Статия
Куриерските услуги в България
Обхват, Развитие, Разпространение
Куриерските услуги или както официално се наричат Неуниверсални пощенски услуги (НПУ) са услуги за превоз, доставка, дистрибуция, съхраняване и обработка на клиентски стоки или кореспонденция. За разлика от Универсалната пощенска услуга (УПУ), чиято достъпност е гарантирана от Закона за Пощенските услуги, НПУ са услуги с редица допълнителни компоненти. Допълнителните дейности, освен доставката на стоки и кореспонденцията до адрес, са свързани най-често с определеното време за изпълнение, регистрацията, отговорността и контрола на всички структури на оператора при всички фази на изпълнение на услугата. Комбинирането на различните допълнителни компоненти може да отговори на почти всички изисквания на частните и най-вече на бизнес потребителите на тези услуги. От обикновените доставки на писма, месечни извлечения, сметки и брошури до управление на складови наличности и продажби на стоки с инкасиране на суми в брой или управление на дистрибуторски мрежи.
В момента в България се предлагат почти всички познати в световната практика видове куриерски услуги. Развитието на НПУ е отражение на развитието на бизнеса изобщо и на покупателната способност на населението. Частните куриерски компании са готови да инвестират значителни средства в развитието на своите мрежи и в оптимизирането на предлаганите услуги. Този процес се наблюдава на българския пазар в последните години и може да се каже, че операторите отговарят на нуждите на потребителите. Разбира се, традиционно развитите куриерски мрежи в Европа и САЩ имат огромен опит и са значително по-развити от българските национални мрежи.
За родина на куриерските услуги може да се приеме Европа – нуждата от комуникация с отдалечените колониални територии дават основата на съвременните международни мрежи. Традицията започва от размяна на бележки по куриер между членове на обществото и доставки на покани за балове или доставка на банкови и стокови документи – това е основата на съвременните градски и междуселищни куриерски услуги. В момента само в Лондон има повече от 600 действащи куриерски компании, предоставящи всички възможни куриерски услуги.
В България регистрираните пощенски оператори на НПУ са 35. Освен монополиста за писма с тегло до 100гр. Български Пощи ЕАД, има 3 големи частни национални куриерски мрежи, десетки по-малки или регионални фирми. Всички големи международни мрежи вече са представени в България – едни чрез местни подизпълнители, други с изградени собствени структури.
Потреблението на куриерски услуги е силно дебалансирано – над 60% от куриерските пратки в България са от или за София. Над 80% от пратките са между 5-6 най-големи града. Това е отражение на регионалното развитие на бизнеса. Например в Севлиево са представени всички международни компании заради само един от най-големите клиенти на тези услуги в България. Във Видин куриерските услуги са на практика непознати – в града се осъществяват изключително само доставки, като почти никой не изпраща.
Куриерски офиси има най-вече в центъра или в промишлените зони на големите градове, по Черноморските курорти и „домашни офиси” на представителите в по-малките градчета. За добре изградена мрежа в България може да се говори когато компанията има офиси или представители в 28-те бивши окръжни града. Три от националните мрежи имат представители в над 70 населени места.
Потребителите извън бившите окръжни градове имат възможност да поръчат куриер от най-близкия офис или да донесат своите пратки в най-близкия приемен център. Компаниите, които имат единен (национален) телефонен номер за поръчки на цената на един градски разговор, са няколко. Обикновено тези компании могат да вземат или доставят пратки от/до всички населени места в България, като поръчките се разпределят от един диспечерски пункт.
Цена, Компоненти, Надеждност
Куриерските услуги са скъпи и не могат да не бъдат такива. Универсалната пощенска услуга се субсидира от държавата, за да може да бъде достъпна за всички граждани. Себестойността на УПУ е по-висока за някои направления от цената, която плаща потребителят. Разликата се поема от държавния бюджет.
Осигуряването на сигурността на транспортирането и доставката, поддържането на електронни записи за всяка стъпка на всяка пратка, издръжката на офиси и обслужването на транспортните средства, както и неизбежните ръчни дейности, са част от ценообразуващите фактори за НПУ. И при частните куриерски услуги има преразпределяне или субсидиране на някои компоненти на услугата за сметка на акумулирана печалба от други направления или дейности.
- Градски куриерски услуги - Изпращачът и получателят са на територията на едно населено място.
- Национални куриерски услуги - Изпращачът и получателят са на територията на страната.
Международни куриерски услуги - Изпращачът или получателят е на територията на друга страна.
- От врата до врата - Пратката се приема от куриер от адреса на изпращача. Куриер доставя пратката до адреса на получателя. Не е задължително да допускате куриера във вашите помещения – предаването/приемането на пратката и попълването на транспортните документи може да стане на вратата. При предаване/приемане на стоки е необходим преглед на съдържанието, документите и опаковката на пратката и е добре да бъде създадено удобство на куриера. Това повишава сигурността на пратката. В сериозните куриерски компании куриерите подписват декларация за конфиденциалност, с която се задължават да не разпространяват факти, които могат да се приемат за фирмени данни пред когото и да било, включително и пред своите ръководители, както и да спазват изискванията, произтичащи от Закона за Пощенските услуги, който забранява разгласяването на данни за кореспонденция между лицата.
Товарителница / коносимент
Основният транспортен документ за куриерските пратки е товарителницата. Съдържа данни за адресите на вземане и доставка на пратките, за вида на предадената стока, съдържанието, стойността, застраховка, такси за превоз, тегло и други данни. Товарителницата има уникален номер – това е номера на пратката, с него се прави справка за движението, доставката и заплащането на пратката. В повечето случаи товарителницата е ДОГОВОР за транспортна услуга. Подписването му от страна на клиента означава съгласие с Общите Условия на изпълнителя на услугата. Неподписването му възпрепятства изплащането на застраховки или обезщетения за пратката.
Срок за доставка (транзитно време)
Това е срокът (времето) от приемането на една пратка до доставката или първия опит за доставка. Обикновено е в работни дни, за някои услуги може да бъде обявен в часове. Когато е обявен 1 (един) ден се има предвид, че пратката ще бъде доставена на следващия работен ден след приемането й. Погрешно е разпространеното схващане, че един ден е денят, в който е взета пратката. От куриерските компании се приема, че денят на вземане на пратката е нулевия ден, а следващият ден е първи. Например – за пратка до Москва е обявено, че се доставя за три дни. Предавате я на куриера в сряда – доставката ще се извърши на третия работен ден – в понеделник. Работните дни при международните доставки зависят от празници в страната на изпращане и в страната на доставка. Това, че в България е работен ден не означава, че в страната на доставка този факт ще се отчете, тоест доставката ще се извърши на първия работен ден след празника. Например ако пратката е за САЩ, тя няма да бъде доставена в понеделник, 4-и юли, а във вторник, 5–и юли.
Предаване на пратката и обратна информация
Предаването на пратката се извършва на посочения от изпращача адрес – стандартно на служител от същата компания (рецепция, колега) или на член на същото домакинство. При доставки до частни адреси в чужбина (най-вече в САЩ) пратката може да се остави в пощенската кутия на вратата или на портиер. При изрично изискване за доставка лично на определено лице, отпада ангажимента за спазване на срока за доставка, а може да има и допълнителна такса.
Доставката се документира от куриера, като се записват датата, часа на предаване, името и фамилията на получилия пратката, като последният се подписва като доказателство за получаване на пратката. Електронно изображение или факс с подписа на получилия пратката и номера на товарителницата се считат за доказателство за извършване на услугата. При международни доставки не се връща до изпращача оригиналния подпис на получилия пратката – това е възможно за вътрешни пратки срещу допълнително заплащане.
Проследяване на пратката в реално време
Всички международни компании и част от националните предлагат проследяване на пратката в реално време. В своите сайтове компаниите имат секция която най-често се нарича TRACK/TRACE или ONLINE TRACKING. При въвеждане на номера на пратката се виждат последователните събития и места на преминаване на пратката до крайната и доставка. Често при информацията за доставката може да се види и собственоръчния подпис на получилия пратката. Проследяването на пратката може да ви даде ценна информация – особено при проблем с адреса за доставка или възпрепятстване на доставката (например – лошо време, стачка, липсващ код за достъп до адреса, временно недостъпен район за доставка напр. Ирак по време на войната, Париж по време на нощните палежи, Ихтиман при наводнение).
Кога да използваме куриерски услуги?
За изпращането на официални писма, данъчни декларации и други документи, за които е необходимо да се докаже подаване в срок е възможно и е препоръчително да се използват куриерски услуги. Датата на предаване на пратката, отбелязана върху товарителницата е равностойна на пощенско клеймо. Българският съд приема за доказателство за изпращане и за доставка на документи подписаната от изпращача и получателят товарителница или документ за доставка. Но за да докажете, че в предадения плик се е съдържало точно определен документ, то той трябва да е описан в полето на товарителницата, определено за попълване на данни за съдържанието на конкретната пратка. Освен това в повечето товарителници има поле за референтен номер на изпращача (напр. изходящ номер на кореспонденция, номер на фактура, договор и др. или код на изпращаната стока).
ВНИМАНИЕ: Използвайте само услугите на лицензираните пощенски оператори. Проверка за действителността на лиценза на всички куриерски компании можете да направите на страницата на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) http://www.crc.bg/ Такава проверка е задължителна преди подписване на договор за куриерско обслужване или преди изпращане на особено важни пратки и оригинални документи. В България има малки действащи куриерски компании с изтекъл и неподновен лиценз.
Куриерите на добрите куриерски компании освен фирмена униформа имат и опознавателен бадж със снимка, длъжността на служителя и фирмата. Преди предаване на ценни пратки, можете да поискате от куриера да се легитимира пред вас, а ако сметнете за необходимо можете да направите проверка по телефона с центъра за поръчки на съответната компания за редовността на куриера.
Цени и ценообразуване
Цените на куриерските услуги се формират от няколко фактора:
1. Платимото тегло
Това не винаги е реалното тегло измерено с кантар. При изпращане на пратки с голям обем, но ниско тегло, куриерските компании изчисляват така нареченото обемно тегло. Това се налага от Международните разпоредби за транспортиране на стоки (Женевската конвенция – известна като CMR за превоз по суша, или Варшавската конвенция от 1929 г. или Монреалската конвенция за превоз по въздух). Принципът е, че ако вашият товар е лек, но заема голямо пространство, превозвачите изискват това пространство да се заплати. Най-често използваната формула за изчисляване на обемно тегло е така наречената формула IATA (International Air Transport Association). Тук обемното тегло се изчислява като се умножат стойностите в сантиметри: Височината по Дължината по Ширината на пратката, и полученото число се раздели на числото 6000.
Например кашон, съдържащ блузи с тегло 4 кг. и с размери В-30см., Д-50см. и Ш-45см. има обемно тегло изчислено по следния начин: 30х50х45=67500 – това число разделяме на 6000. 67500:6000=11.25кг. – това е обемното или платимото тегло за тази пратка.
2. Направлението
В повечето компании градовете за вътрешните услуги и държавите за международните услуги са групирани в различни ценови зони. Тези зони основно се определят от достъпа и комуникациите и не толкова от отдалечеността. Зоните се обозначават с цифри 1, 2, 3 и т.н или букви A, B, C и т.н.
3. Тип съдържание
Документи или писма
Пратки съдържащи стоки, различни от документи
Забранени стоки в куриерските пратки
Ограничението за изпращане на някои стоки се определя от законите, от международните разпоредби, както и от самите оператори. Тези ограничения са свързани най-вече с безопасността на превозните средства, здравето и живота на служители и трети лица. Друга причина е естеството на някои стоки, които са повсеместно забранени като наркотици и оръжие. Трета причина е отговорността на оператора за пренос на ценности, за които е определен друг законен начин за придвижване – например парите чрез банков превод или запис.
В различна степен при различните оператори са въведени следните ограничения за приемане на:
- Стоки с особена стойност – благородни метали, оригинална бижутерия, скъпоценни камъни, естествени перли, антики, предмети на изкуството;
Пари;
- Товари, чието съдържание, външен вид или изпращане представлява нарушение на закона;
- Оръжия, взривни вещества, противозаконни наркотични вещества, амуниции, газ, леснозапалими предмети, радиоактивни, заразни или корозивни вещества, психотропни, силнодействащи и отровни вещества;
- Товари, които по своята същност или начин на опаковане биха могли да представляват опасност за персонала, който ги превозва и пренася или за околната среда, или да застрашат сигурността на превозните средства, използвани за транспортирането им, или да причинят вреди на други пратки, които се превозват, на транспортни средства или на трети лица;
- Стоки, подлежащи на бързо разваляне, живи или мъртви животни, животински кожи, материал за медицински или биологични изследвания, медицински отпадъци, човешки останки, части от тялото или органи;
- Стоки, чиито внос или износ е забранен или изисква специално разрешение в съответствие с разпоредбите на законодателството на съответната страна на изпращане, преминаване или доставка;
- Всякакви вещи, класифицирани като опасни от национални и международни разпоредби (например тези на IATA);
- Неприлични или противоречащи на нравствените норми предмети, както и религиозни материали на забранени или нерегистрирани секти и организации;
Тези ограничения са валидни най-вече за международните пратки. За пратките за страната някои от тези стоки се приемат – особено тези, чието неприемане е свързано с безопасността на въздушния транспорт при трансфера на международни пратки.
Сигурност на пратките
Сигурността на пратките, изпратени чрез куриерска услуга е равностойна и по-висока от сигурността на тези, изпратени чрез универсална пощенска услуга. Това се предпоставя от контрола върху движението на пратката чрез проверка на номера на пратката и съответствието с предварителния й маршрут. Преминаването на пратката през съответния пункт се регистрира и всяко възможно отклонение (непристигане, пристигане в променено състояние, закъснение) се регистрират и се предприемат незабавни мерки за отстраняване или превенция на отклоненията. Контролът от страна на изпращача върху срока на доставката чрез проверка в tracking системите е гаранция, че куриерската фирма ще направи всичко необходимо да спази обявеното време за доставка.
Друг аспект на сигурността е надеждността на опаковката на пратката. В повечето куриерски фирми практиката е изпращачът да поема отговорността за адекватното опаковане на своите пратки. Куриерската дейност е транспортна за готови за изпращане стоки. Грижата за сигурността на опаковката е на изпращача. Нещо повече – куриерската фирма може да провери и да откаже приемането на недобре опаковани пратки – рискът за повреда е голям и куриерската компания не желае да го приеме, особено ако има опасност за повреждане на пратки на други клиенти или имущество на фирмата, поради например изливането на течности от една лошо опакована пратка върху други пратки. Освен това преопаковането отнема допълнителни ресурси на куриерската фирма, което оскъпява съответно цялата услуга.
Добрите куриерски компании предлагат стандартни опаковки, изпитани в практиката, които осигуряват сигурността на пратките, съобразени с вида на съдържанието на пратката. Например специални кутии със стиропорена сърцевина за изпращане на вино или други стъкларии. Кутии за висящи дрехи, които предпазват от намачкване, или стандартни кутии и пликове с уплътнители за други чувствителни стоки. Някои куриерски фирми предоставят опаковките безплатно, за други клиентът заплаща – но при всички положения професионалните опаковки са препоръчителни.
Друг фактор за сигурността на пратките са добрите данни за адреса на доставка и актуалната информация за контакт с получателя. Пратка с непълен или неактуален адрес ще е обект на допълнително действие от страна на куриерската компания – например повторно товарене и разтоварване, складиране, описване и др. – което съответно повишава риска за самата пратка. Адресът трябва да е актуален и да дава възможност на куриера да достави пратката от първия път – например ако получателят е частно лице и вие знаете, че през деня лицето е на работа – посочете служебния му адрес за доставка.
Сравнителен тест на куриерските услуги в България (PDF, 96 kb)
Изследването обхваща шестте най-големи куриерски фирми, опериращи в България, плюс “Български пощи” ЕАД. Таблицата представя сравнение на предлаганите условията за доставка на въпросните фирми. Посочени са цените и условията за доставка до четири примерни дестинации: две международни – документи до Европа, колет до Америка, и две в България – документи до голям град, колет до малък град. Параметрите дават на потребителя обща представа в сравнителен вид за различията в цени и компоненти на услугите, които разглежданите компании предлагат, което подпомага формирането на информиран и мотивиран потребителски избор. Информацията е актуална към втората половина на 2005 година. Тарифите на куриерските компании подлежат на промяна, затова при нужда потребителите трябва да се осведомяват за промени в цените и евентуални нови условия.
В заключение можем да обобщим следното:
Куриерските доставки са услуга, чиято качество и цена са високи. Необходимостта от бързо изпращане/получаване на документи и стоки изисква надеждно обслужване, което е гарантирано от повечето фирми в този сектор. Не е нужно да изпращаме коледни картички на приятелите си чрез куриерска фирма – това може да стане и чрез обикновената поща. Но документите за кандидатстване за работа в голяма корпорация или престижен университет е най-разумно да поверим в ръцете на куриер.
Разбира се, съществуват куриерски услуги, чиито цени са съвсем приемливи. Затова не е излишно първо да се осведомите за цените и условията на услугата, която ви интересува, а след това да помислите дали да ползвате услугата на куриера.
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous