Статия
Светът е голям и измами ни дебнат отвсякъде
Социологическо проучване на БНАП, проведено през декември показа, че само 10 % от хората са наясно с рисковете при електронните разплащания
Измамите с платежни инструменти се превръщат във все по-наболял проблем не само в Европа, но и в България. Те включват злоупотреби с дебитни и кредитни карти, банкови преводи и чекове, плащания по интернет, чрез мобилен телефон и други. Измами, известни като фишинг, вишинг, скаминг, набират сила и се прилагат и в България.
За ограничаване на тези явления в европейски мащаб се предприемат два основни типа действия.
Превантивни мерки - въпреки сериозността на проблема, потребителите в България знаят малко по въпроса, не знаят как да се предпазят или как и къде да потърсят правата си в случай, че са пострадали от такава измама.
Репресивни мерки - липсва почти изцяло съдебна практика по въпроса, а координацията между отговорните институции, държавни и частни, често е слаба. Необходимо е тези действия да бъдат обявени за престъпления във всички държави-членки, като за физическите и юридическите лица, които са извършители или са отговорни за такива престъпления, да бъдат предвидени ефективни, съразмерни и възпиращи санкции
Целта на изследването е да събере възможно най-много информация, да анализира конкретната ситуация в България, да стимулира отговорна гражданска позиция сред потребители и институции и даде гласност по проблема.
Проучването на мнението на потребителите цели да провери познанията им относно безналичните начини на плащане - банкови трансфери, електронно банкиране, кредитни и дебитни карти, чекове, плащане чрез мобилен телефон, електронни пари, банкомати и степента на познаване на свързаните с това рискове.
Проучването е осъществено по метода на анкетното допитване сред 488 потребители - членове и нечленове на потребителска организация. Анкетата е извършена в периода 12-20.12.2008г.
Проучване на Българската национална асоциация на потребителите (БНАП) показва, че близо 60% от потребителите признават, че са имали поне веднъж проблеми с картови разплащания (неработещ банкомат или терминал, или пък технически проблем с банкова карта) или разплащания по интернет.
Около 22% от анкетираните не се чувстват напълно сигурни, когато плащат безналично, 47% - понякога, а 29% - винаги. Цените на услугите при безналично плащане тревожат 29% от потребителите, които ги намират за високи, докато за по-голямата част - 63% - те са нормални.
Мнозинството от хората не са запознати с рисковете от измами, свързани с платежни инструменти като банкови карти и плащания през интернет. По-малко от половината от потребителите на банкови карти познават начините за измама, които ги грозят в ежедневието. Почти всеки трети потребител (29%) е ставал обект на опит за финансова измама, като близо 10% са претърпели финансови щети в резултат на измама. Най-познати са явленията Phishing (и-мейл, който иска банковите Ви пароли) с над 47% и Pharming (фалшиви линкове или уеб домейни, използвани за получаване на пароли) с над 43%. Едва малко над една трета от потребителите са чували за Vishing (телефонно обаждане, чрез което искат банковите Ви пароли) и Scam (получаване на номера на банкова сметка, по престъпен начин и кражба на пари от нея), като само 16% са чували за SmiShing (SMS, който иска банковите Ви пароли). Важно е да се отбележи, че само 10% от запитаните познават и петте явления.
Проучването е проведено сред активно ползващи технически средства и форми за разплащане - 84% от анкетираните използват Интернет повече от един час на ден, а други 62% са пазарували поне веднъж по Интернет. Над 73% от анкетираните са на възраст 18-35 години, а 25% са между 35-65 години.
През януари БНАП организира кръгла маса „Превенция и борба с измамите при парични транзакции". Форумът бе в рамките на проект, финансиран от Програма "Превенция и борба с измамите" на Главна дирекция Правосъдие на Европейската Комисия. Проектът се координира от испанската организация на потребителите на финансови и застрахователни услуги ADICAE в партньорство с организации от Италия, Чехия, Литва, Словения, Словакия, Румъния и България.
За участие в кръглата маса бяха поканени БНБ, Търговските банки, Асоциацията на банките в България, МВР, Омбудсмана и Икономическия и социален съвет, представители на съдебната система, неправителствени организации, медии и експерти от България и чужбина.
|
Какво се крие зад думите: - Phishing - електронни съобщения, с които се изискват банкови пароли
- SMiShing - СМС, който изисква банковите пароли на потребителя
- Scam - получаване по престъпен начин на номера на банковата сметка и кражба на пари от нея
- Vishing - телефонно обаждане, чрез което искат банковите пароли на потребителя
- Pharming - фалшиви линкове или уеб домейни, използвани за получаване на пароли
|
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous