Честита Нова година, уважаеми потребители и читатели! Започваме я с надеждата за по-спокойни и успешни дни, справяне с предизвикателствата, наследени от миналата година, за здраве и берекет. И отново си даваме сметка, че решаването на проблемите зависи от нас, от нашата организираност, отговорност, умение да живеем и работим заедно в едно споделено пространство, където информираността и активността на потребителите са в основата на по-спокойния и организиран живот.
Бъдете здрави и щастливи!
Посрещнахме 2021: Новите предизвикателства
През годината – на нашия и на европейския пазар, ни чакат промени, които засягат всички потребители. Ще ги преодолеем преди всичко като ги познаваме добре. Ваш помощник по традиция ще бъде асоциация Активни потребители.
Либерализация на електроенергийния пазар
Съгласно Закона за енергетиката, от 30.06.2021 г. започва либерализация на пазара на електрическа енергия за битовите клиенти. Ще следим действията на държавата за създаване на конкретни и ясни правила за преход към либерализиран пазар, за ясни механизми и план за включване в този пазар на енергийно бедните домакинства. Съгласно сега действащите разпоредби, до юни 2021 г. всеки битов клиент следва да сключи договор с доставчик на електрическа енергия по свободно договорени цени или да остане при досегашния доставчик при сключен типов договор, утвърден от КЕВР. Според нас, истинско предизвикателство ще е преходът към либерализиран пазар, като асоциацията отново стриктно ще следи как ще се защитят правата и интересите на българските потребители.
Нови енергийни етикети
От март 2021 във всички държави от ЕС ще стартира поетапно въвеждане на нови енергийни етикети за продукти, свързани с енергопотреблението. Този преход е истинско предизвикателство и пред българските потребители. Новият етикет цели да ни улесни при избора на покупка и да ни насърчи да предпочетем по-ефективен уред чрез предоставянето на лесно възприемчива и ясна информация за консумацията на енергия. В новия етикет скалата за класовете за енергийна ефективност е уеднаквена за всички групи продукти и включва само класовете от А до G като отпадат класовете „+”, „++“ и „+++“ след А клас. Така дефинирана, скалата ще дава възможност на потребителите по-лесно да се ориентират и да сравняват различните продукти. Въвеждането на новите енергийни етикети ще се осъществява поетапно за отделните продуктови групи. От 1 март нови етикети ще имат 5 групи стоки: електронни екрани и телевизори; битови перални машини; битови перални машини със сушилня; хладилни уреди; домакински съдомиялни машини. А от 1.09.2021 г. светлинните източници (лампи, осветители и др.) също ще имат нов енергиен етикет.
Туристическите ваучери
Предизвикателство пред българските потребители ще са все още неразрешените проблеми с нереализираните пакетни пътувания и почивки, за които са получени ваучери. Поради задълбочаващата се COVID пандемия съществува реален риск от обективна невъзможност да се използват ваучерите, поради което туроператорите ще следва да възстановяват парите на потребителите, а това ще ги изправи пред дилемата за оцеляването и вероятно ще последват процедури по обявяване в несъстоятелност.
Нови наредби при търговията с храни
Очакваме през 2021 г. да влязат в сила поредица от наредби относно: изискванията към млечните продукти; специфичните изисквания при търговия с храни от разстояние (т.е. онлайн продавани хранителни продукти); изискванията за директни доставки от производителя на малки количества продукти от растителен произход; изискванията към храните в детските заведения и училищните столове. Това е само част от новата нормативна уредба, която следва да уреди обществените отношения, регламентирани от наскоро приетия Закон за храните. Ще следим внимателно прилагането й и дали тя ще създаде благоприятни условия за получаване и консумиране от потребителите на по-качествени храни, както и за ефективен контрол на бизнес операторите и производителите им.
Европейският съд и правата в сферата на услугите
В свое Решение от 3.12.2020 г. по дело С-62/2019 Съдът на ЕС установи, че услуга, която свързва директно посредством мобилно приложение клиентите с шофьорите на таксиметрови автомобили, представлява услуга на информационното общество, когато не е неразделна част от една обща транспортна услуга.
Казусът
Star Taxi App е дружество в Букурещ (Румъния), което използва приложение за смартфон за директно свързване на ползвателите на таксиметрови услуги с шофьорите на таксита. С него се извършва търсене в списък на свободните шофьори и клиентът сам избира свободното такси. Дружеството не предава резервациите на шофьорите и не определя цената на курса, а тя се плаща директно на шофьора в края на курса. През 2017 г. общинският съвет на Букурещ приема решение, с което разширява обхвата на задължението за получаване на предварително разрешително за дейността „диспечерски център“, като включва в него и дружествата, използващи мобилни приложения (вкл.Star Taxi App). Тъй като счита, че дейността му представлява услуга на информационното общество, към която се прилага принципът за неизискване на разрешително, установен в Директивата за електронната търговия, Star Taxi App сезира румънски съд, който се обръща към Европейския съд.
Решението
Съдът посочва, че предлаганата от Star Taxi App услуга наистина отговаря на определението „услуга на информационното общество“, тъй като се предоставя от разстояние, чрез електронно средство и по индивидуална молба на получателя й. Съгласно практиката на Съда обаче е възможно една услуга да не попада в обхвата на понятието „услуга на информационното общество“, дори когато притежава посочените в определението характеристики. Ако например се окаже, че посредническата услуга е неразделна част от една обща услуга, чийто главен компонент е услуга с различна правна квалификация. Съдът посочва, че предоставяната от Star Taxi услуга се добавя към вече съществуваща и организирана таксиметрова услуга. Дружеството не избира таксиметровите шофьори, не определя и не получава цената на курса, не упражнява контрол върху качеството на услугата. Следователно, според Съда тази услуга не може да се счита за неразделна част от една обща транспортна услуга. Съдът преценява дали правна уредба като Решението на ОбС на Букурещ е в съответствие с правото на ЕС. Доколкото разглежданата местна уредба не споменава услугите на информационното общество и се отнасят до всички видове „диспечерски услуги“, независимо дали се предоставят по телефон или чрез мобилно приложение, Съдът приема, че тя не представлява „технически регламент“ и не се нуждае от специална нотификация пред ЕК. Освен това, след като предварително разрешение вече се изисква за останалите доставчици на услугата „резервация на такси”, то това задължение следва да се отнася и за всички други доставчици. Т.е. и спрямо такива, предоставящи „услуги на информационното общество“ следва да се прилага разрешителен режим, щом той се прилага предварително към доставчиците на икономически равностойни услуги, които не са услуги на информационното общество.
Платформи за споделено потребление
Все повече чуваме за икономика на споделянето, но не всеки знае какво е споделеното потребление. Има много различни начини за обяснението му. Представете си система, която позволява циркулирането на ресурси, което улеснява потребителите както да получат, така и да предоставят ценни ресурси или услуги. Те могат да се предлагат постоянно или временно. Една форма на съвместно потребление е споделянето на пътуване с кола, което спестява пари, минимизира отделянето на отработени газове и е чудесен начин за споделяне на потреблението, в конкретния случай услуга. Въпреки че концепцията съществува отдавна, в днешно време все повече хора се интересуват от използването на техники за споделено потребление, за да улеснят живота си, да спестят пари и да намалят загубите. И тъй като нуждата от този вид споделяне на разходите става все по-голяма, нарастват и средствата за получаване на достъп до споделени източници на потребление. Има много онлайн платформи, които могат да предоставят на потребителите възможността да получат достъп до специфични видове услуги за съвместно потребление. Добрият опит може само да ни е полезен, за да го прилагаме и ние. Споделяне на вечеря/хранене: холандска платформа позволява на хората да продават домашно приготвени ястия Споделяне на инструменти/стоки: друга холандска платформа позволява на хората да споделят своите селскостопански инструменти и много други. Платформа помага на хората да изберат кой мотор да купят, като го изпробват, преди да вземат решение. Извършване на домакинска работа: платформа позволява на хората да предоставят своите услуги на други като дървообработване или поправяне на мивка за баня, както и други домакински задължения около къщата. Предоставяне на място за паркиране, къмпинг или нощувка: платформа предлага на хората да използват място за паркиране или алея за часовете, в които не се използва. Друга платформа е за мотористи, пътуващи на дълги разстояния, които се нуждаят от място за престой и почивка, преди да продължат пътуването си. Транспорт: множество платформи позволяват на хората да споделят кола за транспорт. В Холандия работи платформа, която позволява на хората да дават колата си за определен период на някой друг. Белгийска платформа предлага транспорт на деца до училище и обратно, когато родителите нямат възможност да ги вземат. Това са платформи, които работят в ЕС. В САЩ хората имат достъп също до платформи за съвместно потребление. Можете да намерите информация на Appropedia за споделени решения в областта на устойчивостта, новите технологии и намаляването на бедността.
Научете повече за споделеното потребление: https://bg.col-sumers.eu/
Пазарът в цифри
- По данни на НСИ индексът на потребителските цени за ноември спрямо октомври 2020 г. е 100.1%, т.е. месечната инфлация е 0.1%. Инфлацията от началото на годината (ноември 2020 г. спрямо декември 2019 г.) е минус 0.4%, а годишната инфлация за ноември 2020 г. спрямо ноември 2019 г. е 0.4%.
- През ноември са се увеличили цените на следните храни: бял хляб - с 0.5%, типов и ръжен хляб - с 0.6%, макаронени изделия - с 1.3%, месо от едър рогат добитък - с 0.4%, свинско месо - с 0.2%, трайни колбаси - с 0.4%, мляно месо (кайма) - с 0.2%, сирене - с 0.7%, кашкавал - с 1.0%, картофи - с 0.1%, захар - с 0.9% и др.
- През месеца са се намалили цените на храните: ориз - с 2.3%, брашно - с 0.2%, хляб „Добруджа“ - с 1.2%, месо от домашни птици - с 1.6%, ябълки - с 6.0%, цитрусови и южни плодове - с 11.2%, зеле - със 17.5%, зрял боб - с 1.0% и др.
Календар на потребителя
От 1 януари банкнотата от 2 лева излезе от обращение. Ако са ви останали хартиени двулевки, можете да ги обмените по номинал за монети в касовите центрове на БНБ без краен срок и такси, съобщиха от Централната банка.
От 11 януари декларациите за доходите, получени през 2020 г., ще се подават онлайн и на хартия.
До 14 януари в МЗХГ се приемат мнения и предложения по проекта на Наредба за специфичните изисквания при търговия с храни от разстояние и нейния контрол.
На 26 януари онлайн в класната стая на Zoom ще се проведе семинар на тема „Актуални промени в социалното и здравно осигуряване за 2021 г.
На 28 януари ще се проведе обучение за търговци на тема „Гаранции и рекламации при потребителски договори“ за записвания - https://academy.nais.bg/
ЕК предложи реформа на цифровото пространство, нови правила за цифровите услуги, социалните медии, онлайн местата за търговия и други онлайн платформи, функциониращи в ЕС: Законодателен акт за цифровите услуги и Законодателен акт за цифровите пазари. Новите правила ще защитават по-добре потребителите и техните основни права онлайн и ще доведат до по-справедливи и по-отворени цифрови пазари за всички.
|