Опасните алтернативи на пластмасите за еднократна употреба
Запознахме ви с директивата на ЕС, забраняваща употребата на 10 вида пластмасови изделия за еднократна употреба /SUP/. Но изследване на алтернативите им, които вече ни се предлагат, направено от Европейската потребителска организация /BEUC/, в която членува и Асоциация Активни потребители, показва, че те не са така безобидни. Много от тях могат да бъдат дори вредни и опасни за потребителите на храни. Ето за какво настоява потребителската организация по повод на спираните от употреба пластмасови изделия за еднократна употреба.
Към безопасни и устойчиви опаковки на храни
ЕС трябва да гарантира, че алтернативите на SUP са безопасни и не заблуждават потребителите. ЕС правилно се ангажира да предприеме по-нататъшни действия срещу изделия от пластмаса, включително чрез Плана за действие за кръгова икономика. BEUC и нейните членове напълно подкрепят тези усилия. Нови доказателства обаче подчертават спешната необходимост от разработване на паралелни строги правила за химикалите в алтернативите на SUP, както за защита здравето на потребителите, така и за околната среда, за осигуряване на постоянна обществена подкрепа за борбата за прекратяване на кризата със замърсяването с пластмаса и насърчаване на устойчивостта. С оглед на резултатите от направения тест,
BEUC препоръчва:
- Да се разработят нови строги правила за материали за контакт с всички храни, включително за тези, направени от „естествени“ материали, като бамбук, захарна тръстика, слама или палмови листа.
- Нужно е също така да бъдат въведени нови правила за контрол и минимизиране на замърсяването на храни, включително остатъци от пестициди и други замърсители, като съществуващите законови граници трябва да бъдат преразгледани, за да се подобри защитата на потребителите. В подкрепа на това правилата за добрите производствени практики трябва да бъдат допълнително разработени и стриктно прилагани, по-специално по отношение на вноса, за да се гарантира, че производителите на изходни материали проявяват загриженост и поддържат нивата на замърсяване толкова ниски, колкото е технически постижимо.
- На дневен ред е и създаването на нов, строг контрол върху рециклираните и „естествени" материали, за да се стимулира тяхната употреба и се насърчи доверието на потребителите. Скандал, като например влагането на токсично вещество, рециклирано в опаковките на храните, може едновременно да създаде неприемливи рискове за здравето и да причини огромна вреда на доверието на потребителите в безопасността на устойчиви, рециклирани материали, както и да застраши обществената подкрепа за борбата на ЕС за намаляване на остатъците от пластмаси.
- В опаковките на храни да се забранят PFAS (полифлуороалкилови вещества), докато се увеличава подкрепата за разработването на по-безопасни нефлуорирани алтернативи. Преобладаването на флуорирани или „вечни“ химикали в много алтернативи на еднократната пластмаса илюстрира тъжен факт, а именно, че един вездесъщ, устойчив и биоакумулиращ замърсител се заменя с друг. Предвид нарастващата глобална загриженост за тези вредни вещества, тяхното използване в опаковъчни материали за храни, както и във всички други потребителски продукти, трябва да бъде прекратено.
- Успоредно с това ЕС трябва да действа бързо, за да намали значително замърсяването с PFAS в храните, водата и почвите. Потребителите са изложени едновременно на химикали от множество източници, което за съжаление се пренебрегва от повечето закони на ЕС. Той трябва спешно да въведе разпоредби за справяне с тази комбинирана експозиция в законодателството относно водата, храните и потребителските продукти, като например материали за контакт с храни. Изискванията за изпитване следва допълнително да се актуализират, за да се оцени изцяло въздействието на общата експозиция на химикали и на кумулативното им въздействие.
- Необходимо е да се насърчават устойчиви алтернативи на опаковки, включително използване на безопасни, нетоксични растителни и рециклирани материали. Въпреки че пластмасовите изделия за еднократна употреба са изиграли важна роля за предотвратяването на разпространението на COVID-19, нарастването на търсенето на тези артикули също предизвиква усилията на ЕС в по-кратък срок за ограничаване на замърсяването с пластмаса и преминаване към по-устойчива и кръгова система от пластмаси.
- По отношение на етикетирането, нужно е пазарът да се изчисти от всички подвеждащи и необосновани „зелени“ твърдения и етикети. Те заблуждават потребителите и не водят до справяне с главния проблем – осигуряване на безопасни и качествени храни. Германската потребителска група Stiftung Warentest предупреждава, че много чаши на базата на бамбук, използваеми повторно, заблуждават потребителите с твърдения за рециклиране и биоразградимост, които нито се разграждат в околната среда, нито в рамките на промишлени съоръжения за компостиране. Настоящите тестови прогнози допълнително се съмняват в зелените пълномощия на много популярни алтернативи на SUP. Няколко от включените в извадката продукти представят зелени твърдения по един или друг начин. Имената на марки или продукти като „Eco-Friendly“, „Ecotable“, „Bioplates“ и „Naturesse“ са често срещани и много продукти съдържат твърдения като „биоразградими“ и „компостируеми“, което не се потвърждава от направените тестове.
Споделеното потребление в действие
В изпълнение на проект Erasmus+ COL–SUMERS, на 5 юли Асоциация Активни потребители беше домакин на дискусионен семинар на тема „Споделената икономика и споделеното потребление”. Това е една инициатива на ЕС с основна цел да се повишат компетенциите (знания, умения и нагласи) на възрастните хора над 60 години, за да могат те, чрез новаторска програма за обучение, да използват съвместното/споделено потребление в своя полза и за подобряване на ефекта върху обществото и околната среда.
В семинара участваха представители на държавни институции (Омбудсман на Р България, Комисия за защита на потребителите, Европейски потребителски център), на Националната библиотека и Столична библиотека, на Народните читалища Средец -1926 и Искра-1954 от София, студенти от СУ ”Св. Климент Охридски”, членове и доброволци от асоциация Активни потребители, както и представители на платформи за споделено потребление (Скрито в скрина; Brumscooters, Shereascoot). Модератори на дискусионния семинар бяха Димитър Маргаритов – председател на КЗП; Богомил Николов – изпълнителен директор на Активни потребители и Асен Ненов – експерт и сътрудник в асоциацията. В хода на дискусията бяха направени презентации и представени темите за възможностите и предизвикателствата пред потребителите, икономическите, социалните и устойчиви въздействия в условията на споделената икономика; платформите за споделено потребление и цифровите компетентности на възрастните хора; методите и инструментариума на обучението за съвместно потребление, както и бе представена Платформата за електронно обучение на COL–SUMERS https://platform.col-sumers.eu/login/index.php.
Интерес предизвикаха и представените две платформи за споделено потребление - Скрито в скрина и Brumscooters, като присъстващите зададоха множество въпроси относно целевите групи, трудностите и предизвикателствата пред подобен род платформи. В хода на дискусията участниците достигнаха до основния извод, че чрез съвместното сътрудничество на всички заинтересовани страни (институции, НПО, организациите като територии на споделеното потребление и потребителите) може да се постигне една обща цел: да се разбие стената на цифровото неравенство и се еманципират възрастните, като им се покаже, че никога не е късно да научат нещо ново, интересно и полезно за тях и за обществото като цяло.
Повече права, по-добра защита
Европейската комисия предложи да бъдат преразгледани два набора от правила на ЕС с цел защита правата на потребителите в условията на цифровизацията и COVID-19. Така се укрепва предпазната мрежа за потребителите в ЕС, например като се гарантира, че опасните продукти се изземват от пазара или че офертите за кредит се представят на потребителите по начин, който е ясен и лесен за четене чрез цифрови устройства. С предложението се актуализират действащата Директива относно общата безопасност на продуктите и правилата на ЕС за потребителските кредити с цел да се защитят потребителите, които са изправени пред много предизвикателства, особено в цифровия свят, променящ из основи пазаруването, услугите и финансовите пазари. Аргументите за промяна на правилата са:
- Кризата с COVID-19 засяга потребителите по различни начини и много от тях са изправени пред финансови затруднения.
- Цифровизацията, която беше ускорена от пандемията, води до бум на пазаруването онлайн и променя из основи финансовия сектор.
Безопасни покупки
Онлайн продажбите се увеличават постоянно през последните 20 години и през 2020 г. 71% от потребителите са пазарували онлайн, като често купуват нови технологични продукти. От безжични слушалки и пречистватели на въздуха до конзоли за игри — пазарът на технологични изделия е огромен. Регламентът относно общата безопасност на продуктите ще предвиди действия срещу рисковете, свързани с тези нови технологични продукти, например във връзка с киберсигурността, и с онлайн пазаруването, като въведе правила за безопасност на продуктите за онлайн местата за търговия. Той ще гарантира, че всички продукти, достигащи до потребителите в ЕС, са безопасни — независимо дали това става чрез онлайн места за търговия или от кварталния магазин и дали идват от ЕС или от страни извън него. С новия регламент ще се гарантира, че местата за търговия изпълняват своите задължения, така че потребителите да не закупуват опасни продукти.
Директивата относно общата безопасност на продуктите е в сила от 2001 г. и гарантира, че на единния пазар на ЕС се продават само безопасни продукти. Въпреки това на него все още се разпространяват твърде много опасни продукти, което създава неравнопоставени условия на конкуренция за предприятията и води до значителни разходи за обществото и потребителите.
Надеждни кредити
С преразглеждането на Директивата за потребителските кредити се предвижда, че информацията, свързана с кредитите, трябва да бъде представена по ясен начин, адаптиран за цифрови устройства, така че потребителите да разбират с какво се ангажират. Освен това Директивата ще подобри правилата, с които се оценява кредитоспособността, т.е. дали потребителят ще може да погаси кредита. Целта е да се избегне проблемът със свръхзадлъжнялостта. Регламентът ще изисква от държавите членки да насърчават финансовото образование и да осигурят предоставянето на потребителите на консултации във връзка с дълговете.
Директива 2008/48/ЕО за договорите за потребителски кредити е в сила от 2008 г. и с нея се създава уредба на ЕС за потребителските кредити и стабилна рамка за справедлив достъп до кредити за европейските потребители. Цифровизацията обаче промени коренно процеса на вземане на решения и навиците на потребителите като цяло. Двете предложения са част от Новата програма за потребителите, която стартира миналата година и чиято цел е да се актуализира цялостната рамка на политиката на ЕС за защита на потребителите.
„Активни потребители“ и в медиите
Сиренето в магазина без опасни бактерии
С LED крушки се пестят 20% от сметката за осветление в дома
Има ли фалшиви слънцезащитни продукти на пазара
Какви опасности за здравето ни крият козметичните продукти?
Драстичното поскъпване на олиото крие риск за качеството му
Прокуратурата пита КЕВР за по-скъпия ток и правилата за цените на парното
Пазарът в цифри
- Въпреки краткосрочните отклонения, както и разликите между държавите членки, положителната нагласа спрямо ЕС остава на едно от най-високите си нива от над десетилетие – сочат данните от проучване на Евробарометър.
- Почти всеки втори европейски гражданин (48%) има положителна нагласа за ЕС.
- В България техният дял е с 12 процентни пункта над средния за съюза, като само 15% от българските респонденти - дял, малко под средния за ЕС (17%), изразяват отрицателни нагласи.
- Положителната нагласа към Съюза през последните десет години постоянно нараства и ЕС запазва силните си позиции въпреки пандемията и нейните последици върху живота на европейските граждани.
Календар на потребителя
От 1 юли е в сила Регламентът на ЕС за цифровия сертификат за COVID. Целта му е да улесни безопасното и свободното движение в рамките на ЕС по време на пандемията. Всички европейци имат право на свободно движение — включително когато не разполагат със сертификат, но той ще улесни пътуването, като ще помогне на притежателите му да бъдат освободени от ограничения, като например карантина. Цифровият сертификат обхваща: направена ваксинация срещу COVID-19, направен тест и преболедуване; той е безплатен и достъпен на всички езици на ЕС; наличен е както в цифров формат, така и на хартиен носител; сигурен е и включва цифрово подписан QR код.
От 1 юли се премахна роумингът за телефонни разговори, СМС послания и интернет между Северна Македония, Сърбия, Черна гора, Албания, Косово и Босна и Херцеговина. С това се улеснява общуването с шестте държави от Западните Балкани.
|