Несправедливи клаузи |
Становище на съда |
Няма право на възстановяване в случай на непреодолима сила |
Този термин диктува, че пътникът няма право на възстановяване на цената, заплатена в случаите на непреодолима сила, която пречи на пътника за осъществяване на полета (например заболяване, тежка загуба на семейството). Член 3.1.4 от IATA RP 1724 не предвижда възстановяване, а само възможност за пътниците, да летят с една и съща компания на по-късна дата. |
Изключване на отговорност на превозвача за неспазване на графика |
Съдилищата на Белгия и Франция обявяват тази клауза за нелоялна, като посочват, че графиците не са част от договора с пътника. |
Изключване на отговорността на авиокомпанията в случай на смърт или болест |
Изключване на отговорност на авиокомпанията за смърт или болест на пътника се считат за неравноправни от белгийските съдилища, тъй като противоречат на разпоредбите на Конвенцията от Монреал от 1999 г. |
Забрана за настаняване на ценности, пари, бижута в специални места |
Съдилищата на Испания постановяват тази забрана за несправедлива,тъй като няма валидно правило или причина за безопасност, които да оправдаят забраната за транспортиране на такива позиции. Забраната се посочва в член 8.3.4 на IATA RP 1724, който забранява на пътниците да за провери в точкiи, като "пари, бижута, ценни метали, компютри, персонални електронни устройства, ценни книжа, ценни книжа или други ценности, бизнес документи, паспорти и други идентификационни документи или образци ". Авиокомпанията се изключва от отговорност за нанесени вреди или загуба на тези вещи. |
Неавтоматичното възстановяване на данъци |
Съдилищата на Франция го счита за несправедливо. Клаузата заложена в Член 4.2 от RP 1724, който гласи, че ако (платени) данъци, такси се намаляват, пътникът има право единствено да претендира за възстановяване на тези. |
Увеличение на цените за полета след резервацията |
Съдилищата на Испания и Франция заявиха, че несправедливостта на тази клауза, когато увеличението е непропорционално и на пътника не се дава възможността да се откаже от договора. |
Липсата на прозрачност, достъпност и яснота в условията на договора. |
Това е проблем при много авиокомпании. Белгийските, френските и испанските съдилища осъждат използването на голямо количество препратки, припокриващи се срокове и условия, както и недостъпността на условията офлайн. Някои термини, отнасящи се до ценовите условия (например допълнителни такси за багаж), административни такси, както и отговорността на компанията за услуги на трети лица (пакети), се считат за неравноправни поради липсата на точност и яснота. Липсата на яснота в договорните условия на авиокомпаниите пречи на потребителите /пътниците за вземането на информирани решения и не е в защита на потребителите в много отношения. Затова предлага този въпрос да бъде разгледан от IATA и да задължи фирмите членки да представят ясни и прозрачни условия. |
Непрехвърляемост на билети |
Член 3.1.2 от RP 1724 забранява прехвърляне на билети, дори и при форсмажорни обстоятелства. Всъщност, договорните условия на повечето авиокомпании не позволяват на пътника да прехвърли билет на друг пътник. BEUC счита, че тази забрана трябва да бъде и едновременно несправедлива, тъй като за разлика от авиокомпанията, която може да прехвърли полета да се изпълни от друг превозвач е в дискриминация спрямо пътника, тъй като той няма право да прехвърля свое право при определени условия. |
Коментари ( 0 общо )
anonymous