Вие и вашите права
Продължаваме да ви запознаваме с основни ваши права на пазара и начините за тяхната защита, представени от сайта на кампанията на ЕК „Имаш право“ https://europa.eu/youreuright/home. Днес темата ни е „болна“ за много български потребители – договорите със скрити условия. Те могат да ограничат отговорността на търговеца и да му позволят да анулира договора, без да предоставят на потребителя същото право или да изискват завишена компенсация от негова страна.
Неравноправни договорни условия
Когато купувате продукт или услуга от професионален търговец, вие сключвате договор, независимо дали става дума за членство в спортен клуб, онлайн поръчка на автомобилни гуми, получаване на ипотека за дома ви или седмично пазаруване в супермаркета. Съгласно правото на ЕС стандартните договорни условия, използвани от търговците, трябва да са справедливи. Това изискване не се променя, независимо дали те са наречени „ред и условия" или са част от подробен договор, който трябва да подпишете. Договорът не трябва да създава дисбаланс между вашите права и задължения като потребител и правата и задълженията на продавачите и доставчиците. Договорните условия трябва да са написани на прост и разбираем език. Всички неясноти ще бъдат тълкувани във ваша полза. Освен общите изисквания за добросъвестност и баланс, правилата на ЕС включват и списък с конкретни договорни условия, които могат да бъдат счетени за неравноправни. Ако определени условия на договора са неравноправни, те не са задължителни за вас и търговецът не може да се позовава на тях.
Ако договорът ви съдържа неравноправни условия
Договорни условия, които са неравноправни съгласно правото на ЕС, нямат законова или задължаваща сила за потребителите. При условие че неравноправното условие не е съществен елемент на договора, останалата част от договора (но не и неравноправното условие) ще продължи да бъде в сила. Това например означава, че не трябва да се отказвате от членството си във фитнес клуб само защото една клауза от договора е неравноправна. Държавите от ЕС трябва да гарантират, че потребителите знаят как да упражняват тези права в рамките на националното право. Също така трябва да има процедури, чрез които да се предотврати използването на неравноправни условия от предприятията. Националните органи са отговорни за прилагането на правилата на ЕС за защита на потребителите. Ако смятате, че някой търговец често нарушава тези правила, включително на международно равнище, трябва да съобщите за това на съответния орган. Ако смятате, че дадено договорно условие е неравноправно, можете да поискате съвет от:
- национални асоциации на потребителите — за съвет по проблеми в страната, в която живеете
- мрежата на европейските потребителски центрове (ECC-Net) — за помощ при трансгранични спорове
Пример
Словенски потребител закупува употребяван автомобил от търговец и след 2 месеца забелязва проблеми в системата. Също така, разбира, че километражният брояч на колата е бил манипулиран. Той се оплаква на дилъра и иска да върне колата срещу възстановяване на заплатената сума. Търговецът отказва, заявявайки, че в договора за покупко-продажба е посочено, че купувачът има възможност да тества превозното средство и че превозното средство се продава в състоянието, в което е, така че купувачът не може да претендира при евентуални дефекти, които могат да възникнат. След консултиране с местната организация на потребителите потребителят информира търговеца, че е незаконно да се изключва отговорността за скрити дефекти чрез договорна клауза. Дилърът в крайна сметка се съгласява да намали покупната цена пропорционално на дефектите.
С вашите въпроси – злоупотреба с личните данни
Темата за изтеклите лични данни на 5 млн. български граждани от регистрите на НАП предизвикаха сериозни опасения, че с тези данни може да се злоупотреби. В публичното пространство мненията бяха единодушни, че с изтичането на тези данни не съществува риск от възникване на злоупотреба с тях. Казано на достъпен език това означава, че няма опасност трета недобросъвестна страна, разполагайки с тях, да поеме задължения от ваше име било то чрез придобиване на недвижим имот или взимане на заем от кредитираща институция (банка, лизинг, небанкова финансова институция). Опровержението на риска от злоупотреби, което направиха от НАП беше, че неправомерно разпространените данни са „частични“, като на близо 200 човека ще се наложи да сменят личните си карти, тъй като при тях са разпространени номер на лична карта, дата на издаване и валидност, трите имена, ЕГН и адрес.
И все пак много потребители се притесняват от злоупотребата с личните им данни. Особено след като са известни злоупотреби чрез неправомерно изтегляне на бърз кредит.
Защитата
Това стана повод да ви предоставим съветите на финансовия портал „Моите пари“ за начините да проверите дали някой е изтеглил кредит вместо вас. Вие имате право да направите справка в Централен кредитен регистър на БНБ. Справката може да бъде направена и по електронен път, но е нужно да притежавате квалифицирано удостоверение за електронен подпис, съдържащ ЕГН на физическото лице. Другият начин, по който може да бъде направена справка е на място в БНБ, подавайки заявление по образец. Справката е безплатна и се получава в 14-дневен срок. Заявлението може да бъде подадено и по пощата, като има изискване подписът на заявителя да бъде нотариално заверен.
Ако и вие сте станали обект на злоупотреба или имате притеснения за неправомерното използване на личните ви данни, пишете ни.
Правата на потребителя като пациент
Нееднократно потребители са се оплаквали, че не са наясно какво точно получават в здравното заведение, а „Информираното съгласие“ определят като формално. Световната здравна организация (СЗО) дефинира участието на пациента в здравната система като „овластяване”: процес, чрез който пациентът придобива по-голям контрол върху решенията и действията, засягащи неговото здраве. Това включва възможността пациентите да изразяват нуждите си, да обясняват притесненията си и да участват във вземането на решения за подобряване на здравето си. Овластяването на пациента включва четири компонента: 1) разбиране от страна на пациента за неговата роля; 2) придобиване на достатъчно знания, които да му дадат възможност да общува с доставчика на здравни услуги; 3) специфични умения от страна на пациента да се грижи за здравето си и 4) наличие на подкрепяща среда. Когато всички тези елементи присъстват, можем да твърдим, че пациентът е в благоприятна позиция да взема адекватни решения за здравето си и да участва в своето лечение.
Предимствата
Анализ на Института за пазарна икономика разкрива ползите от включването на пациента в лечебния процес при различните системи на здравеопазване:
- Подобряване на здравните резултати – пациентите са по-склонни да следват препоръките на лекарите по отношение на своето лечение;
- Избягване на излишното търсене и предлагане на здравни услуги, което увеличава ефективността и ефикасността на системата;
- Подобряване на връзката лекар – пациент, например чрез повишаване на времето, което лекарят отделя на пациента за информиране, изграждане на добра комуникация между двете страни и повишаване на доверието между тях;
- Подобряване на контрола върху предоставените услуги.
Системи, които са доминирани от държавни структури – като осигуряването в България, или в предоставянето на здравни услуги във Великобритания, не поставят пациента в центъра. В тях липсва стимул за повишаване на неговото участие, тъй като той е просто потребител, но не и активно вземащ решения. Конкуренцията повишава възможността за овластяване на пациента, като го поставя в ситуация, в която активно да търси информация както за осигурителите и техните услуги, така и за качеството на здравните услуги, които му се предоставят. Друга важна характеристика на здравен модел с конкуренция е възможността осигурителят да осъществява реален контрол върху количеството и качеството на предоставените на пациента здравни услуги, като по този начин защитава правата и подобрява благосъстоянието му.
Добрата практика
Често липсва система, която да оцени обективно качеството на услугата, която един доставчик или един осигурител предоставя. В Холандия например има рейтинг на здравноосигурителните дружества, който да подпомогне избора на пациента къде да се осигурява. Пак там съществува и рейтинг на лекарите, който му помага да избере къде да се лекува. Остава да разберем предложеният нов модел на здравно осигуряване у нас какви права ще даде на потребителите и дали ще се присъедини към добрите практики.
Пазарът в цифри
- През второто тримесечие на 2019 г. БВП нараства с 3.3% спрямо същото тримесечие на предходната година и с 0.6% спрямо първото тримесечие на 2019 г., сочат данните на Националния статистически институт.
- Според наличните досега данни БВП в номинално изражение достига 28.099 млрд. лв. Реализираната добавена стойност през второто тримесечие на 2019 г. е 24.241 млрд. лв.
- Делът на крайното потребление в БВП е 76.3%, а на инвестициите - 20.2%.
- Външнотърговското салдо е положително. Спрямо година по-рано износът на стоки и услуги се увеличава с 3.3%, а вносът намалява с 5.5%.
|