Рекламата и жените
В модерното общество по-голямата част от доходите в едно домакинство се внасят от мъжа, това е факт. Интересно е обаче да отбележим, че жените всъщност са тези, които управляват домакинството и до голяма степен повлияват поведението му на пазара. В повечето случаи мъжете не пазаруват толкова често, колкото жените, т.е. жените просто трябва да познават пазара, за да изберат нужните продукти. От това следва, че жените са най-голямата група потребители на земята, т.е. парадоксът мъжете печелят/жените купуват е факт.
В проучване на Forrester Research (американска компания за пазарни и социологически проучвания), се показва, че жените участват в повечето покупки, но на средна стойност, докато мъжете се включват рядко, но за по-мащабни покупки.
Принципно мъжете нямат усещане или нужда от промяна, по отношение на ежедневните марки продукти, които закупуват или им биват закупувани. Т.е. те в по-малка степен са атакувани от рекламата. За разлика от мъжете, жените са по природа по-любопитни и по тази причина рекламните атаки най-често са насочени към тях. За да докажем това нека сравним броя реклами на вратовръзки с броя реклами на козметика в пресата.
Рекламата и децата
В изследване, проведено от ALTROCONSUMO (неправителствена потребителска организация) в Италия, касаещо медийната реклама в часовете, предназначени за излъчване на програми за малки деца (от 16 ч. до 19 ч.), е установено, че в тези часове се рекламират основно храни, неподходящи или непрепоръчвани за консумация от деца (желирани бонбони, чипс, пуканки, напитки, шоколади и др.). Под "неподходящи" имаме пред вид храни, които по-скоро биха навредили, отколкото помогнали да се развие нормално организма на едно дете - богати на сол, захар и мазнини.
Според същото проучване, влиянието на децата върху закупуването на стоки в едно домакинство е много силно. Т.е. децата силно влияят на пазарното поведение на жените. В последно време рекламите са снижили атакуваната възрастова група и ползвайки влянието на децата в домакинството, се целят точно в тях. Причините за атакуване на децата като целева група са няколко. Една от тях е, че децата гледат телевизия доста често - 30% от тях гледат телевизия над 3 часа дневно (телевизорът се ползва като детегледачка, защото задържа вниманието на децата). Другата причина да се атакуват децата е, че лесно биват заблуждавани: рекламите са много шарени, кратки и показват анимационни герои - това привлича и задържа вниманието на малките деца. Децата все още нямат развито критично мислене по отношение на рекламата и я приемат за абсолютна истина. Освен това до 10-12 годишна възраст децата не различават рекламата от телевизионно предаване, т.е. те не са наясно, че рекламата цели да ги убеди да закупят определен продукт.
Как децата биват убеждавани?
Рекламните клипове се изготвят от екипи от професионалисти с участието на психолози. Добре е да знаете, че срещу вас не стои просто режисьор с добра идея, а цял екип, който знае как да ползва определени техники за въздействие при това за минимално време. В рекламите, често се ползва образа на майката като авторитет - тя винаги избира правилната, по-здравословната храна. Показаното в рекламата се валидира и чрез съгласието на майката, която гледа рекламата. Много от рекламите предлагат подарък, особено тези, насочени към деца. Обикновено в тези реклами/рекламни игри се цели събиране на няколко поредни анимационни героя, което е съпроводено с покупки на съответния продукт.
Сред рекламите, които сериозно заблуждават децата са тези, които им обещават да пораснат и да станат силни поради добавеното мляко в продукта. В повечето случаи се касае за минимална доза сухо мляко, добавена в продукта само с рекламна цел. В други случаи се споменават "всички витамини", "всички деца искат", "бонбони за игра", които допълнително заблуждават, че храната е здравословна. Добре е известно, че тези маркетингови методи се ползват, за да направят привлекателни храни, за които се знае, че не са полезни.
Как да противодействаме на рекламния капан?
Няма нищо лошо да имаме любима марка или продукт, наложени ни от рекламата, но все пак е добре да си изградим здравословен скептицизъм по отношение на нейните послания. Вземете "властта" от телевизора и обяснете на "малкия потребител" някои основни неща:
Сандвичът от рекламата е винаги по-голям от истинския. Помогнете на вашето дете да разбере, че рекламите показват само добрите страни на продуктите и дори ги преувеличават. Сравнете нещата, които имате вкъщи или виждате в магазина с техните реклами по телевизията. Дори и малкото дете е в състояние да усети, че по телевизията те изглеждат доста по-вълнуващо.
Чипсът и газираните напитки не са най-добрата храна на света, независимо какво казват по телевизията. Установено е, че децата на възраст от 6 до 12 години харчат джобните си пари за храна и напитки. Е, не е чудно, че всички фирми в този бранш насочват вниманието си към тях. Добре би било някой път да поговорите с детето за това кои храни са здравословни и полезни, и кои - не чак толкова. И тъй като никой не рекламира ябълки и сирене, може би вие ще го направите.
Рекламата е игра, в която се участва по желание. От нас зависи дали тя ще окаже влияние върху нашия избор на покупки. Дали ще събираме празни опаковки, изрезки от вестници или капачки от бутилки, за да участваме в някоя томбола. Дали ще се обаждаме на импулсни телефони, за да отговорим на въпросите от телевизионните игри с награди. Изборът е наш.
Умният купувач получава повече. Винаги можем да изберем какво да купим с парите си. Ако го направим добре, ще получим за тях повече - като качество, като количество; или и двете. Покажете на детето това на практика.
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous