Има ли двоен стандарт при храните и какво може да се направи?
Тази седмица на Интернет страницата на Министерството на земеделието и храните беше публикувана информация за проведеното проучване за наличие на "двойствен стандарт" при предлагането на храни в Германия/Австрия и България. С резултатите можете да се запознаете на горепосочения линк.
Нашият коментар:
1. Без публикуване на имената на конкретните продукти и данни за установените разминавания потребителите не са в състояние да направят информиран избор и се създават предпоставки за медийни спекулации от типа "Шокиращи", "Драстични разлики", "Скандално" и т.н.
2. Изследвани са 31 продукта (шоколадови изделия, безалкохолни напитки, детски храни, млечни продукти и маргарин и месни продукти), което е добро начало, но трябва да бъдат обхванати колкото се може повече продукти, за да се подпомогне потребителският избор.
3. Установени са по-високи цени при 16 от 31 продукта. Малко хора, обаче знаят, че ДДС за храни у нас е 20%, а в Германия - 7%.
Роумниг в страните извън ЕС
Запитвали ли сте се каква цена ще плащате за изходящи повиквания и мобилен интернет след промените за роуминга от 15 юли тази година? По-долу ще намерите информация за това колко ще плащаме за изходящи повиквания и цена за МВ в страните извън ЕС (Турция, Македония и Сърбия). За по-информиран избор може да сравните цените на трите мобилни оператора в България.
Теленор:
- Изходящи повиквания: 3,49 лв./мин.
- Мобилен интернет: 15 лв./МВ.
Мобилтел:
- Изходящи повиквания: 6,99лв./мин.
- Мобилен интернет: 24,48 лв./МВ.
Виваком:
- Изходящи повиквания: 2,29 лв./мин.
- Мобилен интернет: 14,99 лв./МВ.
ВАЖНО!
Преди пътуване проверявайте на сайта на вашия оператор, какви са цените през различните местни оператори, защото често те се различават.
КЗП забрани нелоялни практики
Комисията за защита на потребителите (КЗП) забрани нелоялни практики на двама онлайн търговци. Става въпрос за електронните магазини - http://www.jysk.bg/ и http://www.propharmaonline.com.
И в двата случая чрез невярна информация при обявена промоция потребителят е привлечен да закупи стоки на около два пъти по-ниски от редовните цени. При www.propharmaonline.com става дума за нереално намаление. Дни след потвърдена по електронната поща заявка, представител на търговеца се е обаждал на клиента и го уведомява, че цената на въпросния продукт („Трестан шампоан седем билки”) не е обявената на сайта и впоследствие потвърдената по имейла 3,39 лв., а 7,79 лв.
При другия - www.jysk.bg пък става въпрос за подвеждащи данни за съществени характеристики на предлаганите продукти. Търговецът подвежда клиентите си, че продава маси от естествен дъбов фурнир, докато в действителност покритието им е релефно PVC фолио с цвят „дъб”. |