Статия
Рекламата и децата
Отношението към най-малките и най-уязвимите в едно общество, децата, е показателно за човешкото и гражданското израстване на това общество.
Без да го осъзнават, децата се превръщат в потребители и като такива имат права. Проблемът е, че поради крехката си възраст, не са способни да отстояват и защитят своите права като потребители. Това остава задължение на възрастните. Има общества, които са достигнали до извода, че правата на потребителите, включително и на най-малките потребители, ще бъдат пълноценно защитени, когато и производителите, и търговците вземат участие в този процес. Съществува ли доброволен отказ от част от търговския интерес и печалба в името на тези ценности? Могат ли производители и търговци да застанат зад каузата "повече права и сигурност за потребителите"?
В някои европейски държави потребителски организации и браншови сдружения си стискат ръцете в защита на децата. В Испания например още през 1993г. е изработен Професионален кодекс за реклама, насочена към деца. Първоначално зад него застават асоциацията на испанските производители на играчки и съюза на потребителите в Испания. Постепенно към каузата са привклечени и други организации, чиято цел е самоконтролът и доброволното отказване от неподходящи за децата рекламни практики. Кодексът обхваща рекламните послания към децата, ценностите, които трябва да бъдат защитени, но най-вече достоверността на информацията в рекламите. Когато един производител на играчки, застанал зад кодекса чрез членството си в една от браншовите организации, рекламира своя продукт, той трябва да спазва изискванията на кодекса. Контролът по спазване на препоръките на кодекса се извършва от самите членове, застанали зад него, а ако нарушението е по-тежко, могат да се намесят контролните органи на изпълнителната или на съдебната власт.
За какво служи тази система?
Общества като българското, прохождащи в защитата на потребителските права, могат да се поучат от този опит и да се опитат да го приложат на родна почва. Биха могли да го направят, съзнавайки, че продуктът, които се рекламира, в този случай играчката, е ключов за физическото и емоционалното развитие на подрастващите. Играта е начинът на детето да изрази себе си, своето възприятие за физическата и социалната среда, която го заобикаля, и е средство за комуникация и научаване на нови познания. Чрез играта децата се учат да изразяват емоции и да разрешават конфликти.
По този начин се създава една силна връзка между децата и рекламата, която достига до тях чрез различните средства за масова комуникация. Влиянието на рекламата върху децата е подсилено от затруднението им да възприемат посланията критически, да различават истинското от въображаемото, голямото им доверие към посланията по медиите и към популярни герои и личности, неспособността им да разпознаят риска, от склонността им към имитация и др.
Телевизията е средството за масова комуникация, което оказва най-голямо влияние върху подрастващите. През 2007г. малките зрители между 4 и 12 години са прекарали средно по 140 минути на ден пред телевизора. Конкуренти на телевизията могат да бъдат само видеоигрите и интернет. Децата се превръщат в много привлекателен адресат за рекламния бизнес. Това е така, не само защото потребяват много продукти, които са предназначени специално за тях, но и защото оказват влияние и върху избора на родителите си. Телевизионната реклама влияе не само върху избора на детето и родителите му, но също така, като всяко друго средство за информация, формира модели на поведение, създава стереотипи, предпочитания и нагласи. Следователно, рекламата притежава голяма сила да убеждава и информира. За да привлече вниманието на малкия потребител, рекламата си служи с много техники като цвят, звук, образи, рими, краткост и яснота на посланията. Изразните средства на рекламата, с които представя най-добре своя продукт, могат да бъдат различни герои, разпределени в роли, действия и сюжети, пресъздаване на емоционално съдържание и контекст, влияещи не върху рационалния, а върху емоционалния избор на потребителя.
Полезните играчки
Все пак децата трябва да играят и затова е добре да имат различни играчки, които да стимулират разнообразни умения. Игрите с въпроси, пъзелите и конструкторите развиват интелекта на детето, музикалните инструменти или игрите с маскиране стимулират въображението и изобретателността, а игрите, изискващи физическа активност, спомагат за развитието на тялото и мускулите.
Какво трябва да търсите в една играчка:
- Преди всичко да е безопасна и да е изработена от безопасни материали, да няма рисунки на базата на олово, антимон или други вредни материали, да не е запалима, да няма режещи остриета или остри ръбове;
- Да е забавна и да задържа интереса на детето за по-дълго време;
- Интересна играчка, която стимулира фантазията и въображението;
- Лесна за боравене и разбиране;
- Да не е много лесно чуплива и да може да се поправя;
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 2 общо )
anonymous
direct contact with things that can spread it, like community dog water or food bowls, grooming equipment, etc <a href=http://bviagra.mom>can viagra cause heart attack</a> 2018; 438 76 85
Написан на: 25/11/2023 06:28 Докладвай този коментар
anonymous
<a href=https://cialis.lat/discover-the-best-prices-for-cialis>safe place to buy cialis online</a> My bruises just look like regular bruises, would they look different
Написан на: 18/06/2024 12:31 Докладвай този коментар
anonymous