Предизвикателства пред потребителите
Много пъти вече говорим за кръговата икономика. Това се налага, защото тя е дългосрочен приоритет на политиката ни за развитие, не се решава за ден и изисква създаването на по-устойчиви модели на производство и потребление. Мястото на потребителите сред тях са от решаващо значение, тъй като в този дълъг процес им е отредена активна роля. Отпадъците започват да се разглеждат като ресурс за икономиката. Целта е материалите да се задържат максимално дълго в производството и да се рециклират с високо качество, да се произвеждат по-качествени суровини и се намалява зависимостта на икономиката от вноса на суровини.
Фактите
През 2018 г. в България са образувани 129.7 млн. т отпадъци, което поставя страната на едно от първите места в ЕС по отпадъци на глава от населението и единица БВП. Въпреки сравнително добре развитата рециклираща промишленост, страната отбелязва ниски нива на рециклиране на битови отпадъци (31.5%) в сравнение със средните за ЕС (47.4%). А ако се разглежда общото равнище на рециклиране, с изкл. на отпадъци от добивната промишленост и от строителството, то през 2016 г. в България това равнище е 27% при средно за ЕС 57%. В 202 общини в страната разделно събраните и предадени за рециклиране битови отпадъци са по-малко от 5%. Докато Рамковата директива за отпадъци от 2018 г. поставя нови цели за повторна употреба и рециклиране на битови и отпадъци от опаковки, които да се постигнат поетапно до 2035 г., както и цел за ограничаване депонирането на битови отпадъци до 10% от общо образуваните. У нас предстои сериозно предизвикателство – въвеждане на задължително разделно събиране на био-отпадъци от домакинствата през 2023 г.
Пластмаси
Производството на пластмаси в България през 2019 г. е възлизало на 175 хил. т, докато производството на пластмасови изделия надхвърля 500 хил. т. Страната има опит в рециклирането на пластмасови отпадъци. През последните години са направени значителни инвестиции, като капацитетът за рециклиране вече надвишава 300 000 т. Това дава възможност за рециклиране на цялото количество събрани пластмасови отпадъци в страната. Но! Те продължават да пълнят кофите за боклук и се носят на воля из природата.
Отпадъци от строителство и разрушаване
Понастоящем изискванията на Наредбата за управление на строителните отпадъци и за влагане на рециклирани строителни материали, която определя процента на рециклирани строителни материали, които следва да се влагат в определени строителни дейности се изпълнява частично. Инфраструктурата за рециклиране на отпадъци от строителство и разрушаване е недостатъчно изградена.
Хранителни отпадъци
Общите количества на образувани хранителни отпадъци в страната е значително – около 500 хил. тона. Страната е в процес на изготвяне на Национална програма за предотвратяване и намаляване на загубата на храни, която ще обхване всички етапи на хранителната верига: първично производство; преработка и производство; търговия на дребно и дистрибуция по друг начин; ресторанти и кетъринг услуги; домакинства. По отношение на хранителните отпадъци от домакинства, много малка част от тях понастоящем се отклоняват от депониране. Въвеждане на задължително разделно събиране на био-отпадъци от домакинствата, едновременно с доизграждане на общинските системи за третиране на био-отпадъци, ще позволи оползотворяването на около 200 хил. тона.
Биомаса и продукти на биологична основа
Количествата твърди селскостопански отпадъци в страната се изчисляват на над 2 млн. тона годишно. Сегашната практика за неоползотворяване на голяма част от тях е загуба на ресурс за преработка и производство. Липсата на платформа за обмен на информация и добри практики не позволява да се направи връзка между източниците на образуване на биомаса в страната и производители и преработватели, които биха искали да я оползотворят в производството на различни продукти.
Отговорностите
Потребителите трябва да осъзнаят избора си и дългосрочните ефекти от него, за да може кръговата икономика да заработи в тяхна полза. Ежедневният избор на продукти и услуги определя бъдещето на следващите поколения. Кръговата икономика ще стимулира потребителите да се възползват от възможността да правят информиран избор и да вземат дейно участие в екологичния преход. Моделите на потребление, основани на наем и споделяне на стоки и услуги, или избора на продукти за многократна употреба, които подлежат на поправка, ще се подкрепят, доколкото те са наистина устойчиви и достъпни. Гражданите имат основна роля в разделното събиране на отпадъци и ще бъдат информирани и обучени как да се ангажират да правят това по-добре.
Спестявания в кризата
Инфлацията вече набира сила. Но освен поскъпване, тя носи и обезценяване на спестяванията и дилема какво да правим с тях. По данни на БНБ депозитите до 10 000 лв. намаляват, особено тези до 5 000 лв. През второто, спрямо първото тримесечие те се стопяват с почти 115 000 бр., а в стойностно изражение с почти 140 млн. лв. Те съставляват над ¾ от всички депозити на домакинствата в банковата система и малко над 8% като сума. Общо депозитите на домакинствата са намалели с почти 95 000 бр. Кои са причините за промяната в спестовността на домакинствата, коментират експертите от moitepari.bg.
Инфлация
Безспорно това е фактор със съществено значение. Както добре знаем, хората с ниски доходи най-осезаемо усещат негативите на инфлацията. Именно те са групата хора, които, ако имат спестявания, първи биха се насочили към тях. Ето защо, инфлацията е силен фактор малките депозити в банковата система да намаляват.
Безработица и/или ниски доходи
Икономическата криза, катализирана от Ковид кризата, съвсем не е отминала, макар да се наблюдава известно възстановяване на икономиката. В условия на криза никой не е застрахован от загуба на работа или от намаление на доходите. В тези случаи спестяванията са едно от средствата, които дават възможност да се решат временните финансови затруднения.
Ниски или нулеви лихви по депозити
Темата за лихвите неведнъж е дискутирана, но няма как да не я отчетем отново, защото този фактор изключително силно предопределя поведението на спестителите. Депозитът все повече става неизгодна форма за постигане на доходност. Вече изобщо не са рядкост депозитите с нулева доходност, което почти обезсмисля ползването на подобен продукт. Това от своя страна предизвиква и ще предизвиква отлив на депозити от банковата система.
Такси по депозити
Това е новост, която засега не обхваща голяма част от депозитите на домакинствата, но пък е сигнал за намеренията на банките. Перспективата депозитът не само да не носи доходност, но и клиентът да заплаща такса на банката за това, че парите му са в нея, дава достатъчно основание част от депозантите да се разделят с тях.
Прекратяване на предлагането на депозити
Да, това е зараждащ се процес. Със спирането на предлагането на този продукт той се трансформира обичайно в разплащателна сметка. Така броят на депозитите в банките намаляват, макар техните титуляри реално да не са ги прекратили по собствено желание.
Инвестиции в алтернативи
След като депозитите отдавна не са източник на доходност, алтернативите все повече привличат потребителите. През последните 1 или 2 години, обаче това поведение също се променя. Все повече хора търсят други възможности, извън пределно познатите имоти. Те се насочват към капиталов пазар или други форми на инвестиране.
Повишено потребление
Една от причините да се акумулират средства по сметки е отложеното потребление (по-голяма покупка, ремонт, отложено пътуване, дори инвестиция). Немалко хора ще предпочетат да вложат част от спестяванията си в някакъв актив, вместо доходността от лихви да е минимална или нулева.
Въпреки всички тези причини за отлив на депозити, те остават една сигурна форма за съхраняване на спестяванията. Научете повече за вашите пари: www.moitepari.bg
Силни срещу измамите
Международни проучвания сочат, че трима от всеки пет души са получили текст за измама през последната година. Текстовите измами нараснаха, тъй като потребителите все повече разчитат на доставките по време на пандемията. Как става това? Анкетирани през последния месец казаха, че са получили фалшив текст, който твърди, че е от компания за доставка. Текстовете предупреждават, че пратката не може да бъде доставена и че се дължи малка такса. Жертвите по-късно са били извикани от измамници, опитващи се да ги подведат да изпратят големи суми пари. За щастие четирима от пет анкетирани души, получили текст за измама, казаха, че веднага са разбрали, че е фалшив.
Измамни схеми
Има голям шанс да получите текстово съобщение за доставка, която не сте очаквали. Измамните текстове не са нови, но за година, когато пазаруването онлайн и получаването на доставки у дома се превърна в норма, измамниците се възползват от възможността да фалшифицират съобщения от куриери. Възобновяването на текстовете за измами, които биха могли да доведат до изпразване на банковата ви сметка, бяха подхранвани от измамници, които бързо използваха нашата зависимост от онлайн пазаруването по време на пандемията. Тези фалшиви текстови (SMS) съобщения действат като убедителни примамки за по-сложни измами, предназначени да заличат банковата ви сметка. Това възраждане на текстовите измами може да изглежда изненадващо, като се има предвид намаляването на SMS в полза на алтернативи като WhatsApp. Почти 30 години от изпращането на първия SMS, това все още е рентабилен и надежден начин за компаниите да получат директна линия до клиентите. Текстовете не изискват данни или wi-fi връзка и са прости и достъпни - имейлите са по-лесни за пропускане и рискуват да бъдат уловени от филтри за спам, а телефонните обаждания от неизвестни номера могат да бъдат блокирани. Може би не е изненадващо, че големи организации, които ги използват законно, като банки и доставчици, са се превърнали в основни мишени, защото се представят за измамници. Вниманието за това на кого ще предоставите номера си също не е гаранция за избягване на тези измами. Текстовите съобщения, за които се твърди, че са от куриери, също разпространяват вреден зловреден софтуер. Шпионският софтуер, известен като FluBot, се разпространява чрез съобщение, което твърди, че е от доставчика DHL, което след изтеглянето може да получи достъп до чувствителна информация на вашето устройство.
Подайте сигнал за измама, за да предупредите другите
Ако получите съобщение за измама, важно е да не отговаряте на него и да го докладвате, за да не станат жертви други. Подаването на сигнал за измама е безплатно и ще ви помогне да спрете разпространението на тези съобщения.
- Подайте сигнал за измама на вашата банка или доставчик на плащания. Ако сте загубили пари от измама и сте платили с кредитна или дебитна карта или сте изпратили пари чрез транзакция по сметка, уведомете възможно най-бързо вашата банка или доставчик на плащания. Докладите за измами трябва да бъдат разследвани бързо и да се положат всички усилия за възстановяване на парите, ако е възможно.
- Докладвайте за измамата на Отдел "Киберпрестъпност" в ГДБОП и полицията.
- Ако парите ви са откраднати в резултат на измама, можете също да подадете сигнал в полицията, като се обадите на тел. 112.
Можете също да подадете сигнал за опит за измама, дори ако тя е била неуспешна. Не всеки доклад води до полицейско разследване, но всяка информация, която подадете, ще помогне да се изгради по-ясна представа за това как работят измамите и кой стои зад тях.
„Активни потребители“ и в медиите
Да купя ли от този е-магазин?
Какви са предизвикателствата пред потребителите и търговците при онлайн пазаруване?
Кръгла маса за предизвикателствата при онлайн пазаруване събра представители на държавни органи, потребителски и търговски организации и компании
Пазарът в цифри
- БВП е с 9.9% повече през ІІ тримесечие на 2021 г. спрямо същия период на 2020 г., съобщава НСИ. Спрямо І тримесечие на годината повишението е с 0.6%.
- На човек от населението се падат 4513 лв. от стойностния обем на показателя.
- Растежът на брутната добавена стойност е най-вече от увеличение с 21.4% на приходите от търговия, ремонт на автомобили, транспорт, хотелиерство и ресторантьорство.
Календар на потребителя
До 22 септември продължава Европейската седмица на мобилността , чиято цел е повишаване на осведомеността за устойчивата градска мобилност. Организират се различни събития, които завършват с Ден без автомобили. Основната тема за 2021 г. е „Устойчива мобилност за безопасен и здравословен начин на живот“.
На 1 октомври се отбелязва Международният ден на възрастните хора с кампанията „Общество на всички възрасти“ Насърчават се хора и организации да се включат с различни прояви. Идеята е да се говори за приноса на възрастните хора към техните семейства, общности и цялото общество, да се подкрепи пълноценното им участие в живота на обществото.
|