите: безжичните устройства и продукти ще трябва да разполагат с характеристики, които гарантират защитата на личните данни. Съществен елемент от акта ще бъде защитата на правата на децата.
- намаляване на риска от парични измами: безжичните устройства и продукти ще трябва да разполагат с характеристики, свеждащи до минимум риска от измами при електронните разплащания. Например те ще трябва да гарантират по-строг контрол при идентификацията на потребителя, за да се избегнат мошенически плащания.
„Активни потребители“ и в медиите
Tecт нa 5G мpeжитe oт acoциaция "Aĸтивни пoтpeбитeли" пoĸaзвa cĸopocтитe нa мoбилeн интepнeт в Бългapия
Агенцията по храните не прави достатъчно тестове за продукти, съдържащи токсични вещества
"Активни потребители" предупреждават за токсичен химикал в храни на родния пазар
"Активни потребители" направи тест коя е най-бързата 5G мрежа в България
Богомил Николов, изпълнителен директор на „Активни потребители“: Замърсените храни са проблем у нас
Кой има най-бързата 5G мрежа? "Активни потребители" провериха
Хранителните добавки "гуми" - с най-голям риск да са замърсени с токсини
ТЕСТ: 5G мрежата в България. Колко добра е тя?
И трите мобилни оператора в България имат 5G покритие в тестваните градове
А1 vs. Telenor vs. Vivacom: Коя е най-бързата 5G мрежа?
Пазарът в цифри
- Общият индекс на цените на производител през септември се увеличава с 20% в сравнение със същия месец на 2020 г.
- Нарастване на цените е регистрирано при производството и разпределението на електрическа и топлоенергия и газ - с 39.5%, в преработващата промишленост - с 14.5%, и в добивната промишленост - със 7.2%.
- По-значителен ръст в преработващата промишленост е отчетен при: производството на основни метали - с 42%, производството на дървен материал и изделия от него, без мебели - със 17.4%, производството на химични продукти - с 16.3%.
- Намаление на цените се наблюдава при производството на текстил и изделия от текстил, без облекло - с 0.4%.
Календар на потребителя
На 16 ноември в София Тех Парк, зала „Джон Атанасов“, се организира изложение и международна конференция „Casa Clima: Да построим бъдещето“, на което ще се представят италиански високи постижения в областта на зеленото и екологично устойчиво строителство.
На 24 и 25 ноември предстои първата конференция на високо равнище на Европейския иновационен съвет (ЕИС). На нея ще се обявят победителите на наградата на ЕС за жени иноватори.
Одобрен е проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за защита на потребителите. Той допълва критериите, по които КЗП извършва преценка кога дадена търговска практика е нелоялна. При извършването на преценката ще се взема предвид фактът, че всяко предлагане на стока в една държава-членка на ЕС, като идентична на стока предлагана на пазара в други държави-членки, когато тази стока има значителни разлики в състава или характеристиките, съставлява нелоялна практика, освен ако това не е обосновано от законосъобразни и обективни фактори. Цели се повишаване на нивото на защита на потребителите, подобряване прилагането на законодателството и пълното му съобразяване с правото на ЕС.
|