Измами с оферти на пазара на имоти
Асоциация „Активни потребители“ потърси коментар по повод на жалби на потребители от фалшиви оферти на имотния пазар.
Типичен пример е обявата: Агенция X рекламира апартамент под наем в центъра на София, на ул. „Алабин“, ет. 3/6, 58 м2, цена 250 евро. Истината е, че този апартамент се намира в кв. „Иван Вазов“, бул. „Витоша“ 150, бл. 70, ет. 4/7, 82 м2, цена 450 евро. Същият имот вече е отдаден под наем още преди няколко месеца.
Становище на Национално сдружение „Недвижими имоти“:
Констатирахме, че част от снимките, използвани в офертите за отдаване под наем, са използвани и в офертите за продажба на имоти. Допускаме, че е възможно един имот да бъде едновременно офериран за продажба и отдаване под наем, ако същите оферти са реални. Преобладават обявите, в които е посочено, че се предлагат само на частни лица. Не открихме фирмен сайт на фирмата, същата се рекламира чрез публичните имотни портали. В някои от офертите на фирмата изрично е посочено, че снимките са реални. Считаме за грубо нарушение на правата на потребителите и конкуренцията водената рекламна политика от фирмата, която е насочена към привличането на клиенти по нелоялен начин. Чрез своето поведение тя подвежда клиентите за своя имидж като много и бързооборотна компания, която разполага с голямо количество качествени оферти на ниска цена, които се отдават много бързо от тях под наем. Подведените клиенти се доверяват на агенцията да ги представлява пред други конкуренти на пазара, което може да доведе до последващи нередности в процеса на сключване на договорите за наем.
- Клиентите губят време и средства да разгледат нереални оферти и да бъдат водени на огледи на имоти, за които не са могли предварително да бъдат информирани изчерпателно и според утвърдените пазарни практики.
- Според наши наблюдения, агенциите за недвижими имоти, които предлагат оферти преобладаващо насочени само към директни клиенти, поддържат нелоялни пазарни практики, подобни на цитираните в сигнала.
Добри очаквания за България
Европейската комисия очаква стабилен икономически растеж в България от 3,8% през 2018 г. и 3,7% през 2019 г., стимулиран от вътрешното търсене. Увеличението на брутния вътрешен продукт (БВП) на България е 0,9% през първото тримесечие на 2018 г., запазвайки миналогодишния стабилен темп, когато икономиката нарасна с 3,6%.
Сегашният растеж е движен от силното частно потребление и по-високите инвестиции, посочва Европейската комисия в обявената си лятна междинна прогноза за икономиката и инфлацията в ЕС и еврозоната.
- Повишенията на заплати са дали тласък на частното потребление, а възобновеното използване на програмите за инвестиционно финансиране на ЕС са допринесли за растежа в държавното инвестиране.
- Икономическите настроения продължават да се подобряват и аналитични данни сочат очаквания за увеличение на поръчките, по-висока производителност и по-голямо търсене, което предполага, че икономиката ще продължи растежа си през следващите тримесечия.
- Положителното развитие на пазара на труда и планираното увеличение на заплатите в държавния сектор ще допринесе за продължително увеличение на частното потребление.
- Очаква се растежът на инвестициите също да е голям заради възобновеното усвояване на европейски фондове, но и благодарение на засилените инвестиции в частния сектор.
В сезона на отпуските – кола под наем
Ако доскоро автомобилът под наем се смяташе за скъпа и труднодостъпна услуга, днес може да се каже, че това е един от най-изгодните и удобни начини да обиколим някоя дестинация. Почти всички летища разполагат с гишета на различни компании за автомобили под наем, но един от най-удобните и изгодни начини да резервирате тази услуга си остава онлайн, където ще можете да сравните бързо и лесно стотици оферти и да получите различни отстъпки.
Какви са необходимите документи за наем на автомобил?
Най-важното условие при наем на кола онлайн, е наличието на кредитна карта на името на шофьора. Дори дебитна карта със статут на кредитна няма да ви свърши работа и само ще усложни почивката, тъй като компанията може да откаже да ви даде автомобила. С българската си шофьорска книжка, издадена минимум преди 1 година, можете да шофирате на територията на целия ЕС. Извън него е много вероятно да се изисква международна книжка. Съветваме ви преди да предприемете своето пътуване, задължително да проверите дали можете да шофирате с българска шофьорска книжка в съответната страна. За втори шофьор се заплаща допълнително, освен ако не е изрично упоменато в резервационния процес.
За какво да внимавате при наемане на автомобил?
- Какво включва цената за наем – отмяна, промени, застраховка Автокаско и др.;
- Какви са условията за анулиране – има ли безплатна такава и ако да, колко време преди датата на наемане;
- Каква е политиката за горивото – в повечето случаи автомобилът се взима и връща с пълен резервоар, но има и изключения;
- Каква е възрастта на шофьора – обикновено, ако той е под или над определена възраст, подлежи на допълнителни такси;
- Марка и модел кола – не е изключено да получите различен от резервирания автомобил. Това не трябва да ви изненадва – в повечето случаи компаниите изрично изписват, че е възможно да получите сходен автомобил, но той със сигурност ще отговаря на параметрите на резервирания;
- Какви са възможностите за допълнителни защити и застраховки.
Пазарът в цифри
- Според представително проучване на Nielsen във всички европейски държави, българите обичат да ходят в магазина – те посещават средно 11 пъти в месеца супермаркет и 7 пъти хипермаркет.
- Единствено поляците ни изпреварват по честота на посещение на търговски обекти.
- Времето за визита в магазините обаче се съкращава от 20 на 10 минути, отчита традиционното проучване, проведено сред градското население на възраст 18 - 65 години.
- 75% от българските потребители пазаруват основно веднъж седмично, след което приблизително половината отскачат допълнително до магазина всеки ден, а останалите го правят два-три пъти в седмицата.
- Българските потребители заявяват готовност да платят по-висока цена за храни от местни суровини и без нежелани съставки.
- Оформя се категория от нов вид потребители – само на органични храни.
- Нараства търсенето на продукти в по-малки опаковки, както и на продукти в промоция.