Нови разширени права за потребителите
Европейският парламент и Съветът постигнаха споразумение за по-добро прилагане на законодателството за защита на потребителите. Основните подобрения ще бъдат повече прозрачност за потребителите, когато купуват онлайн, ефективни санкции и ясни правила за справяне с проблема с разликите в качеството на продуктите, т.нар. „двоен стандарт“.
- Ефективни санкции за нарушения на законодателството на ЕС: националните органи за защита на потребителите ще могат да налагат ефективни, пропорционални и възпиращи санкции по координиран начин. За широко разпространени нарушения, които засягат потребителите в няколко държави, и които подлежат на координираното прилагане на законодателството, максималната глоба във всяка държава членка може да бъде до 4% от годишния оборот на търговеца.
- Премахване на разликите в качеството на потребителските стоки: предлагането на пазара на продукт с претенцията, че е еднакъв със същия продукт в други държави, когато в действителност тези стоки неоснователно и значително се различават по състав или характеристики, ще представлява заблуждаваща практика.
- Засилване на правата на потребителите онлайн: когато пазаруват онлайн, потребителите ще трябва да бъдат ясно информирани за това дали купуват стоки или услуги от търговец или от частно лице, така че да знаят с каква защита ще се ползват в случай на нередност. Когато търсят онлайн, потребителите ще бъдат ясно осведомени, когато даден резултат от търсенето е платен от търговец. Те също така ще бъдат информирани за основните параметри, които определят класирането на резултатите от търсенето.
Защита на правата в интернет
Европейският парламент одобри Директива за авторското право в цифровия единен пазар. Тя има за цел да гарантира, че интернет ще остане пространство за свободно изразяване, а правата и задълженията в закона за авторското право ще се отнасят също и за него. Ето някои правила:
- Интернет платформите са отговорни за качваното съдържание от потребители.
- Някои от качените материали, напр. "memes" или "GIFs", са изключени от директивата.
- Връзките към новинарски статии, придружени от „отделни думи или много кратки извлечения“, могат да бъдат споделяни свободно.
- Журналистите ще получават дял от всяко възнаграждение, свързано с авторското право, което получават от новинарските издателства.
- Стартъп платформите ще се възползват от по-леки задължения.
Ще засегне ли директивата обикновените потребители?
Тя не е насочена към обикновения ползвател. За сметка на това, ще окаже въздействие върху големите онлайн платформи и новинарските сайтове YouTube на Google, Google News или Facebook, на които ще бъде наложено задължение за адекватно възнаграждение на творците и журналистите, от чийто труд те извличат печалба. Всяка платформа ще бъде допълнително стимулирана да сключва споразумения, тъй като, при липса на такива, тя ще бъде пряко отговорна, ако уеб хоства дадено произведение без платена лицензионна такса.
Ще засегне ли директивата интернет свободата или ще доведе до интернет цензура?
Свободата в интернет, както и в реалния свят, ще продължи да съществува, при положение, че упражняването й не ограничава правата на другите или не е незаконно. Това означава, че даден потребител ще може да продължи да качва съдържание в интернет платформите и че те ще продължат да хостват такова съдържание, при условие че зачитат правото на създателите да получават справедливо възнаграждение. Понастоящем онлайн платформите плащат на създателите на доброволен принцип и в много ограничена степен, тъй като не носят отговорност за съдържанието, което хостват, и следователно имат много малки или никакви стимули да сключват споразумения с носителите на права. Директивата няма да бъде източник на цензура.
Европейският съд взе страната на потребителите
Съдът на Европейския съюз се произнесе в полза на потребител, на когото отказали да приемат обратно матрак за близо 1095 евро, който си поръчал онлайн.
Казусът
Немски гражданин си поръчал матрак онлайн, върнал го преди да изтекат 14 дни, но отстранил защитното фолио на опаковката. Фирмата не приела обратно матрака, като се позовала на Директивата за правата на потребителите, която изключва правото на отказ, когато става дума за „запечатани стоки, които не могат да бъдат върнати поради съображения, свързани със защитата на здравето или по хигиенни причини и които са разпечатани след доставката им“. Делото стига до Федералния върховен съд на Германия, който сезира Съда в Люксембург.
Тежката дума на съда
С решение на съда се заявява, че ако потребителят махне защитното фолио на матрак, купен по интернет, това не е пречка да го върне: „Макар потенциално да е бил използван, такъв матрак не се явява само поради това окончателно негоден за нова употреба от трето лице или за ново пускане в продажба. В това отношение е достатъчно например да се припомни, че в хотелите един и същ матрак служи на поредица от клиенти, че съществува пазар на употребявани матраци и че е възможно основно почистване на използваните матраци. От друга страна, от гледна точка на правото на отказ матракът може да се приравни на дреха – категория стоки, за която Директивата изрично предвижда възможност да се връщат след пробването им“. Потребителят може да върне матрак, купен от интернет, дори ако е отстранил защитната му опаковка след доставката. Както и при дрехите, може да се приеме, че търговецът е в състояние да възстанови продажбената му годност чрез почистване или дезинфекция, без да наруши здравните или хигиенните изисквания.
Съдът обаче подчертава, че според директивата потребителят отговаря за всяко евентуално намаляване на стойността на стоката, причинено от боравене с нея, за да се установят естеството, характеристиките и доброто функциониране на стоката, без обаче да губи правото си на отказ.
„ДА“ на касовата бележка
От 1 април всички търговци, регистрирани по ДДС с изключение на тези, които използват софтуер за управление на продажбите, трябва да издават касови бележки с QR код. Нова версия на мобилното приложение на НАП позволява на потребителите да проверят дали дадената им касова бележка е истинска или фалшива. Проверката става със сканиране на QR кода, а мобилното приложение на НАП може да се изтегли през App Store за телефони с операционна система iOS или през Google Play - за Android устройства. Ако установите, че покупката не е отчетена при данъчните, можете веднага да сигнализирате на НАП. Юридическите лица без регистрация ще трябва да ги въведат до края на месец юни. А търговците, които използват софтуер за продажби - до края на септември.
Как става?
Проверката става на 2 фази – първо се сканира отпечатаният на бележката QR код, като приложението показва кодираните в него стойност на покупката, дата, час и номерата на касовата бележка и фискалната памет на касовия апарат. Потребителят може да сравни дали данните в хартиената бележка и мобилното приложение съвпадат или се различават. Ако данните съвпадат, потребителят може да направи справка чрез приложението дали конкретната касова бележка е получена в НАП. Ако всичко с бележката е наред, приложението показва в зелено, но ако има разлика в данните или бележката не е изпратена в приходната агенция, приложението дава възможност за подаване на сигнал по телефона. Ако изобщо не сте получили касова бележка, може да сигнализирате в НАП на телефона на Информационния център 070018 700 в работно време или на имейл [email protected] . От НАП започват проверки за спазването на правилата. Нарушителите са заплашени от запечатване на търговски обекти и глоби до 10 000 лева.
Пазарът в цифри
- През четвъртото тримесечие на 2018 г. брутният вътрешен продукт нараства с 3.2% спрямо същия период на предходната година, съобщи НСИ.
- Спрямо ІІІ-то тримесечие растежът е с 0.8%. Най-висок е бил растежът през І-то тримесечие - 3.6%, през ІІ-то той се забавя до 3.4%, а през ІІІ-то - до 3.1%.
- През 2017 г. годишният растеж е бил 3.6%.
Календар на потребителя
От 27 март действа Е-услугата „Справка за изплатени доходи (различни от трудови) на физически лица“. Тя е публикувана в Портала на НАП за електронни услуги - https://inetdec.nra.bg/ и е достъпна с ПИК или КЕП.
До 30 април се подават декларациите за облагане на доходите от 2018 г., като до тогава трябва да се плати и данъкът за довнасяне.
От 2021 г. ще се преустанови смяната на времето с един час през пролетта и есента.