Статия
Имат ли шанс биологичните храни на българския пазар?
След няколкото кризи в областта на храните в Европа през последните години и все по-нарастващата употреба на най-различни нездравословни технологии при производството и предлагането на храни в глобален мащаб, търсенето на биологични храни в Европа и у нас се засилва все повече. България изостава в тези тенденции, но от гледна точка на потребителите, това изоставане трябва да се навакса, колкото е възможно по-бързо. Какво трябва да се направи, за да може българските потребители да се радват на богато разнообразие на предлагане и достъпност на биологично произведени храни?
Асортимент на биологичните продукти – сравнение с обикновените храни
По-голяма част от анкетираните експерти смятат, че биологичното производство трябва да доставя същите продукти, както конвенционалните им аналози (73,9% от анкетираните, виж Фиг. 1) в търговската мрежа, както и да се разширява асортиментът на биологичните продукти в съществуващите стокови групи. Предлагането на пазара на нов биологичен продукт, непознат като конвенционален, трудно би довело до реализирането му.
Фиг. 1
Разнообразието от продуктите на пазара, от една страна, се определя от търсенето на потребителите, а от друга, от възможностите за производство. Добър вариант за обогатяване на биологичния асортимент е производството на местни и традиционни продукти. Голям потенциал за това има сред животинските продукти (биволско мляко, сирене, овче кисело мляко, месни изделия и т.н.). Според някои от анкетираните, трябва да се разнообразява асортиментът само на растителните продукти, особено на пресните плодове и зеленчуци. Основание за това те виждат в по-голямото търсене на тези продукти. Според други, трябва да се увеличи асортиментът главно на преработените продукти.
Участниците в проучването са на мнение, че разширяването на асортимента би довело до по-голямо търсене, интерес и удовлетворяване на клиентите. Европейският опит показва, че консуматорите не биха искали да променят начина си на хранене и да се отказват от любимите си храни, а само да ги заменят с биологично произведени.
Места за продажба на биологични храни, подходящи за условията в страната
Сред по-голяма част от респондентите преобладава мнението, че за продажба на биологични храни в страната са много удачни супермаркетите, хипермаркетите и специализираните магазини. Съответно 52,2%, 50% и 50% от респондентите са на това мнение.
Таблица 1. Места за продажба на биологични продукти в България, (%)
Големите вериги магазини улесняват потребителя, като спестяват време за покупка, защото необходимите стоки са на едно място. Бъдещето развитие на тези магазини е продиктувано от динамичния начин на живот в големия град. В този смисъл, добър вариант за продажба е специализирания щанд в големия магазин. От друга страна, предлагането на биологични продукти в хипермаркетите е свързано с ритмичност и еднородност на доставката, големи количества и подходящ търговски вид – изисквания, които затрудняват в момента българските производители.
Супермаркетите са удачен вариант, тъй като там потребителят може да получи допълнителна информация и консултация от продавач-консултанта за биологичния продукт. Тези магазини са подходящи, защото се осъществява постоянен контрол, разполагат с добри условия за съхранение и са заинтересовани да се пази името и марката на продавача.
За по-голяма част от респондентите – 53,3% – кварталните хранителни магазини не са подходящи за предлагане на биологични продукти. В тях няма възможност за добро представяне на биологичните храни и отделянето им от останалите продукти, условията за съхранение не винаги са подходящи и контролът е занижен. Съществува и мнението, че всичко това може да се преодолее и отчитайки липсата на анонимност сред постоянните клиенти могат да се намерят и лоялни потребители на биологични продукти.
Според някои от експертите, специализираните магазини са особено подходящи за продажбата на биопродукти. Тези магазини имат своите постоянни, добре мотивирани и информирани клиенти за здравословното и природосъобразно хранене. Друга част от респондентите са на мнение, че специализираните магазини за биологични продукти, както и щандовете на открити пазари, не са подходящи на този първоначален етап от развитието на пазара.
Откритите пазари са много разпространен начин за продажбата, особено за пресните плодове и зеленчуци. Този начин на предлагане на продуктите обаче крие риска от лесна подмяна и анонимност на производителя. От тази гледна точка експертите ги посочват като неподходящи (40,9% от респондентите) за предлагането на биологични продукти. Разрешение на тези проблеми те виждат в специализираните открити пазари или част от пазари само за биологични продукти.
Директните продажби (абонаментна система), които са популярни в някои европейски страни, според респондентите биха били подходящи (47,4%), но все още не са намерили своето място за реализацията на биологичните продукти у нас. От гледна точка на производителя, подходящи са директните продажби, специализираните магазини и откритите пазари, специализирани само за биологични продукти. Те му дават по-добра възможност да защити цената на биологично произведения продукт.
Съществува и мнение, че биопродуктите трябва да се предлагат на повече места (навсякъде), така че потребителят да ги вижда често и да има възможност да ги купи във всеки момент.
Всички респонденти единодушно заявяват, че на този етап електронната търговия не е удачен вариант (40%) за продажба на биологични продукти. В България няма развита такава практика, дори за конвенционалните хранителни продукти. Трябва да се отбележи и изказаното мнение, че потенциалните потребители на такива продукти в страната имат нагласата да използват този съвременен начин на покупка.
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous