Нови правила зс връщарне на дефектни стоки
В Европейския съюз има различия в правата, които имат потребителите при покупка на дефектни стоки. В тази връзка Европейския парламент прие промени. Целта на законодателството е да създаде еднакви правила за всички членки, които да покриват стоки, закупени в магазин или чрез интернет. Правата на потребителите се засилват, тъй като те получават право на свободен избор между поправка или замяна на дефектната стока. В случаите, когато поправката е незадоволителна – право на намаляне на цената или на възстановяване на платената сума. Според новите правила търговецът ще остане отговорен за дефекти на продукта в рамките на две години след продажбата, като потребителят няма нужда да доказва, че стоката е била дефектна до една година след продажбата или доставката. Към момента този период на безплатна поправка е 6 месеца.
Новите правила се отнасят за материални стоки и внасят правна яснота за всички продавачи (включително и онлайн търговците). За дигитални стоки Парламентът прие отделен проект, който дава право на купувачите на видео игри, приложения и песни да искат поправки или възстановяване на парите, ако закупената стока не работи.
Припомняме, че през февруари Парламентът гласува слагане на край на гео-блокирането – ограниченията, които онлайн магазините налагат в зависимост от националността или местоживеенето на купувача, които трябва да изчезнат до края на 2018 година.
Банковите такси при плащания в евро
В предишния брой на бюлетина ви запознахме с проучването на банковите такси при презгранични преводи в евро. Ето какви са възможностите за избягване на високите такси.
Какви са решенията?
1. За наша радост малко преди да публикуваме проучването Европейската комисия обяви инициатива за изменение на Регламент 924/2009, с което се предлага изравняване на таксите за SEPA преводи в страните извън Еврозоната с тези в националните валути. С други думи, таксите за трансгранични еврови преводи (SEPA), не трябва да се различават от таксите за национални левови преводи. Например, ако искате да изпратите 100 евро от сметка в Банка Пиреос България до сметка в германска банка да речем, сега това ще ви струва 60 лева, а при промяна на регламента таксата би била 2,20 лева. По думите на подуправителя на БНБ Нина Ставрева, предложените промени трябва да станат факт от 1 януари 2019 г., но този срок може и да се отложи, ако процедурите в Европейските институции не се преминат достатъчно бързо.
2. Използване на платежна сметка за основни операции. Към настоящия момент зползването на платежна сметка за основни платежни операции при извършване на еврови преводи от и към банки от ЕИП е по-евтина услуга и по-благоприятна за българския потребител. Това е така, защото по силата на Европейска директива размерът на таксите по платежната сметка за основни операции следва да са по-ниски от средния размер на стандартните такси, събирани от потребителите за всяка от услугите, предоставяни от банките в страната и по-ниски от най-ниския размер на таксите, които съответната банка прилага по тарифа за всяка от стандартните услуги. За целта трябва просто да си откриете и използвате такава сметка. Разбира се тази възможност трябва да бъде по широко разяснявана, а банковите институции трябва да задължително да предлагат на потребителите тази по-изгодна за тях услуга.
3. Съществуват и други платежни инструменти за извършване на преводи в чужбина, към които българските потребители биха могли да се насочат, за да преодолеят високите такси, които банките събират независимо от въвеждането на SEPA системата. Благодарение на интернет връзките потребителят може да използва множество онлайн оператори, които въвеждат иновации в областта на паричните преводи, като в момента редица компании предлагат по-изгодни и значително по-евтини услуги и възможности за международни преводи.
Пълното проучване можете да прочетете на aktivnipotrebiteli.bg
По-голяма прозрачност на цените на международните доставки на колети
Нов регламент за оставка на колети от една страна на ЕС в друга, одобрен в средата на месец март, осигурява голяма по-прозрачност и конкурентност и намалява пречките пред електронната търговия в Европа. Заедно с приетите правила за слагане на край на гео-блокирането това законодателство подобрява правата на потребителите онлайн. Съгласно новия регламент куриерските служби ще трябва да предоставят ясна информация за цените и доставката на колетите на своите клиенти. По този начин ще се даде възможност на потребителите за сравнения на търговците и намирането на най-добрите оферти.
Едно от главните препятствия пред електронната търговия са високите разходи по доставка от една страна в друга. Разликите в изпращането на колети могат да стигнат до пет пъти повече като международна доставка, в сравнение с доставката в рамките на дадената държава. Заложено е изискване след влизането в сила на изисването, Европейската комисия да направи анализ и да реши дали са необходими още мерки за подобряването на условията на доставката.
Любопитно
От 25 май в Съюза влизат в сила нови допълнителни правила, според които при нарушение на изискванията за съхранение на личните данни, дружествата може да бъдат глобени с до 4% от годишния оборот.