Вие и вашите права
Продължаваме да ви запознаваме с основни ваши права и начините за тяхната защита, представени от сайта на кампанията „Имаш право“ https://europa.eu/youreuright/home_bg на Европейската комисия. Какви права имате при ползване на туристически услуги в ЕС?
Правилата на ЕС гарантират,
че туристите, които купуват пакетно туристическо пътуване или свързани пътнически услуги, се ползват с високо равнище на защита. Ако купувате пакетно пътуване, вие имате ясно определени права преди и по време на процеса на резервиране и до края на вашата почивка, които важат за пакети, купени онлайн или на място от туроператор, туристическа агенция или друг търговец - организатор на пакетното пътуване. По-ограничени права важат за т. нар. свързани пътнически услуги. Тези правила не се отнасят до самостоятелни пътнически услуги, някои видове бизнес пътувания, пакети, продавани въз основа на рамково споразумение и пакети с продължителност под 24 часа без настаняване. Когато купувате пакетно пътуване, вие купувате комбинация от два или повече различни вида услуги: транспорт, настаняване, наемане на автомобил или други услуги. Вашето пакетно пътуване може да е предварително договорено — услугите да са комбинирани от туроператор, или персонализирано, като вие сами подберете услугите преди сключването на договора.
Вашето пътуване се смята за пакетно, когато:
Резервирате пътнически услуги, комбинирани от търговец — туроператор или туристическа агенция (онлайн или офлайн) — в рамките на един договор или на отделни договори с отделни доставчици, като е изпълнено едно от следните условия:
- купувате услуги от един-единствен пункт за продажби (например туристическа агенция, колцентър или уебсайт), където избирате услугите, преди да се съгласите да платите. Такъв е случаят, когато различни пътнически услуги се събират в „пазарска количка" или се избират по друг начин преди сключването на договор
- услугите са ви продадени на пакетна или обща цена
- услугите са рекламирани/продавани като „пакет" или под сходно название
- пътническите услуги са комбинирани след сключването на договор, по силата на който имате право да изберете от определени пътнически услуги, например подаръчен ваучер с възможност за избор на пакетно туристическо пътуване
- пакети с последователна резервация: купувате услуги от различни туристически агенции чрез свързан процес на онлайн резервиране, при който първата агенция прехвърля вашето име, електронен адрес и платежни данни на втората, като вторият договор се сключва в рамките на 24 часа след първия.
Ако по време на пакетна почивка възникнат трудности, организаторът трябва да ви окаже помощ или да ви помогне да намерите алтернативни начини за пътуване, ако се налага.
Свързани пътнически услуги
Свързаните пътнически услуги представляват две или повече пътнически услуги, които са закупени от различни търговци по силата на отделни договори, но са свързани и са закупени за целите на едно и също пътуване. Например,
- търговецът улеснява вашите резервации въз основа на едно посещение на туристическа агенция или уебсайт,
- сключвате договор за втора услуга с друг доставчик в рамките на 24 часа след получаването на потвърждение на резервацията за първата пътническа услуга
Комбинацията от една туристическа услуга, например настаняване, и друга услуга, например обиколка с екскурзовод или билет за концерт, е свързана услуга само ако представлява 25% или повече от общата стойност на пътуването или е основен елемент от него.
Лична история
Италиански потребител закупува пакет за петима души от уебсайт за пътувания. Три месеца по-късно се налага да промени датата на завръщане на единия от пътниците. Отделът за обслужване на клиенти заявил, че новият билет ще струва общо 355€ вкл. 60€ санкция за промяната на авиокомпанията и 30€ за такса за управление. Въпреки поредицата от имейли и телефонни обаждания, проблемът остава неразрешен и потребителят закупува нов билет директно от авиокомпанията за 176€. Организацията на потребителите настоява да бъде изплатена разликата между първоначалната цена и цената на новия билет, поради липсата на обслужване от уебсайта. Потребителят получава обезщетението след седмица.
Очаквайте в следващия брой: На каква информация имате право като потребители.
Фалшивите стоки настъпват на пазара
Последните данни на Европейската комисия показват, че броят на задържаните пратки с фалшиви стоки за внос в ЕС се е увеличил през 2018 г. поради множеството малки куриерски и пощенски колети.
Факти в подкрепа
- Броят на задържаните пратки е скочил от 57 433 през 2017 г. на 69 354 през 2018 г.
- През 2018 г. са задържани почти 27 милиона артикула на стойност на черния пазар от близо 740 милиона евро, които са нарушили правата върху интелектуалната собственост.
Първи по брой „арестувани“ стоки са цигарите, които възлизат на 15% от общото количество задържани артикули. След тях се нареждат играчките (14%), опаковъчните материали (9%), етикетите и стикерите (9%), облеклото (8%). Продуктите за ежедневно лично ползване в дома, като стоките за грижа за тялото, лекарствата, играчките и електроуредите за бита, възлизат на почти 37% от общия брой задържани изделия.
„Първенците“
Китай продължава да бъде източник номер едно на стоки, нарушаващи правата върху интелектуалната собственост. От Северна Македония са изнесени най-много фалшиви алкохолни напитки. Турция е главният източник на други напитки, парфюми и козметика.
Фалшиви копия на оригинално компютърно оборудване се разпространяват най-вече от Индия, на цигари — от Камбоджа, а на опаковъчни материали — от Босна и Херцеговина.
Митниците на ЕС са засекли голям брой фалшифицирани часовници, мобилни телефони и аксесоари, мастилени касети и тонери, компактдискове и DVD дискове, етикети и стикери.
В сезона на разпродажбите
Есента дойде и търговците масово се освобождават от изостаналите летни стоки. Витрините на магазините примамват с голямо намаление на цените, но както показват проверки от предишни сезонни кампании и сигнали на активни потребители, правата им се нарушават често.
Правилата
Има нормативни изисквания за съдържанието и обхвата на съобщението за намаление на цените. То трябва задължително да посочва стоките и услугите или групата стоки и услуги, за които е валидно, условията, при които се извършва, и срока, през който стоките и услугите се продават с намалени цени. Освен това стоките, които са предмет на разпродажба, трябва да бъдат отделени от другите стоки, ако не всички стоки в обекта са предмет на разпродажба. Намалението трябва задължително да е изписано върху етикета на всяка стока и може да стане по един от трите начина: графично - с поставяне на новата цена до старата зачертана цена; словесно - с изписване на думите “нова цена” и “стара цена”, последвани от изписване на съответните суми, или цифрово в проценти - чрез изписване на процент на намалението и поставяне на новата цена до старата, която е зачертана. За да бъде намалението действително, нехранителните стоки, предмет на разпродажба, трябва да са продавани в магазина със старата цена повече от един месец преди да бъдат предложени с новата цена. Ако на витрината е изписано намаление, например с 50%, то важи за всички стоки в магазина. Търговецът е длъжен да обяви стоките и услугите или групата стоки и услуги, за които е валидно намалението. На витрината на магазина следва да е посочен и срокът, през който стоките и услугите се продават с намалени цени, за да може потребителят да планира своята покупка.
Член 68д, ал. 1 и 2, т. 4 от Закона за защита на потребителите определя нарушенията по време на сезонните разпродажби като заблуждаваща търговска практика, която съдържа невярна информация и въвежда в заблуждение потребителя, включително за цената или за начина на нейното изчисляване или за съществуващо специфично предимство по отношение на нея. Тази нелоялна търговска практика е забранена от ЗЗП и неспазването й води до административни санкции за некоректните търговци в размер до 3 хил. лв.
Нашите съвети
Намаленията често са фиктивни, затова преди да купите, разгледайте внимателно етикета – старата, новата цена и процента на намалението. Обърнете внимание на касата коя цена ще ви регистрират в касовия бон, защото потребители се оплакват, че някои търговци „пропускат“ при заплащане намалението. Проверете и обърнете специално внимание за кои групи стоки или артикули точно важи конкретното намаление - дали е за 2 на брой, в комбинация с артикул на редовна цена или друго. Следете и крайния срок на разпродажбата, защото може да бъдете неприятно изненадани на касата. Практичен подход е да сравните с цените на подобни артикули и в съседни магазини, защото често търговци увеличават цените преди сезонната разпродажба и на практика ви продават стоките по старите цени с фиктивно намаление. А ако се сблъскате с нередности на пазара по време на разпродажбите, можете да подадете сигнал в Комисията за защита на потребителите.
Пазарът в цифри
- Инфлацията от началото на годината до края на август е 2.1%, а в сравнение с август 2018 г. животът е поскъпнал с 2.9%, сочат данните на НСИ.
- Спрямо юли през август инфлацията е 0.1%, като най-сериозно е поскъпването в ресторанти и хотели (увеличение с 0.6%), а най-голямо е поевтиняването на облекло и обувки (-3.3%).
- Сред хранителните продукти скачат най-много цените на зелето (+6.6%), а спадът е най-голям при картофите (-6.9%).
- През хармонизирания индекс на потребителските цени инфлацията от началото на годината е 3%, а годишната инфлация за август 2019 г. спрямо август 2018 г. е 2.5%.
- Индексът на цените за малката кошница за август 2019 г. спрямо юли 2019 г. е 100.0%, тоест промяна няма, а от началото на годината (август 2019 г. спрямо декември 2018 г.) е 102.0%, или се отчита поскъпване с 2%.
Календар на потребителя
До 28 септември в София, на ул. „Бисер“ 2, зала Лозенец продължава практическото обучение за непрофесионалисти: „Всичко, което трябва да знам за последните промени във Facebook“.
На 30 септември изтича срокът за подаване на коригиращи декларации - гражданите и фирмите имат възможност еднократно да коригират данните, посочени в годишната декларация за облагане на доходите. Това става с подаването на еднократна коригираща декларация за промени, свързани с декларираните данъци от предходната година. Информация за попълване и подаване на данъчни и осигурителни декларации може да се получи в сайта на НАП - www.nap.bg или на телефон 0700 18 700.
От 11 до 20 октомври ще се проведе Автомобилен салон София, организиран от Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България.
|