Статия
Строги мерки на ЕС срещу подвеждащи сайтове за продажба на самолетни билети
От 24 до 28 септември 2007 г. националните правоприлагащи органи на Австрия, Белгия, България, Гърция, Дания, Естония, Испания, Италия, Кипър, Литва, Малта, Португалия, Финландия, Франция, Швеция и Норвегия разгледаха над 400 интернет страници, за да проверят съответствието им с правото на ЕС за защита на потребителите. Използвана бе обща методология и предварително определени критерии за търсене, като „самолетен билет, евтин полет, пътуване, резервации в последния момент, въздушни мили, летете евтино". Поставени бяха изисквания в три посоки:
По-ясно ценообразуване: В обявената на първо място в сайта заглавна цена трябва да има ясно обозначение за общата стойност, като бъдат посочени от самото начало допълнителните разходи - летищни такси, комисионни за резервация или за плащане с кредитна карта, а не да бъдат добавяни по-късно в процеса на правене на резервацията.
Наличност: Всички условия за ползване на офертата, по-специално ограниченията по отношение на нейната наличност, следва да бъдат изрично указани. Цените и специалните оферти често са използвани, за да се привличат потребители да правят резервации; в действителност малко места по обявените в офертата условия са достъпни.
Коректни договорни условия: Общите договорни условия трябва да бъдат леснодостъпни, коректни и изрично посочени. За некоректни практики се смятат задължителните застраховки, свързани с офертата, или случаите, когато потребителят трябва изрично да отхвърли клауза за застраховане, вместо да я поиска само при случай на позитивен интерес.
Тази мащабна проверка ще бъде последвана от правоприлагаща фаза, в която органите ще изискат от авиокомпаниите да коригират сайтовете си или да дадат разяснения. За трансграничните случаи ще се иска съдействие посредством МСЗП*.
По думите на Меглена Кунева „около 50 % от сайтовете за продажба на самолетни билети понастоящем крият разочарования за европейските потребители. Съобщените цифри показват, че е налице съществен проблем в сектора. Това е един въпрос от европейски мащаб, който заслужава действия на европейско ниво". Тя не изрази колебание да приложи най-строги съдебни мерки, водещи до налагане на глоби или затваряне на уебсайтовете и даде на авиокомпаниите четиримесечен срок за отговор. Освен заплахата от съдебни мерки, компаниите, които не предприемат действия за привеждане на въпросните сайтове в съответствие с правото на ЕС до изтичането на определения срок, ще бъдат публично назовани.
*МСЗП = Мрежа за сътрудничество по защитата на потребителите - мрежа на националните правоприлагащи органи на 27 държави-членки (плюс Норвегия и Исландия), основана съгласно Регламент ЕО 2006/2004 относно сътрудничеството по защитата на потребителите, за разрешаване на трансгранични проблеми в тази област.
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous