Децата и рекламите за нездравословни храни
Вече ви съобщихме, че Европейската потребителска организация BEUC и 10 от организациите членки направиха проучване на примерите за маркетинг и реклама на нездравословни храни и напитки. Избрани са тези, за които има съмнения, че нарушават ангажимента на водещите европейски компании за храни и напитки да продават продуктите си отговорно спрямо децата. Докладът след проучването показва, че маркетинговите ограничения са толкова слаби, че дават голяма свобода на действие на компаниите за храни и напитки да предлагат на пазара нездравословни продукти. Те не защитават европейските деца от реклами, възхваляващи нездравословни храни.
В същото време затлъстяването и наднорменото тегло засягат едно на три деца в Европа. Много институции - включително Световната здравна организация, признаха силното влияние на маркетинга на нездравословни храни върху хранителното поведение на децата. Въпреки това, няма правила за целия ЕС, които да ограничават маркетинга на храни за деца. Затова потребителските групи се застъпват за обвързващи правила на ЕС.
Зов за помощ
В светлината на такива очевидни недостатъци потребителските групи призовават за:
- Забрана за маркетинг на нездравословни хранителни продукти, включително уебсайтове на хранителни компании и акаунти в социалните медии.
- Да спре излъчването на реклами за нездравословни храни, когато децата гледат най-много телевизия.
- Забрана за използване на маркетингови техники, привлекателни за децата, върху опаковки на храни (напр. Анимационни герои и талисмани на марката).
Моник Гойенс, генерален директор на BEUC, коментира: „Саморегулацията отново и отново показва, че не е в състояние наистина да ограничи рекламите, насочени към деца. Собствените ангажименти на хранително-вкусовата промишленост просто служат за успокоение на политиците на хартия и да си купят време, докато децата ни се хранят с реклами, популяризиращи нездравословни храни ден след ден“. Направеното обзорно проучване в цяла Европа подчертава широката гама от тактики, използвани от хранителната промишленост. Независимо дали става въпрос за танцово предизвикателство с газирана напитка в Instagram, пускане на подаръци от пакети чипс, промъкнали се във видеоигра, или привлекателна реклама за бързо хранене в близост до детска площадка, просто е невъзможно децата да пренебрегнат рекламите, които пробутат храни, които трябва да ядат само от време на време. Вездесъщият характер на такива убедителни реклами прави нормално да се пие сода така, както човек би пил вода или да закусва пакет чипс вместо ябълка. Познавайки мощното влияние на рекламата на храна върху храненето на децата, съчетано с епидемия от затлъстяване, политиците вече не могат да заровят главите си в пясъка.
За строги правила
Маркетингът на нездравословни храни ще продължи да расте, ако не сложим край на него сега. Крайно време е ЕС да се обедини и най-накрая да измисли строги правила. Между февруари и март 2021 г. BEUC и 10 от организациите-членки събраха примери за маркетинг на нездравословни храни. Тези случаи са подадени чрез съществуващия „механизъм за отчетност“ на ЕС за докладване за всякакви нарушения. Към момента на финализиране на доклада от проучването, (15.09.2021 г.), от 81 подадени жалби, само седем жалби са уважени от обещанието на ЕС, седем маркетингови позиции са оттеглени от компании, а един случай все още е висящ (над шест месеца след подаване на жалбата). Хранителните компании прибягват до нарастващ набор от ефективни техники в дигиталния свят, напр. влиятелни лица в социалните медии, възхваляващи техните продукти, спонсориращи онлайн състезания или телевизионни реклами по време на програми в праймтайм с висока детска аудитория. Офлайн средата също се използва широко от хранителните компании за насочване към млади хора, например чрез реклами в близост до места, посещавани от деца, спонсорски заставки или продукти, поставени в обсега на деца в супермаркети.
Пълното проучване вижте ТУК.
Златни правила за доволни потребители
Представихме ви работата на Центъра за алтернативно решаване на спорове (АРС) между потребители и търговци, създаден от Национална асоциация за извънсъдебни спогодби (НАИС).
Има 6 златни правила за работа с недоволни клиенти, които не са трудни за спазване, а ако нямате ресурс да ги приложите адекватно на практика и ги намирате за голямо предизвикателство, Центърът за алтернативно решаване на спорове е насреща да си сътрудничи с вас и да помага.
Първо. Стремете се да получите максимално повече жалби от недоволни клиенти. Дайте възможност за повдигане на проблем през максимален брой канали, които сте в състояние да обслужвате адекватно - телефон, чат, мейл, онлайн система. Това ви дава информация за коригиране на грешки във вътрешни процеси на работа или дефекти в продукти. Това ще повиши удовлетвореността на клиентите ви и запазването им. Ако нямате собствени канали за приемане на жалби или имате опасения, че голяма част от клиентите ви не подават оплакване, а просто спират да купуват от вас и се обръщат към конкуренцията, защото не вярват, че ще решите проблема им, можете да ги насочите към Център за НАИС като независим орган, в който да се проведе процедура по АРС, изцяло онлайн. В нашата специално създадена за тази цел електронна платформа, nais.bg, има възможност за писмено депозиране на електронна жалба и последващо водене на преговори под формата чат, директно и/или с участието на медиатор, по всяко време и на всяко място удобно за страните.
Второ. Няма незначителен проблем за клиента. На вас може да ви изглежда малък и пренебрежим, за него може да е голям. Отнесете се сериозно към всеки подаден сигнал, в който и да е от вашите комуникационни канали. Минимизирайте прехвърлянията от човек на човек, отдел на отдел и времето за работа по него. Ако сте избрали да станете асоцииран член на НАИС, ще можете да ползвате онлайн платформата и услугите на Център за АРС НАИС, за който вие посочвате един представител от ваша страна, който се регистрира в системата и участва в решаването на споровете с клиентите. Този човек трябва да е оторизиран да води преговори по жалби, да взима решения и борави с бюджети за компенсации.
Трето. Покажете емпатия към клиента. Това не значи, че се съгласявате с него или признавате, че е прав, а че разбирате и зачитате емоцията му. Медиаторите в Център НАИС са обучени в най-добрата школа, която провежда сертифициращи обучения по медиация в България ПАМБ. В нея са се обучили около една трета от този тип експерти у нас. В специален модул, за техники на комуникация, разбиране и работа с емоциите, те се научават да ги приемат като нещо нормално в процеса. Те не съдят, не изискват, не настояват, не пренебрегват, дават еднаква възможност на страните да се изкажат, да предлагат, пазят тайната им и ги подпомагат в процеса.
Четвърто. Помнете, че всички допускаме грешки. Ако клиентът ви изтъкне очевидна грешка, не се притеснявайте да се извините. Това не струва нищо и не накърнява имиджа, а обратно, подсилва го. Можете дори да му кажете, че това не е стандартният начин, по който работи компанията, а е допусната грешка, за която се извинявате от името на колегата, за недоразумението, за неразбирането.
Пето. Търсете решение на спора. Не се опитвайте да се отървете от клиента и да пренебрегнете намирането на решение. Това може само да задълбочи спора, да влоши емоционалния статус на жалбоподателя и да го подтикне към по-сериозни мерки, които да доведат до сериозни разходи за фирмата, публично влошаване на имиджа й, а в някои случаи и до глоби. Най-популярният развой на жалба, при която не е намерено решение е подаването й към КЗП, откъдето следват проверки, а също и глоби. Но това не решава спора между страните. Жалбата не запазва клиента и създава допълнителни разходи за фирмата за наемане на експерти, работа на служители по проверки, писане на отговори, опровержения и др. Освен това запазен стар клиент струва по-малко от спечелен нов.
Шесто. Не губете време за решаване на проблема на клиента. Излишното разтакаване, прехвърляне на други служители и отдели или празно спорене води до изостряне на проблема, влошаване емоционалния статус на и без това недоволния клиент, нанася щети на имиджа на фирмата, ако той започне да коментира в публичното пространство, води до изпращане на жалбата към други органи и институции. Ако във процедурата за подаване на оплаквания на асоциираните членове на НАИС е записано, че при ескалиране на жалби, забавяне и други такива ситуации, те могат да се обърнат към НАИС за медиация, това ще предотврати подобен неблагоприятен развой по жалбата. Обратно, клиент, на който му е зачетено правото да се оплаче и е намерено бързо решение на проблема му, в което той също има участие, остава доволен и лоялен посланик на добрите практики на фирмата.
Научете повече за извънсъдебното решаване на спорове: https://nais.bg/
Срещу телефонните измами
Измамниците са хитри в тактиката си за телефонна измама и не винаги е лесно или очевидно да се каже веднага дали е измама. Бъдете крачка напред с нашите съвети.
Какво представлява телефонната измама?
Тези телефонни измами с неочаквано обаждане обикновено включват измамници, които заблуждават хората да вярват, че говорят с полицейски служител, член на банков персонал или представител на друга надеждна компания или агенция, като например правителствен отдел. Обикновено измамникът ще убеди дадено лице, че е станало жертва на измама и ще поиска лична и финансова информация, за да получи достъп до сметката му.
Внимавате с банковите данни
Никога не разкривайте следните подробности по телефона:
- четирицифрен ПИН код на картата - на никой, включително на банката или полицията;
- пълна парола или кодове за онлайн банкиране;
- лични данни, освен ако не сте сигурни с кого говорите.
Как да си върнете парите след измама – очаквайте в следващия брой.
„Активни потребители“ и в медиите
Богомил Николов, изпълнителен директор на асоциация „Активни потребители“: Пробутват ни снежанка без мляко
Икономист: Цените ще растат още пет-шест месеца
Прочетете това преди да пазарувате от електронни магазини
Призив за спешна проверка за качеството на бебешките храни у нас след доклад от САЩ
Пазарът в цифри
- Според ново проучване на Евробарометър „Познания и нагласи на европейските граждани към науката и технологиите“ показва, че 9 от всеки 10 граждани на ЕС смятат, че като цяло влиянието на науката и технологиите е положително.
- Гражданите очакват редица технологии, които понастоящем са в процес на разработване, да окажат положително въздействие върху нашия начин на живот през следващите 20 години, като това са по-специално слънчевата енергия (92%), ваксините и борбата с инфекциозните болести (86%) и изкуственият интелект (61%).
- Освен това резултатите показват висок интерес към науката и технологиите (82%) и желание сред гражданите да научат повече за тях на места като кметства, музеи и библиотеки (54 %).
- Когато бъдат попитани в кои области научните изследвания и иновациите могат да доведат до промяна, респондентите най-често споменават здравеопазването, медицинските грижи и борбата с изменението на климата. Тези резултати са в съответствие с нарастващия интерес към нови медицински открития, който се е увеличил от 82% на 86% от 2010 г. насам.
Календар на потребителя
От 1 октомври потребителите на услугите на НАП могат да подават електронно справка-декларация за прилагане на специален режим „извън Съюза“ и „в Съюза“, както и закъснели коригиращи справки-декларации по специалните режими Mini one stop shop (MOSS).
Новите услуги дават възможност на регистрираните по специален режим „в Съюза“ и/или специален режим „извън Съюза“ да подават справка-декларация за данъчни периоди от 01.07.2021 г.
От 13 до 15 октомври в хотел “Новотел”, София, бул. Цариградско шосе 115, ИАНМСП и Българска асоциация за текстил, облекло и кожи /БАТОК/ организират Международна конференция Произвеждай мода в Европа. Очаква се участие на производители от Белгия, Нидерландия, Италия, Великобритания, Ирландия, Дания, САЩ и Австралия. Фокус на конференцията ще бъде темата “Кръгова и зелена икономика в бранш текстил, облекло и кожи”, като ще представи възможностите за иновации на бранша в България.
От 20 до 22 октомври в Сопот, Полша, ще се проведе Европейският форум за нови идеи (EFNI).
|