Полезни съвети за комфорт и икономии в дома
Миналата седмица ви запознахме с платформата ACT4ECO, която въвежда потребителите в икономичното използване на енергията у дома. А ето и някои конкретни съвети, които веднага можете да прилагате в ежедневието си, за да намалите сметките си за електроенергия:
- Ако вашето домакинство е малко, сигурно често ви се налага да пускате пералня, преди барабанът й да е запълнен изцяло. А така хабите излишна енергия. Следващият път, когато купувате пералня машина, изберете модел с правилния за вас капацитет (в кг). Всъщност, това важи за всички електроуреди.
- Когато времето позволява, изсушете дрехите си навън, на въздух (което е безплатно), вместо да използвате сушилнята (която консумира енергия).
- Ако закупите енергийно-ефективен хладилник, имайте предвид следното: Изберете правилния размер за своите нужди. Съхранявайте продуктите си правилно, така че въздухът да може лесно да циркулира. Настройте правилната температура на охлаждане. Старайте се по-рядко да отваряте вратата на хладилника.
- Добър пример за начин, по който бихте могли да намалите енергийните си потребности и съответно потребление, е използването на съдове за готвене с размер, отговарящ на диаметъра на използваните от вас котлони.
- Знаете ли, че затоплянето на вода формира около 15% от консумираната енергия на домакинствата в Европа? Това означава, че ако взимате душ за по-малко време от обичайното, и регулирате температурата на водата според зимния и летния сезон, ще спестите енергия.
- Може да спестите до 25% от сметките за електричество на вашето домакинство, ако подмените дограмата си с по-енергийно ефективна, ако направите добра изолация на стените в дома си и се уверите, че системите ви за отопление и климатизация са в изправност.
- Вместо да носите само тениска в къщи, защото домът ви е добре изолиран и топъл, намалете температурата в стаята и носете по-топли дрехи. Тази проста препоръка ще понижи сметката ви за ток. А спестеното може да е значително. Задавайки на климатика с 1°C по-ниска температура (при затопляне през зимата) или с 1°C по-висока температура (при охлаждане през лятото) ще спестите до 7% от консумираната енергия. Имайте предвид, че СЗО препоръчва 18°C като идеалната температура за вашия дом, ако сте здрави и добре облечени.
- Колко плащате за слънчевата светлина? Именно … Възползвайте се от нея и не забравяйте да гасите осветлението, когато излизате от стаята.
- Имате нужда от нова крушка? Изберете LED крушка, която може да ви спести до 90% от консумацията на ток в сравнение с онези с нагреваеми жички.
- Изключете фурната 5 минути по-рано от предвиденото за готвене време и използвайте остатъчната топлина, за да се сготви ястието напълно. Също така, избягвайте да отваряте вратата на фурната докато готвите. Всеки път, когато го правите, тя губи близо 20% от топлината в нея.
- Гладете всички дрехи наведнъж и регулирайте температурата според вида дрехи и тъкани, като започнете с най-дебелите и запазите най-деликатните за последно. По този начин можете да изключите ютията 5 минути преди да свършите с гладенето и така да спестите енергия.
- Дори ако имате енергоефективна пералня, за предпочитане са програмите за пране с ниска температура, тъй като именно загряването на водата консумира най-много енергия (програмата, която пере на 30°C ще намали консумацията на електроенергия до 60% в сравнение с програмата на 60°C).
Това са само малка част от полезните съвети и информация, които може да намерите безплатно на платформата ACT4ECO: www.act4eco.eu. И една добра новина. Денят на екологичния дълг през 2020 г. е отчетен на 22 август, т.е. с около 3 седмици по-късно в сравнение с 2019 г. Това значи, че има надежда за спасението на планетата.
Тема с продължение: Споделеното потребление и ползите от него
Продължаваме с поредицата материали, посветени на споделеното потребление – една тема, която асоциация Активни потребители проучва и следи. Днес ви предлагаме информация за очакваните от него резултати в различни аспекти на живота.
Икономически резултати
- Възможност за придобиване на продукти и услуги на по-ниска цена (икономии).
- Възможност за получаване на достъп до стоки втора употреба или услуги, които потребител не би могъл да си позволи.
- Възможност за генериране на приход чрез включване на излишни ресурси на пазара.
- Нови бизнес модели, които се стремят да задоволят нуждите на хората с по-малко ресурси.
През 2010 г., списание „Time” публикува статия, която обявява, че съвместното потребление е една от 10-те идеи, които ще променят света. Икономиката на споделяне се е разраснала по-бързо от „Facebook”, „Google”, и „Yahoo”, взети заедно. Данни от PWC показват, че този сектор е оценен на 15 милиарда щатски долара през първите седем години, и се очаква до достигне най-високия си потенциал през 2025 г. с очаквани приходи от 335 милиарда щатски долара.
Социални резултати
- Емоционални ползи за ползвателите: присъединяване към общност и споделяне на уникални преживявания с други хора.
- Определена социална тенденция към „споделяне“ за разлика от „притежаване“.
- Съвместното сътрудничество е ценна, важна и разрастваща се алтернатива за граждани.
- Ползвателите преминават от пасивни потребители към активни съвместни създатели.
Съвместното потребление е социално. Появата на социалните мрежи и лекотата на онлайн споделянето направиха споделянето на собствеността на вещи по-лесна и по-удобна. През 21-ви век ние искаме да споделяме. В допълнение, ние все повече се определяме от нашите социални профили и от това, което споделяме, а не от това, което притежаваме.
Въздействия върху околната среда
- По-малко въздействие върху околната среда в сравнение с традиционните модели.
- Принос към рециклирането, повторното използване и възстановяването на продукти.
- Намаление на CO2 емисии (транспорт).
- Модели на споделяща икономика, които са съвместими с устойчивото развитие.
Съвместното потребление е природосъобразно и намалява въздействието на традиционното потребление върху околната среда. Чрез споделяне на нашите ресурси ние спасяваме планетата.
Редуциране, рециклиране, повторно използване, ремонт и преразпределение – това са основите на съвместното потребление.
В следващия брой очаквайте: Какви са рисковете и предизвикателствата пред споделеното потребление.
Научете повече за споделеното потребление: https://bg.col-sumers.eu/
Борба срещу опасни продукти, продавани онлайн
Асоциация Активни потребители постоянно държи на прицел предлагането на опасни и вредни храни и стоки. В изследванията, които правим на пазара, се откриват и такива примери, които могат да навредят на здравето на потребителите. Какво още трябва да знаем за безопасността на продуктите и особено на тези, които се продават в онлайн търговски платформи: храни, които съдържат опасни химикали, имат ненадежден софтуер или представляват други рискове за безопасността. Необходимо е онлайн платформите и местата за търговия да предприемат активни мерки за справяне с подвеждащите практики и стриктно спазване на правилата на ЕС за безопасност на стоките.
Срещу вредното и незаконното съдържание онлайн
ЕС се подготвя да регулира бързо развиващата се дигитална среда и да наложи световни стандарти със законодателен акт за цифровите услуги. Един от основните въпроси, който трябва да бъде решен, е как да се спре разпространението на незаконни или вредни съобщения.
Но преди всичко е нужно да правим разграничение между незаконно и вредно, към които е нужен различен подход. Между тях трябва да се прави разлика: определени видове съобщения, макар и нежелани, не са незаконни - например, дезинформацията; други като отричането на Холокоста са незаконни в някои страни, но не в други. Незаконното съдържание следва да бъде премахвано, а борбата с вредното съдържание трябва да се води по други начини.
- Доброволните действия на платформите не са достатъчни за премахване на незаконното съдържание. Механизмът при него следва да бъде: първо, ефективен - потребителите трябва да могат лесно да сигнализират на онлайн посредниците за потенциално незаконно онлайн съдържание. Това ще направи възможно бързото му премахване. Второ, да се избягват злоупотреби - ако дадено съдържание бъде докладвано или премахнато, засегнатите потребители трябва да бъдат уведомени и да имат възможност да обжалват решението пред национален орган за уреждане на спорове. Трето, да защитава правата и свободите на потребителите, включително правото на изразяване и информация. Онлайн посредниците трябва да премахват незаконното съдържание по недискриминационен начин и да не премахват съдържание, което не нарушава закона. Ако незаконното съдържание има престъпен характер, то трябва да бъде преследвано и по съдебен ред, а онлайн платформите да сигнализират компетентните власти за тежки престъпления.
- За решаване на проблема с вредното съдържание като езика на омразата и дезинформацията е нужно да се засилят изискванията за прозрачност към платформите и да се работи за повишаване на медийната грамотност на потребителите. Една от причините за бързото разпространение на дезинформацията е, че бизнес моделите на платформите насърчават появата на сензационно съдържание, върху което потребителите са изкушени да кликнат. За справяне с това е нужна прозрачност на политиката за набиране на приходи на онлайн платформите. Актуална става още една стъпка - да даде на потребителите по-голям контрол върху това, което виждат онлайн, и дори възможност да се откажат изцяло от автоматичен подбор на съдържанието. Персонализираните реклами също се разглеждат като проблем. Те трябва да са по-малко натрапчиви и да отчитат по-добре контекста на това, което гледа потребителят в конкретния момент, вместо неговата история на сърфиране в интернет.
„Активни потребители“ и в медиите
Пак за тока, монополите, авариите и ... все така безправните потребители
Опасно ли е да има сухо мляко в прясното
Активни потребители: Масово наличие на сухо мляко в прясното
Агротема: Има ли сухо мляко в прясното?
Пазарът в цифри
- БНБ обяви, че в края на януари депозитите на неправителствения сектор са 94.089 млрд. лв. (74.6% от БВП), като годишното им увеличение е 11.9% (9.7% годишно повишение през декември 2020 година).
- Депозитите на домакинствата и НТООД са 61.612 млрд. лв. (48.9% от БВП). Те се увеличават с 10.5% спрямо същия месец на 2020 г. (9.7% годишен ръст през декември 2020 г.).
- Депозитите на нефинансови предприятия са 29.253 млрд. лв. (23.2% от БВП) в края на януари. В сравнение със същия месец на 2019 г. те се увеличават с 13.5%.
- Депозитите на финансовите предприятия нарастват с 25.4% на годишна база и в края на месеца достигат 3.225 млрд. лв. (2.6% от БВП).
Календар на потребителя
На 20 март започна обучението „Основи на ефективната дигитална реклама“, организирано от Сдружение Стартъп Фектъри и провеждано на живо онлайн през Zoom. То ще ви помогне да овладеете основните принципи в дигиталната реклама, да постигнете по-добри резултати и да спестите излишни разходи. Ще продължи един месец – в 4 поредни съботи по 2 астрономически часа.
До 31 март Комисията за защита на личните данни провежда анонимна анкета с гражданите във връзка с третата годишнина от започване прилагането на Общия регламент относно защитата на данните.
МС одобри Наредба за предоставянето на информация на потребителите за храните, според която всички неопаковани храни, които стигат до клиентите, трябва да бъдат етикетирани. Изискванията важат при директна продажба на неопаковани храни и на такива, които се предлагат от заведенията за обществено хранене, където продуктите не са предварително опаковани. Върху етикетите трябва да бъде посочено наименованието на продукта, срокът на годност и информация за бизнес оператора, който предлага храната на пазара.
|