Статия
Топлоизолиране на жилищни сгради
Ако живеете в панелен блок и сметките ви за отопление са високи, то този материал може да ви е от полза.
За субсидия могат да кандидатстват собствениците на многофамилни жилищни сгради с поне 60% жилищна част и най-малко 6 апартамента на 3 и повече етажа, които са проектирани преди 1999г.
Размер на финансовата помощ
За всяка одобрена сграда собствениците ще получат финансова помощ до 50% от стойността на бюджета за обновяване на съответната сграда/блок секция (разходи за строително-монтажни работи; изготвяне на технически/работни проекти; оценка на съответствието; авторски и строителен надзор; разходи, свързани с въвеждането на обекта в експлоатация; разходи, свързани с набавянето на необходимите разрешителни документи).
Собственици на самостоятелни обекти, в които се упражнява стопанска дейност, заплащат 100% от разходите в съответствие с притежавания дял от общите части.
Какво се финансира
Програмата финансира мерки за енергийна ефективност в многофамилни жилищни сгради, включващи следните поддейности:
● подмяна на дограма (прозорци, врати, витрини и др.);
● топлинна изолация на външни ограждащи елементи (външни стени, покриви,
подове и др.);
● основен ремонт, модернизация или подмяна на локални източници на
топлина/котелни стопанства или прилежащите им съоръжения, собственост на
собственици на самостятелни обекти (ССО), вкл. смяна на горивната база при
доказан енергоспестяващ и екологичен ефект,
● изграждане на инсталации за оползотворяване на възобновяеми енергийни
източници (ВЕИ) – слънчеви системи за осигуряване на енергия за собствени
(битови) нужди, които не генерират приходи в процеса на експлоатация на
съоръженията;
● ремонт или подмяна на вътрешна отоплителна/охладителна/вентилационна
инсталация, включително радиаторни термостатични вентили и разпределители в
общите части на обекта на интервенция (жилищната сграда);
● ремонт на електроинсталация в общите части и въвеждане на енергоспестяващо
осветление в обекта на интервенция (жилищната сграда);
● инсталиране на автоматизирани сградни системи за управление, в т.ч.
балансиране, регулиране и др. на потреблението на топлинна и електрическа
енергия към локалните източници, собственост на ССО в общите части на обекта
на интервенция (жилищната сграда);
● газифициране на сгради (вътрешна сградна разпределителна мрежа и
котел/котли), при наличие на изградена до сградата разпределителна газопроводна
мрежа;
● съпътстващи строително-монтажни работи, свързани с изпълнението на мерките
за енергийна ефективност и съответното възстановяване на общите части на
обекта на интервенция (жилищната сграда) в резултат на изпълнените мерки с
енергоспестяващ ефект.
Основни етапи при кандидатстване
1. Подаване на Заявление за интерес и подкрепа - желаещите да участват в програмата могат да подават заявление пред проектния мениджър за съответния район или в общината, ако в района няма проектен мениджър.
======
НЕОБХОДИМИ РЕШЕНИЯ ЗА ПОДАВАНЕ НА ЗАЯВЛЕНИЕ
Постигнато съгласие от собствениците на самостоятелни обекти, представляващи поне 67% идеални части от общите части. Съгласието се оформя в протокол/и на Общото събрание:
● решение за кандидатстване на сградата за обновяване и упълномощаване на лице да подаде Заявление за интерес и подкрепа до Проектния мениджър
● решение за подаване на Заявление за интерес и подкрепа към Проектния мениджър
● решение за разпределение на идеалните части от общите (при необходимост)
● съгласие на всички собственици на самостоятелни обекти да осигурят достъп по предварително съгласуван график до всеки самостоятелен обект от етажната собственост
=======
2. Одобрение на Заявление за интерес и подкрепа
3. Оглед на сградата по видими белези – в рамките на този етап се осъществяват следните дейности:
● Изготвяне на индикативен бюджет на сградата и разпределение на разходите на всеки собственик на самостоятелен обект (от Проектния мениджър)
● Справка за начина на финансиране от страна на собствениците на самостоятелни обекти (от Проектния мениджър)
● Информация за сградата (от Проектния мениджър)
● Информация за наличност на първична проектна документация (от Проектния мениджър)
● Създаване на Сдружение на собственците, ако до този момент не е налично
● Търсене на възможности за кредити и решаване на проблеми с неплатежоспособни собственици
4. Осигуряване на сумата от 500 лв. за всеки самостоятелен обект - тази сума се изразходва като част от дължимото от Сдружението на собствениците съфинансиране, а в случай на неизпълнение на задълженията по Споразумението - се удържа за покриване на извършените разходи по сградата.
5. Подаване на Заявление за финансова помощ – подаването на Заявление трябва да бъде придружено от няколко решения на сдружението на собствениците.
======
НЕОБХОДИМИТЕ РЕШЕНИЯ ЗА ПОДАВАНЕ НА ЗАЯВЛЕНИЕ ЗА ФИНАНСОВА ПОМОЩ
Решението за обновяване се взема от общото събрание на Сдружението от собственици, представляващи не по-малко от 67% идеални части от общите части.
● решение за кандидатстване на Сдружението за финансова помощ и изпълнение на обновяване за енергийна ефективност по проекта
● решение за сключване на Споразумение между Сдружението и дирекция “Жилищна политика” (МРРБ)
● решение за осигуряване на необходимите средства в размер на 500 лв. за всеки самостоятелен обект и определяне на крайни срокове за събирането им
● решение за кандидатстване за кредит/гаранция пред Фонд за жилищно обновяване и осигуряване на обезпечение на кредита (ако такова е необходимо)
● решаване проблеми с неплатежоспособни съседи и необитаеми апартаменти (при необходимост)
● решение за откриване на сметка в търговска банка (съгласно изискванията на дирекция “Жилищна политика”) след одобрение на Сдружението да получи финансова помощ
● упълномощаване на техническо лице за Сдружението за целите на упражняване на контрол по изпълнение на обновяването.
======
6. Одобрение на Заявление за финансова помощ
7. Сключване на споразумение между Сдружението на собствениците и дирекция „Жилищна политика” (МРРБ)
8. Изготвяне на обследване за установяване на техническите характеристики на сградата
9. Осигуряване на 30% от дължимата от Сдружението на собствениците сума съгласно изготвения бюджет за обновяване на сградата
10. При установяване, че сградата е конструктивно устойчива се извършва обследване за енергийна ефективност на сградата
11. Разработване на технически/работен проект за нуждите на обновяването, оценка на съответствието, одобрение на проекта и издаване на разрешение за строеж
12. Осигуряване на остатъка от дължимата от Сдружението на собствениците сума
13. Извършване на строително-монтажни работи, строителен надзор, авторски надзор
14. Въвеждане на сградата в експлоатация
В резултат на санирането на сградите, опитът на другите страни показва, че сметките за отопление през отоплителния сезон намаляват осезаемо, а през лятото в сградата се поддържат по-ниски темеператури, което намалява разходите за охлаждане. Допълнителните плюсове са и повишаването на себестойността на жилището и удължаването на живота му.
======
По-подробна информация, както и образци на документите за кандидатстване, може да намерите на следния адрес:
http://www.mrrb.government.bg ->Обновяване на жилища
======
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous