Отново продукти с метанол на българския пазар
Използването на метанол е течностите за чистачки е забранено в Европейският съюз от 2018г. Спазва ли се забраната?
След получен сигнал от потребител за наличие на веществото Полиметиламин (Poly Methylamine) в продукт течност за чистачки с марка „SEVAN“, проверихме дали се спазва забраната за влагане на метанол в масови потребителски продукти. Според спецификацията на продукта това е полимер, който е добит химически от метанол. Твърди се, че този полимер не попада в обхвата на забраната, защото не е метанол, а производно съеденение.
Решихме да проверим лабораторно проба от продукта и се установи наличие на почти 27% съдържание на метанол в продукта. Допустимата граница от законодателството е 0,6%.
По случая потребителят е сезирал главният държавен санитарен инспектор преди близо месец и очакваме РЗИ, да си свършат работата. В такива случаи законодателството предвижда спиране на предлагането на продукта и административна санкция от 10 000 до 100 000 лева.
Нашият коментар
Опитите за заобикаляне на правилата от производители никога няма да престанат, дори по време на пандемии, но е важно те да бъдат спирани в зародиш. Когато един продукт в нарушение не бъде санкциониран навреме, това води до появата на нови нарушители на пазара. След това е много по-трудно те да бъдат пресечени. Дано ангажираността на институциите с пандемията от КОВИД не послужи за оправдание за тяхното бездействие.
Вода газим, жадни ходим - 2
Започнахме темата за разпиляване на ресурсите със загубите на храни. В ЕС се създават 88 млн. тона хранителни отпадъци всяка година - по 173 кг на човек. У нас - по 105 кг. Но само те ли са? ЕС генерира повече от 2,5 млрд. тона отпадъци годишно, като повечето са битови. Ако продължим по този начин, към 2050 г. ще ни бъдат нужни ресурсите на три планети като Земята. Ограничеността на суровините и проблемите с климата изискват преминаването от общество, което използва и хвърля, към въглеродно неутрална, екологично устойчива, чиста от замърсители икономика. Развитието на кръгова икономика, в която ресурсите и стоките се използват продължително и се рециклират, ще намали емисиите на въглеродни емисии, ще стимулира икономическия растеж и ще създаде възможности за работа. През 2020 г. ЕК предложи нов план за действие за кръговата икономика. Той е в съгласие с целта за постигане на нулеви въглеродни емисии до 2050 г. и акцентира върху предотвратяване на изхвърлянето на отпадъци и управлението им.
Инициативи в ключови сектори
ЕК е идентифицирала седем ключови сектора за изграждане на кръговата икономика. В тях са нужни промени на различните етапи от веригата - от дизайна през производството до използването им от крайните потребители.
Пластмаса. Задачата е извеждането от употреба на продукти с микрочастици пластмаса, които се срещат вече както на океанското дъно, така и на Еверест.
Текстил. Производството на платове и облекла изисква много суровини и вода, като по-малко от 1% от дрехите се рециклират.
Електроника. Електрическите и електронните отпадъци са най-бързо растящата група отпадъци в ЕС и по-малко от 40% от тях се рециклират. Животът им може да се удължи чрез възможности за поправка.
Храни, води и хранителни вещества. Около 20% от произвежданите храни в ЕС се пилеят или разхищават. Новата стратегия на ЕС „От фермата до трапезата“ трябва да помогне за намаляването на този дял 2 пъти до 2030 г.
Опаковки. Отпадъците от опаковки достигнаха рекорд в Европа през 2017 г. Нови правила целят всички опаковки в ЕС до 2030 г. да могат да се използват повторно или да се рециклират.
Батерии и превозни средства. Работи се по правила, които ще въведат задължения всички батерии на пазара в ЕС да имат малък въглероден отпечатък и при производството им да се спазват правата на човека, социални и екологични стандарти.
Строителство и сгради. Строителството е отговорно за над 35% от общите отпадъци в ЕС. Целта е да бъде увеличен животът на сградите, да се въведат цели за по-нисък въглероден отпечатък на материалите и изисквания за ресурсна и енергийна ефективност.
Опитът у нас
Неотдавнашните порои разкриха страшни истини. Хиляди тонове всякакви отпадъци и най-вече – пластмаси, задръстиха язовири, реки и дерета. Това показва нивото на събиране и рециклиране на вторичните суровини, както и отношението на гражданите към този проблем.
В София, например, преди поне 10-15 години три фирми спечелиха конкурси за разделно събиране и извозване на отпадъците. Бяха поставени цветни контейнери и трябваше да има ограмотителска кампания сред гражданите. По сигнали на активни потребители фирмите взеха едни големи пари, кофите не се вижда да се изпразват разделно, много от тях са разбити и отпадъците се пилеят по улиците, а колкото до ограмотяването, то приключи с една брошурка в началото.
Активната потребителка Роза Богданова ни съобщи, че в „Надежда 1“ в София е започнал проект за разделно събиране, изградени са ограждения, в които се влиза с ключ, редовно минава кола да събира разделно отпадъците, включително и хранителните. Г-жа Богданова сподели, че гражданите откликват и се учат малко по малко да пестят ресурсите. Но въпросът „кога този хубав проект ще обхване цялата страна“ е излишен.
15 март - Отговорът на потребителите
В навечерието на 15 март - Световен ден на правата на потребителите, Потребителският интернационал призова потребителските организации по целия свят да работят за справяне със замърсяването с пластмаса. Световният ден на правата на потребителите се провежда всяка година, за да подчертае значението на защитата и овластяването на потребителите. Право на потребителите е да изискват промяна за нашата околна среда и нашето здраве.
Тема на деня
Пластмасата може да бъде изключително полезен материал всеки ден, но потреблението и производството на пластмаси, особено пластмаси за еднократна употреба, води до глобална криза със замърсяването с пластмаса. Това се отразява на нашите екосистеми и здравето ни. И в момента е особено важно, тъй като продължаваме да наблюдаваме ефектите от глобалната пандемия COVID-19 върху замърсяването с пластмаса, като все повече се използват продукти за еднократна употреба, включително пластмасови маски за лице, ръкавици и опаковки за храни. Потребителите са все по-загрижени за замърсяването с пластмаса и вече предприемат действия. Проучването на Aglobal през 2019 г. установи, че има силна реакция на потребителите към пластмасовите отпадъци (82% от анкетираните използват посуда за многократна употреба вместо пластмасови алтернативи за еднократна употреба, 72% носят торбички за многократна употреба при пазаруване и 62% използват многократни бутилки за пиене) и въпреки увеличеното използване на пластмаса за еднократна употреба по време на пандемията, 55% от потребителите в световен мащаб вече са по-загрижени за околната среда в резултат на COVID-19 и почти 74% от потребителите (в Европа, САЩ и Южна Америка) са готови да харчат повече за устойчиво развитие.
Призивът
Потребителският интернационал се обърна към всички потребителски организации и потребители с призив: „Нашите цели за 2021 г. са да покажем, че навсякъде по света потребителите виждат спешността на борбата със замърсяването с пластмаса и предприемат действия. Но правителствата и бизнесът не правят достатъчно, за да улеснят потребителите да „затворят“ пластмасите в кръга на кръговата икономика чрез така нар. схема 7R: Rethink, Refuse, Reduce, Reuse, Recycle, Repair and Replace: Преосмисляне, Отказване, Намаляване, Повторно използване, Рециклиране, Поправка и Замяна. Присъединете се към нас на Световния ден на потребителите за справяне със замърсяването с пластмаса“.
Асоциация „Активни потребители“, като член на Потребителския интернационал, се занимава отдавна и активно с проблемите на кръговата икономика. Като част от нашата работа по повод на Световния ден на правата на потребителите, ще предоставим разнообразна информация за борбата с пластмасовите отпадъци, добри и лоши практики. Ако имате интересен пример или сигнал за тяхното НЕоползотворяване, напишете ни. Следете и новините в нашия сайт и бюлетина.
Новите етикети на електроуредите
На 1 март ще влязат в сила новите етикети на някои електроуреди. Какво още не знаем за тях?
Основни характеристики на новата схема за етикетиране
Скала за енергийна ефективност. За всички продукти, подлежащи на преетикетиране, ще има една скала с класове от A до G. Повече няма да се използват A+, A++ и A+++. Няма промяна в цветовата схема на етикета. Скалата за енергийна ефективност се е превърнала в централен елемент на етикета, което го прави лесно разпознаваем и използваем.
QR код. Етикетът ще бъде свързан с европейска база данни посредством QR код (разположен в горния десен ъгъл на етикета). Базата данни ще предоставя допълнителна информация за всички етикетирани продукти. Тя ще бъде достъпна чрез сканиране на QR кода със смартфон.
Пиктограми. Повечето изображения, показващи характеристиките на продукта, се запазват и в новия етикет. Част от пиктограмите обаче са леко изменени и са въведени няколко нови (например клас на ефективност на центрофугиране, енергийна ефективност в режим HDR при телевизорите и електронните екрани и др.).
Потребление на енергия. Информацията за енергийното потребление на продуктите има по-добра видимост и е разположена в центъра на етикета. Потреблението е представено в kWh/годишно, kWh за 1000 часа или kWh за 100 цикъла, в зависимост от продуктовата група.
- С въвеждането на новите етикети, след 1 март 2021 г. на пазара няма да има продукти с клас „А“. Класовете за енергийна ефективност се определят така, че да се запази място за бъдещите иновации в още по-ефективни продукти.
- Новият най-висок клас ще бъде В или С, в зависимост от продуктовата група и техническите подобрения, които може да се осъществят преди новия етикет.
- В бъдеще няма да се добавят нови класове на енергийна ефективност към скалата от A до G. С цел да се избегнат по-нататъшни промени в скалата, критериите за класовете от A до G редовно ще се преразглеждат съобразно развитието на пазара.
- В преходния период до м. декември 2021 г. ще се прилагат някои изключения за домакинските уреди и телевизорите, които предстои да бъдат изтеглени от пазара. Някои модели продукти ще може да се продават още 9 месеца със стария етикет.
- Продуктите, чиято скала ще бъде преобразувана след 2022 г. (климатици, барабанни сушилни и др.), ще продължат да се продават в магазините със сегашните етикети за енергийна ефективност с класове А+.
„Активни потребители“ в медиите
- „Важно: Мокрите кърпички не са дезинфектант“
- „Вкъщи може да е топло и без разоряващи сметки“
- „Нови измами "помпат" сметките ни с разговори“
Пазарът в цифри
- По данни на НСИ коронавирусът ускори интернет търговията у нас, която замества традиционните покупки.
- По последни данни онлайн търговията в България бележи ръст от 72% на годишна база през ноември 2020.
- Над 20 000 са регистрираните до момента електронни магазини в НАП, а по различни оценки обемът на интернет търговията у нас за 2020 е около 2 млрд. лв.
Календар на потребителя
На 25 февруари Семинари.бг организира онлайн семинар на тема: „Финансово-счетоводни аспекти при онлайн търговията и електронните магазини“. Той ще се проведе в Zoom.
През 2020 г. заявките за достъп до услугите на интернет страницата на Националния осигурителен институт са достигнали 13,1 милиона, докато година по-рано са били близо 12 милиона, което е нарастване с около 11%. Издаването на персонален идентификационен код ПИК на НОИ по електронен път вече се заявява чрез нова електронна услуга и подписване с електронен подпис през мобилни устройства/телефони.
Шест нови електронни услуги, предоставяни от службите по вписвания вече са достъпни чрез единния портал https://portal.registryagency.bg/. С реализирането им се финализира проектът за надграждане на Имотния регистър, който е част от Стратегията за развитие на електронното управление в България. Новите електронни услуги значително ще облекчат потребителите на услугите на службите по вписвания.
|