Да опазим децата от маркетинга на нездравословните храни
По повод на Международния ден на детето Асоциация „Активни потребители“ отново потърси отговори на „болните“ въпроси: как да опазим децата от затлъстяване и каква е ролята на рекламата на нездравословните храни за този съвременен бич.
По последни данни в света има над 224 млн. деца с наднормено тегло, а България е на пето място по детско затлъстяване в ЕС, като над 200 000 деца в училищна възраст имат този проблем. Изследване на Световната здравна организация (СЗО) на станалата вече епидемия показва директна връзка с рекламата на нездравословни храни и напитки. Ползването на анимационни герои, с цел да се привлече вниманието на децата е несправедливо, тъй като те, както и родителите им, нямат осъзната защита срещу психологическите похвати, използвани в рекламата.
За да опазим здравето на децата, регулацията на рекламното таргетиране на деца следва да включи:
• Прилагане на централизирани регулации, вместо саморегулация, като доброволните инициативи, които са доказано неефективни.
• Етикетиране на база хранителни профили, разработени от СЗО, като измерител за здравословност на рекламираните храни за деца.
• Забраняване на рекламата на нездравословни храни в пиковите часове, когато се излъчват детски предавания.
Какво трябва да се направи и какво прави по въпроса Асоциация „Активни потребители“ ще научите на сайта: http://aktivnipotrebiteli.bg
Вашите права и личните данни
В няколко поредни броя на бюлетина ви запознаваме с новия Регламент за защита на личните данни на ЕС, известен още като GDPR.
Какви са правата ви, свързани с този регламент?
• Имате право да бъдете информирани, по ясен и лесен за разбиране начин, за това как се използват личните ви данни. От съответния оператор трябва да разберете кои данни се използват, от кого и за какви цели.
• Вие имате право на достъп до данните, които организациите притежават за вас и да получите копие от тях.
• Можете да коригирате данните си, ако са неточни.
• Вие имате право да накарате организациите да изтрият данните ви, като преустановят използването им временно или завинаги.
• Ако желаете, можете да получите данните си в някой често използван формат, така че да ги използвате някъде другаде.
• Имате право да ви информират, ако вашите данни са загубени или откраднати.
Топлофикация vs потребители
Потребителите на централно отопление отново „скочиха“, заради високите сметки за парно и топла вода през пролетта. Разбира се, вина има и енергийният монополист, който държи „и сиренето, и ножа“. Но в мартенските сметки има и друг компонент – повечето потребители получават месечни фактури, базирани на прогнозно потребление, формирано от сметките през миналия сезон. Едва 6% от битовите клиенти в София са заявили реален месечен отчет и получават фактури за реално потребената от тях топлинна енергия. Затова проверките на КЕВР на постъпилите от потребители жалби по този конкретен повод не са констатирали грешки в прилагането на Методиката за дялово разпределение на топлинната енергия.
Статистиката
- През изминалия отоплителен сезон най-много жалби - 49.6% от общия брой, са получени срещу "Топлофикация -София".
- В КЕВР са подадени 27 жалби срещу "Топлофикация Перник".
- По 10 жалби има срещу "Топлофикация Русе" и "ЕВН България Топлофикация".
- Оплаквания няма единствено срещу дружествата във Враца, Разград, "Брикел" и АЕЦ "Козлодуй".
Преди новия отоплителен сезон
21 общини в страната ще могат да кандидатстват за разпределение на 111 млн. лв. от Оперативна програма „Околна среда“. Проектът „Мерки за подобряване на атмосферния въздух“ от приоритетна ос 5 се отваря до началото на лятото. Финансирането за домакинствата ще е 100% и разходите за подмяната ще са изцяло за сметка на ОП. Бенефициент по процедурата ще е съответната община и тя ще определи домакинствата с необходимост за преминаване към екологичен начин на отопление. Пари ще се дават за подмяна на отоплителни уреди, присъединяване към мрежата на топлофикация или газифициране, където има възможност. Новите отоплителни тела ще трябва да отговарят на изискванията за еко дизайн и енергийна ефективност.
Пазарът в цифри
- Близо половината българи нямат спестен нито лев, а едва трима от 10 могат да посрещнат изненадващ разход от 1000 лева.
- 42% от българите теглят кредит повече от веднъж годишно, което е над средното за Европа.
- 34,2% от българите изостават с плащанията по ипотеки, наеми, сметки за комунални услуги и други задължения.
- Близо 90% от потребителите предпочитат да купуват храни българско производство.
Календар на потребителя
На 9 и 10 юни в Международния панаир в Пловдив ще се проведе Национален БМВ събор, на който ще се представят нови модели автомобили, мотоциклети и велосипеди, ще има ревю на ретро коли, презентации на лайфстайл продукти.
На 16 и 17 юни в Интер Експо Център в София ще се състои единственото по рода си у нас тунинг шоу. Ще видите повече от 200 автомобила и мотоциклети, разпределени в категориите: цялостен тунинг, състезателни, суперкар, офроуд и аудио.
От 1 юли лихвите по много от банковите кредити в лева ще се изчисляват по нов начин. Проверете за подробности и за правата ви във вашата банка.