С вашите въпроси – заробването от телекомите
След като ви запознахме с основните „хватки“ на телекомуникационните ни компании в заблуда и неуважение към своите клиенти, както и с изискванията на закона, днес продължаваме с темата за отговорностите на операторите към българските потребители. А този път в разговора ни се включват и самите те.
Потребители: Защо не ни се предоставя ценова листа на услугите?
Съгласно чл.227, ал.3 от Закона за електронните съобщения операторите са длъжни да разработват и публикуват ценова листа на услугите, в която са посочени цени на предлаганите услуги, ценови пакети или тарифи, и условия за тяхното ползване. Оказва се обаче, че сайтовете са публикували множество ценови пакети с общи тарифи и разнообразни услуги, но ако поискате да се запознаете със стандартните единични цени, включени или невключени в съответен пакет, това е едно трудно и всъщност неосъществимо мероприятие. Не е по-различно положението, ако се посети офис на някой от операторите. Там никой от служителите не би ви насочил към стандартните цени на услугите – нещо повече, те дори не знаят кои са тези цени. Тяхната цел е п отребителят да бъде принуден да сключи пореден нов срочен договор на пакетен принцип, като е невъзможно някоя от услугите да отпадне и да се замени с такава, която би му вършила конкретна работа и да бъде реално ползвана.
Затова считаме, че:
Първо, разпоредбата на закона, която е все още действаща (чл. 229а, ал. 1 от ЗЕС), се нарушава от трите оператора.
Второ, установената маркетингова дейност за предварителното неинформиране или ограничаване на достъпа до т.н. стандартни цени на услугите, телекомуникационните оператори прилагат спрямо потребителите нелоялна търговска практика по смисъла на чл. 68д и във връзка с чл.68е от Закона за защита на потребителите.
Трето, така установената практика от тримата оператори е също така и незаконосъобразна. Тя поставя в неравноправно положение българския потребител, доколкото действащата разпоредба на чл.229а, ал. 1 от ЗЕС е императивна и в този смисъл – задължителна за страните в правоотношението по договор между потребител и оператор. Следва да припомним и разпоредбата на ал.2 на чл. 229а от ЗЕС, съгласно която „Нищожни са всички уговорки, които противоречат на ал. 1.”
В защита на потребителите
Експертите на асоциация „Активни потребители“ настояват пред Комисията за защита на потребителите и Комисията за регулиране на съобщенията да се разгледат въпросите за:
1. Прилагане на нелоялна търговска практика от „А1 България" EАД, Теленор България ЕАД и Виваком (“Българска телекомуникационна компания” ЕAД) при предоставяне на мобилни услуги, като с поведението си операторите въвеждат в заблуждение потребителя чрез непредоставяне на съществена информация относно условията, при които един срочен договор се превръща в безсрочен – чл.68д във връзка с чл.68е от Закона за защита на потребителите.
2. Включване на разпоредби в индивидуалните договори, които са в очевидно противоречие с действащата разпоредба на чл. 229а от Закона за електронните съобщения.
Гласът на потребителите
След като публикувахме мнението на експертите от асоциацията в предишните броеве на бюлетина, получихме и реакцията на потребители:
В. Лазарова: Има и още нередности според мен. Договорът се сключва с един месец предплатена такса. Но в случай, че не се плати до 15 дни след излизането на новата месечна фактура, телефонът се спира и се начисляват допълнителни такси или се предлагат такива за още няколко дни. Този период е вече платен - това не е ли двойно таксуване.
М. Димитров: Само когато се забранят тия зарибяващи промоции, когато всеки оператор си сложи твърди цени за всяка услуга и когато можеш да прекратиш договора с предизвестие без неустойки, само тогава ще се възцари "вечна обич, вечна правда на света"!
М. Маринов пита: Как става този номер? Пишете: "При сключване на договор служителят на телекома дописва НЕпоискани от клиента услуги, за които той разбира едва когато започнат да идват по-високи от договорените месечни такси." Нали подписваме договор с конкретни услуги?
Отговаряме на г-н Маринов: Клиентка от София ни сигнализира, че е била принудена да се подпише върху електронното устройство преди договорът да се разпечата и тя да го види. Обяснението на служителката било, че „такъв е редът“. А. Стоянов пък се оплака, че сключил договор с телеком, който включвал един месец пробно гледане на филми. Впоследствие се оказало, че услугата е постоянна и той по принуда я плаща всеки месец без да я иска. Други клиенти на телекоми ни се оплакаха, че въпреки молбите им, копия на договорите не са им предоставени, за да се запознаят с тях предварително вкъщи на спокойствие.
Анна: Добре де, спрете тези порочни практики! Те направо ни рекетират на всеки 2 години да подписваме по-скъпи договори! Като ги питам дали мога да остана на същия договор/план, със същата цена, те казват, че такъв план няма!! СПРЕТЕ ТОЗИ РЕКЕТ! И ПОНЕ ВИЕ НИ ПОДКРЕПЕТЕ!
Напишете ни и вие вашето мнение! Всички обосновани жалби ще внесем в КЗП и КРС.
„Снимка“ на домакинските бюджети
Според анализ на Института за пазарна икономика на данните на НСИ, през последните години се наблюдава бум на пазара на труда, нарастващи заплати, трайно покачване както на доверието на потребителите, така и на нагласите им за закупуване на стоки за дълготрайна употреба. Ниската доходност на традиционните методи на спестяване (като банковите влогове) също имат ефект в тази посока. Обратната страна на монетата са нарастващите разходи на домакинствата за данъци и осигуровки. През второто тримесечие на 2019 г. те постигат рекорд от 14,23%, което означава, че все повече домакинства включват работещи лица и разходите им за данъци и осигуровки растат.
Намаляват разходите за храна
Другата трайна тенденция в разходната част на домакинските бюджети е намаляващият дял на разходите за храна. Въпреки че те се покачват до 31,4% през второто тримесечие, остава вероятността още през 2019 г. да станем свидетели на първата стойност под 30%, тъй като делът на този тип разходи обикновено спада през второто полугодие. Припомняме, че в началото на десетилетието относителният дял на разходите за храна е бил 37%.
Отпускане на колана
В същото време разходите за свободно време, култура и образование прехвърлят 4% за първи път от 2012 г. насам, което показва способността на домакинствата да отделят по-малка част от дохода си за стоки от първа необходимост и по-голяма за други неща.
Данните на НСИ ясно показват, че общото състояние на домакинските бюджети продължава да се подобрява. Предизвикателствата остават значителни за домакинствата, които не успяват да се възползват от общото подобрение в икономиката. При част от тях причините са структурни (домакинства на пенсионери, хора с увреждания, многодетни семейства), а при други са следствие от липсата на работа, основно поради ниско образование и квалификация. Сред причините за това през последното десетилетие е погрешното припознаване на политиката по отношение на доходите (най-вече определянето на размера на минималното заплащане) като метод за борба с „работещите бедни“. Както се вижда от данните за доходите на домакинствата, огромна част от най-бедните изобщо нямат досег с пазара на труда – обстоятелство, което очевидно налага търсене на други решения на проблема с ниското им благосъстояние.
Съвети за вашия дом
Вече ви запознахме със съветите на ЕК за икономии на семейния бюджет в навечерието на големите зимни сметки. Днес ви предлагаме
един поглед към дома на бъдещето.
Според британската компания Smart Energy GB двете направления, в които ще се развиват домовете на бъдещето са технологии и грижа за околната среда. Като основни цели компанията определя производството на зелена енергия за битови нужди и отглеждането на еко продукция.
По-малко климатици и отоплителни уреди
Легло и спално бельо с контрол на температурата, което осигурява различна степен на топлина на партньорите според техните предпочитания, решава проблема с въртенето заради нощните жеги през лятото, с ползването на климатици 24 часа в денонощието и с нуждата от отопление през студените дни. Прозорци, които се адаптират към светлината, за да осигурят максимално естествена светлина и по-добро отопление/охлаждане на помещенията през различните сезони също са стъпка към оптимизираното потребление на енергия. Соларни панели и ветрогенератори на покривите и големи батерии за съхраняване на добитата енергия са основните решения за самозахранване на всеки дом с електроенергия. Проектирани са тоалетни, които превръщат отпадъка в гориво. А за всяко жилище е предвидена и домашна станция за зареждане на електромобил.
По-разумно пазаруване
Мебели и домашен текстил, които променят формата и цвета си ще намалят значително безумното пазаруване винаги, когато човек има нужда да освежи или промени по-драстично атмосферата на дома си.
Домашни градини на минимум площ
Градини без почва, т. нар., хидропонни градини, позволяват отглеждане на плодове, зеленчуци и билки в кухнята, на балкона, на стената или в поставка, висяща от тавана.
По-здравословен начин на живот
Дом, в който банята проверява всичките ти здравни показатели сутрин и вечер и ти сигнализира кога е време да вземеш мерки или да отидеш на профилактичен преглед, наистина е твоята крепост.
Пазарът в цифри
- Мнозинството от българите в страната притежават дебитна карта.
- Кредитна карта ползват 40% от потребителите.
- 58% от потребителите харесват да плащат безконтактно за суми до 50 лв.
- Картодържателите използват дебитната карта за разплащане в хранителни магазини (65%), онлайн пазаруване и резервации (43%) и за пазаруване на дрехи (33%).
- Кредитните карти са предпочитани за онлайн пазаруване и резервации (50%), последвани от пазаруване на храна и дрехи, съответно с 47% и 42%.
Календар на потребителя
На 19 ноември от 10 ч. в сградата на БТПП Enterprise Europe Network и Европейски потребителски център ще проведат безплатно обучение на тема: „Предизвикателствата пред онлайн търговците“.
На 22 и 23 ноември ще се проведе практическо обучение за непрофесионалисти „Как сами да си направим рекламни кампании във Фейсбук“.
На 26 ноември в София тех парк ще се състои Международна конференция „AI&I“ – иновации в областта на изкуствения интелект.
На 29 ноември отново ще настъпи „черен“ петък за масови разпродажби на стоки от почти всички стокови групи.
|