Защита на потребителите в нужен момент
От 2017 г. у нас работи Център за алтернативно решаване на спорове (АРС) между потребители и търговци, създаден от Национална асоциация за извънсъдебни спогодби (НАИС). Той е първият по рода си в България, онлайн базиран е и дава възможност за директни преговори, а и за алтернативно решаване на спорове. Свилена Насалевска - изпълнителен директор на НАИС, отговаря на въпроси за защита на потребителите, зададени от Economy.bg.
Какъв тип жалби получавате най-често? Жалбите са разнообразни. Обхващаме целия спектър от продукти и услуги както закупени онлайн, така и в традиционен магазин. Варират от туристически услуги, самолетни билети, до дребна електроника, мебели, различни услуги. Единственото изискване е покупката да е на стойност над 50 лева.
Каква е разликата между това да подадем жалба в Комисията за защита на потребителите (КЗП) и през платформата на НАИС? Ние препоръчваме на потребителите първо да опитат да преговарят с търговеца. Те могат да направят това както на неговите комуникационни канали, така и на нашата платформа. При нас жалбата може да бъде подадена лесно, бързо и удобно. Платформата е направена така, че да не се пропуснат важни детайли от оплакването на клиента и нещо много важно – да се отбележи какво е искането, т.е. клиентът от самото начало да каже какво той би желал да се случи в резултат на неговата жалба. Това съкращава процеса на преговорите, защото много пъти клиентите, улисани да обяснят какъв е проблемът, пропускат да кажат какво очакват. Търговецът пък не винаги се досеща, че отсреща стои човек, който очаква да се случи нещо, а не просто да му откажеш или да му кажеш, че не е прав. Понякога дори и едно извинение може да свърши работа. Разликата с нас и КЗП е, че ние даваме шанса да се съхранят отношенията между потребител и търговец. При това цялата информация остава конфиденциална - тъй като един от основните закони на медиацията е конфиденциалността.
Идеята е, преди да пуснат жалба в КЗП, да опитат да преговарят с търговеца? Да. Точно това е целта. Потребителят и търговецът да се разберат помежду си. Двете страни сами да стигат до решение, което е генерирано от тях, а ако не могат да се справят сами, да потърсят съдействие от медиатора. Но именно това е голямата разлика с КЗП. Двете страни контролират процеса. Медиаторът помага. В жалбата към КЗП никой не контролира нищо. КЗП гледа буквата на закона и се произнася. Понякога двете страни обаче нямат нужда точно по закон да се случват нещата, а просто така да се разберат, че и двете страни да са доволни.
Ако потребителят е подал жалба в КЗП, но е решил случая чрез Вас, може ли да оттегли своята жалба? Не, дори и да иска. КЗП е държавен орган. Веднага се сезира и започва проверка. Това означава разходи на време, финансови средства, човешки ресурс и накрая може да се стигне до глоба за търговеца, а пък потребителят изобщо да не получи нищо. Затова ние съветваме търговците да публикуват информация как клиентите им лесно, прозрачно и бързо да се ориентират, ако има някакъв проблем. Това би помогнало на потребителите първо да се обърнат към търговеца, ако се наложи да проведат процедура по медиация чрез нас и ако и тогава продължават да са неудовлетворени, да подадат жалбата си в КЗП. Неинформираността на клиентите ги тласка да използват стандартния начин.
Как реагират компаниите, когато получават жалбите чрез Вас? По-склонни ли са да сътрудничат и да намерят решение? В нашата платформа могат да се подават жалби както към търговци, които вече са регистрирани, така и към такива, които не знаят за нас. Обикновено търговците, които са наши членове или тестват платформата по наша покана, са отзивчиви. Те осъзнават колко важен и чувствителен е този комуникационен канал на жалбите. Той може да доведе до сериозни проблеми, ако се неглижира. Но нещата могат да се обърнат. Един адекватно решен проблем може да накара потребителя не просто да продължи да бъде клиент на компанията, но и да бъде посланик на добрата работа с клиентите. Когато ние водим медиация, нашата най-голяма радост е, когато приключи процедурата със споразумение, потребителят да потвърди, че ще продължи да купува продуктите на търговеца. Другата група търговци, които или не са чували за нас, или не вярват в полезността на медиацията, не са чак толкова гъвкави. А има и една съвсем малка група търговци, най-често с доминиращо положение на пазара, които не са много отзивчиви. Има и случаи, когато жалбата е подадена и към нас, и към КЗП. Тогава търговецът отказва, защото вече е ангажиран с проверката на КЗП.
Колко време средно отнема процесът до намиране на взаимноизгодно решение? Жалбите в КЗП и държавните институции като цяло отнемат месеци. Имали сме случаи с подаването на жалбата търговецът веднага да се свърже с клиента и да решат по телефона въпроса. Понякога се споразумяват по време на директните преговори, в рамките на 5-10 дни. Друг път се стига до медиация и може да отнеме до две седмици, зависи колко е сложен казусът, но не повече. В общия случай за 2-3 дена всичко може да се оправи. Най-важното и най-тънкият момент е, когато потребителят подаде сигнал, търговецът веднага да реагира. Защото напрежението на потребителя е много голямо и за да бъде то свалено, а не да ескалира в негативни постове в социалните мрежи, сигнали в КЗП и т.н., търговецът много бързо и адекватно трябва да отговори.
Колко струва на потребителя защитата на правата му? Кои са най-добрите примери? Четете в следващия ни брой.
Научете повече за извънсъдебното решаване на спорове: https://nais.bg/
Да печелим в кръг
България поставя кръговата икономика като дългосрочен приоритет на политиката си за развитие. Преходът към нея ще осигури на страната икономически растеж и по-добра околна среда. Преходът към кръгова икономика изисква създаването на по-устойчиви модели на производство и потребление. Отпадъците започват да се разглеждат като „ресурс“ за икономиката. Целта е материалите да се задържат максимално дълго в производството и да се рециклира с високо качество, да се произвеждат по-качествени суровини, да се намалява зависимостта на икономиката на страната от вноса на суровини.
Нови потребители
Кръговата икономика има нужда от нова и по-активна роля на потребителите. Потребителската информираност и интерес към кръговата икономика e с решаваща роля за успеха на прехода към кръгова икономика. Необходимо е потребителите да получават възможно най-обективната информация за вземане на решения, включително за социалния и екологичния отпечатък на продуктите. Потребителите играят важна роля и в предотвратяването на отпадъци и рециклирането, нужно е създаването на информирано, отговорно и активно общество.
- Едва 40% от потребителите в страната разпознават задължителните маркировки за енергийна ефективност;
- Само 10% - доброволните екологични маркировки;
- Не се познават правилата за ползването им, сертификационните схеми и възможностите за контрол.
Това налага допълнителна информация и обучения за екологичните маркировки и тяхното значение. Обученията трябва да бъдат насочени целево към различните възрастови и социални групи. Това дава възможност в тези дейности да се включат както училищата, университетите, така и организациите за защита на потребителите. Наличието на информационна асиметрия от своя страна пречи на развитието на пазара на продукти с екологични характеристики в страната. Потребителите проявяват слаб интерес към екологичните продукти, в резултат на което предлагането им е твърде ниско, а на пазара се появяват нерегламентирани екомаркировки.
Нагласите
Високите нагласи на обществото към необходимостта от опазване на околната среда могат да бъдат използвани за повишаване ангажираността към такива дейности водещи към кръгова икономика, като закупуване на продукти втора ръка, ремонт, споделяне или наемане на продукти. Един от начините това да бъде направено е чрез информационни кампании или дейности фокусирани върху образованието на младите хора, като включване на подходящи теми в учебните програми в училищата. Повишаване на информираността на потребителите за пазара на продукти втора употреба, отдаване под наем/лизинг и ремонт може да бъде постигнато и чрез създаване на електронни платформи. Потребителите обикновено са готови да ремонтират повредени продукти, но могат лесно да се откажат от тези си намерения, ако ремонтът е свързан с повече усилия в сравнение с подмяната на продукта. Разширяване пазара на услуги за поправка и ремонт чрез стимулиране на фирмите с подобни дейности, както и чрез осигуряване на услуги за поправка и ремонт на ключови места в градовете, в т. нар. центрове за повторна употреба, ще направи този тип услуги достъпни и предпочитани. В същото време, това е възможност да се подобри достъпът до заетост и обучения за придобиване или усъвършенстване на професионалната квалификация за ремонтна дейност на хора от уязвимите групи. Публичният сектор чрез прилагането на „зелени“ критерии в обществените поръчки би могъл да стимулира пазара на екологични продукти в страната. В същото време относителният дял на „зелени“ обществени поръчки е едва 5 – 7%.
Проучванията показват, че гражданите имат положителни нагласи към разделното събиране на отпадъци, но с реалните си действия не ги потвърждават. Едва около 25% от жителите събират разделно натрупаните отпадъци от опаковки. В голяма част от случаите гражданите не са информирани за съществуването на площадките за разделно събиране в общината и не предприемат действия да се възползват от тази възможност за изхвърляне на едрогабаритни отпадъци. Слабата мотивация на гражданите може да бъде коригирана чрез финансови инструменти, ако таксата битов отпадък се обвърже с реалното количество и обем на изхвърления отпадък. Ефективното разделно събиране може да се постигне и чрез подобряване на инфраструктурата, като се предвиди възможност за разделяне на биологичните отпадъци и се популяризира дейността на площадките за разделно събиране.
Открийте фалшив отзив
Какво да направи потребителят при огромното предлагане на стоки и услуги от хиляди фирми? Едно от решенията е да разгледате мнения и отзиви на други клиенти, които вече са се „опарили“. Но прегледът на мнения също може да е манипулиран. Използвайте нашите топ съвети, за да познаете фалшивия коментар:
1. Има ли много подобни отзиви?
Трябва да ви светне червената лампа, ако забележите сходство в рецензиите на няколко уебсайта. Четейки рецензии, може да забележите цял набор, който използва подобни групиране на думи и стил на писане. Това често означава, че рецензентите или копират информация, или че всички рецензии са написани от едно и също лице.
2. Всички рецензенти отскоро ли са?
Внимавайте за отзиви от нови акаунти. Някои от рецензиите, на които можете да се доверите, трябва да са от дългогодишни членове на сайта. Може да откриете, че човекът е прегледал стотици уебсайтове, което му дава повече доверие, отколкото някой, който е прегледал само един сайт.
3. Прегледът не е фактически или е прекалено фактически?
Фактите са важни при отзивите; не се доверявайте на преглед, ако фактите или действената информация са нехарактерно много или липсват. По същия начин преглед, който изобщо не дава лично мнение, може да бъде фалшив - и във всеки случай не е много полезен.
4. Можете ли да намерите само много малко отзиви?
В този случай най-добре е да пропуснете всеки подозрителен уебсайт.
„Активни потребители“ и в медиите
Асоциация "Активни потребители" проведе семинар в Кюстендил
Асоциация Активни потребители обясниха на кюстендилци как да пестят ток
100 лв. “струва” първолак, цените скачат в последния момент
Феноменът на вечно намръщения търговец пречи на туризма у нас
Онлайн покупки - всяка пета в страната се оказва менте
Пазарът в цифри
- Анкетно проучване показва, че българските граждани са по-малко склонни да предприемат действия за борба с изменението на климата.
- Голяма част от анкетираните в България смятат, че е важно както националното правителство, така и ЕС да си поставят амбициозни цели за повишаване на количеството на използваната енергия от ВЕИ до 2030 г.
- Близо девет на всеки десет респондента в България (89%, близо до средната стойност за ЕС от 90%) са съгласни, че емисиите на парникови газове трябва да бъдат намалени до минимум, като същевременно се компенсират останалите емисии, за да стане икономиката на ЕС неутрална по отношение на климата до 2050 г.
- 63% от анкетираните у нас /при средно за ЕС от 75%/ смятат, че парите от плана за икономическо възстановяване трябва да се инвестират главно в зелена икономика.
Календар на потребителя
От 1 септември влязоха в сила разпоредбите на Кодекса за социално осигуряване, с които се променя механизмът за определяне на намалението на осигурителния доход, от който се изчислява индивидуалният коефициент при определяне на размера на трудовите пенсии на лицата, родени след 31 декември 1959 г. и осигурявани в универсален пенсионен фонд. С тях се цели постигането на по-малко по размер намаление на индивидуалния коефициент и съответно – по-висок размер на пенсията, отпускана от държавното обществено осигуряване.
От 15 септември ще започне изплащането на помощта за отопление за предстоящия зимен сезон (1 ноември - 31 март 2022 г.). Общият й размер ще се увеличи с 27,75 лева и ще достигне 523,55 лева. Документите могат да се подават до 31 октомври в дирекциите „Социално подпомагане“ (ДСП) по настоящ адрес или в специално организирани за целта приемни. Изпращането им може да стане и чрез Системата за сигурно електронно връчване, като заявленията трябва да са подписани с персонален идентификационен код на НОИ или с квалифициран електронен подпис, както и чрез лицензиран пощенски оператор.
На 24 септември Обучителен център "Темида" организира семинар „Вътрешни правила за защита на личните данни. Практическо приложение на регламент (ЕС) 2016/679 (GDPR)“.
|