Европейска алтернатива за по-добри пенсии
В миналия брой започнахме да ви запознаваме с особеностите на новия продукт за лично пенсионно осигуряване - Паневропейски пенсионен продукт (PEPP), коментирани от д-р Любомир Христов - пpeдceдaтeл нa Упpaвитeлния cъвeт нa Инcтитyтa нa диплoмиpaнитe финaнcoви ĸoнcyлтaнти.
По какво се различава новият продукт от доброволните пенсионни фондове у нас?
Първо. Българските пенсионни фондове не са съобразени с инвестиционния профил и характеристиката на отделния човек – предлагат едно и също – и на 60-годишния баща, и на 30-годишната му дъщеря. РЕРР ще предлага 6 различни портфейли с различни рискови характеристики и очаквана доходност. Това е голяма разлика – възможност за избор на инвестиция според очакваната доходност и риска.
Второ. В момента доброволните фондове у нас основно предлагат разсрочена пенсия за определен брой години. Докато начините за изплащане на пенсията в РЕРР са четири: Първо, парите да се получат наведнъж при пенсиониране. Второ, да се получават разсрочено според очакваната продължителност на живота. Трето, пожизнен анюитет, при който пенсионното дружество ви плаща по една месечна пенсия до края на живота ви. Четвърто, комбинирана форма. Особеност на РЕРР е възможността човек да си избере начина на плащане още когато сключва пенсионния договор и да го промени преди пенсионирането си.
Трето. В нашите пенсионни фондове са плащат такси над пазарните им равнища, а доходността от спестяванията е под пазарната. Таксите при РЕРР не са фиксирани и нямат таван. Надеждата е, че всяко пенсионно дружество може да предлага продукт на целия европейски пазар с общо 500 милиона потребители, че таксите ще бъдат по-ниски, а продуктите – по-конкурентоспособни именно заради мащаба на пазара. По данни на ЕК в целия ЕС сега има 67 млн. души, които се осигуряват с подобни лични пенсионни продукти от общо 243 млн. европейци на възраст между 25 и 59 години. Когато има един продукт, който е сравнително прост и ясен, и се предлага на пазар от 500 млн. души, доставчиците му могат да печелят добре и от по-ниска норма на печалбата.
Четвърто. В Регламента на ЕП специално са описани изискванията за това какъв съвет трябва да получи всеки клиент за най-подходящите за него условия и особено за най-изгодния лично за него начин на изплащане на пенсията, каквато информация у нас не може да се получи. За да дават съвети, осигурителните посредници трябва да имат нужната квалификация.
Пето. С новия продукт се регламентира конкуренцията между предлагащите го на пазара, докато при нас такава конкуренция няма. Него ще могат да го предлагат всички лицензирани и надзиравани институции, които имат компетентност да управляват активи: банки, застрахователи, инвестиционни посредници, управляващи дружества – това е една огромна индустрия, която и в момента управлява трилиони евро.
Шесто. РЕРР дава възможност парите да ви следват в целия ЕС. Отчита се, че има около 11 млн. души в момента, които са граждани на една страна, но живеят и работят в друга страна. Има и около 1 млн. души, които ежедневно прекосяват границите, за да работят в съседна държава. РЕРР човек може да го носи със себе си, да внася средства по него от всяка държава, да сменя доставчика му на пет години.
В следващия брой очаквайте: „За“ и „Против“ данъчните облекчения при РЕРР.
А ако имате въпроси за личната ви пенсия, пенсионните фондове в България и новия пенсионен продукт, д-р Христов ще ви отговори чрез нас. Пишете ни!
Енергийният съюз: една осъществена визия
Продължаваме темата за новия Енергиен съюз на ЕС.
Комисията „Юнкер“ въведе напълно нова нормативна уредба на Енергийния съюз. С нея ЕС ще продължи да е лидер в областта на климата, тъй като амбициите му за 2030 г. са по-големи — както по отношение на дела на енергията от възобновяеми източници и на енергийната ефективност, така и при емисиите от леките автомобили, микробусите и камионите.
Постигането на ползите
от климатичната и енергийна рамка за 2030 г. ще изисква приблизително 180 милиарда евро допълнителни годишни инвестиции между 2020 и 2030 г. Достигането на неутралност по отношение на климата ще изисква допълнителни инвестиции в диапазона 142-199 милиарда евро годишно между 2030 и 2050 г. По отношение на публичните ресурси, с плана на Юнкер 70 милиарда евро бяха инвестирани в енергийния сектор. Наред с другото, той е допринесъл за достъп до възобновяема енергия за 7,4 милиона домакинства в ЕС. Освен това за следващите години бюджетните разходи на ЕС за областта на климата ще се увеличат от 20% на 25%. И накрая, средствата от Фонда за модернизация на ЕС ще бъдат разпределени за 10 държави за подпомагане на декарбонизацията и модернизацията на енергийните системи.
За устойчиви инвестиции
Ако са необходими допълнителни публични ресурси, по-голямата част от тях ще трябва да дойдат от частни източници. Благодарение на реформата в ЕС по-високите цени на пазара на въглеродни емисии следва да помогнат за защитата на инвестициите във възобновяеми източници и други технологии, насочени към намаляване на емисиите на CO2. За да се стимулират устойчивите инвестиции, ЕК предложи серия от мерки за създаване на единна система за класификация на екологично устойчивата икономическа дейност. Това ще даде на инвеститорите по-добра информация за въглеродния отпечатък на техните инвестиции. Независимо от това, инвестирането в устойчиви продукти ще бъде неефективно, освен ако не бъде прекратено използването на изкопаеми горива, които се оценяват на 55 милиарда евро през 2016 г. В рамките на Г-20 ЕС призна необходимостта да се сложи край на тези неустойчиви инвестиции.
Защитата на данните: една година по-късно
На 25 май 2019 г. Общият регламент относно защитата на данните отбеляза първата си година на прилагане в ЕС. По този случай представители на Европейската комисия направиха следните изводи и обобщения:
„На 25 май отбелязахме годишнината на новите европейски правила за защита на данните — Общият регламент относно защитата на данните, добил широка известност и като GDPR. Тези основополагащи правила не само подготвиха Европа за цифровата ера, но също така станаха ориентир в световен мащаб. Основната цел на правилата бе да се предоставят възможности за действие на хората и да им се помогне да придобият по-голям контрол върху личните си данни. Това вече става факт, като хората започват да упражняват своите нови права и над две трети от европейците са чували за регламента. Освен това, предприятията вече се възползват от прилагането само на един набор от правила в целия ЕС. Те въведоха ред в начина, по който управляват данните, което доведе до по-голяма сигурност на данните и основани на доверие отношения с техните клиенти.
Пазарът в цифри