„НЕ“ на енергийната бедност
„Решения за справяне с енергийната бедност” (STEP) е проект за разработване на лесен, иновативен и възпроизводим модел, състоящ се от мерки за справяне с енергийната бедност.
Проектът обхваща част от страните с най-висок процент на енергийна бедност в Европа: България, Кипър, Чешката република, Латвия, Литва, Полша, Португалия, Словакия и Обединеното кралство. Общата цел на STEP е да облекчи енергийната бедност чрез насърчаване на поведенчески промени и нискобюджетни решения за енергийна ефективност сред потребителите, които страдат или са в риск от енергийна бедност чрез надеждни и съобразени спрямо конкретните нужди съвети.
Проектът има три конкретни цели:
- Да се ангажират потребителски групи и организации, работещи директно със засегнатите потребители, които съветват хората по редица въпроси относно финансите или здравето, да си партнират и да предоставят препоръки на енергийно бедните потребители.
- Да се помогне на енергийно бедните потребители в тези страни да пестят енергия и да подобрят стандарта си на живот. Ще съветваме потребителите за по-ефективно потребление на енергия и как това може да им помогне да спестят пари, да подобрят здравословното си състояние и благополучието си. Ще проведем информационни кампании, ще предоставим съвети как се пести енергия, ще демонстрираме начини за икономия на разходите и ще помогнем за въвеждането на нискобюджетни мерки за енергийна ефективност.
- Да се разпространят най-добрите практики и избор на стратегии, които могат да облекчат енергийната бедност и се насърчи тяхното възпроизвеждане в други страни от ЕС.
От днес
в поредица от материали ще ви дадем идеи как могат да се намалят енергийните разходи на дома без да се нарушава комфортът на живот. Първият съвет е: За да ви е топло, оставете радиаторите да… дишат! Отоплението е много важно за портфейла на домакинството, защото през зимата „изяжда“ средно по 500 лева на месец от него. Всеки допълнителен градус топлина увеличава сметката с 50 лв. Кои са малките „хитрини“ на икономичното потребление? Вижте във видеото на следния адрес: https://www.youtube.com/watch?v=ko94AupuO8I
Научете повече за енергийната бедност и справянето с нея на: www.stepenergy.eu/bg.
Общи усилия срещу фалшивите стоки
В миналия брой ви запознахме с последното проучване Европейските граждани и интелектуалната собственост (ИС), проведено от Службата на ЕС за интелектуална собственост. То е установило тревожни факти и тенденции: 19% от българите са подведени да купят фалшив продукт - най-висок дял в ЕС; Подправените продукти могат да породят сериозни рискове за здравето и безопасността; 6,8% от вноса в ЕС — за 121 млрд. евро, представляват подправени продукти; В света се търгуват подправени фармацевтични продукти на стойност 4 млрд. евро. Но как могат потребителите да се защитят от фалшивите стоки и намалят последиците от рисковете при тяхната покупка и употреба?
Рисковете
Ако закупите фалшив продукт онлайн или незаконно изтеглите цифрово съдържание:
Рискувате вашето здраве и безопасност; Финансирате организираната престъпност; Рискувате да изложите своите пари и лични данни на риск. Струва ли си това? Проучването сочи, че един на десет европейци се е подвеждал да закупи фалшиви стоки, а кризата с COVID-19 показа, че фалшифицирането и пиратството на стоки са навсякъде. Милиони фалшиви маски за лице и други средства за лична защита са иззети на територията на ЕС.
Пандемията от COVID-19 и свързаното с нея нарастване на пазаруването онлайн и потреблението на цифрово съдържание хвърлиха нова светлина върху рисковете и вредите, причинени от нарушаването на правата върху интелектуалната собственост (ПИС) в Европа, и поставиха под микроскоп опасностите за потребителите. Те срещат трудности при разграничаването на оригиналните от фалшивите продукти, особено онлайн. Като цяло 1 от всеки 3 души (а в някои държави дори 1 от всеки 2) и средно почти 1 от всеки 10 европейци (9%) твърди, че е бил подведен да закупи фалшифицирани продукти. Освен това за потребителите е трудно да отделят законните от незаконните източници на цифрово съдържание. С процъфтяването на онлайн търговията — според Евростат през 2020 г. над 70% от европейците са пазарували онлайн, несигурността във връзка с фалшифицираните продукти поражда все повече опасения за защитата на потребителите.
Фалшифицираните продукти пораждат сериозни рискове за здравето и безопасността на гражданите, тъй като обикновено не отговарят на стандартите за качество и безопасност и могат да съдържат опасни съставки или компоненти. Опасенията, че производството, употребата и обезвреждането на фалшифицирани пестициди и химикали може да навреди на хората и на околната среда накараха правоприлагащите органи да координират периодични мащабни трансгранични операции по правоприлагане, довели до конфискуването на 1222 тона незаконни и фалшиви пестициди, хербициди и торове. Пощенските и куриерските услуги са основните видове транспорт за фалшифицираните лекарствени продукти, търгувани в световен мащаб. Опасенията във връзка с фалшивите продукти нараснаха още повече по време на пандемията от COVID-19. Разпространението на фалшифицирани лекарствени продукти, включително на антибиотици и обезболяващи средства, както и на други медицински продукти като лични предпазни средства и маски за лице, наложи да се обърне специално внимание на това явление, тъй като нарушителите се възползват от несигурността на гражданите във връзка с нововъзникващи лечебни препарати и ваксини.
Когато купувате онлайн, не забравяйте:
- Винаги използвайте проверени сайтове.
- Проверете за скорошни и оригинални мнения на потребители.
- Търсете „s“ в „http” за да се уверите, че сайтът е сигурен.
- Търсете надеждни методи на плащане.
- Отнасяйте се с повишено внимание към всичко, което изглежда подозрително.
- Ако нещо изглежда твърде хубаво, за да е истина, то вероятно е така.
- Не забравяйте, че истинските ваксини срещу COVID-19 не се продават онлайн.
Освен социалните, екологичните и икономическите вреди, нарушаването на ПИС може да доведе и до загуба на репутация и да подкопае иновациите, творчеството и инвестициите в научноизследователска и развойна дейност. Тази сериозна криза несъмнено изтъкна необходимостта от осигуряване на устойчиви решения чрез идентифициране на най-добрите практики и използване на нови технологии в борбата срещу престъпните организации, които произвеждат, разпространяват и продават фалшифицирани стоки и пиратско цифрово съдържание. Провеждането на ефективни кампании за повишаване на осведомеността също е от решаващо значение за борбата с тази заплаха. Пазете се от фалшификати и пиратско съдържание! Научете повече за тях: www.euipo.europa.eu
С вашите въпроси: Новите етикети на електроуредите
Редовните читатели на нашия бюлетин вече знаят, че от 1 март в европейските магазини електроуреди вече се предлагат с нови енергийни етикети. Днес ви напомняме защо се наложи тяхната смяна и на какво да обърнете внимание в магазина или онлайн.
Полезна информация
От своето въвеждане през 1994 г. енергийните етикети се наложиха сред потребителите в ЕС като най-използвания и ясен инструмент за сравняване на енергийните характеристики на електроуредите. Благодарение на стандартизираното предоставяне на информация, близо 85% от европейските потребители взимат под внимание енергийния етикет при избора на домакински уреди, което води до значителни икономически и екологични ползи. Централно място върху етикета заема т.н. “енергийна скала“, съставена от стрелки с буквени означения в цветовите оттенъци от тъмнозелено (най-ефективен) до червено (най-малко ефективен). Според техническите си характеристики и консумацията на еленергия, всеки модел се обозначава с конкретен клас, като колкото по-ефективен е електроуредът, толкова по-високо място заема в скалата. Енергийният етикет също така предоставя важна допълнителна информация, като потребление на енергия, консумация на вода, ниво на шум и др.
Напредъкът на технологиите през последните години позволи преобладаващата част от предлаганите електроуреди да заемат най-високите класове (А+, А++, А+++, според досегашните етикети). Несъответствието на скалата с развитието на пазара рефлектира във все по-неясното разграничаване на степента на ефективност на различните модели, което силно затрудни избора на потребителите. За да се подпомогнат те, енергийният етикет бе актуализиран, а изискванията към отделните енергийни класове повишени. Новата схема на енергийно етикетиране се въвежда с Регламент (ЕС) 2017/1369 и прилагането ѝ започна от тази година. То предизвика и редица въпроси у потребителите.
Кои продукти имат нови етикети от 2021 г.?
От 1 март 2021 г. нови етикети имат хладилниците, съдомиялните машини, битовите перални и комбинираните перални със сушилня, телевизорите и електронните екрани, а от 1 септември 2021 г. към тях ще се присъединят и светлинните източници. Смяната на етикетирането на останалите групи ще се извършва поетапно с влизането в сила на съответните регламенти на ЕС с краен срок до 2030 г.
Как изглежда новият етикет?
На пръв поглед новият етикет много прилича на стария, но освен че дизайнът му е осъвременен, в него има и някои нововъведения:
- Преобразувана скала на класовете на енергийна ефективност от А до G при запазване на цветовите обозначения
- В горния десен ъгъл на етикета има QR код, отвеждащ към регистрацията на продукта в европейската продуктова база данни EPREL, откъдето може да се получи разнообразна допълнителна информация
- Информацията за енергийното потребление на продуктите е унифицирана, има по-добра видимост и е разположена в средната част на етикета
- Пиктограмите, даващи информация за различните характеристики на продуктите, са разположени в долната част на етикета; някои от тях са запазени, други са осъвременени, а трети са съвсем нови.
Какво друго е важно да се знае?
- Съгласно новата класификация в момента няма продукти в клас А, а най-ефективните модели са в класове В, С, D или по-ниски. Това в никакъв случай не означава, че енергийната им ефективност е по-ниска. Идеята е да се даде възможност за по-нататъшно развитие на по-ефективни продукти и техните иновации да бъдат категоризирани в най-високия клас А.
- Считано от 19 март 2021 г., в търговските обекти и онлайн магазините повече не трябва да се виждат стари етикети на 5-те продуктови групи, посочени по-горе. В запечатаните опаковки на закупените продукти обаче е възможно да присъстват и двата етикета – и старият, и новият.
Научете повече за новите етикети и вижте как изглеждат: https://bg.label2020.eu/
„Активни потребители“ и в медиите
Богомил Николов: Развихме потребителска култура на търсене на най-евтиното
Икономист: Увеличението на цените ще продължи
Цените на храните ще продължават да растат нагоре
Как можем да получим цифрово удостоверение за CОVID
Все повече храни са "натровени" с акриламид
„Чети етикета“: Какъв сладолед ще ядем това лято?
Пазарът в цифри
- През април промишленото производство отбелязва слабо подобрение спрямо март, докато строителството и търговията на дребно регистрират по-добър растеж, като и трите сектора бележат силен отскок спрямо година по-рано, съобщи НСИ.
- През април има подобрение при търговията на дребно, като оборотът в нея нараства с 1,3% спрямо март, когато повишението е 2,4%.
- На годишна база търговията на дребно бележи скок от 25,9% през април след повишение със 17,3% през март, нараствайки солидно за втори пореден месец.
Календар на потребителя
На 12 юни отбелязахме Световния ден срещу детския труд. Българското законодателство е съобразено с международните нормативни актове, които защитават децата от трудова експлоатация. Трудът до 16 години у нас е забранен, като възрастта е съобразена със задължителното образование. Лица, навършили 16 години, могат да бъдат наети на работа само с разрешение на Инспекцията по труда. Наемането на непълнолетни лица без него се счита за престъпление и за това нарушение се уведомява Прокуратурата.
На 23 и 24 юни ще се проведат Европейските дни на научните изследвания и иновациите, на които ще се представят най-новите научни открития и постижения.
На 25 юни се организира онлайн обучение на тема „Финансово-правни аспекти при онлайн магазини и електронна търговия. Актуални изисквания на НАП, КЗП, КЗЛД и КЗК“.
|