Статия
Как да избираме кола втора употреба
Много често на българския потребител му се налага да купи кола втора ръка. Тя е по-евтина от новата кола и ние се надяваме, че като е внесена от чужбина, там е била експлоатирана правилно, за по-кратко време отколкото би била използвана в България и следователно е по-запазена. Дори на външен вид това да е така, колата втора ръка крие много "изненади". Знаем ли как да купуваме подобна стока и за какво да гледаме, преди да е станало късно и да сме се сдобили с "нова" дефектна кола.
Най-неблагоприятната сделка, която можем да сключим, е да попаднем на кола, широко позната като "lemon car". Това е кола, която има постоянен и невъзможен за отстраняване дефект. Такива коли са познати и под термина "manufacturer buyback", което означава, че производителят я е препродал въпреки наличието на дефекта. В много страни проблемът с тези коли е почти решен, тъй като в продължение на години се изготвя база данни и колите си имат "досиета". По този начин потенциалните купувачи могат да проверят статуса на автомобила, който са решили да купуват. За съжаление в България подобна практика е все още непозната и затова трябва да знаем как да се предпазим, как да бъдем разумни купувачи и потребители и да защитим правата си, още преди да сме закупили дефектна стока. Това ще ни помогне да избегнем опитите да поправим стореното постфактум.
Първо и задължително условие е, преди да купите колата, тя да мине на щателен преглед при независим техник, които да ви предостави нужната информация за състоянието на колата. Той е човекът, които би могъл да открие скрит дефект и да ви спести много главоболия. Непременно трябва да се проверят дали работят добре следните индикатори по колата:
■ Предни и задни фарове;
■ Мигачи;
■ Аварийни светлини;
■ Клаксон;
■ Светлините по таблото;
■ Стопове;
■ Дълги и къси светлини на фаровете;
■ Чистачки.
Много е важно лично да огледате колата отвън, за да проверите за драскотини или следи от удари. Те са показатели за това дали колата е претърпяла сериозни инциденти. Разхлабен преден, заден капак или калник, или недобре затваряща се врата също могат да бъдат свидетелство за минала катастрофа на колата. По предния и задния капак на колата, както и по покрива, е възможно да личат следи от градушка. Проверявайте и за това. Драскотини по покрива или следи от инструменти могат да говорят за бивша полицейска или таксиметрова кола, което означава прекалено натоварване и износване на автомобила.
Проверявайте добре за наличието на ръжда по вратите, праговете, калниците и подкалниците. Разгледайте добре долната част на колата за ерозия, която е трудна и скъпа за отстраняване впоследствие.
Вътре в колата се уверете, че седалките могат да се позиционират при нужда и че коланите са в добро състояние. При коланите е абсолютно задължително предпазният им механизъм да работи. Проверявайте също дали тапицерията и облицовката на пода не са прекалено износени и дали работят касетофонът или климатикът, ако ги има. Последните са детайли, които не са от значение за сигурността на вашия автомобил, но винаги са повод да искате отстъпка в цената.
Не е препоръчително да се купува кола по тъмно или в дъждовно време, когато дефектите не могат да бъдат забелязани навреме.
За какво още трябва да се уверите, че е в изправност?
Гуми
Гумите би следвало да са износени равномерно, а не само на някои места. Подобно неравномерно износване е знак или за лошо поставяне на гумите, или за проблем при спирането. Резервната гума също трябва да е в добро състояние, а не да ви дадат прекалено износена и неизползваема вече гума. Хубаво е да ви продадат заедно с колата и най-нужните инструменти, например крик.
Прозорци и врати
Уверете се, че прозорците могат да се отварят и не заяждат и че вратите се затварят добре. Важно е да се проверят и ключалките на вратите, преди да купите колата. Не трябва да се налага да блъскате вратите, те би трябвало да могат да се затварят леко.
Акумулатор
Проверете акумулатора и най-вече за следи от ерозия по него.
Двигател
Двигателят трябва да работи гладко. Не бива да издава странни шумове като потракване или потропване. Това могат да бъдат знаци за неизправност или износване. Двигателят трябва да продължи да работи изправно и когато подкарате колата, ускорявате или намалявате скоростта. Много е важно да обърнете внимание да не би да изтича масло. Ако забележите теч на масло от колата, това означава, че си очаква скъп ремонт, преди да можете да я карате.
Спирачки
Колата би следвало да спира равномерно и по права линия. Можете да изпробвате спирачките, като спрете рязко. Педалът не трябва да потъва много навътре или да го усещате прекалено свободен. Воланът не трябва да вибрира.
Съединител и скоростна кутия
За да ги изпробвате, потърсете наклон, където да тръгнете или спрете. Прекалено потреперване на колата може да означава проблеми със съединителя или скоростната кутия. Скоростите трябва да се сменят лесно. Ако обаче ви е нужна сила, за да сменяте скоростите, това е индикатор за проблем. Докато сменяте скоростите, не трябва да чувате пращене, тракане или друг обезпокояващ шум.
При автоматичните коли трябва да се внимава за буботене или други нетипични шумове.
Ауспух
След като запалите колата, подайте няколко пъти газ. Ако от ауспуха излиза син дим, това е признак на износване на двигателя. Нека някой наблюдава колата, докато я карате и най-вече докато я изкачвате по нанагорнище. Прекаленото излизане на дим от ауспуха в тези случаи е индикатор за по-сериозни проблеми с двигателя. Прекалено много дим или силни шумове са признак за дупки или ръжда по тръбите или заглушителите.
Окачването на колата
Тракане или тропане на колата може да означава лошо окачване или износване в тези части. Силно тракане по неравен път е показател, че окачването на колата не е добро.
Това са само няколко съвета, които могат да ви помогнат да се ориентирате в състоянието на колата. За да добиете още по-добра представа за това, което купувате, е препоръчително колата да бъде прегледана и от добър техник.
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous