Как ни информират телекомите
В офисите на БНААП постъпват сигнали и оплаквания от потребители относно липсата на достатъчно ясна и достъпна информация за стандартни цени на електронните услуги. Потребителите твърдят, че за тях е трудно и почти невъзможно да установят от каква изходна позиция се предлагат пакетите с отстъпки и промоционалните тарифни планове и доколко благоприятно и изгодно е за тях да сключват договори за предлаганите планове и пакети. Този въпрос възниква най-често, когато преди изтичане на срока на съответния промоционален период, потребителят желае да направи преценка дали е по-благоприятно да подпише нов срочен промоционален договор или договорът да продължи като безсрочен при същите цени, както повелява законът.
По този повод БНААП извърши сравнително проучване на практиките на трите телекома: А1 България ЕАД, Теленор България ЕАД и Виваком (БТК ЕАД), за да се установи в каква степен за българския потребител е леснодостъпна, разбираема и ясна информацията относно достъпа до ценова листа със стандартните цени на услугите, с оглед информиран избор и възможности за преценка доколко изгодни са промоционалните пакети и тарифи.
Повече за проучването можете да прочетете на https://aktivnipotrebiteli.bg/
Сигнал за опасни перални
Повече от половин милион перални машини, произведени от Whirlpool, трябва да бъдат изтеглени от домовете, съобщиха от компанията. Неизправната система за заключване на врати в марките на Hotpoint и Indesit собственост на Whirlpool създава риск от пожар в резултат на прегряване. Засегнати 519 000 перални машини продавани в периода от 2014 до 2018 г. Предупреждението се прави вследствие на радица случаи на запалване и поради опасения за безопасността на потребителите. От компанията съветват собствениците на засегнатите модели да изключат машината си, докато тя не бъде сменена.
Проблем и със сушилните Whirlpool
Това не е първият случай с опасни уреди, които компанията изтегля от пазара. През ноември 2015 г. Whirlpool стартира така наречената „модификация“ - схема за поправяне на рискови машини. Досега тя е модифицирала 1,7 милиона машини от 5,3 милиона броя, произведени между април 2004 г. и септември 2015 г. Изминаха четири години, откакто за първи път възникнаха опасения относно безопасността на машините. Установена е неизправност, очевидно причинена от излишния пух, влизащ в контакт с нагревателния елемент. От Whirlpool казват, че 65 000 машини са били заменени или модифицирани след обявяването на проблема. По същото време от компанията заявиха, че между 500 000 и 800 000 потенциално опасни сушилни все още могат да бъдат в домовете на хората.
Засегнати ли са българските потребители?
Няма гаранция, че български потребители не са закупували от рисковите перални и сушилни машини. Какво да предприемете? Първо изключете захранването и не използвайте уреда, докато не бъде сменен или модифициран. Ако смятате, че може да имате машина от някоя от тези марки, трябва да въведете номера на модела, който е изписан на стикера, залепен на машината. За да проверите, дали вашата перална машина е сред засегнатите партиди посетете:
https://washingmachinerecall.whirlpool.co.uk/
Проверка за вашия модел сушилня можете да направите на адреси:
https://safety.indesit.eu/match.jsp?lang=bg и https://safety.hotpoint.eu/match.jsp?lang=bg.
Отоговрост на авиокомпанията при злополука
На 19 декември 2019 г., Съдът на Европейския съюз се произнесе с Решение по дело C-532/18, като указа, че Авиокомпаниите отговарят за вредите, причинени от разлята чаша с горещо кафе, като не е необходимо тази злополука да е свързана с присъщ на полета риск.
В случая малко момиче иска австрийската авиокомпания Niki Luftfahrt GmbH (в ликвидация) да му изплати обезщетение поради изгарянията, които е получило, когато по време на полет от Палма де Майорка (Испания) за Виена (Австрия) горещото кафе, сервирано на баща му и поставено на сгъваемата масичка пред него, се е разляло поради неизяснени причини.
Авиокомпанията твърди, че не носи отговорност за това, тъй като не ставало въпрос за злополука по смисъла на Конвенцията от Монреал (1999 г.), която урежда отговорността на авиокомпаниите в случай на злополука.
Според Съда значението, което се дава на понятието „злополука“, се схваща като непредвидено неумишлено увреждащо събитие. Освен това Конвенцията от Монреал цели да въведе режим на обективна отговорност за авиокомпаниите, запазвайки същевременно „справедливо равновесие на интересите“. Ето защо съдът счита, че авиокомпанията може да се освободи от отговорността си или да я ограничи, само ако докаже, че пътникът сам е причинил вредата или е допринесъл за нея.
В заключение, Съдът посочва, че разглежданото понятие „злополука“ обхваща всички случаи, които настъпват на борда на въздухоплавателно средство, при които предмет, използван за предоставяне на услуга на пътниците, е причинил телесно увреждане на пътник, без да е необходимо да се проверява дали тези случаи са резултат от риск, присъщ на въздушния превоз.
Предпразничен пазар
- Ново проучване на Gallup International България показва, че средно българските потребители са планирали да похарчат по 1000 лева за зимната си почивка.
- Над 2,4 млн. българи обмислят туристическо пътуване или почивка тази зима – за предстоящите празници или за зимния сезон.
- Предпочитани остават българските зимни курорти и културно-историческите дестинации. 42% от българите твърдят, че планират поне едно туристическо пътуване или почивка за зима 2019-2020 г. в България.
- 18% посочват, че планират поне едно пътуване през зимните месеци в чужбина.
- За 57% от анкетираните туризмът в българските зимни курорти се подобрява като цяло.
- За 26% това не е така, а 17% не могат да дадат отговор.
- При пътуванията по Коледа и Нова година средната продължителност на планирания туризъм в България е пет дни, а в чужбина – средно девет дни.
На всички активни потребители, на всички наши читатели желаем искрено светли празници, топлота и обич в домовете ви. Бъдете щедри и добри!
|