Нов търговски механизъм за потребителите
През април Европейската комисия представи пакет от законодателни инициативи, които ще ви представим в няколко последователни броя. Ето и предложенията:
Индивидуално обезщетение от нелоялни търговски практики
Понастоящем, ако даден търговец прилага нелоялна търговска практика, потребителят може да се оплаче на контролен орган и след няколко месеца, практиката да бъде забранена, а търговецът - глобен. А как потребителят бива компенсиран за претърпените вреди? В най-добрия случай, ако той е достатъчно мотивиран, упорит и разполага с ресурси, може да заведе индивидуален съдебен иск за вреди, базирано на произнасянето на контролния орган и да се надява на решение в близките години. Скоро това ще остане в миналото.
Новият търговски механизъм за потребителите ще осигури нови процесуални възможности на потребителите за индивидуални средства за защита (напр. финансова компенсация), когато са засегнати от нелоялни търговски практики.
Защита срещу агресивни практики на предлагане и продажба извън търговския обект
Агресивните и подвеждащи търговски практики са незаконни в европейското право и в случаите на непоискани посещения от търговец в дома на потребителя или екскурзии с търговска цел. Въпреки че подобни практики са рядкост, в някои държави членки (в т.ч. и България) зачестиха организираните практиките, насочени специално към по-уязвимите потребители (напр. възрастните хора). В този случай, потребителите имат право да се откажат от договора в рамките на 14 дни, но често това се осъществява много трудно.
Новият търговски механизъм за потребителите предвижда страните членки да могат да приемат допълнителни мерки, свързани с непоискани посещения от търговец в дома на потребителя или екскурзии с търговска цел. Тези допълнителни мерки трябва да са обосновани със съображения за зачитане на личния живот и обществения ред.
Светофарните етикети на храните все по-близо
До края на 2018 година по магазините може да се появят първите храни с цветни обозначения на хранителните стойности.
Инициативата на пет от най-големите производители на храни в света (Mondelēz International, Nestlé, PepsiCo, The Coca-Cola Company and Unilever) за въвеждане на светофарно кодиране на етикетите (в червено, жълто и зелено), за която сме ви информирали в предишни броеве на бюлетина напредва. На 3 май компаниите обявиха, че възнамеряват до края на годината да пуснат експериментално продукти с цветни етикети в няколко държави в ЕС. Засега не е ясно, дали България ще бъде включена в тази група, но се надяваме скоро това да стане ясно.
Потребителските организации в Европа подкрепят инициативата, но ще припомним, че трябва да се съблюдават няколко важни условия:
- цветните данни за хранителна информация да са на лицевия етикет, а не на гърба;
- методиката, по която се изчислява начина на оцветяване, да е разработена независимо и публично достъпна
- информацията да се представя за 100гр., а не за порция
Знаете ли, че...
По данни на Евростат за 2017 г. - България е на трето място в Европейския съюз по ръст на отделяните вредни емисии. По техните данни с по-лоши резултати от нас са само Малта и Естония като ръстът на Малта е най-голям с 12%, а в България е 8,3% . Най-голямото понижение на отделяните въглеродни емисии регистрира Финландия (спад с близо 6% на годишна база). Въпреки челното си място обаче, вредните емисии на въглероден диоксид, отделяни при енергийното производство у нас представляват едва 1,5% от общия размер в целия Европейски съюз.
6 полезни съвета за хладилниците
- Не поставяйте хладилници или фризери до радиатори, бойлери, печки или пряка слънчева светлина;
- Почиствайте прахте от вентилаторните отвори веднъж или два пъти годишно;
- Ако ще отсъствате повече от две седмици – изключете хладилника и оставете вратата леко открехната, за да се предотврати образуването на мухъл;
- Почиствайте вътрешната страна на хладилника редовно с кърпа, напоена с почистващ препарат;
- Хладилници, които не са с автоматично размразяване трябва да бъдат редовно размразявани. Не допускайте лед с дебелина повече от 10 мм.;
- Поддържайте уплътнителите на вратата чисти, в противен случай няма да се затваря правилни. Заменяйте своевременно повредените уплътнители.