Лятото започна с добра новина за почиващите
На 1 юли в ЕС влязоха в сила нови правила при пътуване, които ще облекчат още това лято поне 120 млн. европейски потребители и ще намалят загубите им с около 430 млн. евро на година. Когато резервират пакетни туристически ваканции, те ще се възползват от по-големи права. Ще бъдат обхванати не само традиционните пакетни туристически ваканции, но и другите форми на комбинирано пътуване, включително персонализираните пакети, при които пътуващият избира различни елементи от един пункт за продажби онлайн или офлайн. Новите правила въвеждат закрила и за „свързаните пътнически услуги“, когато пътуващият закупува туристически услуги в една точка на продажба, но е приканен да резервира друга услуга на друг уебсайт.
Новите права на потребителите:
- По-ясна информация за пътниците;
- Връщане на пари и репатриране в случай на несъстоятелност;
- По-ясни правила относно отговорността;
- По-големи права за отменяне на пътуването;
- Настаняване в случай, че връщането не може да бъде осъществено;
- Съдействие на пътуващитечрез информация относно услугите в областта на здравеопазването и консулските услуги на изпаднали в затруднение пътници.
Ползите за предприятията:
- По-ясни правила и улесняване на трансграничните дейности;
- Модернизираните информационни изисквания вече не се основават изключително върху туристическите брошури;
- Намалява се регулаторната тежест.
Пазарът в цифри
- През май сме поставили рекорд по пътуване в чужбина - с 12% повече от 2017г.
- Най-съществено увеличение на пътуванията има към Италия, Белгия, Сърбия и Испания.
- Най-често пътуванията в чужбина са били с цел гостуване, обучение, посещение на културни и спортни прояви.
- През май България е посетена от 939 хил. чужди туристи - с 8% повече от 2017 г.
- Гражданите от ЕС, посетили нашата страна, са 63,7%.
- Увеличени са посещенията от Полша, Франция, Германия и др.
Независимост и квалификация на финансовите консултанти
Продължаваме да ви запознаваме с казуси и техните решения от кампанията на Европейската организация на потребителите BEUC „Цената на лошите съвети“ за подобряване на услугите по финансово консултиране.
Неадекватно законодателство
От финансовата криза през 2008 г. регулаторните усилия за подпомагане на потребителите в правилната посока доведоха до почти неприложими правила. Регулирането на финансовите консултации до голяма степен не изпълнява целта си. Правилата за това как финансовите съветници трябва да се държат спрямо потребителите са разпръснати и рискуват да станат неактуални в бързо променящия се пазар. Въпроси като независимост и квалификация на консултантите често са без определения или терминология на това, за което се отнасят.
Решения на проблема
Налага се да има общи определения и правила спрямо финансовите консултанти. Те трябва да се уверят, че финансовите продукти са подходящи за съответното лице, да има по-голяма прозрачност на цените, особено разходи и такси, за инвестиции, пенсии и други дългосрочни спестяващи продукти. Потребителите се нуждаят от независими консултанти, а не от съвети от търговци, така че съветът трябва да се предоставя само от квалифицирани и регулирани специалисти.
Нови права при пенсионното осигуряване
Над 3.5 млн. осигурени лица в България вече имат възможността сами и онлайн да сменят пенсионния си фонд. Пилотната услуга се предоставя от “ПОД-Бъдеще“ и високотехнологичната българска компания „Евротръст Технолоджис“ и е достъпна на сайта на дружеството.
Предимствата:
- Мобилното приложение на „Евротръст“ позволява генерираното заявление и договор да се подписват и изпращат към пенсионното дружество изцяло онлайн.
- Процедурата отнема само няколко минути.
- Чрез регистрация в мобилното приложение се генерира електронен подпис, който веднага може да се използва и в платформата на дружеството.
- За сравнение - досега смяната на пенсионен фонд винаги се е осъществявала чрез подписване на хартиено заявление в три екземпляра, като подписът задължително се полага в присъствието на нотариус.
Световните тенденции на пенсионното осигуряване вървят в една посока - удобство и прозрачност за клиента. Той да може да се обслужи сам, в удобно за него време и по модерен начин. Дигитализацията на пенсионното осигуряване в България дава възможност гражданите да комуникират с пенсионната си компания, да правят сами справките си и в бъдеще да получат голямо многообразие от услуги.
Едно наум за кредитите
От 1 юли банките в страната започнаха да променят едностранно договорите по сключените потребителски и жилищни заеми в левове, заради новия начин, по който се определят лихвите.
Запомнете!
- Банките, които досега са използвали СОФИБОР, ще го заменят с друг индекс, но без да се повишават лихвите по вече сключените договори.
- Няма да се налага и преподписване на сключените преди 1 юли договори за заеми от граждани и фирми, нито подписване на допълнителни анекси.
- За новите условия клиентите ще бъдат осведомени писмено от обслужващите ги банки.
И още една промяна в закона влезе в сила на 1 юли и то с положителен знак за потребителя. Ако той реши предсрочно да погаси или рефинансира задълженията си по договора за кредит поради промяна в размера на лихвата, той не дължи допълнителна такса или обезщетение.
Календар на потребителя
В срок до 30 дни се очакват мнения за Проекта на ПМС за допълнение на Наредба за изискванията за етикетиране и предоставяне на стандартна информация за продукти по отношение на консумацията на енергия и други ресурси.
До края на юли Националният природонаучен музей организира летен лагер „Лято в музея с Био игри“ с експедиции, ролеви, двигателни игри и творчески задачи за деца от 6 до 11 г.
От 1 август ще има по-евтин мобилен интернет в роуминг за страните от Западните Балкани. Проверете условията при своя мобилен оператор.