Статия
Закъснелите полети и пакетните пътувания защитени от ЕС
Съдът на Европейските общности в Люксембург обяви съдебно решение в подкрепа на пътуващите със самолет. Основата на това решение е, че пътниците на закъснелите полети ще имат право на обезщетение.
При така приетото решение пътниците, които са пътуващи с авиокомпания, закъсняла с 3 или повече часа при пристигането си на обявената дестинация могат да изискват обезщетение с фиксиран размер, което да е сходно като процедура с това пре отменен полет. Възможността за обезщетение няма да важи, когато става дума за извънредни (форсмажорни) обстоятелства, които не зависят от авиокомпанията (напр. лошо време, затворени летища и т.н.).
Съществуващият европейски регламент предполага обезщетение на пътниците на отменени полети в рамките на 250-600 Евро. Това право обаче не е валидно за пътниците на закъснелите полети. Поводът за промяната на съществуващите стандарти е искане на пътници на Air France и Condor да им бъде заплатено обезщетение за отменен полет поради пристигане на желаната дестинация с 22-25 часа закъснение. Резултатът е, че пътниците, които имат отменяне и прехвърляне на полета на друга авиокомпания или по-късен полет могат да изискват обезщетение от същата и решението застъпва правото на пътниците със закъснение повече от 3 часа да бъдат съответно обезщетени от компанията поради пропуснати ползи във връзка с промяната на времето на пристигане.
Пакетните пътувания
Европейската комисия обмисля изменения в директивата за пакетните пътувания (това са туристически пакети, включващи най-малко две от услугите - транспорт, настаняване или други услуги (забавления, екскурзии, местни пътувания, т.н.) и при условие, че пътуването е по-дълго от 24 часа или включва нощувка.). Целта е да бъдат променени съществуващите правила, за да може потребителите да бъдат по-добре защитени, в случай че заплатената почивка претърпи неблагоприятни обрати. Всъщност директивата за пакетните пътувания датира отпреди цели 20 години (1990). По това време, преди настъпването на Интернет, пакетните пътувания са били продавани предимно от офиси на туристически агенции, ситуирани в центъра на града. Тогава, за да бъде защитен потребителят е било достатъчно да се предоставя ясна информация в туристическата брошура, наличие на асистиране при проблеми по време на почивката, съобразяване с платените стандарти за почивката и защита на потребителите при несъстоятелност на фирмата или авиокомпанията.
Тези правила вече не са достатъчни, да регулират успешно настоящите практики пре използване на пакетните услуги. Все повече нараства регистрацията и поръчките на почивки през Интернет. Също така, все по-често потребителите избират опции със собствени пакети за конкретното пътуване. Статистиката сочи, че 56 % от потребителите сами организират почивките си и тези, които ползват предварително организирани пакетни услуги са намалени значително. Това означава, че действащата от 1990 г директива вече не е в състояние да предпазва пътуващите. Ако доскоро 90 % от пътуванията в рамките на ЕС са били в покривани от директивата, то сега процента им е драстично намалял и е около 30-40 %.
Какво ще се промени
1. По-широк обхват на правилата - в новата директива трябва да се включва възможността за оказване на потребителска защита в случаите, когато потребителите имат желание сами да организират пакетното си пътуване, при което ползват различи доставчици на различните услуги, например пътуване, настаняване и хранене. Покриването на динамичните пакетни пътувания ще създаде възможност на потребителите да получават по-добро обслужване и да бъдат защитени при наличието на евентуални нередности. Засега не е възможно всички пътувания или доставчици да реализират защита на потребителите, но има идея да бъдат означавани с определен символ тези, които отговарят на изискванията на ЕС. Така за потребителите и фирмите ще е напълно ясно кои пакетни с услуги са под протекцията на съответната директива.
2. Отговорност - идеята е да бъде ясно обозначено кой и за какво отговаря, ако бъде установена нередност в пакетното пътуване. В настоящият момент няма ясни граници на задълженията между отделните звена опосредстващи пътуванията - туроператори, туристически агенти или доставчиците на самите услуги.
3. Защита при фалит - как се постъпва и какви са процедурите, когато някоя компания не може да изпълни задълженията си към потребителите. Съвсем наскоро бяхме свидетели на банкрута на SkyEuropе. На практика компанията е продавала билети, които после няма да възстанови поради обявената несъстоятелност. За периода от 2005 до 2008 в рамките на Европа са банкрутирали 29 авиокомпании, които не са върнали парите на закупилите от тях билети при обявяването на банкрута си. В същото време обявяването на банкрут не се интересува дали един потребител отведен до определена дестинация може да бъде върнат обратно и дали той може да си позволи обратния път. Тенденцията, която се предполага в новата директива е, да има специална част, касаеща банкрутиращите компании и в частност тези, които предлагат самолетни билети да бъдат задължени да спазят правата на потребителите, които имат закупени билите или почивки и да могат да бъдат превозени до дома и обезщетени за нанесените вреди.
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous