Статия
Самолетни билети по интернет
Познавате ли правата си, когато купувате самолетни билети онлайн? Какво трябва да търсите на интернет страницата на авиокомпанията, за да не се окажете излъгани?
На първо място е цената. Цената, която е била първоначално рекламирана на интернет страницата, трябва да е и крайната цена на самолетния билет! А не впоследствие да се калкулира по- висока цена.
Авиокомпаниите нямат право да ви примамват с оферти, които в последствие се оказват ограничени, изчерпани или недостъпни. Подобна практика е незаконна.
Честни общи условия. Общите условия трябва да са ясно написани, да са лесно достъпни и да не се опитват да ви измамят чрез тях. Нелоялна търговска практика тук може да бъде включване на задължителни застраховки в офертата. В някой държави от Европейския съюз /ЕС/ е забранено застраховката да е по подразбиране и потребителят да трябва да я отхвърли изрично, за да не му се таксува. Освен това общите условия трябва да са преведени и на езика на държавата, в която се продават билетите.
|
Проблем
|
Пример
|
1
|
Неясна цена
|
Добавяне на екстра такси, които не са обявени първоначално, като например различни такси и данъци, такса за резервиране, такса кредитна карта, такса за транспортиране на стока, такса за фактуриране и други.
|
2
|
Достъпност на офертите
|
Недостъпни офертите, които първоначално са рекламирани от компанията.
Липса на информация относно резервация и срокове на определени оферти.
|
3
|
Общи условия
|
Общите условия са на различен език от този на интернет страницата на компанията, или не се четат, защото са използвани символи от друг език.
Цените са обявени във валута, различна от тази на страната, в която се продават билетите.
|
4
|
Достъп до допълнителна информация
|
Не са посочени телефони и адрес за контакт
|
ЕС публикува най-новите данни от разследването си на интернет страниците на авиокомпании, започнало през септември 2007 г. В проучването участват 15 държави от ЕС, между които и България, както и Норвегия. В следствие на разследването са приведени в съответствие 115 от общо 137 разследвани уебсайта.
Целта на това наблюдение е да се направи своеобразен контрол на ситуацията в областта на продажбите на самолетни билети в интернет. Критериите за оценяване са изработени на базата на списък от 14 точки, договорен със сектора на въздушния транспорт, като се преглеждат 67 авиокомпании, обслужващи приблизително 339 милиона пътници. В продължение на усилията от 2007 г., през март 2009 г. са извършени анонимни покупки на билети от сайтове на 67 големи авиокомпании, а 52 от тях получават „чисто свидетелство".
„Това общоевропейско разследване променя начина, по който изглеждат уебсайтовете на авиокомпаниите от всички държави на ЕС...Следващата стъпка ще се изрази в подписването на споразумение, обхващащо целия сектор, и ще продължим да наблюдаваме отблизо развитието на сектора.", заяви комисар Меглена Кунева.
Резултати от разследването
|
Брой интернет страници
|
Разследвани интернет страници през 2007г. Общо
|
447
|
Установени несъответствия през 2007г.
|
137
|
Установени несъответствия през 2009г.
|
8
|
Разследвани несъответствия в резултат на проучването. Общо
|
145 (34,4%)
|
Отстранени несъответствия през 2008г. (1-вафаза)
|
56
|
Отстранени несъответствия през 2009г. (2-ра фаза)
|
62
|
Отстранени несъответствия в резултат на изследването. Общо
|
118 (81,3% от установените несъответствия)
|
Намиращи се под административни процедури. Общо
|
27 (18,7% от установените несъответствия)
(6,3% от общия брой разследвани уебстраници)
|
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous