Как да се отървем от нежеланите подаръци?
След голямото пазаруване по Коледа идва време и за "голямото връщане". Нежелани подаръци за стотици милиони са върнати от потребителите по целия свят в последните дни.
Някои търговци и в България вече предоставят възможност до седмица или дори до месец да получим парите си обратно, ако не сме доволни от покупката. Но внимавайте, защото търговецът може да има конкретни изисквания - например, всичко върнато да не е ползвано и да е с етикет. В България не е много прието да направиш подарък с касова бележка за покупката, обикновено цената се скрива, и това възпрепятства и българите да връщат подаръци.
Ако стоката е закупена по интернет трябва да знаем, че можем да я върнем в 14-дневен срок след доставката. Трябва да имаме предвид и че има продукти, които не могат да се връщат, дори и да са купени в интернет заради тяхното естество – например козметика или бельо.
Без хранителните инциденти преминаха Коледните и Новогодишни празници
Коледните и Новогодишните празници преминаха без сериозни хранителни инциденти. Инспекторите към Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) извършваха засилените проверки по време на всички празнични дни, за да могат да гарантират на потребителите безопасността на празничната трапеза. Инспекторите са направили над 2600 проверки в страната. По време на инспекциите, са установени и насочени за унищожаване общо над 700 килограма негодно за консумация месо. Най-честите нарушения, които инспекторите откриха са предлагане на храни с изтекъл срок на годност и без документи за произход, неправилно етикетиране, несъответствия по сградов фонд и оборудване, както и некоректни, или нередовно водени записи по системите за управление на безопасност на храните.
Енергийната бедност
В няколко поредни броя ви запознаваме с приетото в края на 2015 от Икономическият и социален съвет становище на тема „Мерки за преодоляване на енергийната бедност“.
Опитът на другите държави
Според ИСС, България може да извлече полезни уроци в разглежданата област от други страни, които обръщат внимание на проблемите на енергийната бедност и прилагат разнообразни мерки за справяне с нея. Най-голям опит в това отношение има Великобритания, където има установени традиции в изследванията и в политическите мерки срещу енергийната бедност. Ето някои примери:
- налице е дълготрайно установена академична традиция в областта със систематични изследвания;
- съществува официално приета дефиниция за енергийна бедност;
- съществува широк спектър от политически мерки, свързани или целенасочено ангажирани с енергийната бедност - парични помощи за различни уязвими групи (включително безусловно и автоматично за възрастни хора); осигурява се консултиране за социални тарифи; има гъвкави схеми за потребители със задължения по сметките; съществува гореща телефонна линия „топъл дом“; грантове за безплатна изолация на дома; инициатива “зелена сделка“, насочена към широк кръг домакинства; предлагат се ипотеки с нулеви лихви и др.;
- изградена е също така широка мрежа от правителствени и неправителствени организации, които работят в областта и имат възможност да въздействат върху вземаните решения.
Още за скандала с Фолксваген
От избухването на скандала със софтуер мамещ относно вредните емисии на автомобили на Фолксваген вниманието на европейските политици, регулаторните органи на страните членки и потребителските организации бе насочено към въпросите: „Как ще бъдат компенсирани вредите на потребителите?”, „Как ще бъдат отстранени дефектите в двигателите на автомобилите ?” и не на последно място „Каква ще бъде реакцията на автомобилната компания ?”.
В писмо до Европейската потребителска организация BEUC Фолксваген информираха, какво са предприели досега:
- във връзка с количеството, отделяни въглеродни емисии, от компанията ще променят характеристиките в информацията за колата, отразявайки повишения разход на гориво. Не е необходима поправка на автомобилите, тъй като отклонението от нормата е минимално.
- що се отнася до емисиите на азотен оксид, Фолксваген са приготвили „потребителски пакет” за всеки потребител. Поправката на автомобилите ще бъде безплатна в удобно за потребителя време.
- за да информира на потребителите, компанията е създала мини сайт (http://www.volkswagen.co.uk/owners/emissionsinfo) към официалната си интернет страница, който е достъпен в 47 държави и съдържа информация по най-често срещаните въпроси. Засега версия на български не е изградена, така че българите засегнати от проблема, ще трябва да използват само чуждите версии.
|
„Потребителската кошница“ по БНТ 2
Пазарни аномалии
Нашата редовна зрителка Кирилка Бикова от Варна е забелязала в репортажите ни от пазара, че цените често са в пъти по-ниски отколкото в морския град. Преди празниците варненци са пазарували направо по „луксозни“ цени. В седмицата преди Коледа Бургас е бил най-скъпият град – средно с 30-40% по-високи цени на едро. Олиото в Шумен, например, струва на едро лев и 90, а в Бургас - с 1 лев повече! Питката за Бъдни вечер е излязла „солена“ на бургазлии и благоевградчани, заради най-скъпото брашно там. И куриоз! Разликата в цената на едро за килограм краве сирене в Силистра и Бургас е почти 4 лева! Седмичните анализи на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата, които нашето предаване ползва, показват от години твърде големи регионални различия в цените. Има ли логика за тях при положение, че целият български пазар е една шепа място?
Отговорът - в "Потребителската кошница" на 9 януари от 13 ч.
Вижте още материали от предаването"Потребителската кошница" по БНТ. |
Интернет страницата на Активни потребители публикува уникални, експертни и независими изследвания, които ви пестят време и пари. Това е един от малкото сайтове БЕЗ РЕКЛАМИ, който се издържа само от своите читатели. Без вашата помощ няма да можем да осъществяваме тестове и проучвания на пазара.
Абонирайте се само за 15 лева за година и ще получите пълен достъп до нашите рейтинги на тестваните стоки и услуги.
Най-лесно може това може да направите ТУК.
Последвайте ни във Facebook и в Twitter. |