Внимание! Опасност на пазара
През пролетта на тази година Асоциация „Активни потребители“ проучи пазара на популярните детски играчки – желета като извършихме лабораторен тест за наличие на опасни химически елементи. Установи се, че част от тях крият потенциална опасност за здравето на децата, поради наличието на химичния елемент бор. Подаден бе сигнал до Държавната агенция за метрологичен и технически надзор. Лабораторно изследване на състава на играчките-желета не е извършен, но те продължават да присъстват на пазара и са масово закупувани за децата. Затова ви предупреждаваме да внимавате за този артикул, тъй като наличието на по-голямо количество бор води до:
- загуба на апетит;
- гадене, повръщане, диария;
- кожен обрив с упорито лющене - вид псориазис;
- ментално объркване.
Това е причината, широко прилаганите в миналото дерматологични и очни капки и мехлеми, съдържащи бор, да са забранени в повечето страни по света, а там, където е допустимо използването им, е по строго лекарско предписание и контрол. В Европа не се произвеждат и не се препоръчват подобни медикаменти за вътрешно приложение.
За да не рискувате здравето на децата си, по-добре не купувайте играчките-желета!
С вашите въпроси – заробването от телекомите
Минават години, сменят се собственици и мениджъри, предлагат се нови продукти и уникални устройства, а оплакванията на активните потребители от цялата страна от методите на работа и практиките на нашите телекоми не секват. В анализите на жалбите на потребители те задържат устойчиво първото място.
С какво се сблъскват потърпевшите граждани?
Първо, преди сключване на договор от телекомуникационния оператор се премълчава, скрива или се съобщава неясно информацията при какви условия един срочен договор може да се превърне в безсрочен. Поради липсата на пълна информация относно стандартните тарифни условия за отделните услуги, на потребителя се дава предварителен достъп само до промоционални тарифни планове за т.н. промоционален период (най-често 2 год.). Така купувачът е лишен от възможността да направи информиран избор как се формират промоционалните цени и какво ще се случи след изтичане на промоционалния срок – при какви условия ще продължат договорните взаимоотношения с оператора.
Второ, на електронните сайтове на тритe мобилни оператори – А1, Теленор и Виваком, е абсолютно невъзможно да се открие ценова листа, различна от промоционалните оферти. Потребителят е затруднен да получи предварителна информация на място, в офиса на операторите, или да открие в сайтовете им данни относно стандартните цени на отделните услуги. Фокусът както в сайтовете, така и при среща със служител на съответен оператор е само върху промоционалните пакети. Така, в общия случай, поради невъзможност да се получи цялата информация относно стандартните такси за отделните видове услуги, от една страна и от друга, поради акцента към промоционалните пакети/тарифи, потребителят е лишен от възможността да вземе информирано решение и практически е принуден да сключи нов срочен договор, който в общия случай е на по-висока стойност от предходния договор.
Трето, в промотираните пакети се съдържат множество предварително фиксирани от съответния оператор услуги (напр. телевизия на мобилно устройство), част от които услуги, особено за по-възрастните потребители, са практически неизползваеми (поради ограничената функционалност на телефонните апарати). Така тези потребители са принудени да сключват договори за услуги, които никога не биха ползвали. Но и нещо повече! При сключване на договор служителят на телекома дописва НЕпоискани от клиента услуги, за които той разбира едва когато започнат да идват по-високи от договорените месечни такси.
Четвърто, преди изтичане на договор с едногодишен или двугодишен срок потребителят е „заливан” по различни канали – по телефона или в офис, с предложения за пореден промоционален пакет от услуги, като принципът е цената на пакета да е по-висока от тази, която до момента потребителят е плащал. Получава се една спирала, като потребителят е принуден на всяка 1-2 години да подписва нов договор при все по-неблагоприятни условия за него – плаща все по-висока цена, а обхватът на услугите, които обективно ползва, може незначително да се разшири или изобщо не се разширява.
Пето, потребителите получават копие от Общите условия на телекома, с който сключват договор, но НЯМАТ възможност да се запознаят подробно с тях, тъй като това става „на крак“ пред бюрото на служителя, пред чакаща изнервена опашка от клиенти. Затова потребителят подписва набързо Общите условия, като сам „си слага главата в торбата“ и дава основание на телекома при бъдещи спорове да се позовава, че той се е запознал и подписал Общите условия на компанията.
Експертите на Асоциация „Активни потребители“ ще анализират всички типове жалби на граждани и ще внесат в институциите искане за промяна на правилата или наказание на фирмите. Ако и вие сте потърпевш от вашия телеком, напишете ни!
В следващия брой: Какво казва законът по казусите на потребителите.
Тема с продължение
След публикацията ни през миналата седмица за потребителските права при банковите кредити, получихме много въпроси от активни потребители.
Въпрос: Мога ли да получавам текуща информация за лихвата след сключване на договора?
Потребителят трябва да получи информация за лихвата както при предоставянето на пред-договорната информация, така и при сключването на договора за кредит. След сключването на договора той трябва да бъде информиран за настъпилите изменения в променливия лихвен процент и за извършените в тази връзка изменения в погасителните вноски.
Въпрос: Кога мога да се откажа от сключен с банката договор?
Потребителите имат право да се откажат от договора за кредит в срок от четиринадесет календарни дни, считано от сключването на договора.
Въпрос: Решен ли е въпросът с предсрочното погасяване на кредита?
Съгласно Директивата на ЕС за договорите за потребителски кредит потребителите могат по всяко време да погасят изцяло или частично своите задължения. Кредиторът има право на обосновано обезщетение за евентуални разходи, свързани пряко с предсрочното погасяване на кредита, но само за период, за който лихвата е фиксирана. В случай че предсрочното погасяване се извърши в период, за който лихвата не е фиксирана, кредиторът няма право на такова обезщетение. То не може да надхвърля 1% от сумата на предсрочно погасения кредит, ако периодът между предсрочното погасяване и договореното прекратяване на договора за кредит надхвърля една година. Ако периодът не е по-голям от една година, обезщетението за кредитора не може да надхвърли 0,5% от сумата на предсрочно погасения кредит.
Кредиторът не може да предявява претенции за обезщетение в следните случаи:
- когато погасяването на кредита е осъществено по застрахователен договор, чиято цел е била предоставяне на гаранция за погасяването на кредит;
- в случай на овърдрафт;
- когато погасяването попада в период, за който лихвеният процент не е фиксиран.
Важно е да се отбележи, че обезщетението за предсрочно погасяване не трябва да надвишава размера на лихвата, която потребителят би платил през периода между предсрочното погасяване и договорената дата на прекратяване на договора за кредит.
Компенсации по лихвоточките
МС одобри промени по бюджета на Министерството на финансите за 2019 г. От тях 1,5 млн. лв. ще се дадат на Националния компенсационен жилищен фонд за изплащане на натрупаните задължения за левови компенсации на граждани, които притежават многогодишни жилищно-спестовни влогове. Става въпрос за притежателите на т.нар. лихвоточки, които са одобрени за обезщетяване заради загубата на влоговете в бившата Държавна спестовна каса.
- Притежателите на общо 155 хил. жилищно-спестовни влога получиха право през 2010 г. да получат обезщетение за изгубените си спестявания.
- Условието е до 30 ноември 2016 г. те да са закупили или започнали да строят собствено жилище, както и да подадат искане за компенсация.
- Крайният срок за изплащане на компенсациите изтича в края на тази година – на 31 декември. Това е записано в Закона за уреждане на правата на граждани с многогодишни жилищно-спестовни влогове.
През миналата година са компенсирани 5178 жилищно-спестовни влога при средна изплатена компенсация по един влог около 6 хил. лв. Според сдружението на притежателите на компенсаторни инструменти обезщетение чакат още близо 150 хил. души.
Атака срещу фалшивите стоки
Инициативата Азия – Европа ASEM и Европейската служба за борба с измамите ОЛАФ отчетоха съвместната митническа операция „Хигия“. Задържани са приблизително 200 000 броя фалшиви парфюми, пасти за зъби, козметични продукти, 120 тона фалшиви перилни препарати, шампоани, памперси, както и повече от 4 млн. други фалшиви стоки (батерии, обувки, играчки, топки за тенис, самобръсначки, електронни устройства и др.)
Факти в подкрепа
- Операцията е насочена към фалшиви бързооборотни продукти (стоки от ежедневния живот).
- Наред с това са установени и няколко пратки с тютюневи изделия (общо 44 062 кг тютюн за наргиле и 77 811 800 къса цигари) – част от които фалшиви, а други -предмет на контрабанда.
- Установени са и 4 202 432 броя други фалшиви артикули, включително опасни стоки или обект на контрабанда.
В рамките на операцията митническите органи са извършили физически или рентгенови проверки върху няколко стотин селектирани товара, превозвани чрез морски контейнери. Обменът на информацията в реално време, в който се включиха и българските митници, позволява да се идентифицират товарите, за които има подозрение, че съдържат фалшиви стоки, сред общия поток на търговски транзакции.
Пазарът в цифри
- България зае челно място в ЕС по брой на гражданите в риск от бедност, по данни на Евростат.
- 33% от българите живеят в риск от бедност. Това означава, че те са в поне едно от трите условия: разполагаемите им доходи са под националния праг на бедност, живеят в силни материални лишения - не могат да си плащат сметките, да поддържат дома си адекватно топъл или живеят с много ниска интензивност на труда.
- На риск са изложени и гражданите на Румъния – 32.5%, Гърция – 31.8%, Латвия – 28.4%, Литва – 28.3%.
- Най-малко изложени на риск от бедност или социално изключване са регистрирани в Чехия – 12,2%, Словения – 16,2%, Словакия – 16,3%, Финландия - 16,5%.
Календар на потребителя
До 27 октомври в Сердика Център в София между 12 и 20 часа е открита изложба на роботи. Демонстрациите показват уникалните таланти на 10 робота.
През октомври в Българската търговско-промишлена палата бе открита учебната година на Детската лидерска академия. През учебната 2019/2020 г. в програмата за развитие на лидерски качества и умения у подрастващи ще участват над 60 деца.
От 7 до 9 ноември в Международния панаир в Пловдив ще се състои Текс Тейлър Експо - най-голямото изложение за текстил и мода в България. Отново ще има дизайнерска зона и ревюта за демонстриране на нови тенденции във всекидневната и във висшата мода.
|